Skip to main content

Λιάκος: Η Ελλάδα δεν μπορεί να δεχθεί επιπλέον δημοσιονομικά μέτρα

Όλοι οι θεσμοί και οι αναλυτές προβλέπουν για το 2017 ρυθμό ανάπτυξης 2,7% και 3,1% για το 2018,είπε χαρακτηριστικά ο υφυπουργός παρά τον πρωθυπουργό

«Είναι σαφές ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να δεχτεί επιπλέον δημοσιονομικά μέτρα πέρα από τα συμφωνηθέντα, ούτε να υποκύψει υπό την πίεση για το κλείσιμο της αξιολόγησης σε μαξιμαλιστικές απαιτήσεις, όπως συμβαίνει στο ζήτημα των εργασιακών», δήλωσε κατά την τοποθέτησή του για τον προϋπολογισμό του 2017 στη βουλή, ο υφυπουργός παρά τον πρωθυπουργό κ. Δημήτρης Λιάκος.

Όπως διευκρίνισε: «Ρητά στη συμφωνία προβλέπεται η εφαρμογή των βέλτιστων πρακτικών στη βάση του ευρωπαϊκού κεκτημένου. Σε μια χώρα με 23% ανεργία και 50% στους νέους, δεν μπορεί να συζητείται περαιτέρω απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων».

Αναλυτικά, η ομιλία του κ. Λιάκου:

«Η πρώτη μου παρουσία ενώπιον του σώματος συμπίπτει με την κορυφαία κοινοβουλευτική διαδικασία της κύρωσης του κρατικού προϋπολογισμού για το έτος 2017.

Ο δεύτερος προϋπολογισμός της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ εμπεριέχει ποιοτικά και ποσοτικά στοιχεία στα οποία αποτυπώνεται η διττή προσπάθεια που αφορά: στην ανάταξη της οικονομίας και στη διόρθωση των κοινωνικών συνεπειών της μακροχρόνιας ύφεσης.

Η προσπάθεια αυτή εντάσσεται σε ένα πολιτικό σχεδιασμό που υπερβαίνει σε εύρος και προοπτική τον ορίζοντα της τρέχοντος προγράμματος, στη βάση ενός νέου συλλογικού νοήματος για τη κοινωνία μας, καθώς και στην ανάγκη μετάβασης σε ένα νέο παραγωγικό πρότυπο.

Ένα πρότυπο που δίνει έμφαση στην εξωστρέφεια, στην καινοτομία και στο ανθρώπινο δυναμικό.

Η συζήτηση για τον προϋπολογισμό δίνει την ευκαιρία να παρουσιαστεί ο σχεδιασμός για το επόμενο έτος πιάνοντας το νήμα από τα πεπραγμένα μας.

Το 2016, η ελληνική οικονομία σταθεροποιήθηκε και το τρίτο τρίμηνο κατέγραψε ανάπτυξη 1,8% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους.

Όλοι οι θεσμοί και οι αναλυτές προβλέπουν για το 2017 ρυθμό ανάπτυξης 2,7% και 3,1% για το 2018.

Αυτή τη δυναμική αντανακλούν επίσης οι δείκτες οικονομικού κλίματος, η αποκλιμάκωση των επιτοκιακών αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων.  

Εντείνουμε την προσπάθεια προσέλκυσης και ενίσχυσης των επενδύσεων.

Επανεκκινήσαμε σημαντικά έργα υποδομών.

Μέσω του προγράμματος Γιούνκερ εγκρίθηκαν προς χρηματοδότηση επενδύσεις ύψους 2 δις ευρώ.

Αξιοποιούμε την γεωπολιτική θέση μας και εξελισσόμαστε σε ενεργειακό και διαμετακομιστικό κέντρο για την ευρύτερη περιοχή.

Παράλληλα συγκεντρώσαμε όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία σε συγκεκριμένους αναπτυξιακούς στόχους.

Στην κατεύθυνση αυτή:

·   Εντός του Δεκεμβρίου θα υπογραφεί η συμφωνία χρηματοδότησης με το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων για το Ταμείο Συμμετοχών για τη χρηματοδότηση ΜμΕ,

·   Μέχρι το τέλος του 2016 ενεργοποιούνται δύο νέα εργαλεία, το Ταμείο Επιχειρηματικότητας ΙΙ μέσω του ΕΤΕΑΝ, καθώς και το Πρόγραμμα "Εξοικονομώ κατ’ οίκον" .

Ψηφίσαμε ένα φιλοεπενδυτικό αναπτυξιακό νόμο που συνδέει για πρώτη φορά τα κίνητρα με τις επιχορηγήσεις και τις φοροαπαλλαγές, δίνοντας έμφαση στις εξωστρεφείς και καινοτόμες επενδύσεις.

Οι κοινωνικές επιχειρήσεις συμμετέχουν για πρώτη φορά στα προγράμματα του ΕΣΠΑ και στον Αναπτυξιακό Νόμο.

Αντλούμε εμπροσθοβαρώς και επιταχύνουμε την απορρόφηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων, ώστε να διοχετευθούν μαζί με την καταβολή των ληξιπρόθεσμων οφειλών, μέσω των εκταμιεύσεων, περισσότερα από 10 δις ευρώ εντός του 2016 στην πραγματική οικονομία.

Κυρίως όμως θέτουμε τις βάσεις για τη ριζική μεταστροφή του οικονομικού προσανατολισμού της χώρας, από ένα κρατικοδίαιτο μοντέλο σε τομείς χαμηλής προστιθέμενης αξίας, σε ένα σύγχρονο εξωστρεφές παραγωγικό πρότυπο που δίνει έμφαση στο ανθρώπινο κεφάλαιο και την καινοτομία.

Στόχος είναι η ανάπτυξη να μεταφραστεί σε θέσεις απασχόλησης και ευημερία να αφορά όλους τους Έλληνες πολίτες.

Το ανθρωπινό μας κεφάλαιο είναι το βασικότερο αναπτυξιακό μας πλεονέκτημα.

Με το μορφωμένο και εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό μας πρέπει να ανταγωνιστούμε στη νέα οικονομία της γνώσης, και όχι με παρωχημένες παραγωγικές σχέσεις που βασίζονται στην ανταγωνιστική υποτίμηση.

Με πρόταγμα την κοινωνική δικαιοσύνη και τη δίκαιη ανάπτυξη διαμορφώνουμε τις δυναμικές κοινωνικές συναινέσεις που βγάζουν από το περιθώριο τις υγιείς παραγωγικές δυνάμεις, που μαζί με τους νέους αναλαμβάνουν την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.

Αυτό είναι το σχέδιο και το όραμα μας για την επόμενη μέρα.

Όσον αφορά τα δημοσιονομικά μεγέθη, για 2η συνεχόμενη χρονιά υπερκαλύπτουμε το στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος κι αυτό μας επιτρέπει να διαθέσουμε:

300 εκατ., επιπλέον, για τη στήριξη της Υγείας και της εκπαίδευσης,

760 εκατ. για την εφαρμογή του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης σε όλη τη χώρα,

100 εκατ. για την εξυπηρέτηση των στεγαστικών δανείων οφειλετών με χαμηλά εισοδήματα.

Στον τομέα των μεταρρυθμίσεων εφαρμόσαμε ένα ευρύ πλέγμα σημαντικών μεταρρυθμίσεων που είχε και έχει ανάγκη η ελληνική οικονομία. 

Επιτρέψτε μου να δώσω ορισμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα της προσπάθειας που έγινε και που συνεχίζεται:

Αναμορφώσαμε το φορολογικό μας σύστημα διευρύνοντας τη φορολογική βάση και ενισχύσαμε τη φορολογική εισπραξιμότητα.

Προωθούμε την εισαγωγή του συστήματος ηλεκτρονικών συναλλαγών.

Αυστηροποιήσαμε το ποινικό πλαίσιο για την φοροδιαφυγή και το ξέπλυμα χρήματος.

Συστάθηκε ανεξάρτητη αρχή δημοσίων εσόδων και τρεις επιπλέον μονάδες για τον εντοπισμό και την εξάρθρωση του λαθρεμπορίου.

Εισαγάγαμε μεταρρυθμίσεις που ενισχύουν τη διαφάνεια και την οικονομική αποτελεσματικότητα των δαπανών του δημόσιου τομέα.

Το νέο σύστημα στελέχωσης του δημοσίου εγγυάται τη διαφάνεια, την αξιοκρατία και τη διαρκή αναβάθμιση των ποιοτικών χαρακτηριστικών του δημόσιου τομέα.

Η ασφαλιστική μεταρρύθμιση διασφάλισε την μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του συστήματος και εξορθολόγησε το σύστημα ως προς την αναδιανεμητική δικαιοσύνη και την ταχύτητα απονομής συντάξεων.

Το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα επεκτείνεται σε όλους τους δήμους της χώρας και ενισχύει το κοινωνικό δίχτυ.

Διαμορφώνουμε παράλληλα το πλαίσιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού και δίνουμε έτσι μια δεύτερη ευκαιρία στις βιώσιμες επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν πρόβλημα υπερχρέωσης.

Σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ βελτιώνουμε το πλαίσιο λειτουργίας των αγορών προϊόντων και υπηρεσιών.

Υιοθετούμε ένα πλήρες στρατηγικό πλάνο για την ταχύτερη απονομή της δικαιοσύνης.

Ο ακριβής κατάλογος των μεταρρυθμίσεων είναι κατά πολύ μεγαλύτερος.

Αναφέρθηκα σε ορισμένες από αυτές για να αποτυπώσω το μέγεθος της προσπάθειας.

Το αναγνώρισαν οι εταίροι μας μέσω των πρόσφατων δηλώσεων τους.

Η συμφωνία που έχουμε υπογράψει έχει ημερομηνία λήξης και θέλουμε να είναι οριστική.

Κινούμαστε αποφασιστικά ώστε να ολοκληρωθεί και η δεύτερη αξιολόγηση στο χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί.

Η απόφαση του Γιουρογκρουπ της Δευτέρας για την εφαρμογή των βραχυπρόθεσμων μέτρων για τη ρύθμιση του χρέους έρχεται ως συνέχεια της δέσμευσης του Γιουρογκρουπ της 25ης Μαΐου για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους.

Η πρώτη πράξη συντελέστηκε, ωστόσο χρειάζονται και άλλα βήματα που θα επιτρέψει στην ΕΚΤ να εντάξει άμεσα τα ελληνικά ομόλογα στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.

Η κίνηση αυτή σε συνδυασμό με τα ισχυρά θεμελιώδη μεγέθη της οικονομίας που έχουν διαμορφωθεί, ανοίγει το δρόμο για σταδιακή έξοδο στις αγορές μέσα στο 2017.

Όλοι παραδέχονται την υπέρβαση που έγινε από την πλευρά μας.

Είναι σαφές ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να δεχτεί επιπλέον δημοσιονομικά μέτρα πέρα από τα συμφωνηθέντα, ούτε να υποκύψει υπό την πίεση για το κλείσιμο της αξιολόγησης σε μαξιμαλιστικές απαιτήσεις, όπως συμβαίνει στο ζήτημα των εργασιακών.

Ρητά στη συμφωνία προβλέπεται η εφαρμογή των βέλτιστων πρακτικών στη βάση του ευρωπαϊκού κεκτημένου.

Σε μια χώρα με 23% ανεργία και 50% στους νέους, δεν μπορεί να συζητείται περαιτέρω απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων.

Σε αυτό το σημείο χρειάζεται κι από την πλευρά των εταίρων μας μια υπέρβαση, με τη μορφή της έμπρακτης υποστήριξης - ένα άλμα εμπιστοσύνης απέναντι στη χώρα μας, που θα λειτουργήσει  ως αναγκαία παρώθηση για την έξοδο από την κρίση και κατ’ επέκταση για την επιστροφή στην κανονικότητα.

Κάθε απόφαση που αίρει την αβεβαιότητα και καθιστά ευκρινέστερο αυτό τον οδικό χάρτη είναι θεμιτή.

Οι συνθήκες έχουν ωριμάσει και δεν συμφέρει κανέναν να διαιωνίζεται το ελληνικό ζήτημα, ειδικά όταν εμφανίζονται διαρκώς αστάθμητοι παράγοντες αποσταθεροποίησης και εστίες αβεβαιότητας. 

Η επιβολή της περιοριστικής οικονομικής πολιτικής από την αρχή της κρίσης όξυνε τις κοινωνικές αντιθέσεις ενώ σήμερα απειλεί με εσωτερική κρίση δημοκρατικής νομιμοποίησης ολοένα και περισσότερες χώρες.

Οι μεταρρυθμίσεις είναι αναγκαία προϋπόθεση για την ανάπτυξη αλλά δεν είναι η μόνη και δεν είναι η μόνη ικανή.

Επιτυγχάνουν όταν εκφράζονται ως ενιαίο συλλογικό πρόταγμα κι όχι όταν επιβάλλονται εκ των άνω, ελιτίστικα και ως εξωτερικοί καταναγκασμοί.

Διαφορετικά δημιουργείται στην κοινωνία ένα διάχυτο αίσθημα περιθωριοποίησης και αποστέρησης που τροφοδοτεί τον απομονωτισμό και την ξενοφοβία.

Τα είχαμε πει όλα αυτά έγκαιρα. Οι προειδοποιήσεις αρχικά ακούγονταν ως ψίθυροι αλλά τώρα όλοι συντονίζονται σε αυτή την κατεύθυνση.

Η χώρα μας ξαναβρίσκει σταδιακά το βηματισμό της τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εξωτερικό.

Βρισκόμαστε στη μέση της προσπάθειας, χρειάζονται κι άλλα βήματα, όμως τα μέχρι τώρα αποτελέσματα μας ενθαρρύνουν να συνεχίσουμε.

Η κατάσταση είναι ακόμα αντικειμενικά δύσκολη αλλά το κοινωνικό συμβόλαιο που έχουμε συνάψει με το λαό στη βάση της δίκαιης ανάπτυξης θα το τιμήσουμε υπερνικώντας τα εμπόδια».