Skip to main content

Έρευνα Ξενοδόχων: Τα συν και πλην της τουριστικής Θεσσαλονίκης

Οι επισκέπτες εκφράζουν ικανοποίηση για τη Θεσσαλονίκη και την προτείνουν ως προορισμό, αλλά η πόλη υστερεί σε βασικά μεγέθη και προβολή στο ίντερνετ.

Η Θεσσαλονίκη το 2015 πήγε καλύτερα ως τουριστικός προορισμός, κέρδισε περισσότερες θετικές γνώμες από τουρίστες και επιχειρηματίες επισκέπτες, που επανακάμπουν στη πόλη, ενώ δηλώνουν σε ποσοστά 78% και 65% αντίστοιχα ότι στη Θεσσαλονίκη είχαν πολύ καλύτερη εμπειρία από ότι προσδοκούσαν.

Η πόλη, στα τελευταία πέντε χρόνια που γίνεται η "Έρευνα Ικανοποίησης Πελατών & Απόδοσης Ξενοδοχείων Θεσσαλονίκης", δείχνει να βελτιώνει την εικόνα της και να κερδίζει κάποιους πόντους στον ανταγωνισμό μεταξύ δευτερευουσών Ευρωπαϊκών αστικών κέντρων.

Από την άλλη πλευρά όμως, ο κλάδος των ξενοδοχείων που υπέφερε σε όλα τα χρόνια της κρίσης, συνέχισε να υποφέρει το 2015, καθώς παρά τη μικρή αύξηση της μέσης πληρότητας ( +1,9% στο 66,8%), η μέση τιμή των δωματίων αν και αυξήθηκε κατά 5,1% το 2015 (στα 67 ευρώ), παρέμεινε πολύ χαμηλή, από τις χαμηλότερες σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις και οπωσδήποτε κάτω από την τιμή του 2008.

Όπως είπε ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης κ. Αρ. Θωμόπουλος, το πρόβλημα των ξενοδοχείων της Θεσσαλονίκης είναι ότι η πόλη προσελκύει πάρα πολλούς Έλληνες επισκέπτες. Το 52% των διανυκτερεύσεων γίνεται από Έλληνες, που αντίθετα με το τι πιστεύει η κοινή γνώμη, ξοδεύουν τα λιγότερα ακόμη και από τους θεωρούμενους "φτωχούς" Βαλκάνιους. Ο Έλληνας την ημέρα δαπανά μόλις 58 ευρώ, συνολικά, όταν ο Κύπριος ξοδεύει 73 ευρώ, ο Τούρκος 84 ευρώ, ο Σέρβος 70 ευρώ, Βούλγαροι και Ρουμάνοι 75 ευρώ, ο Γερμανός 88 ευρώ, ο Αμερικάνος πάει στα 96 ευρώ/ημέρα ενώ τα περισσότερα ξοδεύει ο Ρώσος με 101 ευρώ/ημέρα.

Το δυσάρεστο είναι ότι το 2015 μειώθηκαν κατά 29% οι διανυκτερεύσεις των Ρώσων, αλλά τουλάχιστον αυξήθηκαν κατά 15% οι διανυκτερεύσεις Αμερικανών, ενώ αυξήθηκαν και οι διανυκτερεύσεις Κυπρίων ( έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, 12%), Γερμανών, Τούρκων, Βαλκάνιων.

Αυτό το μείγμα των επισκεπτών της Θεσσαλονίκης δε βοηθάει τη ξενοδοχία της πόλης να ανακάμψει, εξήγησε ο κ. Θωμόπουλος λέγοντας: "Την τελευταία πενταετία που διεξάγεται η έρευνα, δεν έχουν γίνει επενδύσεις στα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης όταν στην Αθήνα, στο κέντρο, παρατηρείται επενδυτικός οργασμός. Αλλά στην Αθήνα, μόνο το 25% των διανυκτερεύσεων αφορά Έλληνες, το 75% αφορά ξένους".

Εξαιτίας του ότι η Θεσσαλονίκη βασίζεται ακόμη και σήμερα στην εσωτερική αγορά αλλά και λόγω των οικονομικών συνθηκών στη χώρα, ο κ. Θωμόπουλος προβλέπει ότι το 2016 από πλευράς οικονομικής για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, θα είναι ακόμη πιο δύσκολο, παρότι στο διάστημα Ιανουαρίου - Μαΐου 2016 η πληρότητα αυξήθηκε κατά 2,7% και η μέση τιμή των δωματίων κατά 2,8%.

Πέραν αυτών, οι ξενοδόχοι περιμένουν να δούν εάν και σε τι έκταση θα επιρεάσει το Brexit τον τουρισμό, αν και η Βρετανία δεν αποτελεί σημαντική αγορά για τη Θεσσαλονίκη.

Οι ξενοδόχοι και η ΕΞΘ προσπαθούν να προωθήσουν την εικόνα της Θεσσαλονίκης στο εξωτερικό, να την κάνουν γνωστή, αλλά η πόλη ως και σήμερα δεν έχει δικό της portal στο διαδίκτυο και αυτό μπορεί να γίνει μόνο από τον Οργανισμό Τουρισμού και από εξειδικευμένο προσωπικό.

"Η Θεσσαλονίκη είναι ανύπαρκτη διαδικτυακά", είπε ο αντιπρόεδρος της ΕΞΘ κ. Τορνιβούκας ενώ ο γ.γ. της Ένωσης κ. Μανδρίνος πρόσθεσε ότι χωρίς επαγγελματικό μάνατζμεντ στον Οργανισμό Τουριστικής Προβολής η τουριστική Θεσσαλονίκη είναι σαν ομάδα χωρίς προπονητή.

Eπειδή η Θεσσαλονίκη δεν έχει συγκεκριμένη και ισχυρή διαδικτυακή ταυτότητα, δεν μπορεί εύκολα να απευθυνθεί σε νέα κοινά, σε νέους πελάτες, με αποτέλεσμα να διαπιστώνεται "ανακύκλωση" των παλιών επισκεπτών της.

Τι έδειξε η έρευνα για τη Θεσσαλονίκη

Τα συμπεράσματα της έρευνας της gbr για το 2015, που βασίστηκε σε δείγμα 1.100 ερωτηματολογίων από 38 ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης όλων των κατηγοριών, παρουσίασε ο επικεφαλής σύμβουλος της εταιρείας κ. Stefan Merkenhof.

Με βάση τα συμπεράσματα, η Θεσσαλονίκη είναι ελκυστικός προορισμός, είναι πόλη με προσωπικότητα, που ξεχωρίζει για τη γαστρονομία όπως επίσης για τους αρχαιολογικούς της χώρους και την πολιτιστική της ζωή. Δημοφιλέστερα δε αξιοθέατα είναι η παραλία, ο Λευκός Πύργος, η Άνω Πόλη.

Η πόλη έχει τα παραπάνω δυνατά σημεία αλλά έχει και συγκεκριμένα τρωτά στο τουριστικό της προφίλ, τρωτά που επιμένουν, όπως η ελλειπής καθαριότητα, το λίγο πράσινο- πάρκα, τα ανεπαρκή μέσα μαζικής μεταφοράς.

Περίπου ένας στους δύο επισκέπτες αναψυχής (ποσοστό 43%) δηλώνει ότι είχε ξανάρθει στη Θεσσαλονίκη και αποφάσισε να επαναλάβει το ταξίδι του, «επιβραβεύοντας» για ακόμα μια φορά τον προορισμό με ιδιαίτερα υψηλή βαθμολογία κυρίως για τη διασκέδαση, τη συμπεριφορά των κατοίκων και τον πολιτισμό.

Μάλιστα η συντριπτική πλειοψηφία όσων επισκέπτονται τη Θεσσαλονίκη είτε για αναψυχή (ποσοστό 95%) είτε για επαγγελματικούς σκοπούς και συνέδρια (ποσοστό 94%) θα πρότεινε ανεπιφύλακτα τον προορισμό σε φίλους και συγγενείς.

Το 2016 περίπου το 50% των ταξιδιωτών ήρθε στη Θεσσαλονίκη αεροπορικώς, με τις εταιρείες Ryanair, Aegean, easyJet και Tςurkish Airlines , που συνδέουν την πόλη με αγορές -στόχους όπως είναι η Κύπρος, η Τουρκία, η Γερμανία και η Ρωσία. Οδικώς ήρθαν οι επισκέπτες από τις γειτονικές βαλκανικές χώρες ενώ το 52% που επισκέφθηκε τη Θεσσαλονίκη ήρθε οδικώς.

Οι ξένοι επισκέπτες της πόλης, έχουν διαφορετικές προτιμήσεις. Οι Κύπριοι έρχονται για την ατμόσφαιρα της Θεσσαλονίκης, τα ψώνια, τις βόλτες στη Παραλία και την Άνω Πόλη. Οι Τούρκοι επισκέπτονται το σπίτι του Ατατούρκ και ενδιαφέρονται κυρίως ψυχαγωγία και διασκέδαση. Οι Γερμανοί αγαπούν τον παλμό της πόλης και τους αρέσει η ζεστή φιλοξενία των κατοίκων και η γαστρονομία της, ενώ οι Ρώσοι πρώτα ενδιαφέρονται για το πολιτιστικό παρελθόν, μετά για τη σύγχρονη προσωπικότητα της Θεσσαλονίκης και τις αγορές στο εμπορικό κέντρο.

Την εκδήλωση τίμησαν πολλοί εκπρόσωποι φορέων ενώ χαιρετισμό απηύθηνε ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας κ. Απόστολος Τζιτζικώστας, ο αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού κ. Αλέξανδρος Θάνος και ο αντιδήμαρχος Τουρισμού Θεσσαλονίκης κ. Σπύρος Πέγκας.