Skip to main content

Γιάννης Μπουτάρης κατά πάντων για την «υπόθεση Βόλβης»

«Καρφώνει» Πολιτεία, Δήμο Βόλβης, ανάδοχο και εμπλεκόμενους στην υπόθεση ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης. Τι απαντά στον υπουργό Εσωτερικών και την ΑΔΜΘ

Έτοιμη είναι η απάντηση του Δημάρχου Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη, για την «υπόθεση Βόλβης», στο έγγραφο που του κοινοποίησε το υπουργείο Εσωτερικών και η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας – Θράκης, που αφορούσε στη μη συμμόρφωση της χώρας μας προς τις αποφάσεις του Ευρωδικαστηρίου, όπως επισημαίνει η αρμόδια Ευρωπαία Επίτροπος, Elzbieta Bienkowska (με επιστολή της στις 28 Ιουνίου).

Η απάντηση αφορά σε αυτή την επιστολή, που είχε αποκαλύψει η Voria.gr κι όχι στη χτεσινή μέσω της οποίας -όπως αποκάλυψε χτες η Voria.gr- ζητείται εκ νέου η άμεση συμμόρφωση του Δήμου (όπως και των άλλων Δήμων, πλην Θέρμης).

Στην απάντησή του, με ημερομηνία 20 Ιουλίου, ο κ. Μπουτάρης επιμένει ότι και η χώρα και ο Δήμος έχουν συμμορφωθεί ως προς την απόφαση της καταδίκης της χώρας για την περιβόητη υπόθεση, τον Οκτώβριο του 2011.

«Καρφώνει» μάλιστα την Πολιτεία, τον Δήμο Βόλβης, τον ανάδοχο και άλλους εμπλεκόμενους φορείς για τη στάση τους. Συνεχίζει έτσι κι αυτός να πετά το μπαλάκι των ευθυνών (χωρίς φυσικά να σημαίνει ότι δεν έχει δίκιο) στους άλλους, όπως ήδη έχουν κάνει και οι υπόλοιποι εμπλεκόμενοι στην υπόθεση.

Μάλιστα, υπάρχουν σαφείς αιχμές τόσο προς την επιστολή της Επιτρόπου, όσο και προς το πόρισμα των Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης (τον προηγούμενο Μάιο) και επισημαίνεται ότι δεν απαιτείται η σύνταξη «συγκριτικού πίνακα» όπως άλλωστε προκύπτει και από δικαστικές αποφάσεις που στο μεσοδιάστημα βγήκαν.

Καθίσταται έτσι σαφές από την εξέλιξη της υπόθεσης ότι όλοι βλέπουν να έρχονται βαρύτατα πρόστιμα από την ΕΕ και πλέον από τις συνεννοήσεις και την προσπάθεια τήρησης κοινής γραμμής ώστε να τα αποφύγει η χώρα, πέρασαν στο επόμενο στάδιο να φυλάξει καθένας το χώρο του από τα πρόστιμα κι ας τα πληρώσει όποιος άλλος... Τουλάχιστον αυτό προκύπτει όταν αφενός το υπουργείο Εσωτερικών και η Αποκεντρωμένη Διοίκηση καλούν τους Δήμους να κάνουν πράξεις συμμόρφωσης, οι οποίες θα καλύψουν την Πολιτεία απέναντι στην ΕΕ, αλλά θα αφήσουν έκθετους τους Δήμους απέναντι στις απαιτήσεις του αναδόχου και οι Δήμοι αρνούνται εμμέσως να προχωρήσουν στις πράξεις «συμμόρφωσης» που θέλει η κυβέρνηση, μεταθέτοντας το πρόβλημα στους χειρισμούς της ίδιας...

Ποιος έχει δίκιο και ποιος τελικά θα πληρώσει τη... νύφη μένει να το δούμε το επόμενο διάστημα.

Μπουτάρης: Τι κάναμε από το 2011

Ενδιαφέρον όμως παρουσιάζει η αναλυτική παρουσίαση του Δημάρχου για τη στάση που κράτησε από το 2011, όταν άνοιξε για την ΕΕ η υπόθεση, ο Δήμος Θεσσαλονίκης, η οποία επικεντρώνεται σε έξι σημεία:

1.Ο Δήμος Θεσσαλονίκης τήρησε διαυγή, νόμιμη και ανυστερόβουλη στάση, εντελώς αποστασιοποιημένη από ιδιωτικά συμφέροντα και αυστηρά προσηλωμένη αποκλειστικά και μόνο στο εθνικό συμφέρον.

2.Αντέδρασε καταρχήν απολύτως φυσιολογικά, νόμιμα και για το συμφέρον τόσο της χώρας, όσο και των δημοτών του, όταν χωρίς να έχει καμιά συμμετοχή στο σύνθετο αυτό πρόβλημα και καμία γνώση γι' αυτό, του ζητήθηκε από το Δήμο Βόλβης να προβεί σε ενέργειες, οι οποίες ήταν εντελώς άγνωστο και αβέβαιο αν εξυπηρετούσαν το εθνικό και δημόσιο συμφέρον ή όχι.

3.Εν όψει της σοβαρότητας του θέματος, ο Δήμος Θεσσαλονίκης δεν περιορίστηκε στις βάσιμες αντιδράσεις του για την ανυπαρξία οποιασδήποτε ευθύνης ή αρμοδιότητάς του. Αντίθετα διατύπωσε σαφείς θέσεις για το είδος και το περιεχόμενο των αναγκαίων μέτρων συμμόρφωσης προς την κρίσιμη απόφαση του ΔΕΕ, όπως και συγκεκριμένες προτάσεις για την ανάληψη ευθύνης διαχείρισης του σύνθετου και ευαίσθητου συγκεκριμένου θέματος από την Κεντρική Διοίκηση κατά νόμο. Ωστόσο, χωρίς ευθύνη του Δήμου μας, το θέμα διατηρήθηκε σε κατάσταση αμφιβολίας και εκκρεμότητας μεταξύ των διαφορετικών απόψεων και στάσεων πέντε Δήμων της χώρας και σε επίπεδο αναζήτησης «διοικητικής υποστήριξης» κατά τη μεταβατικού χαρακτήρα αρχική πρόβλεψη του ν.3852/2010, σαν να επρόκειτο για κάποιο συνηθισμένο ή δευτερεύον ζήτημα.

4.Παράλληλα, ο Δήμος μας για να διευκολύνει την Κεντρική Διοίκηση στις επιλογές της, προχώρησε σε συγκεκριμένες ενέργειες που κάθε φορά ζητούσε η τελευταία, παρά το γεγονός ότι δεν διέθετε επαρκή στοιχεία της υπόθεσης. Μεταξύ άλλων, στο πλαίσιο αυτό, σε συμμόρφωση προς άνωθεν εντολές και προς το υπηρεσιακό καθήκον, δόθηκε τον Αύγουστο του 2014 εντολή για διενέργεια «εκκαθάρισης», η οποία ολοκληρώθηκε σχετικά πρόσφατα με την αποστολή των αντίστοιχων τευχών προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας Θράκης και προς το Δήμο Βόλβης, ο οποίος όμως αρνήθηκε, προσχηματικά και πάλι, την παραλαβή τους. Όπως είναι αυτονόητο, ο Δήμος μας ουδέποτε παραιτήθηκε από τη νομιμότητα και τη βασιμότητα των προηγούμενων θέσεων και προτάσεών του. Έτσι και παρά το γεγονός ότι δεν διέθετε ούτε ακόμη διαθέτει επαρκή στοιχεία και πραγματικά δεδομένα για το σύνολο των επίμαχων μελετών και συμβάσεων, συνέχισε να υποδεικνύει με επιμονή τόσο στους εργοδότες Δήμους, όσο και στην Κεντρική Διοίκηση την κατεύθυνση προς την οποία έπρεπε να κινηθούν για να θωρακίσουν τη χώρα και να αποδείξουν πλήρη συμμόρφωση προς την κρίσιμη απόφαση του ΔΕΕ. Επανήλθε μάλιστα με ιδιαίτερη ένταση μετά την τελευταία προειδοποιητική επιστολή της ΕΕ του Ιουλίου του 2014, με βάση και κάποια κρίσιμα στοιχεία της υπόθεσης που είχαν περιέλθει σε γνώση του εντελώς τυχαία και αποσπασματικά.

5.Ωστόσο, ο Δήμος μας δεν εισακούστηκε. Η Κεντρική Διοίκηση της χώρας δεν άσκησε την εξουσία και το καθήκον της προς την κατεύθυνση εκδόσεως και εκτελέσεως πράξεων και εντολών για την ολοκλήρωση της συμμόρφωσης στη γραμμή των μέτρων που είχαν δρομολογηθεί ήδη με αντίστοιχες πράξεις του 2010, ούτε ανέλαβε ενιαία διαχείριση των τεχνικών θεμάτων που τυχόν ανέκυπταν από μία και μόνο Κεντρική Υπηρεσία. Αντίθετα η πρωθύστερη τακτική των «μηνυτήριων αναφορών» και «εντολών ελέγχου», παρέχουν την εντύπωση ότι η χώρα καταθέτει τα όπλα έναντι της ΕΕ και αποδέχεται τη μορφή της μη συμμόρφωσης.

6.Οι θέσεις του Δήμου μας διαφέρουν ριζικά από τις θέσεις του αναδόχου. Ο τελευταίος επιδιώκει να πληρωθεί για μη νόμιμες πρόσθετες υπηρεσίες και για το σκοπό αυτό επιχειρεί είτε να «επιστρέψει» στο παρελθόν και να διασώσει τις «επεκτάσεις – αναθέσεις» που κρίθηκαν παράνομες είτε να πετύχει την ανατροπή των επίμαχων συμβάσεων για το μέλλον μόνο. Για το λόγο αυτό υποστηρίζει επίσης, μεταξύ άλλων, ότι έσφαλαν η Πολιτεία και το ΔΕΕ κατά τη φάση διαπίστωσης της παράβασης (2010 – 2011). Ο Δήμος μας, αντίθετα, θεωρεί την κρίσιμη απόφαση του ΔΕΕ δεδομένη και δεσμευτική. Ειδικότερα, ως προς τις κριθείσες ως παρανόμως ανατεθείσες πρόσθετες εργασίες, υποστηρίζει ότι δεν υπάρχουν «συμβατικό έργο» και «συμβατικές αξιώσεις» και ότι ο ανάδοχος δεν έπρεπε να πληρωθεί για εργασίες που εκτέλεσε χωρίς νόμιμη σύμβαση πριν από το 2010 (μεταγενέστερες δεν φαίνεται να υπάρχουν). Υποστηρίζει όμως επιπλέον ότι ο τρόπος, η διαδικασία και τα μέσα αναζήτησης των τυχόν αχρεωστήτως καταβληθέντων, όπως και η αναζήτηση καθεαυτή, δεν υπάγονται στην έννοια της συμμόρφωσης κατά το άρθρο 260 παρ. 1 και 2 ΣΛΕΕ και ότι η σύνταξη «συγκριτικών» και «τακτοποιητικών» πινάκων –και μάλιστα κατά τη νομοθεσία που οδήγησε στην κατάρτιση των επίμαχων συμβάσεων που κρίθηκαν μη νόμιμες- δεν αποτελεί ούτε επαρκή, ούτε αναγκαία οδό για το σκοπό αυτό. Σε κάθε περίπτωση, μια παρόμοια αναζήτηση, εφόσον συντρέχουν οι λοιπές προϋποθέσεις συμμόρφωσης κατά την αληθή έννοια των διατάξεων του άρθρου 260 ΣΛΕΕ, είναι δυνατό να ολοκληρωθεί οποτεδήποτε, χωρίς αυτό να συνιστά παράβαση των εκ των Συμβάσεων υποχρεώσεων της χώρας έναντι της ΕΕ.