Skip to main content

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Πακέτο προσφορών για τον επιβάτη όσο ...ψήνεται η πώληση

Η εταιρεία κάνει το επόμενο βήμα στην παροχή αναβαθμισμένων υπηρεσιών, ενώ ακόμη μετράει τη ζημία από την Ειδομένη και τα προβλήματα στο δίκτυο.

Όσο ο φάκελος του διαγωνισμού για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Trenitalia βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο, οι Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι επενδύουν σε αναβαθμισμένες υπηρεσίες εισάγοντας το "έξυπνο" εισιτήριο, προσαρμόζοντας την εταιρεία στην εποχή των POS και εφαρμόζοντας ένα ευρύ πακέτο προσφορών με ειδικές τιμές για όλες ουσιαστικά τις κατηγορίες πελατών.

Η εξήγηση για αυτή την επιθετική τιμολογιακή πολιτική είναι απλή, όπως είπαν ο πρόεδρος και ο δ/νων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κύριοι Παναγιώτης Θεοχάρης και Φίλιππος Τσαλίδης αντίστοιχα. Το 75%-80% του έργου της εταιρείας έως και σήμερα αφορά την επιβατική κίνηση, παρότι η προοπτική της ανάπτυξης βρίσκεται στις εμπορευματικές μεταφορές.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ όμως, που "μόνο περιουσιακό στοιχείο έχει τους μηχανοδηγούς και τους συνοδούς τους", λειτουργεί σε ένα σύστημα που σε ότι αφορά τις υποδομές, το τροχαίο υλικό, τη διασυνδεσιμότητα ορίζεται και ελέγχεται από άλλους εταιρείες του άλλοτε ενιαίου ΟΣΕ, ενώ βεβαίως υπάρχουν και οι "τρίτοι παράγοντες", όπως φάνηκε καθαρά στην περίπτωση της κατάληψης των γραμμών στην Ειδομένη.

Σύμφωνα με τη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το άμεσο κόστος από την Ειδομένη ήταν πάνω από 2 εκατ. ευρώ, ενώ οι οικονομικές επιπτώσεις του αποκλεισμού μπορεί να φτάσουν να κοστίσουν στην εταιρεία πάνω από 5 εκατ. ευρώ. Το Μάϊο και τον Ιούνιο η εταιρεία κατέβαλε περί το 1 εκατ. ευρώ σε σταλίες για τα βαγόνια που βρίσκονταν διάσπαρτα το ευρωπαϊκό δίκτυο, μέχρι και την Φινλανδία, ενώ πλήρωσε και 40.000 ευρώ για την κατασκευή του φράκτη, ένθεν και ένθεν της γραμμής, για να αποφευχθούν νέες καταλήψεις.

Πέραν των άλλων, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ακόμη δεν μπόρεσε να ξανακερδίσει τα φορτία ενός μεγάλου πελάτη, της Sony, που έρχονται μέχρι τον Πειραιά με τη Cosco, αλλά πλέον παρακάμπτουν το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Aλλά όπως τονίστηκε, η εταιρεία, "πληρώνει" σε χρόνο και κόστος ίσως και αρκετά περισσότερα από τις καταστροφές που γίνονταν στο δίκτυο, από σαμποτάζ στη πραγματικότητα, όπως επανειλημμέως έχει συμβεί στο τμήμα της συνδετήριας γραμμής Αξιού - Γέφυρας με την κλοπή των καλωδίων ηλεκτροδότησης. Το αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι τα φορτία να παραδίδονται από ηλεκτροκίνητη σε ντιζελοκίνητη μηχανή, κάτι που διπλασιάζει το χρόνο για να διανυθεί μία απόσταση μόλις 5 χιλιομέτρων.

Εν τούτοις παρά την απώλεια των φορτίων της Sony και τα πολλά ακόμη προβλήματα στη κίνηση στο δίκτυο, στο εξάμηνο του 2016, υπήρχε αύξηση 12% στη διακίνηση containers.

Σε ό,τι αφορά στην πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική Trenitalia και τις προοπτικές της εταιρείας στο εξής, oι κύριοι Τσαλίδης και Θεοχάρης είπαν ότι το θέμα χειρίστηκε αποκλειστικά το ΤΑΙΠΕΔ και πως με τους Ιταλούς έγινε μία και μόνη συνάντηση κατά την παρουσίαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Η μεταβίβαση στη Trenitalia, θα φέρει αλλαγές στις σιδηροδρομικές μετακινήσεις και μεταφορές, όταν ολοκληρωθεί η ηλεκτροκίνηση τουλάχιστον στον κορμό του δικτύου και εάν οι Ιταλοί αποκτήσουν και την ΕΕΣΣΤΥ, οπότε έτσι θα βελτιώσουν την κατάσταση του τροχαίου υλικού.

Βεβαίως, ουδείς μπορεί να γνωρίζει ποιά εταιρεία τελικώς θα ελέγχει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ καθώς σχεδιάζεται από την ιταλική κυβέρνηση και η ιδιωτικοποίηση της Trenitalia.

Στο μεταξύ η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προσπαθεί να κάνει το ταξίδι με το σιδηρόδρομο ελκυστικότερο, τόσο από άποψη κόστους, όσο και από άποψη σύγχρονων υπηρεσιών. Αυτή η προσπάθεια φαίνεται πως αποδίδει αφού παρά τα πολύ ανταγωνιστικά αεροπορικά εισιτήρια, η επιβατική κίνηση , στη Θεσσαλονίκη, αυξήθηκε κατά 1% στο εξάμηνο του 2016. Ωστόσο, η ηλεκτροκίνηση είναι αυτή που θα μπορέσει να ενισχύσει σημαντικά την ανταγωνιστικότητα του σιδηροδρόμου σε σχέση με άλλα μεταφορικά μέσα.