Skip to main content

Εργαζόμενοι ΟΛΘ: Ζημία άνω των 16 εκατ. σε μία διετία

Οι εργαζόμενοι στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης άνοιξαν πυρ ομαδόν κατά του ΤΑΙΠΕΔ , με ευθύνη του οποίου το δημόσιο λιμάνι χάνει έσοδα και αξιοπιστία.

Σε ομοβροντία πυρών κατά του ΤΑΙΠΕΔ εξελίχθηκε η συνέντευξη Τύπου των εργαζομένων της ΟΛΘ Α.Ε, οι οποίοι έχουν καταθέσει και συμπληρωματικό υπόμνημα στη μηνυτήρια αναφορά που υπέβαλαν τον περασμένο Μάρτιο, σύμφωνα με το οποίο και εξαιτίας ενεργειών ή παραλείψεων του Ταμείου, η ζημία για το δημόσιο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, μόνο στη διετία 2016-2017 ξεπερνάει κατά πολύ τα 16 εκατ. ευρώ.

Το ΤΑΙΠΕΔ και ο τρόπος που έχει παρέμβει στο μάνατζμεντ του ΟΛΘ, όπως και η διαδικασία που ακολουθείται για την πώληση του 67%, έχουν βλάψει το Λιμάνι, σύμφωνα με τους εργαζομένους.

Όπως υποστήριξαν, δεν ακολουθήθηκαν, στη διαδικασία που όρισε το ΤΑΙΠΕΔ, τα όσα προβλέπονται στον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 352/2017 για τα λιμάνια, σε θέματα ανταγωνισμού, παροχής δημόσιας υπηρεσίας, εργασιακά και περιβαλλοντικά. Για το λόγο αυτό, τα Σωματεία των Εργαζομένων ετοιμάζονται να κάνουν παρεμβάσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού και στο Ευρωκοινοβούλιο, ενώ δεν αποκλείουν κινητοποιήσεις αν στη συνάντηση με τον υπουργό ΥΕΝ κ. Κουρουμπλή, δεν κλείσουν τα ανοικτά ζητήματα που αφορούν τις εργασιακές σχέσεις τους στη νέα εποχή για την ΟΛΘ Α.Ε.

Στη συνέντευξη έμφαση δόθηκε στη ζημία που έχει υποστεί η Εταιρεία, που στην πραγματικότητα είναι απώλεια εσόδων για την ΟΛΘ Α.Ε. και τον βασικό μέτοχο, δηλαδή το ελληνικό δημόσιο. Η ζημία αυτή είναι ουσιαστικά ανυπολόγιστη καθώς προκύπτει από επιλογές που συνδέονται με την πώληση του 67% του δημοσίου, αλλά σε βάθος χρόνου.

Την κατάσταση με στοιχεία εξέθεσαν στους δημοσιογράφους η γ.γ. της ΟΜΥΛΕ κ. Φανή Γουργούρη, ο πρόεδρος του Σωματείου Χειριστών κ. Λάζαρος Τανταλίδης και ο κ. Τριαντάφυλλος Αφεντουλίδης, πρόεδρος του Συλλόγου Υπαλλήλων ΟΛΘ, ενώ ο πρόεδρος του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Θεσσαλονίκης κ. Παναγιώτης Τσαραμπουλίδης, τόνισε για μεθοδευμένη υπονόμευση του λιμανιού και πολιτική επιλογή από πλευράς κομμάτων, που ως στόχο είχε, οι παραγωγικοί και τοπικοί φορείς, που αρχικά υποστήριζαν το δημόσιο χαρακτήρα του λιμανιού, να καταλήξουν πως ο μόνος δρόμος για την ανάπτυξη του ΟΛΘ είναι η πώλησή του σε ιδιώτη.

«Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορούσε με τα διαθέσιμα που έχει και την εύκολη πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό, άνετα να υλοποιήσει τις επενδύσεις των 180 εκατ. ευρώ που τώρα αναλαμβάνει να κάνει ο ιδιώτης. Επιπλέον, ο δημόσιος ΟΛΘ, με την ανάπτυξη που θα είχε από τις επενδύσεις σε υποδομές, θα έφθανε να έχει κέρδη κοντά στα 50 εκατ. το χρόνο», τόνισε ο πρόεδρος του ΕΚΘ.

Για τους συνδικαλιστές του ΟΛΘ, πρωτίστως και κυρίως για τη ζημία που υφίσταται το δημόσιο λιμάνι ευθύνεται το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο συνεχώς ασκεί ασφυκτικές πιέσεις στις διοικήσεις της Εταιρείας, από το 2012 ως και σήμερα, σταματώντας το διαγωνισμό για την επέκταση της 6ης προβλήτας, απαιτώντας να μη γίνουν απαραίτητες επενδύσεις σε μηχανικό εξοπλισμό, αναγκάζοντας τη διοίκηση της ΟΛΘ Α.Ε. να αλλάξει απόφαση για την πρόσληψη 78 εργαζομένων με αποτέλεσμα να μη λειτουργεί ο χώρος απόθεσης των προς εξαγωγή εγχωρίων, κενό που εκμεταλλεύτηκαν οι τελωνειακοί υπάλληλοι καταργώντας την νυκτερινή βάρδια στη ‘Πύλη 16’από τις 16 Σεπτεμβρίου.

Σε αυτό το δίμηνο της κινητοποίησης των τελωνειακών, ο ΟΛΘ έχασε σχεδόν 1,1 εκατ. ευρώ από έσοδα, λόγω ακυρώσεων αφίξεων πλοίων και αλλαγών σε δρομολόγια σ.σ είχε ήδη γράψει η Voria.gr ).

Αλλά το Λιμάνι είναι «ανάπηρο», όπως είπε χαρακτηριστικά η κ. Γουργούρη και στα έτη 2016-2017 έχασε έσοδα 8 εκατ ευρώ, επειδή άλλοτε μία ή και δύο από τις τέσσερις γερανογέφυρες, έβγαινε εκτός λειτουργίας. Σε αυτά τα δύο χρόνια, σε 250 ημέρες κάποια από τις γερανογέφυρες, ήταν εκτός λειτουργίας.

Επιπλέον, μόνο το 2017 υπολογίσθηκε ότι χάθηκαν έσοδα 3,2 εκατ. ευρώ για το ελληνικό δημόσιο, επειδή το ΤΑΙΠΕΔ παρενέβη το 2012 και ακύρωσε το έργο επέκτασης του 6ου προβλήτα, που ως σήμερα κανονικά θα είχε ολοκληρωθεί.

Αλλά το δημόσιο, ζημιώνει και με απώλεια μελλοντικών μερισμάτων, επειδή το ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε να προχωρήσει σε πώληση, δια μιας, του 67% της ΟΛΘ Α.Ε., και όχι σε δύο φάσεις, όπως έγινε στην ΟΛΠ Α.Ε.

Το Λιμάνι, είπαν οι κύριοι Τανταλίδης και Αφεντουλίδης, χάνει έσοδα 4 εκατομμυρίων κάθε χρόνο επειδή το ΤΑΙΠΕΔ δεν άφησε να γίνουν προσλήψεις ώστε να λειτουργήσει μέσα στον Ελεύθερη Ζώνη, όπως προβλέπεται από την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία και τον Τελωνειακό Κώδικα, χώρος απόθεσης των προς εξαγωγή εμπορευματοκιβωτίων.

Χάνει επίσης έσοδα επειδή ελλείψει προσωπικού δεν προσφέρονται πλέον υπηρεσίες εξυπηρέτησης χύδην φορτίων στη ξηρά. Από ένα πελάτη, που εμπορεύεται κάρβουνο, χάθηκαν έσοδα 200.000 ευρώ και από άλλον, από φορτία νικελίου, η απώλεια ήταν στις 190.000 ευρώ όπως ενδεικτικά αναφέρθηκε. Οι απώλειες αυτές ήταν στο εννεάμηνο του 2017, λόγω μείωσης των φορτώσεων κατά 67%).

Ο κ. Τανταλίδης υπογράμμισε ότι στη σύμβαση παραχώρησης δεν έχουν περιληφθεί, με ευθύνη του ΤΑΙΠΕΔ, έργα περιβαλλοντικής προστασίας, τόσο σε ότι αφορά την ατμοσφαιρική, όσο και τη θαλάσσια ρύπανση ενώ κάλεσε την Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας να κινητοποιηθεί και να παρέμβει.

Ο κ. Αφεντουλίδης, επισήμανε ότι ο ΟΛΘ δεν χρειαζόταν ιδιώτες για να υλοποιήσει επενδύσεις και μάλιστα πολύ μικρότερες από αυτές που προβλέπονται στο master plan του Λιμένα.

Τέλος, η κ. Γουργούρη υποστήριξε ότι η σύμβαση παραχώρησης δεν μπορεί να περιγραφεί ως αναπτυξιακή γιατί βάζει πολύ χαμηλά τον πήχη, αφού σήμερα, το δημόσιο λιμάνι, με τα μέσα που έχει και αν επισκευαστεί η μία γερανογέφυρα, πιάνει τις 500.000 «κουτιά», στόχο που το ΤΑΙΠΕΔ απαιτεί από τον ιδιώτη σε βάθος 18 ετών.