Skip to main content

Τι αναζητούν οι Αμερικανοί στο «παζάρι» της Διεθνούς Έκθεσης

'Oταν αναφερόμαστε σε θέματα μάρκετινγκ, προβολής και επικοινωνίας, οι Αμερικανοί δεν είναι απλώς οι καλύτεροι, είναι αυτοί που βάζουν τους κανόνες...

Η εξωστρέφεια με θετικό πρόσημο είναι ζητούμενο για την Ελλάδα της ύφεσης και των Μνημονίων. Η χώρα πέρασε τα τελευταία οκτώ χρόνια «κρεμασμένη» στις πρώτες δυσάρεστες οικονομικές ειδήσεις του πλανήτη. Κάτι που έχει πλήξει ουσιαστικά τη φήμη της ως οικονομικό σύστημα, με ότι σημαίνει κάτι τέτοιο για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων και –μέχρι ενός σημείου- την πραγματοποίηση εξαγωγών. Όπως ακριβώς η καλή φήμη είναι περιουσιακό στοιχείο ανεκτίμητης αξίας, έτσι και η κακή φήμη υπονομεύει κάθε θετική προσπάθεια, αφού η ενέργεια και οι δυνάμεις που χρειάζεται να καταναλωθούν για να ξεπεραστεί είναι πολλαπλάσιες.

Μόνο οι ίδιοι οι επιχειρηματίες –πολλοί στην Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη Β. Ελλάδα- γνωρίζουν τι πέρασαν το καλοκαίρι του 2015, όταν εκτός απ’ όλα τα άλλα προβλήματα που συνδέονταν με το «ρίσκο Ελλάδα» κλήθηκαν να διαχειριστούν τα capital controls, ώστε να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, κυρίως προς τους πελάτες του εξωτερικού. Τα σχήματα –τρίγωνα, τετράγωνα, εξάγωνα- που χρειάστηκε να επινοήσουν και να εφαρμόσουν στη διακίνηση του χρήματος αξίζει ενδεχομένως να διδαχθούν στις καλύτερες πανεπιστημιακές έδρες σπουδών για την επιχειρηματικότητα. Ως αποτελεσματικές προσεγγίσεις σε ανορθόδοξες καταστάσεις, όταν οι παράπλευρες απώλειες θεωρούνται δικαιολογημένες και περίπου… δεδομένες.
Στην προσπάθεια ανάδειξης μιας θετικής Ελλάδας, που διαθέτει εξωστρέφεια συμμετέχει και η ΔΕΘ – Helexpo.

Η διοίκηση της Έκθεσης επανέφερε τα τελευταία χρόνια το θεσμό της τιμώμενης χώρας στο πλαίσιο της Γενικής Έκθεσης του Σεπτεμβρίου και βάζοντας τον πήχη πολύ ψηλά επέλεξε το 2016 τη Ρωσία, το 2017 την Κίνα και το 2018 –στην 83η ΔΕΘ- τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Αυτό σημαίνει ότι στην επόμενη ΔΕΘ, τον Σεπτέμβριο του 2018, θα υπάρχει επίσημο περίπτερο των ΗΠΑ, στο οποίο θα συμμετέχουν η κυβέρνηση της χώρας, πολυεθνικές εταιρίες αμερικανικών συμφερόντων, αλλά και αντιπρόσωποι αμερικανικών επιχειρήσεων στην Ευρώπη γενικότερα και στην Ελλάδα ειδικότερα. Η ύπαρξη αμερικανικού περιπτέρου στη ΔΕΘ για πρώτη φορά μετά από δέκα χρόνια είναι εξ’ ορισμού αξιοσημείωτο γεγονός για δύο λόγους: κατ’ αρχάς πρόκειται για μεγάλη επιστροφή. Οι Αμερικανοί έφυγαν από τη ΔΕΘ συνειδητά, εκτιμώντας ότι δεν υπάρχει λόγος να παραμένουν σε ένα θεσμό μειωμένης απήχησης και αξιοπιστίας. Τώρα –όπως αναφέρει σε άρθρο του ο πρόεδρος του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου κ. Σίμος Αναστασόπουλος- οι ΗΠΑ επιστρέφουν με πρόθεση να συνεισφέρουν στην ανάκτηση του κύρους και της σημασίας της ΔΕΘ σαν το κορυφαίο επιχειρηματικό γεγονός της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Επιπροσθέτως, η ύπαρξη αμερικανικού περιπτέρου στη ΔΕΘ αναμένεται να «ξυπνήσει» στους μεγαλύτερους σε ηλικία θιασώτες της ΔΕΘ, είτε από μέσα, είτε απ’ έξω, χρυσές αναμνήσεις, αφού επί δεκαετίες η επίσημη συμμετοχή των ΗΠΑ ήταν το πιο ενδιαφέρον από τα περίπτερα της Έκθεσης. Επί σειρά δεκαετιών ο αριθμός καινοτομιών, αλλά και τεχνολογικών και επιστημονικών επιτευγμάτων, παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στη χώρα μας στη Θεσσαλονίκη, στο αμερικάνικο περίπτερο της ΔΕΘ, το οποίο κατέγραφε την υψηλότερη επισκεψιμότητα από οποιοδήποτε άλλο.

Αυτά, όμως ανήκουν στο παρελθόν, στην ιστορία και στη γλυκιά νοσταλγία. Η σκληρή πραγματικότητα είναι ότι κάποια στιγμή οι Αμερικανοί εγκατέλειψαν τη ΔΕΘ, εκτιμώντας ότι η συγκεκριμένη διοργάνωση δεν τους πρόσφερε τίποτα, αφού συνειδητοποίησαν πλήρως ότι η εποχή των Γενικών Εκθέσεων τύπου ΔΕΘ έχει παρέλθει ξεπερασμένη από την τεχνολογία και τις επικοινωνίες. Τώρα επιστρέφουν στη λογική της τιμώμενης χώρας, αλλά το στοίχημα είναι αν θα παραμείνουν και τα επόμενα χρόνια. Διότι παρά την επιτυχία της 82ης ΔΕΘ –οι επισκέπτες ξεπέρασαν στις 260.000- η αμηχανία και η έλλειψη ταυτότητας της Γενικής Έκθεσης του Σεπτεμβρίου δεν κρύβεται και είναι βέβαιον ότι το θέμα απασχολεί και τη διοίκηση της ΔΕΘ – Helexpo.

Ας μη διαφεύγει από κανέναν πως όταν αναφερόμαστε σε θέματα μάρκετινγκ, προβολής και επικοινωνίας οι Αμερικανοί δεν είναι απλώς οι καλύτεροι. Είναι αυτοί που βάζουν τους κανόνες κι έχουν τη συνήθεια να τους ακολουθούν και να τους εφαρμόζουν. Τα ερωτήματα, λοιπόν, αναδύονται αβίαστα και στην ουσία αφορούν ολόκληρη τη ΔΕΘ. Το πρώτο θεμελιώδες ερώτημα είναι «τι προσφέρει η ΔΕΘ;». Όταν η απάντηση αφορά αμερικάνικη εταιρεία δεν είναι τόσο απλή, για δύο λόγους. Η πρώτη διευκρίνιση που ζητούν να μάθουν σε αυτές τις περιπτώσεις τα στελέχη των αμερικανικών επιχειρήσεων είναι πόσων αστέρων είναι η Έκθεση που τους προτείνουν να πάνε. Πέντε, τεσσάρων, τριών, δύο, ενός, πόσων; Πώς θα δικαιολογήσει την έλλειψη βασικών υποδομών, όπως είναι οι αίθουσες παρουσιάσεων ή ακόμη και η παντελής απουσία ακόμη και της βασικής ενημερωτικής σήμανσης εντός του εκθεσιακού κέντρου; Στέλεχος αμερικάνικής εταιρίας που με κάθε διακριτικότητα βρέθηκε φέτος στη ΔΕΘ για να δει τι συμβαίνει αναζητούσε «μπούσουλα» εντός της ΔΕΘ περίπου στην τύχη και ρωτώντας δεξιά κι αριστερά. Τι απαντάει η ΔΕΘ σε όλα αυτά; Διότι ανάλογες των απαντήσεων θα είναι τόσο οι συμμετοχές, όσο και οι εκπροσωπήσεις. Όχι μόνο για το 2018 που είναι βέβαιο ότι οι Αμερικανοί θα στηρίξουν, αλλά για τα επόμενα χρόνια. Κι αυτό διότι –όπως λένε οι γνωρίζοντες, τους οποίους οφείλουμε να ακούμε- όταν μια εταιρία των ΗΠΑ αποφασίζει να παρουσιαστεί κάπου, κατά κανόνα επιδιώκει υψηλό επίπεδο, τόσο από τεχνική και αισθητική άποψη όσο και στον ορισμό στελεχών. Είναι προφανές ότι εταιρίες όπως η Apple, η Google, η Microsoft, η Nike και άλλες δεν καλύπτονται από τα δεδομένα της Θεσσαλονίκης. Αν σε αυτό προσθέσει κανείς και το γεγονός ότι οι καλύτερες και σημαντικότερες εκθέσεις στον κόσμο διαρκούν τρεις – τέσσερις ημέρες, ενώ η ΔΕΘ εννιά ημέρες, οι δυσκολίες για τους σοβαρούς «παίκτες» της αμερικανικής επιχειρηματικότητας αυξάνονται. Οι εταιρείες που θα αποφασίζουν να συμμετάσχουν στη ΔΕΘ θα πρέπει να αναπροσαρμόσουν την πρακτική τους, κάτι που σημαίνει ότι δύσκολα θα ακολουθήσουν την αποστολή ορισμένα πραγματικά υψηλόβαθμα στελέχη, που δεν μπορούν να απουσιάζουν από τα γραφεία τους τόσες ημέρες ούτε καν για διακοπές.

Για κάποιους ανάμεσά μας –στην Ελλάδα και στη Θεσσαλονίκη- ίσως όλα αυτά να μοιάζουν λεπτομέρειες. Είναι όσοι αντιλαμβάνονται τα πάντα ως πολιτική απόφαση και υποτιμούν την τεχνοκρατική διάσταση των πραγμάτων. Είναι όσοι ίσως γνωρίζουν λιγότερα απ’ όσα θα έπρεπε. Είναι αυτοί που τελικά θα εκπλαγούν!