Skip to main content

Ο Τσόκλης, η Θεσσαλονίκη, η ευτυχία και η τέχνη (vid)

Η έκθεση «Στοιχεία για τη δημιουργία πιθανών Αριστουργημάτων» έρχεται στη Θεσσαλονίκη, από τις 24 Νοεμβρίου έως τις 20 Δεκεμβρίου.

«Είναι ωραία εδώ στη Θεσσαλονίκη. Ωραία να σε ζεσταίνει η αγάπη όταν ο χειμώνας έχει στρώσει τον δρόμο σου με αόρατες παγίδες και ο χρόνος καραδοκεί. Είναι ωραίο να προτείνεις ακόμα δρόμους σωτηρίας, στιγμές αγαλίασης, τρόπους διαφυγής σαν αντάλλαγμα των χειροκροτημάτων, των αισθημάτων, των χρημάτων. (...) Μακάρι να μπορούσα εγώ να τιμήσω τη Θεσσαλονίκη και όχι αυτή εμένα».

Με αυτά τα λόγια ο σπουδαίος εικαστικός Κώστας Τσόκλης ξεκίνησε την παρέμβασή του κατά την σημερινή συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση της έκθεσης «Στοιχεία για τη δημιουργία πιθανών Αριστουργημάτων», που θα φιλοξενηθεί στην ARTION Galleries της Θεσσαλονίκης (Μητροπόλεως 96), από τις 24 Νοεμβρίου έως τις 20 Δεκεμβρίου.

«Τα περισσότερα έργα μου είναι ψεύτικα, δεν είναι αληθινά», είπε ο δημιουργός, απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου για το ποια έργα του τον συγκινούν. «Με συγκινούν περισσότερο δύο-τρία έργα από αυτά που έκανα όταν ήμουν νέος. Μου αρέσουν πιο πολύ από αυτά που κάνω τώρα, γιατί ως νέος ήμουν πιο παρθένος. Έκανα ζωγραφική γιατί έπρεπε, ήταν φυσική ανάγκη. Αργότερα το έκανα επάγγελμα και σπανίως πια τα έργα μου έχουν μια σπίθα αλήθειας».

«Όταν είσαι ευτυχισμένος δεν έχεις λόγο να κάνεις τέχνη. Είναι η ζωή τόσο όμορφη...», είπε ο ίδιος και συμπλήρωσε: «Όταν όμως είσαι δυστυχής, βρίσκεις στην τέχνη ένα καταφύγιο».

«Νιώθω σαν ένα παιδί που του δίνουν μια καραμέλα ή ένα μήλο για να πάψει να κλαίει, αναζητώντας το σπίτι του, τη μάνα του, τον χρόνο του. Προσοχή στους παιδεραστές…». Μιλώντας για την τέχνη του, ο ίδιος είπε: «Πώς φτιάχνεται ένα αριστούργημα; Φτιάχνεται με ιδέες, με χρώματα, με σχήματα, με γραμμές αλλά και με… διάβολο και με Θεό. Πήρα λοιπόν 85 λευκούς πίνακες και έβαλα πάνω τους ανάκατα σκέψεις, χρώματα, σχήματα, γραμμές κι έπειτα, επικαλούμενος τον Θεό και το διάβολο, προσπάθησα να βάλω μια τάξη σ’ αυτό το χάος. Στη συνέχεια πρότεινα αυτά τα έργα σαν εν δυνάμει αριστουργήματα και χρησιμοποιώντας τα σαν υλικό και όχι σαν αυτόνομα έργα πια, αλλά σαν στοιχεία μιας τεράστιας εικαστικής εγκατάστασης τις δικές της φιλοδοξίες και ευθύνες και το ονόμασα “Στοιχεία για τη δημιουργία πιθανών αριστουργημάτων”. Και τα εξέθεσα, καλώντας συναδέλφους για να ξαναδούν την υπόθεση της ζωγραφικής από την αρχή».

Μιλώντας για τον Κώστα Τσόκλη ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, είπε: «Ό,τι και να πεις γι΄αυτόν δεν φτάνει. Με τη δουλειά του Τσόκλη όχι απλά συγκινούμαι αλλά απλώνεται η συγκίνηση παντού. Κάθε φορά που περνάω έξω από το Αρχαιολογικό Μουσείο βλέπω το έργο του Τσόκλη που υπάρχει εκεί και συγκινούμαι».

Παρών στην συνέντευξη Τύπου ήταν ο δημοσιογράφος και καλλιτέχνης Θανάσης Λάλας ο οποίος, μιλώντας για τον Κώστα Τσόκλη, είπε: «Ο Τσόκλης δεν είναι επίθετο, αλλά το ουσιαστικό. Στις μέρες μας χάθηκε το ουσιαστικό και κυριαρχούν τα επίθετα. Όμως τα επίθετα είναι ο μπερντές πίσω από τον οποίο κρύβονται τα ουσιαστικά. Ο Τσόκλης δεν είναι το μεγάλο, το απίστευτο, το κατανοητό, το ακατανόητο της τέχνης. Ο Τσόκλης είναι η τέχνη».

O Κωνσταντίνος Μανωλάκης από την ARTION Gallery, δήλωσε ιδιαίτερα χαρούμενος και περήφανος που η Gallery φιλοξενεί αυτήν την έκθεση. «Είμαστε περήφανοι που θα δώσουμε την ευκαιρία στους Θεσσαλονικείς και τους επισκέπτες της πόλης να θαυμάσουν από κοντά αυτά τα πάρα πολύ σημαντικά έργα που έρχονται σε εμάς από το Μέγαρο μουσικής Αθηνών», τόνισε και πρόσθεσε πως «μια πόλη χρειάζεται πολλά μουσεία και πολλές γκαλερί, γαστρονομία και καλά ξενοδοχεία κι εμείς προσπαθούμε να βοηθήσουμε ώστε να αναβαθμιστεί η Θεσσαλονίκη».

Από την πλευρά του ο καλλιτέχνης Νίκος Στεφανίδης διηγήθηκε κάποιες ιστορίες από τα πρώτα χρόνια που είχε γνωρίσει τον Κώστα Τσόκλη. Ακόμη, περιέγραψε τον Κώστα Τσόκλη ως έναν πολύ ευγενικό και αυτάρκη άνθρωπο, «έναν φιλόσοφο αλλά και έναν σπουδαίο δάσκαλο που άφηνε πάντα το τελευταίο του έργο λευκό ως τάμα ή προσευχή για τη γένεση του καινούργιου».