Skip to main content

Κρίσιμο τρίμηνο για τα φιλέτα του ΤΑΙΠΕΔ στη Θεσσαλονίκη

Τοπικοί παράγοντες, που αντιλαμβάνονται την κρισιμότητα της συγκυρίας, θέλουν να συμβάλλουν ώστε να αποφευχθούν μοιραίες καθυστερήσεις.

του Γιώργου Δώρα

Εξαιρετικά κρίσιμο είναι το τρίμηνο Μάιος – Ιούνιος – Ιούλιος για την αξιοποίηση των μεγάλων περιουσιακών στοιχείων του ΤΑΙΠΕΔ στην περιοχή της Θεσσαλονίκης.

Η πολιτική και οικονομική συγκυρία ευνοεί τους σχεδιασμούς του κ. Στέργιου Πιτσιόρλα, ο οποίος λίγο πριν την ουσιαστική κατάργηση του ΤΑΙΠΕΔ και την υπαγωγή του στο νέο υπερ-ταμείο ιδιωτικοποιήσεων, το οποίο στην ουσία θα διοικούν εκπρόσωποι του κουαρτέτου των δανειστών, έχει καλέσει τους οικονομικούς και αυτοδιοικητικούς φορείς της Θεσσαλονίκης να συνεργαστούν, ώστε τα πρότζεκτ που θα προκηρυχθούν για καθένα από τα ακίνητα να έχουν τη σύμφωνη γνώμη της πόλης. Το θετικό είναι ότι όπως δείχνουν οι ενδείξεις οι τοπικοί παράγοντες και αντιλαμβάνονται την κρισιμότητα της συγκυρίας και θέλουν να συμβάλλουν στην επιτάχυνση της διαδικασίας, ώστε να αποφευχθούν μοιραίες καθυστερήσεις.   

Ποια είναι, όμως, αυτά τα ακίνητα και για ποια χρήση προορίζεται το καθένα;

1.    Αγορά Μοδιάνο. Πρόκειται για το διατηρητέο κτίριο της κλειστής αγοράς στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, που βρίσκεται σε μαρασμό και κοντεύει να καταρρεύσει. Σε αυτό το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 43,5% των μετοχών και το υπόλοιπο ανήκει εξ’ αδιαιρέτου σε 61 ιδιοκτήτες. Η εκτίμηση είναι ότι χρειάζονται επενδύσεις 3,5 εκατ. ευρώ προκειμένου το Μοδιάνο να σωθεί, να γίνει λειτουργικό και εκτός από εμπορικό σημείο να λειτουργήσει ως τουριστικό αξιοθέατο. Ήδη ο δήμος Θεσσαλονίκης έχει ενδιαφερθεί και το Επαγγελματικό Επιμελητήριο επιμένει ότι διαθέτει τα απαιτούμενα χρήματα για τις αναγκαίες παρεμβάσεις που θα σηματοδοτήσουν την συνολική αναβάθμιση του ιστορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης, κάτι που ενδιαφέρει όχι μόνο τον εμπορικό κόσμο, αλλά και τους ανθρώπους της τουριστικής πιάτσας.

2.    Στρατόπεδο Γκόνου. Είναι 600 στρέμματα, βρίσκεται στη δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης και ανήκει στη ΓΑΙΟΣΕ. Το σημείο είναι ιδανικό για τη δημιουργία logistic center, λόγω της εγγύτητας με το λιμάνι. Σύμφωνα με τη ΓΑΙΑΟΣΕ τα 500 στρέμματα θα είναι αξιοποιήσιμα από το τέλος του χρόνου, όταν θα έχει ολοκληρωθεί η απομάκρυνση πυρομαχικών, που είναι θαμμένα στο έδαφός του.

3.    Κάμπινγκ Αγίας Τριάδας και Επανομής. Πρόκειται για δύο κλειστά εδώ και χρόνια κάμπινγκ, τα οποία θα δημοπρατηθούν για να επαναλειτουργήσουν, πιθανόν από το καλοκαίρι του 2017. Η συγκεκριμένη εξέλιξη θα τονώσει σημαντικά την τουριστική κίνηση στην Ανατολική Θεσσαλονίκη.

4.    Έκταση 600 στρεμμάτων στο Πλαγιάρι της Μίκρας, ακριβώς δίπλα από το αεροδρόμιο. Στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ονειρεύονται να διεκδικήσει η Θεσσαλονίκη την παγκόσμια Έκθεση ΕΧΡΟ του 2027 ή του 2028. Σε αυτή την περίπτωση ο χώρος δίπλα στο αεροδρόμιο θεωρείται κατάλληλος για τη δημιουργία του εκθεσιακού χωριού που απαιτείται και περιλαμβάνει εκθεσιακό κέντρο, χώρους εστίασης και ψυχαγωγίας, καθώς και ξενοδοχείο πέντε αστέρων.

5.    Έκταση 1000 στρεμμάτων στο παλιό στρατιωτικό αεροδρόμιο του Σέδες. Έκταση 700 στρεμμάτων στην Περαία. Για τις δύο αυτές εκτάσεις υπάρχει αμηχανία, αφού η προοπτική αστικής ανάπτυξης δεν υπάρχει μέσα στην κρίση και αναζητούνται ανταποδοτικές ιδέες με τις οποίες να συμφωνούν οι τοπικές κοινωνίες. Στο Σέδες, βέβαια, υπάρχουν στρατιωτικές κατοικίες, πολλές εκ των οποίων έχουν εγκαταλειφθεί.      

6.    Μαρίνα Αρετσούς. Το θαλάσσιο μέτωπο της Νέας Κρήνης βρίσκεται σε προνομιακό σημείο, αλλά είναι ελάχιστα αξιοποιημένο. Προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης μαρίνας, αλλά και η αξιοποίηση του για ψυχαγωγικές και εκπαιδευτικές χρήσεις.  

7.    Στρατόπεδο μεγάλου Αλεξάνδρου στους Αμπελόκηπους. Ανάμεσα στις ιδέες που υπάρχουν είναι η μετεγκατάσταση τμημάτων του πανεπιστημίου Μακεδονίας που ασφυκτιά. Πρόκειται για προοπτική αναβάθμισης που αφορά την ευρύτερη Δυτική Θεσσαλονίκη.

8.    Παλιό στρατιωτικό νοσοκομείο 424. Βρίσκεται στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, δίπλα στην Διεθνή Έκθεση και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Η τύχη του και το μέλλον του αποτελούν μυστήριο, στην επίλυση του οποίου καλούνται να συμβάλλουν τόσο ο δήμος Θεσσαλονίκης, όσο και το υπουργείο Άμυνας.

Αν σε αυτό το τοπίο προσθέσει κανείς το λιμάνι Θεσσαλονίκης και το αεροδρόμιο «Μακεδονία», που βρίσκονται στη δικαιοδοσία του ΤΑΙΠΕΔ, αντιλαμβάνεται ότι οι παραμβάσεις του Ταμείου είναι ικανές να επηρεάσουν ουσιαστικά το οικονομικό τοπίο στη Θεσσαλονίκη. Στις αρχές του Ιουλίου η αποκρατικοποίηση της ΟΛΘ ΑΕ με την πώληση τουβ 67% μπαινει στην τελική της ευθεία με την κατάθεση των οικονομικών προσφορών από τους ενδιαφερομένους και στόχο να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους. Εξάλλου στα τέλη της χρονιάς το αεροδρόμιο θα έχει περάσει για 40 χρόνια στην γερμανοελληνική κοινοπραξία Fraport- Slentel. Πρόκειται για δύο στρατηγικές κινήσεις που εκτιμάται ότι θα συμβάλλουν σημαντικά στην αύξηση του ΑΕΠ της Κεντρικής Μακεδονίας.