Skip to main content

Σκέρτσος: Δέκα ψέματα και δέκα αλήθειες για τα Τέμπη

Δεν αποδέχομαι και με προσβάλλει προσωπικά ακόμη και η υπόνοια της συγκάλυψης, τόνισε από το Βήμα της Βουλής ο υπουργός Επικρατείας

«Με δέκα αλήθειες σε δέκα ψέματα» που έχουν ειπωθεί σχετικά με το φονικό δυστύχημα στα Τέμπη,  απάντησε στην αξιωματική αντιπολίτευση ο υπουργός Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος, κατά τη διάρκεια της  κατά τη συζήτηση της πρότασης δυσπιστίας εναντίον της κυβέρνησης.

Σύμφωνα με τον υπουργό, «Με την αλήθεια και με τη μνήμη ή με τα λαϊκά δικαστήρια, με τις θεωρίες συνωμοσίας, με την οχλοκρατία και με την λήθη; Αυτά τα γνωρίζουμε και τα ζήσαμε την προηγούμενη δεκαετία και τα πληρώσαμε πάρα πολύ ακριβά».

Ο υπουργός εξέφρασε την απόλυτη κατανόησή του προς τους συγγενείς των θυμάτων των Τεμπών, καθώς και ο ίδιος έχει χάσει τον αδελφό του σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα.

«Γι' αυτό και με προσβάλει προσωπικά και ηθικά η υπόνοια της συγκάλυψης» τόνισε ο κ. Σκέρτσος, σημειώνοντας ότι «δεν είμαστε τέρατα ασυνειδησίας ή αναισθησίας, που προσπαθούμε να χειραγωγήσουν αυτή τη μεγάλη τραγωδία».

«Στα πρόσωπα των θυμάτων των Τεμπών ο καθένας μας βλέπει τα παιδιά, τα αδέρφια, τους γονείς του. Και αναμετριέται με τη συνείδησή του για να μην ξαναζήσουμε ποτέ ένα τέτοιο δυστύχημα.

Έχουμε ηθικό χρέος επομένως απέναντι στους νεκρούς και τις οικογένειες τους αλλά και προσωπικό συμφέρον ο καθένας από εμάς, και φυσικά η ίδια η κυβέρνηση ως θεματοφύλακας του κράτους δικαίου, να χυθεί φως αντί για σκοτάδι σε αυτή την υπόθεση.

Διότι όταν υπάρχει έγκλημα χωρίς τιμωρία τότε είναι νομοτέλεια η επανάληψή του. Δεν αποδέχομαι και με προσβάλλει προσωπικά ακόμη και η υπόνοια της συγκάλυψης. Γι’ αυτό και θα ήθελα να απαντήσω με 10 αλήθειες σε 10 ψέματα που έχουν πλέξει έναν πυκνό ιστό συνωμοσιολογίας γύρω από τα Τέμπη».


Ψέμα πρώτο: η κυβέρνηση και η δικαιοσύνη συγκαλύπτουν και καθυστερούν την διερεύνηση της υπόθεσης.

Η αλήθεια: η κυβέρνηση μόνο να χάσει έχει πολιτικά από τη συγκάλυψη και την καθυστέρηση. Η δίκη για το Μάτι ξεκίνησε μετά από 6 χρόνια. Η δίκη για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα όπου έχασαν τη ζωή τους 80 επιβάτες στην Ισπανία το 2013, ξεκίνησε με 9 χρόνια καθυστέρηση και ακόμη δεν έχει βγει απόφαση. Η δίκη για τα Τέμπη ξεκινάει εντός του 2024 ενάμιση χρόνο μετά. Για ποια συγκάλυψη και ποια καθυστέρηση ακριβώς μιλάμε;


Ψέμα δεύτερο: το δήθεν μπάζωμα του χώρου του δυστυχήματος με πολιτικές εντολές για απόκρυψη ενοχοποιητικών στοιχείων.

Η αλήθεια:  πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας που επιμένει να αγνοεί τον ανθρώπινο παράγοντα, το ομολογημένο λάθος που ήδη έχει οδηγήσει σε προφυλάκιση, αλλά και ότι στο σημείο του δυστυχήματος εφαρμόστηκε από την αστυνομία και την Πυροσβεστική το ειδικό πρωτόκολλο για μαζικά ατυχήματα που προβλέπει ειδικές κατασκευές και αντιστηρίγματα προκειμένου να μπορεί να γίνει η ανάσυρση νεκρών και τραυματιών.

Θυμίζω μια άλλη θεωρία συνομωσίας των ημερών εκείνων για πολλαπλάσιους νεκρούς και την πίεση που υπήρχε προς τις αρχές από τους ίδιους κύκλους για ταχύτατη έρευνα και Διάσωση. Πως θα ανασύραμε επιζώντες αν δεν γίνονταν οι εργασίες?


Ψέμα τρίτο: η κυβέρνηση επιχειρεί να φορτώσει το έγκλημα μόνο στον σταθμάρχη.

Η αλήθεια: η κυβέρνηση ποτέ μα ποτέ δεν μίλησε μόνο για ευθύνες του σταθμάρχη τις οποίες άλλωστε μόνος του ομολόγησε. Πάντοτε από την αρχή έως σήμερα μιλάμε για διαχρονικές και συστημικές παθογένειες των σιδηροδρόμων που πρέπει όλες να διερευνηθούν. Μάλιστα έχουν προφυλακιστεί ήδη δυο κατηγορούμενοι και έχουν απαγγελθεί διώξεις σε 34. Ενώ η προανάκριση παραμένει ανοιχτή.

Ξέρετε πόσοι είχαν προφυλακισθεί για το έγκλημα στο μάτι έως σήμερα; Κανείς. Ξέρετε πόσοι ήταν οι κατηγορούμενοι για το πολύνεκρο δυστύχημα στην Ισπανία; 2! Ο Οδηγός και ο Υπεύθυνος ασφαλείας των τρένων. Μάλιστα για τον τελευταίο τελικά ο εισαγγελέας απέσυρε τις κατηγορίες. Δεν λειτουργεί μήπως το κράτος δικαίου και στην Ισπανία που αρέσει πολύ να φέρνει ως παράδειγμα η αντιπολίτευση επειδή έχει σοσιαλιστική κυβέρνηση;

Ψέμα τέταρτο: η καθυστέρηση της σύμβασης 717 ευθύνεται για το δυστύχημα και όχι το ανθρώπινο λάθος.

Η αλήθεια: ολοκληρωμένα ψηφιακά συστήματα τηλεδιοίκησης, σηματοδότησης, πέδησης και Επικοινωνιών λειτουργούν μόλις στο 15% των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων. Τα κράτη μέλη έχουν προθεσμία να τα εγκαταστήσουν έως το 2030. Η σύμβαση 717 ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε από αυτή την κυβέρνηση τον Σεπτέμβριο του 2023 ενώ έπρεπε να έχει παραδοθεί το 2016 από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.  

Θα ήταν πιο ασφαλής ο σιδηρόδρομος αν λειτουργούσε το σύστημα αυτό; Ναι θα ήταν. Όμως ας σκεφτούμε γιατί για δεκαετίες οι σιδηρόδρομοι λειτουργούσαν χωρίς τέτοια συστήματα και δεν συνέβαιναν τέτοια πολύνεκρα δυστυχήματα; Ή αντίστοιχα στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Διότι εφαρμοζόταν ο Γενικός κανονισμός κυκλοφορίας. Που στα Τέμπη δεν εφαρμόστηκε 7 φορές με τραγικά αποτελέσματα.

Ψέμα πέμπτο: δεν αφήνουμε την ευρωπαία εισαγγελέα να ερευνήσει τις ποινικές ευθύνες του εγκλήματος.

Η αλήθεια: το ευρωπαϊκό κράτος δικαίου ορίζει ότι οι αρμοδιότητες της ευρωπαϊκής εισαγγελίας εξαντλούνται στην διερεύνηση της οικονομικής ζημιάς που προκύπτει ή όχι από την εκτέλεση συμβάσεων που χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκούς πόρους. Οποιαδήποτε άλλη παρέμβαση ή ακτιβισμός εκ μέρους της ευρωπαϊκής εισαγγελίας προσκρούει στο ίδιο το κράτος δικαίου και αποτελεί εισπήδηση στην ανεξάρτητη ελληνική δικαιοσύνη. Η δε επίκληση σε τυχόν ατασθαλίες γύρω από την εκτέλεση της σύμβασης υπονοεί ότι αυτή θα έπρεπε να έχει καταγγελθεί και το έργο να έχει σταματήσει. Ενώ ταυτόχρονα κατηγορούμαστε γιατί το έργο άργησε να εκτελεσθεί. Δεν γίνεται να συντρέχουν ταυτόχρονα και τα δύο.  Και αυτή είναι θεμελιώδης αντίφαση.

Ψέμα έκτο: η Ελλάδα είναι κάτι σαν μπανανία διότι έχει διακριτό καθεστώς δικαστικής μεταχείρισης των υπουργών και των βουλευτών από τους υπόλοιπους πολίτες.

Η αλήθεια: η υπαρκτή διακριτή μεταχείριση δεν αποτελεί ελληνικό προνόμιο ή εξαίρεση αλλά κοινή ευρωπαϊκή και διεθνή πρακτική σε πολλές χώρες.

Διασφαλίζει ανάλογα με τη θεσμική παράδοση και κουλτούρα κάθε χώρας ότι δεν θα ασκούνται καταχρηστικές διώξεις σε πολιτικά πρόσωπα με συνέπεια την πολιτική παράλυση και την ακυβερνησία σε μια χώρα.

 Ψέμα έβδομο: δεν έχει γίνει καμία προσπάθεια ανάταξης της ασφάλειας των σιδηροδρόμων από τα Τέμπη.

Η αλήθεια: το υπουργείο μεταφορών έχει εφαρμόσει ήδη 14 μέτρα για την ενίσχυση της ασφαλούς μετακίνησης των τρένων στη χώρα μας. Έχουμε βεβαίως πολλά να κάνουμε ακόμη. Ο υπουργός μεταφορών έκανε αναλυτική αναφορά στην ομιλία του στην οποία και σας παραπέμπω.

Ψέμα όγδοο και πιο ύπουλο όλων: η Ελλάδα είναι μια σχεδόν δικτατορία με χειραγωγούμενη δικαιοσύνη, ατροφικούς θεσμούς, ανελεύθερα ΜΜΕ και περιστολή βασικών δικαιωμάτων.

Η αλήθεια: οι κανονικές εκθέσεις για την κατάσταση του κράτους δικαίου στην Ελλάδα (όχι αυτές που δημοσιεύονται από πολιτικά υποκινούμενες ΜΚΟ, του Ευρωκοινοβουλίου ή κομματικές ομάδες), οι εκθέσεις δηλαδή, που εκδίδονται από την Κομισιόν, το συμβούλιο της Ευρώπης, τον Ο.Ο.Σ.Α, τον economist, διαπιστώνουν μαζί με την ταχεία οικονομική ανάπτυξη και μια σταθερή σταδιακή βελτίωση των θεσμών με βάση τις συστάσεις που κάνουν ως οργανισμοί και υιοθετούνται τα τελευταία χρόνια από την κυβέρνηση. Δεν το λένε όμως μόνο οι εκθέσεις.

Το λέει η βιωμένη πραγματικότητα με την επέκταση της καθολικής ψήφου σε απόδημους, με την επιστολική ψήφο, με την κατοχύρωση δικαιωμάτων ΛΟΑΤΚΙ, ΑΜΕΑ, νέων και γυναικών, με την αυστηρή αλλά δίκαιη Μεταναστευτική πολιτική που προσφέρει πλέον ανθρώπινες διαδικασίες Ασύλου και παραμονής στη χώρα για όσους δικαιούνται να βρίσκονται εδώ. Η βιωμένη πραγματικότητα μαρτυρά και τις αστοχίες μας, στις υποκλοπές, στις διαρροές των emails, στα Τέμπη.  Έχουμε αναλάβει πολιτική ευθύνη για όλα αυτά.  Τα μεν δεν συμψηφίζονται με τα δε όμως.  

Ψέμα ένατο: η πολιτική ευθύνη ισοδυναμεί και με ποινική ευθύνη.

Η αλήθεια: αν ισχύει αυτό τότε πρέπει όλοι οι υπουργοί υποδομών να πάνε κατηγορούμενοι με ποινικές ευθύνες για τα εκατοντάδες τροχαία δυστυχήματα στον Πάτρα πύργος ή στον ΒΟΑΚ. Τότε πρέπει ο υπουργός δημόσιας τάξης και ο υπουργός ψηφιακής διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ να κατηγορηθούν για τη μη υλοποίηση και χρήση του 112 στο μάτι. Αν ισχύει αυτό τότε πρέπει η ευρωπαία Εισαγγελέας να κινηθεί εναντίον του αρμόδιου επιτρόπου ή και της προέδρου της Κομισιόν για τις πολλαπλές εγκρίσεις παρατάσεων στην 717.

Η αυτονόητη αν και σπάνια για τα ελληνικά δεδομένα ανάληψη πολιτικής ευθύνης δια της παραίτησης του από τον Κ. Καραμανλή, δεν ταυτίζεται και με ποινική ευθύνη. Διότι λείπει η αιτιώδης συνάφεια που είναι αναγκαία στο νομικό μας πολιτισμό και στο κράτος δικαίου προκειμένου να τεκμηριώνονται κατηγορίες ενοχής για κάποιον. Δεν υπάρχει πιο αρχαϊκή και πρωτόγονη αντίληψη για τη λειτουργία ενός σύγχρονου κράτους από την αναγωγή στον πολιτικό προϊστάμενο ενός υπουργείου του κάθε λάθους που διαπράττει η δημόσια διοίκηση. Στη δική μας αντίληψη κάθε κρατικός λειτουργός, από τον πρώτο έως τον τελευταίο φέρει ευθύνη και οφείλει να λογοδοτεί για αυτή όταν συμβαίνει ένα τόσο τραγικό λάθος.Οι ευθύνες είναι επομένως και συστημικές και ατομικές και δυστυχώς διαχρονικές.

 Ψέμα δέκατο (που οδήγησε και στην πρόταση δυσπιστίας): η κυβέρνηση χειραγώγησε την κοινή γνώμη με μονταρισμένα αρχεία συνομιλιών.

Η αλήθεια: καταφεύγετε σε δίκη προθέσεων και αγνοείτε τα πραγματικά γεγονότα. Αυτό κι αν είναι ύβρις για το κράτος δικαίου. Όλες αυτές οι δήθεν αποκαλύψεις θα είχαν ενδεχομένως νόημα αν δεν είχε ομολογήσει ο σταθμάρχης το λάθος του, αν δεν είχαν προσκομιστεί τα ακριβή ηχητικά αρχεία στη δικαιοσύνη ώστε να κάνει απρόσκοπτα τη δουλειά της και αν ήδη από τις 2 Μαρτίου 2023 δεν υπήρχε ενημέρωση σε όλα τα ΜΜΕ ότι οι αρχικές συνομιλίες αναφέρονταν και σε άλλο δρομολόγιο.

Άνθρακες λοιπόν ο «θησαυρός» της αποκάλυψης και της δήθεν μονταζιέρας. Ή μάλλον αποκάλυψη των πραγματικών  υπόγειων διαδρομών μεταξύ οικονομικών συμφερόντων ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ, ήδη προ του δημοσιεύματος, όπως ομολόγησε ο κ. Παππάς, που αντί να αφήσουν τη δικαιοσύνη να κάνει όπως πρέπει τη δουλειά της για να μην ξαναζήσουμε ένα τέτοιο δυστύχημα, ενδιαφέρονται μόνο να κοντύνουν την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό, να αποσταθεροποιήσουν τη χώρα και τους θεσμούς».