Skip to main content

Τρ. Μηταφίδης: Ανεξέλεγκτες οι καταπατήσεις αιγιαλών

Υπολειτουργούν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί αποτροπής καταπατήσεων. Τι αναφέρει ο βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ σε ερώτησή του στη Βουλή.



Ερώτηση στη Βουλή κατέθεσε ο βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ, Τριαντάφυλλος Μηταφίδης, για τους ελεγκτικούς μηχανισμούς αποτροπής καταπατήσεων. Ο κ. Μηταφίδης απευθύνει την ερώτησή του στον υπουργό Οικονομικών και στόχος του είναι οι καταπατήσεις του αιγιαλού στην περιοχή της Χαλκιδικής, με προεκτάσεις σε όλους τους τουριστικούς προορισμούς.

«Ένα από τα πλέον δυσεπίλυτα προβλήματα στη χώρα αποτελεί η αποκάλυψη και συστηματική καταγραφή της Δημόσιας Περιουσίας, καθώς και η άσκηση κρατικού ελέγχου σ' αυτήν, με γνώμονα την προάσπιση του δημόσιου συμφέροντος. Ο ελεγκτικός ρόλος έχει ανατεθεί στα κατά τόπους Αυτοτελή Γραφεία Δημόσιας Περιουσίας, τα οποία υπάγονται στις αντίστοιχες Περιφερειακές Διευθύνσεις Δημόσιας Περιουσίας. Έχουν ως κύρια αρμοδιότητα την εποπτεία του θαλάσσιου, παραλίμνιου και παραποτάμιου μετώπου, του αιγιαλού και της παραλίας, την αποτροπή των καταπατήσεων δασών και εν γένει της δημόσιας περιουσίας», αναφέρει ο κ. Μηταφίδης.

Ωστόσο, όπως επισημαίνει, τα περισσότερα αυτοτελή γραφεία, «λόγω των μνημονιακών πολιτικών» δεν έχουν το προσωπικό και την υποδομή για να κάνουν τους απαιτούμενους ελέγχους. Αποτέλεσμα είναι να χάνονται σημαντικότατα έσοδα από την εκμίσθωση της δημόσιας γης, όπως είναι και ο αιγιαλός, σε τρίτους».

«Χάνει το 30% της αξίας του μισθώματος που θα του απέδιδε, εάν δεν υπήρχε καταπάτηση, ο εκάστοτε δήμος. Τα έσοδα που χάνει το κράτος είναι πολύ περισσότερα από το κόστος  εφοδιασμού των αρμόδιων υπηρεσιών με τον απαραίτητο εξοπλισμό ελέγχου», σημειώνει ο κ. Μηταφίδης.

Το παράδειγμα της Χαλκιδικής

Για να τεκμηριώσει την ερώτησή του ο κ. Μηταφίδης επικαλείται το Αυτοτελές Γραφείο Δημόσιας Περιουσίας Χαλκιδικής, για το οποίο δίνει σημαντικά στοιχεία.

«Εποπτεύει περίπου 550 χιλιόμετρα ακτογραμμής. Κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου ο νομός φιλοξενεί εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες και παράλληλα δραστηριοποιούνται περίπου 500 επιχειρήσεις κατά μήκος των ακτών του.

Το γραφείο αυτό απασχολεί συνολικά πέντε υπαλλήλους με τις παρακάτω αρμοδιότητες:

·         καταγραφή δημόσιας περιουσίας στη Χαλκιδική

·         έλεγχος για τυχόν καταπατήσεις

·         καθορισμός οριογραμμών αιγιαλού, παλαιού αιγιαλού και παραλίας

·         έλεγχος για τυχόν καταπατήσεις του αιγιαλού και της παραλίας

·         απαλλοτριώσεις

·         ανταλλάξιμα οικόπεδα

·         επαφή με Εθνικό Κτηματολόγιο

·         έλεγχος ιχθυοκαλλιεργειών

·         στέγαση των δημόσιων υπηρεσιών κ.α.

Τα πρόστιμα που βεβαίωσε το εν λόγω γραφείο το 2013 ήταν 1.000.000 ευρώ και 800.000 ευρώ το 2014. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες φέτος θα είναι πολύ λιγότερα, κυρίως λόγω έλλειψης προσωπικού και εξοπλισμού», αναφέρει ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.

Επίσης, η υπηρεσία δε διαθέτει υπηρεσιακό όχημα (το τελευταίο αποσύρθηκε στις 10 Ιουλίου του 2014 λόγω παλαιότητας) και το συνεργείο των ελέγχων μετακινείται με ΙΧ και κάποιες φορές με περιπολικά της Αστυνομίας. Ο εξοπλισμός είναι ελλιπής και το κτήριο που στεγάζεται η υπηρεσία δεν καθαρίζεται και φέτος το χειμώνα δεν προμηθεύτηκε καν πετρέλαιο θέρμανσης, με αποτέλεσμα να χρησιμοποιούνται ηλεκτρικά σώματα, με πολλαπλάσιο κόστος για το δημόσιο ταμείο.

Σύμφωνα με τον κ. Μηταφίδη, «στον τομέα του ελέγχου νομιμότητας υπάρχουν επίσης δυσκολίες, αφού στην περιοχή δραστηριοποιούνται περίπου 500 παραθαλάσσιες επιχειρήσεις. Ο  έλεγχος όλων ή έστω ενός σημαντικού μέρους από αυτές κατά τη θερινή περίοδο είναι σχεδόν αδύνατος από το συρρικνωμένο προσωπικό. Την ίδια στιγμή τα πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής που συντάσσονται, υλοποιούνται περίπου σε τρεις μήνες, γεγονός που καταλήγει να μην επιβάλλονται, ουσιαστικά, κυρώσεις στους παραβάτες, γιατί ήδη έχει λήξη η θερινή περίοδος και οι παρανομήσαντες επιχειρηματίες έχουν ήδη αναστείλει τη δραστηριότητα τους. Τέλος ακόμα και οι καταπατήσεις και οι περιφράξεις δημόσιων χώρων από ιδιώτες αποτρέπονται με ιδιαίτερα αργό ρυθμό εξαιτίας και των βραδυκίνητων γραφειοκρατικών διαδικασιών. Η συγκεκριμένη υπηρεσία κατά το παρελθόν απασχολούσε 11 υπαλλήλους και είχε σαφώς καλύτερα αποτελέσματα κατά την εκτέλεση του έργου της. Αντίστοιχα προβλήματα παρατηρούνται σε όλα τα Αυτοτελή Γραφεία Δημόσιας Περιουσίας της χώρας. Προκύπτει, λοιπόν, η ανάγκη να βρεθεί μια συνολική λύση, έτσι ώστε να ασκούν αποτελεσματικά τις αρμοδιότητες τους, διαφυλάσσοντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το δημόσιο συμφέρον».