Skip to main content

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο ανισόπεδος κόμβος Κ16 (φωτο+vid)

Ο Κ16 είναι από τους μεγαλύτερους κόμβους στα Βαλκάνια και πρόκειται να είναι ένας από τους κόμβους που σηκώνουν τεράστιο κυκλοφοριακο φόρτο.

Παραδόθηκε σήμερα στην κυκλοφορία ένα από τα σημαντικότερα όχι μόνο συγκοινωνιακά, αλλά και αναπτυξιακά έργα της Θεσσαλονίκης, ο ανισόπεδος κόμβος Κ16 στην περιοχή της Λαχαναγοράς, στη συμβολή της εθνικής οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης (ΠΑΘΕ) με την εσωτερική περιφερειακή οδό.

Η κατασκευή του ξεκίνησε το 2011 και έπειτα από πολλές καθυστερήσεις για μια σειρά από ζητήματα, όπως απαλλοτριώσεις, καταλήψεις δημοσίου χώρου κτλ., τελικά παραδίδεται λειτουργικό σήμερα, ενώ απομένει ένα μικρό τμήμα του παράπλευρου οδικού δικτύου να ολοκληρωθεί, χωρίς όμως να επηρεάζει τις βασικές κινήσεις.

Ο Κ16 είναι ένας από τους μεγαλύτερους κόμβους στα Βαλκάνια και πρόκειται να είναι ένας από τους ανισόπεδους κόμβους που σηκώνουν τεράστιο κυκλοφοριακό φόρτο, δεδομένου ότι εξυπηρετεί μια σειρά από υποδομές, ενώ θα δέχεται και σχεδόν το σύνολο του εξαγωγικού και μεταφορικού έργου της Θεσσαλονίκης, της Κεντρικής Μακεδονίας και το 70% του μεταφορικού έργου της χώρας.



Ο κόμβος της Λαχαναγοράς Θεσσαλονίκης Κ16 είναι ένα από τα πιο σύνθετα έργα, με συνολικό κόστος 52,6 εκ. ευρώ, που χρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

«Δεν είναι μόνο ένα μεγάλο συγκοινωνιακό έργο, αλλά ένα από τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά έργα για τη χώρα, δεδομένου ότι καθιστά τη Θεσσαλονίκη κόμβο μεταφορών και μετακινήσεων και εξυπηρετεί το 70% του μεταφορικού έργου της Ελλάδας και τον κύριο όγκο των εξαγωγών της Κεντρικής Μακεδονίας», τόνισε στη διάρκεια της σημερινής τελετής παράδοσης του Κ16 στην κυκλοφορία ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας.



Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε ο κ. Τζιτζικώστας, Κ16 περιλαμβάνει επτά γέφυρες, επτά χιλιόμετρα οδοποιίας, βελτιώσεις βατότητας του άξονα ΠΑΘΕ (Πατρών – Αθηνών – Θεσσαλονίκης – Ευζώνων) και της εσωτερικής περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης, εξυπηρετώντας τη σύνδεση του βασικού οδικού δικτύου της Κεντρικής Μακεδονίας με ορισμένες από τις σημαντικότερες υποδομές, αλλά και το πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης, σε ένα σύνολο 12 κατευθύνσεων πορείας οχημάτων. Για την κατασκευή του εργάστηκαν 600 άτομα, με το 90% των θέσεων εργασίας να είναι από την τοπική αγορά.



Ο Κ16 συνδέει βασικούς οδικούς άξονες της χώρας, όπως η περιφερειακή οδός Θεσσαλονίκης, η Εγνατία οδός και ο άξονας ΠΑΘΕ, αλλά και τη δυτική είσοδο του πολεοδομικού συγκροτήματος. Επίσης, εξυπηρετεί όλες τις κινήσεις της περιοχής του Καλοχωρίου, της ΒΙΠΕΘ, του Λιμανιού, αλλά και σημαντικών δραστηριοτήτων, όπως της Λαχαναγοράς και της Κρεαταγοράς και των επιχειρηματικών πάρκων της ευρύτερης περιοχής.

Από τον Κ16 θα εξυπηρετηθεί επίσης ο οδικός τουρισμός, που στην Κεντρική Μακεδονία είναι συνεχώς αυξανόμενος, ενώ θα βελτιωθεί όλη η εμπορευματική κίνηση της Κεντρικής Μακεδονίας, που είναι η Περιφέρεια με τις περισσότερες εξαγωγές.

Το έργο δημοπρατήθηκε τον Μάιο του 2011 και συμβασιοποιήθηκε τον Οκτώβριο του ίδιου έτους. Η συμβατική προθεσμία ολοκλήρωσης ήταν ο Αύγουστος του 2015, όμως οι εκκρεμότητες και οι καθυστερήσεις σε απαλλοτριώσεις οδήγησαν σε νέο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης με καταληκτική ημερομηνία 31 Δεκεμβρίου 2017.



Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, παρέδωσε λειτουργικό τον Κ16 και πλέον απομένει ένα μικρό τμήμα του παράπλευρου οδικού δικτύου προς υλοποίηση, το οποίο θα επαναδημοπρατηθεί όταν ολοκληρωθούν οι δικαστικές εκκρεμότητες με τις απαλλοτριώσεις. Το υπολειπόμενο τμήμα του παράπλευρου δικτύου πάντως δεν επηρεάζει τις βασικές κινήσεις του ανισόπεδου κόμβου, που είναι πλήρως λειτουργικός, ενώ όλες οι εργασίες κατασκευής του Κ16 εκτελέστηκαν με τη μικρότερη δυνατή όχληση, υπό συνθήκες συνεχούς κυκλοφορίας και χωρίς να διακοπεί η κίνηση των οχημάτων τόσο στον άξονα ΠΑΘΕ, όσο και στην περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης και το παράπλευρο οδικό δίκτυο. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Κ16, όπως είπε ο κ. Τζιτζικώστας, θα είναι ένας από τους κόμβους με τους μεγαλύτερους κυκλοφοριακούς φόρτους στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Επίσης, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, δεδομένης της εκκρεμότητας στην κατασκευή της γέφυρας που συνδέει απευθείας τον ΠΑΘΕ με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης (έργο της «Εγνατία Οδός ΑΕ»), προχώρησε σε σειρά παρεμβάσεων, ώστε ο Κ16 να είναι σε θέση να εξυπηρετήσει όλο τον κυκλοφοριακό φόρτο από και προς το λιμάνι. Αυτό ακριβώς το γεγονός οδηγεί και στους τεράστιους κυκλοφοριακούς φόρτους που καλείται να εξυπηρετήσει το συγκεκριμένο έργο.

Με την κατασκευή του Κ16, καταργείται η ισόπεδη σηματοδοτούμενη συμβολή της ΠΑΘΕ με την περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα την αύξηση του επιπέδου οδικής ασφάλειας, καθόσον στο συγκεκριμένο σημείο, έχει σημειωθεί κατά το παρελθόν, μεγάλος αριθμός τροχαίων ατυχημάτων. Αναβαθμίζεται, δε, το σύνολο της περιοχής.

«Ο συμβολισμός του Κ16 είναι ιδιαίτερος, καθώς αποτελεί ουσιαστικά τη νέα Πύλη Εισόδου της Πόλης (από τα Δυτικά), του Λιμένα Θεσσαλονίκης και της Περιφερειακής Οδού (από τα Δυτικά) αναδεικνύοντας την εξωστρέφεια και την προσπάθεια εκσυγχρονισμού της Θεσσαλονίκης με ένα μεγαλόπνοο, πρωτοποριακό και λειτουργικό έργο», υπογράμμισε ο κ. Τζιτζικώστας.


Παράλληλα με την εκτέλεση των έργων οδοποιίας, υλοποιήθηκε ευρεία παρέμβαση διευθέτησης - διαχείρισης ομβρίων υδάτων, με την κατασκευή ανοικτής ευμεγέθους συλλεκτήριας τάφρου απομάκρυνσής τους, συνδυαστικά με κιβωτοειδείς οχετούς. Επιπροσθέτως διανοίχθηκε το υφιστάμενο ρέμα Χάρμπαλη με κατεύθυνση προς το θαλάσσιο μέτωπο, ώστε να εκτονωθεί κατά το μέγιστο δυνατό βαθμό ο όγκος των πλημμυρικών παροχών οι οποίες κατά το παρελθόν λίμναζαν στην περιοχή.

Στα εντυπωσιακά τεχνικά στοιχεία του έργου περιλαμβάνονται τα 17 χλμ. φρεατοπασσάλων θεμελίωσης και μάλιστα σε πολύ μεγάλα βάθη 50 μέτρων, 167 χλμ. χαλικοπασσάλων θεμελίωσης σε δυσμενές έδαφος στο ύψος της στάθμης της θάλασσας και πολλά υδραυλικά έργα για την πλημμυρική θωράκιση της περιοχής.

Εκτενή αναφορά έκανε ο περιφερειάρχης στη μεγάλη εκκρεμότητα της γέφυρας που συνδέει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, και συγκεκριμένα τον έκτο προβλήτα, με τον άξονα ΠΑΘΕ. Η συγκεκριμένη γέφυρα, που στέκει επί δεκαετίες «μετέωρη», χωρίς καν να έχει μελέτες και είναι ευθύνης της «Εγνατία Οδός ΑΕ» επρόκειτο να απορροφήσει όλη την κίνηση από και προς το λιμάνι, κάτι που καλείται πλέον να κάνει ο Κ16.

«Ο αρχικός σχεδιασμός των δύο ξεχωριστών έργων, προέβλεπε την παράλληλη λειτουργία τους, ως συμπληρωματικά. Τελικά, το έργο αυτό έμεινε κυριολεκτικά στον αέρα. Χωρίς να έχουμε απολύτως καμία ευθύνη, αλλά με απόλυτη συναίσθηση των αναγκών των συμπολιτών μας, αλλά και των τοπικών μας επιχειρήσεων, δεν διστάσαμε να αναλάβουμε να σηκώσουμε το επιπρόσθετο βάρος, που δημιούργησε αυτή η αδιανόητη και απογοητευτική αστοχία. Ξεκαθαρίζω όμως, προς πάσα κατεύθυνση: Το έργο που έμεινε ημιτελές και ακόμα δεν έχει καν ορίζοντα πιθανής υλοποίησης, πρέπει να ολοκληρωθεί. Περιμένουμε λοιπόν, από όλους τους εμπλεκόμενους να κινηθούν, άμεσα, γρήγορα και αποτελεσματικά και να κάνουν τη δουλειά τους, ανταποκρινόμενοι επιτέλους, στην ευθύνη που έχουν αναλάβει. Ξεκάθαρες κουβέντες», είπε ο κ. Τζιτζικώστας.

Ο περιφερειάρχης τόνισε πως κεντρικός στόχος της διοίκησης της Περιφέρειας είναι να βγει πρώτη από όλη την Ελλάδα η Κεντρική Μακεδονία από την κρίση.