Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Έρχεται η Black Friday για... ξέφρενο πάρτι αγορών

Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές - Τα ηλεκτρονικά καταστήματα έχουν επιδοθεί σε ράλι προσφορών για τη Black Friday

Μέρα γνωστή για τα πλήθη που σχηματίζουν ατέλειωτες ουρές στα πολυκαταστήματα (συνήθως στις ΗΠΑ), με εικόνες παροξυσμού ή... απλών τσακωμών μεταξύ καταναλωτών που επιθυμούν να επωφεληθούν από τις υψηλές εκπτώσεις, στις οποίες προσφέρονται τα αγαπημένα τους είδη: η Black Friday βρίσκεται προ των πυλών και άτυπα σηματοδοτεί την έναρξη της χριστουγεννιάτικης αγοραστικής περιόδου. Οι επιχειρηματίες από την ένδυση έως την τεχνολογία ελπίζουν να δουν μια ικανοποιητική τόνωση στα ταμεία τους από τη «γιορτή του λιανεμπορίου», που πραγματοποιείται, πάντα, την τελευταία Παρασκευή του μήνα που διανύουμε και φέτος είναι στις 24 Νοεμβρίου.

Στους ρυθμούς της προσδοκώμενης καταναλωτικής... μανίας έχουν μπει τα τελευταία χρόνια οι Θεσσαλονικείς έμποροι, οι οποίοι... ξεχειλώνουν τη μια ημέρα υπερπροσφορών σε εβδομάδα, δεκαήμερο, ημέρες (γενικώς και αορίστως), ακόμη και σε μήνα!

Image

Αν και φέτος λίγα καταστήματα στην Τσιμισκή έντυσαν από νωρίς τις προθήκες τους με αφίσες που παραπέμπουν στη Black Friday, εντούτοις τα ηλεκτρονικά καταστήματα των αλυσίδων, κυρίως ηλεκτρικών ειδών, πυροβολούν τους καταναλωτές «κατά ριπάς» με μηνύματα μέσω viber, sms και mail για τις μειωμένες τιμές των προϊόντων που προσφέρουν, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις τους καλούν να κάνουν και προκρατήσεις των ειδών που τους ενδιαφέρουν.

Οι πρωταγωνιστές και της φετινής περιόδου αναμένεται να είναι τα είδη τεχνολογίας, οι οικιακές συσκευές με την ένδυση, την υπόδηση και τα καλλυντικά να ακολουθούν, όπως άλλωστε συνέβη και την περσινή περίοδο.

Όσοι λιανέμποροι, κυρίως ένδυσης και υπόδησης, δεν χρησιμοποιούν τη Black Friday ως πολιορκητικό κριό που θα κάμψουν τα αντανακλαστικά των καταναλωτών, επιλέγουν εδώ και μέρες τη λύση των «ενδιάμεσων προσφορών» με μειωμένες τιμές σε συγκεκριμένα προϊόντα, που συχνά φτάνουν στο 50%.

Την ίδια ώρα πλατφόρμες αναζήτησης προϊόντων διαφημίζουν εκπτώσεις που ξεπερνούν το 50% σε μεγάλη γκάμα προϊόντων, ενώ παράλληλα προσφέρουν κουπόνια των 20 ευρώ για παραγγελίες άνω ενός ορισμένου ποσού και για συγκεκριμένη χρονική διάρκεια.

Κάποιοι μάλιστα τοποθετούν και χρονόμετρο στα ηλεκτρονικά τους καταστήματα, έτσι ώστε να υποδηλώνεται η αντίστροφη μέτρηση για τη Black Friday ή για τη διάρκεια της προωθητικής ενέργειας.   

Τι λένε οι έμποροι

Όπως λένε έμποροι της Θεσσαλονίκης που έχουν μπει σε εκπτωτικό ρυθμό, «σε μια λοιπόν περίοδο έντονης ακρίβειας οι φετινές προωθητικές ενέργειες της Black Friday και της Cyber Monday, που θα ακολουθήσει στις 27 Νοεμβρίου, δίνουν μια ουσιαστική ανάσα στον οικογενειακό προϋπολογισμό λίγο πριν τον απαιτητική εορταστική περίοδο αγορών».

Image

Σύμφωνα με τους ίδιους, που, ωστόσο, κρατούν μικρό καλάθι για την αγοραστική απόδοση της Black Friday, παρά το γεγονός πως μιλούν για ουσιαστικές μειώσεις τιμών, «το αγοραστικό κοινό είναι, πλέον, πολύ πιο ενημερωμένο σε σχέση με το παρελθόν. Πριν ολοκληρώσει μια αγορά έχει διερευνήσει προσεκτικά τόσο στα ηλεκτρονικά όσο και στα φυσικά καταστήματα για το επίπεδο των τιμών των προϊόντων που αναζητά. Κανέναν έμπορο δεν συμφέρει να προσπαθήσει να κοροϊδέψει τον καταναλωτή, γιατί αυτός που τιμωρεί τελικά πιο αυστηρά ακόμα και από τα χρηματικά πρόστιμα είναι ο ίδιος ο καταναλωτής».

Οδηγίες προς... ναυτιλομένους  

Image

-Προσέξτε την παρορμητική αγοραστική συμπεριφορά προτού προβείτε σε συναλλαγή

-Διαβάστε τους όρους χρήσης στα ηλεκτρονικά καταστήματα και ρωτήστε για τις εγγυήσεις στα φυσικά καταστήματα

-Προσοχή στις άγνωστες ή πρωτοεμφανιζόμενες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις

-Μην παρασύρεστε από ασυνήθιστα χαμηλές τιμές ή προσφορές

-Ελέγξτε την πολιτική ασφάλειας στις ηλεκτρονικές συναλλαγές

Η ιστορία της Black Friday

Στην Αμερική, όπου και ξεκίνησε, η Black Friday ακολουθεί την γιορτή της Ημέρας των Ευχαριστιών, συνήθως η ημερομηνία της πέφτει μεταξύ 23-29 Νοεμβρίου. Αν και δεν έχει καθιερωθεί ως αργία πολλοί είναι αυτοί που παίρνουν ρεπό εκείνη την ημέρα για να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους.

Ο όρος Black Friday δεν είχε πάντα τον θετικό χαρακτήρα που έχει σήμερα. Το 1869 χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει το μεγάλο οικονομικό κραχ στην αμερικανική αγορά, όπου επενδυτές της Νέας Υόρκης έχασαν τεράστια ποσά στο χρηματιστήριο. Αργότερα, τη δεκαετία του 1960, η αστυνομία της πολιτείας της Φιλαδέλφειας συνήθιζε να χαρακτηρίζει την επόμενη της ημέρας των Ευχαριστιών ως «Black Friday» λόγω της κυκλοφοριακής συμφόρησης από αυτοκίνητα και πεζούς που ξεκινούσαν τις εορταστικές τους αγορές.

Τη δεκαετία του '60 οι αποδείξεις που εξέδιδαν οι επιχειρήσεις ήταν χειρόγραφες και είχαν δύο χρώματα στο μελάνι για να καταγράφει το κάθε κατάστημα τα στοιχεία του. Με κόκκινο χρώμα σημαδεύονταν οι ημέρες κατά τις οποίες ένα κατάστημα είχε αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων, ενώ με το μαύρο χρώμα οι ημέρες με τον θετικό ισολογισμό. Συνεπώς η μεγάλη γιορτών των εκπτώσεων ονομάστηκε Black Friday, με τις επιχειρήσεις να σημειώνουν σημαντικά αυξημένους τζίρους.