Skip to main content

Η αλήθεια πίσω από τους αριθμούς για τις διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης

Τα τερτίπια της στατιστικής, γιατί δεν πρέπει να συγκρίνουμε «μήλα με πορτοκάλια» και η είσοδος της τουριστικής Θεσσαλονίκης σε αμερικάνικες λίστες

Καλημέρα σας!

Η στατιστική είναι πολύ χρήσιμο εργαλείο για όσους ασχολούνται με τις οικονομικές προοπτικές και την πορεία της αγοράς. Ταυτόχρονα, η ίδια η στατιστική μπορεί να μετατραπεί σε παραμορφωτικό καθρέφτη, αν η εικόνα που εμφανίζει δεν είναι αποτέλεσμα πολυπαραγοντικής προσέγγισης, αλλά προκύπτει από μία και μοναδική αναγωγή.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το περιεχόμενο μιας ανακοίνωσης που εξέδωσε χθες η Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης για την κίνηση στα ξενοδοχεία της πόλης και της ευρύτερης περιοχής στο α΄ εξάμηνο του 2022 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 με τίτλο «Μείωση 25% με 273.383 λιγότερες διανυκτερεύσεις». Μάλιστα η ανακοίνωση ξεκινάει ως ακολούθως: «Ανησυχία για τον επερχόμενο χειμώνα προκαλούν στους ξενοδόχους της Θεσσαλονίκης τα συμπεράσματα που προκύπτουν από την ανάλυση των στατιστικών στοιχείων της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης για την επισκεψιμότητα Ελλήνων και αλλοδαπών τουριστών το πρώτο εξάμηνο του 2022. Ο αριθμός των διανυκτερεύσεων των επισκεπτών, όπως διαμορφώθηκε από τα στοιχεία ξενοδοχείων της περιοχής, κατέγραψε πτώση κατά 273.383 από το αντίστοιχο εξάμηνο του 2019, τελευταία χρονιά κανονικότητας για τον τουρισμό πριν την εμφάνιση της πανδημίας του covid-19. Συγκεκριμένα, το πρώτο εξάμηνο του 2022 καταγράφηκαν 825.712 διανυκτερεύσεις, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2019 οι διανυκτερεύσεις έφτασαν τις 1.099.095 (μείωση 24,87%)». Παρά τη συνεπή προσπάθεια της ΕΞΘ τα τελευταία χρόνια να καταγράφει συστηματικά τις εξελίξεις η συγκεκριμένη ανακοίνωση πάσχει. Για την ακρίβεια έχει «αδύνατα» σημεία ικανά να υπονομεύσουν την αξιοπιστία των συμπερασμάτων της. Σημειώστε:

Πρώτον, το α΄ εξάμηνο του 2022 συγκρίνεται με το α΄ εξάμηνο του 2019, όταν τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο της φετινής χρονιάς τα κρούσματα στην Ελλάδα και την Ευρώπη βρισκόταν σε έξαρση, ενώ μετακινήσεις και ταξίδια γίνονταν με δυσκολία και περιορισμούς. Στην ουσία πρόκειται για δύο χαμένους μήνες.

Δεύτερον, στις 24 Φεβρουαρίου του 2022 ξέσπασε ο πόλεμος της Ουκρανίας με την εισβολή της Ρωσίας, που πάγωσε τον κόσμο. Έπρεπε να περάσουν τέσσερις έως έξι εβδομάδες για να αρχίσει σιγά σιγά ο κόσμος να… συνηθίζει το τι συμβαίνει και να αρχίσει και πάλι να μετακινείται με σχετική άνεση.

Τρίτον, η ακρίβεια και ο πληθωρισμός, που είχαν κάνει δειλά την εμφάνισή τους στα τέλη του 2021 εκτοξεύθηκαν στην Ελλάδα, στην Ευρώπη και σε όλο τον κόσμο, λόγω του πολέμου και των αντίμετρων της Δύσης έναντι της Μόσχας, που άγγιξαν απευθείας τους τομείς της ενέργειας και των τροφίμων και εμμέσως το σύνολο της οικονομικής δραστηριότητας. Αντίθετα, στο α΄ εξάμηνο του 2019 δεν υπήρχε ακρίβεια, η ανάπτυξη στην Ευρώπη ήταν σημαντική και στην ελληνική κοινωνία υπήρχε αισιοδοξία για τις προοπτικές της χώρας, όπως συμβαίνει πάντα στην Ελλάδα, όταν έχουμε μπροστά μας εκλογές και –πολύ περισσότερο- την προσδοκία μιας πολιτικής αλλαγής.
Οπότε τι ακριβώς συγκρίνει η ΕΞΘ; Μήλα με πορτοκάλια, όπως λέγαμε στο δημοτικό σχολείο. Και σε ποια συμπεράσματα καταλήγει; Ότι ο επερχόμενος χειμώνας θα είναι δύσκολος, κάτι που ισχύει, αλλά οφείλεται στα οικονομικά προβλήματα που δημιουργεί το ενεργειακό περισσότερο στην Ευρώπη και λιγότερο στην Ελλάδα. Και όχι στην κακή εικόνα του α΄ εξαμήνου της χρονιάς σε σχέση με το 2019, ούτε στην καλή εικόνα που έχουν το καλοκαίρι τα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης.

Το πραγματικό πρόβλημα

Το πραγματικό και διαχρονικό πρόβλημα των ξενοδοχείων της Θεσσαλονίκης είναι η μεγάλη διαφορά τιμών σε σύγκριση τόσο με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις ανάλογου μεγέθους, όσο και με την Αθήνα. Στα ξενοδοχεία της πρωτεύουσας οι τιμές των δωματίων είναι πάνω κάτω διπλάσιες από τις αντίστοιχες της Θεσσαλονίκης. Κάτι που εξηγείται από την ποιότητα της αγοράς, αφού οι αρχαίοι ημών πρόγονοι φρόντισαν 2.500 – 3.000 χρόνια πριν να φτιάξουν τον Παρθενώνα, το Ηρώδειο, το ναό του Ποσειδώνα και όλα τα γνωστά παγκόσμια τοπόσημα, που θαυμάζουν οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο, την Ευρώπη, την Αμερική, τον Καναδά, στην Αυστραλία, την Ιαπωνία. Στη Θεσσαλονίκη οι πελάτες των ξενοδοχείων είναι κατά βάσιν Έλληνες και Βαλκάνιοι, που δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν περισσότερα. Αυτό είναι το σημείο –κλειδί, η ποιότητα της αγοράς, που σαφώς και μπορεί να βελτιωθεί, αλλά χρειάζεται σύστημα, προσπάθεια και επιμονή στην προβολή της Θεσσαλονίκης, αλλά και υπομονή για τα αποτελέσματα. Αν κάποια στιγμή αυτή στρατηγική υιοθετηθεί στα σοβαρά, τότε μπορούμε να συζητάμε για αναμενόμενα αποτελέσματα.

Η Θεσσαλονίκη σε αμερικάνικες λίστες

Στο γεγονός ότι έφτασε η ώρα και η στιγμή να αλλάξει η Θεσσαλονίκη στρατηγική στο τουριστικό πεδίο –ή μάλλον να αποκτήσει σαφή στρατηγική- συνηγορούν και δύο λίστες που κυκλοφόρησαν πρόσφατα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού και δείχνουν τον τρόπο που βλέπουν τη Θεσσαλονίκη οι άλλοι, αυτοί που θέλει η πόλη να προσελκύσει ως επισκέπτες. Το περιοδικό ΤΙΜΕ συμπεριέλαβε την Θεσσαλονίκη ανάμεσα στις 50 περιοχές του κόσμου, που προσφέρονται ιδιαιτέρως για αποδράσεις city break, τις καλύτερες, δηλαδή, για τουρισμό πόλης το 2022. Επίσης, το αμερικανικό Conde Nast Traveler στη δική του λίστα για τις 22 πιο υποτιμημένες ευρωπαϊκές πόλεις, που αξίζουν οι ταξιδιώτες να τις ανακαλύψουν συμπεριλαμβάνει τη Θεσσαλονίκη, αφενός ως κορυφαίο γαστρονομικό προορισμό, αλλά και ως περιοχή με πλούσια ιστορία. «Επισκεφθείτε την για την παγκόσμιας κλάσης γαστρονομική σκηνή – η Θεσσαλονίκη ονομάστηκε η πρώτη πόλη γαστρονομίας της Unesco στην Ελλάδα τον Νοέμβριο του 2021 – αλλά και για τη διασκέδαση και τη δημιουργική ατμόσφαιρα, η οποία οφείλεται εν μέρει στον μεγάλο φοιτητικό πληθυσμό της», αναφέρει μεταξύ άλλων το σχετικό άρθρο. Όλα αυτά μπορεί να μην είναι από μόνα τους ικανά να δημιουργήσουν συνθήκες εκρηκτικής επισκεψιμότητας, αλλά πολλοί τα διαβάζουν και το όνομα της πόλης αρχίζει να παίζει εκεί που είναι εντελώς άγνωστο.

Προχωράει η ΒΙΠΕ στο Καλοχώρι

Όλα είναι έτοιμα από την πλευρά της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για την υποβολή αιτήματος στη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ώστε να εκδοθεί η απαιτούμενη Κοινή Υπουργική Απόφαση, μέσω της οποίας η άτυπη βιομηχανική συγκέντρωση Καλοχωρίου να εξελιχθεί –και να μετονομαστεί- σε Επιχειρηματικό Πάρκο Εξυγίανσης. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να δρομολογηθεί η πολεοδομική, λειτουργική και περιβαλλοντική τακτοποίηση μιας περιοχής με πολλά προβλήματα. Κυρίως προβλήματα υποδομών (δρόμοι, δίκτυα κλπ.), που σήμερα είναι ελλιπείς και πολύ σοβαρά υποβαθμισμένες. Το συγκεκριμένο ζήτημα έχει χρεωθεί και τρέχει με συνέπεια εδώ και δύο περίπου χρόνια ο Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος Κώστας Γιουτίκας. Σήμερα τόσο ο Κ. Γιουτίκας, όσο και ο περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας σε ειδική εκδήλωση θα ενημερώσουν για να δεδομένα τους ενδιαφερόμενους φορείς της περιοχής και μετά θα προχωρήσουν στην υποβολή της αίτησης. Στη συνάντηση έχουν προσκληθεί το Εμποροβιομηχανικό Επιμελητήριο, το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο, το Επαγγελματικό Επιμελητήριο, το Τεχνικό Επιμελητήριο, ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος, ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ και οι δήμοι Δέλτα και Αμπελοκήπων – Μενεμένης, στο έδαφος των οποίων βρίσκεται η συγκεκριμένη περιοχή. Ανάλογη διευθέτηση έχει γίνει τα τελευταία χρόνια στην περιοχή των Οινοφύτων, μεταξύ Αττικής και Βοιωτίας με πολύ καλά αποτελέσματα ως προς την αναβάθμιση της περιοχής και τη βελτίωση της λειτουργικότητας της.