Skip to main content

Από τις Φιλιππίνες για τον ΟΛΘ - Συνέντευξη του αντιπροέδρου της ICTS

Ο Hans-Ole Madsen μιλάει αποκλειστικά στη Voria.gr: Δεν είναι απαραίτητη άμεσα η επέκταση της 6ης προβλήτας-Τα επενδυτικά σχέδια της ICTS για τον ΟΛΘ.

To λιμάνι της Θεσσαλονίκης από κάθε άποψη ενδιαφέρει τους Φιλιππινέζους της International Container Terminal Services, Inc, που τα τελευταία δύο χρόνια, στο πλαίσιο του διαγωνισμού πώλησης της ΟΛΘ Α.Ε., έχουν επισκεφθεί πολλές φορές την πόλη και, το διήμερο 9-10 Μαΐου, πρώτη φορά για επίσημη επίσκεψη και ενημέρωση.

Η ICTS -που είχε διεκδικήσει το λιμάνι της Λεμεσού και είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον και για τον ΟΛΠ, για τον οποίο τελικά δεν κατέθεσε δεσμευτική προσφορά- θέλει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Όπως είπε σε αποκλειστική συνέντευξη στη Voria.gr o αντιπρόεδρος της ICTS για Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική, ο Δανός Hans-Ole Madsen, η OΛΘ Α.Ε. είναι από κάθε άποψη αυτό που ψάχνει η ICTS. Θεωρεί ότι το τίμημα για το 51% που προσφέρει το ΤΑΙΠΕΔ, δεν μπορεί παρά να προσαρμοστεί στη χρηματιστηριακή τιμή της μετοχής (σ.σ το υπολογίζουμε στα 110-120 εκατ. ευρώ). Σε ό,τι δε αφορά τις επενδύσεις υποστηρίζει ένα συντηρητικό μοντέλο, ενώ δεν βλέπει απαραίτητη σε πρώτη φάση, στην πρώτη διετία, το έργο επέκτασης της 6ης προβλήτας.

«Η διοίκηση της ΟΛΘ εκπόνησε ένα καλό master plan, όπως και το επιχειρησιακό πλάνο της πρώτης πενταετίας. Το σχέδιο είναι καλό, αλλά έχουμε ενστάσεις ως προς το χρονοδιάγραμμα των επενδύσεων. Επιχειρηματικά σκεπτόμενοι και με δεδομένο ότι θα πρέπει να εξασφαλίζουμε κέρδη για όλους τους μετόχους, είμαστε υπέρ ενός επενδυτικού προγράμματος σε φάσεις, που θα ακολουθούν τις ανάγκες που θα προκύπτουν από τη διεθνοποίηση του λιμανιού και την προσέλκυση μεγαλυτέρων φορτίων. Σήμερα, το λιμάνι, όταν στο 80% εξυπηρετεί ελληνικά φορτία, δεν μπορεί να θεωρηθεί διεθνές», τόνισε ο κ. Madsen.

Η 6η προβλήτα

Για το θέμα λοιπόν που ενδιαφέρει πρώτιστα τον ΟΛΘ, τους παραγωγικούς φορείς της πόλης και της βόρειας Ελλάδας, τους φορείς που έχουν προτάξει όσο το δυνατό μεγαλύτερες επενδύσεις σε υποδομές και, πρώτα και κύρια το μεγάλο έργο της επέκτασης της 6ης προβλήτας, ο εκπρόσωπος της ICTS είχε να απαντήσει.

«Εμείς θεωρούμε ότι την πρώτη διετία θα πρέπει να γίνουν επενδύσεις σε σύγχρονα μηχανήματα, ο μηχανικός εξοπλισμός του λιμανιού είναι παλιός και ξεπερασμένος. Πρέπει επίσης να γίνουν έργα σε σύγχρονα συστήματα ΙΤ, ενώ θα πρέπει να αξιοποιηθούν και χερσαίες εκτάσεις με την προσέλκυση εταιρειών στο λιμάνι, εταιρειών με δραστηριότητα σχετική με το λιμάνι. Σε αυτή τη διετία δεν είναι απαραίτητο να γίνει η επέκταση της 6ης προβλήτας. Αν γίνουν οι επενδύσεις που εμείς προκρίνουμε στη διετία, επενύσεις της τάξης των 40 εκατομμυρίων, θα αξιοποιείται το 30%-40% του capacity του λιμανιού, δεν υπάρχει λόγος για άμεση επέκταση της 6ης προβλήτας. Μπορούν να γίνουν έργα εκβαθύνσεων και συντηρήσεων στις προβλήτες και με ένα επενδυτικό, που θα ακολουθεί την ανάπτυξη, θα μπορέσει το λιμάνι να κρατήσει τα κόστη σε επίπεδα που θα το κάνουν ανταγωνιστικό, να είναι κερδοφόρο και να εξασφαλίζει αποδόσεις για τους μετόχους του. Από τη στιγμή που θα μπούμε ως επενδυτές, εννοείται ότι θα προχωρούμε με τις επενδύσεις πο υ θα εξασφαλίζουν ανάπτυξη», εξήγhσε ο κ. Madsen.

Οι αντιδράσεις των εργαζομένων

Σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις, ο κ. Μadsen ήταν πολύ σαφής, λέγοντας πως αντιλαμβάνεται την πολιτική διάσταση των αντιδράσεων που συνοδεύουν τις ιδιωτικοποιήσεις και προσθέτοντας πως αν επιμείνουν, από την ελληνική πλευρά, σε άμεσες μεγάλες επενδύσεις, αυτό μάλλον θα είναι σε βάρος του τιμήματος που θα προσφέρουν οι ενδιαφερόμενοι αγοραστές.

Απέναντι στους εργαζόμενους και την αντίδρασή τους στην πώληση της ΟΛΘ Α.Ε., διαβεβαίωσε πως δεν θα πρέπει να ανησυχούν για τις δουλειές τους. «Το λιμάνι δεν έχει υπεράριθμο προσωπικό, όπως για παράδειγμα ήταν η περίπτωση με τον ΟΛΠ», είπε και επισήμανε ότι αυτό που θα κάνει η ICTS, εάν καταθέσει προσφορά και επιλεγεί, θα είναι να εγκαταστήσει αρχικά μία μικρή ομάδα επιλεγμένων στελεχών της και στα επόμενα 3-5 χρόνια την ευθύνη της διοίκησης θα έχουν στελέχη από την Ελλάδα. Οι εργαζόμενοι που σήμερα ανησυχούν, υποστήριξε ο κ. Μadsen, θα δούν ότι θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας, ότι θα έχουν οφέλη από τα κίνητρα αποδοτικότητας που θα δοθούν, ενώ θα υπάρχουν ευκαιρίες αλλά και απαίτηση για την εκπαίδευσή τους σε σύγχρονα συστήματα λειτουργίας.

Συνδυασμένες μεταφορές

Σε αυτή την πορεία προς την ιδιωτικοποίηση, οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές θα ήθελαν να ολοκληρωθεί η σύνδεση του λιμανικού με τον ΠΑΘΕ, έργο μικρής δαπάνης που δεν μπορούν να καταλάβουν γιατί καθυστερεί. Θα ήθελαν επίσης, να βγει διαγωνισμός για logistics center στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, αλλά και να βελτιωθεί η σύνδεση του λιμανιού με το δίκτυο του σιδηροδρόμου.

Παρά τα παραπάνω ζητήματα, τα οποία αφορούν τις συνδυασμένες μεταφορές και πρέπει να προωθηθούν, η ICTS, βλέπει ιδιαίτερα ζεστά τον ΟΛΘ. Άλλωστε τα περισσότερα λιμάνια στην περιοχή της νοτιοανατολικής Ευρώπης και των Βαλκανίων έχουν περάσει σε ιδιώτες διαχειριστές. Στα υπό κρατικό έλεγχο είναι ακόμη το λιμάνι του Κόπερ στην Αδριατική, το οποίο όμως έχει διαφορετική ενδοχώρα και αγορά.

Ήταν βεβαίως και το λιμάνι του Πειραιά, για το οποίο όμως τελικά δεν κατέθεσε προσφορά η ICTS επειδή είχε ήδη στρατηγικά τοποθετηθεί η Cosco, ενώ η ανεπτυγμένη λειτουργία της ακτοπλοίας θεωρήθηκε ότι ήταν ένας ακόμη παράγοντας που δεν θα έκαναν βιώσιμη την επένδυση στον ΟΛΠ.

Η στρατηγική της ICTS

«Επενδύουμε σε μικρά και μεσαίου μεγέθους λιμάνια, σε λιμάνια - πύλες με ενδοχώρα. Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μας ενδιαφέρει από κάθε άποψη, σαν μέγεθος, σαν μείγμα δραστηριοτήτων, σαν γεωγραφική θέση, σαν αναπτυξιακή προοπτική. Είμαστε ένας μεσαίου μεγέθους αλλά αναπτυσσόμενος διαχειριστής container terminals, που δραστηριοποιούμαστε σε 28 λιμάνια και αυτή την περίοδο επενδύουμε περί τα 900 εκατ. σε δύο νέα λιμάνια που εντάσσονται στο δίκτυό μας, στη Μελβούρνη της Αυστραλίας και στη Μπουέναβεντούρα της Κολομβίας», είπε ο επικεφαλής της αποστολής των δυνητικών επενδυτών.

Για την ICTS να πούμε ότι κυρίως ασχολείται με τη διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων, αλλά επίσης την ενδιαφέρουν και λιμάνια με σημαντικό έργο στο συμβατικό φορτίο. Η εταιρεία που ελέγχεται από τον Ενρίκε Ραζόν, το 2015 διαχειρίσθηκε 7,7 εκατομμύρια containers σε ΤΕU's (+5%). Είχε κύκλο εργασιών 1 δισ. δολάρια και λειτουργικά κέρδη (EBITDA) 450 εκατ. δολάρια.

Η ICTS, με έδρα τη Μανίλα, έχει κυρίως αναπτύξει δίκτυο στην Ασία, την Αφρική, τη βόρειο και νότιο Αμερική. Στην Ευρώπη έχει τη μικρότερη παρουσία καθώς διαχειρίζεται terminals σε μόλις τρεις χώρες, στο Βατούμ της Γεωργίας, στη Ριέκα της Κροατίας και στο Γκντίνια της Πολωνίας.