Skip to main content

Το Μάρτιο η έναρξη υποβολής των φορολογικών δηλώσεων

Γιατί δεν στάθηκε δυνατή η έναρξη υποβολής των δηλώσεων φόρου εισοδήματος, από την 1η Φεβρουαρίου. Σε πόσες δόσεις θα πληρωθεί τελικά ο φόρος.

Παρά τους σχεδιασμούς για υποβολή των δηλώσεων εισοδήματος από 1ης Φεβρουαρίου και,  παρότι η Γ.Γ.Δ.Ε. δεν έδωσε παράταση για την υποβολή των βεβαιώσεων μισθοδοσίας του 2015 από Ταμεία και εργοδότες, τελικά η έναρξη υποβολής του Ε1 θα πάει πίσω για αρκετό διάστημα, πιθανότατα εβδομάδων,  μέχρι τουλάχιστον να ψηφιστούν νομοθετικές διατάξεις που είναι απαραίτητες πριν την υποβολή των δηλώσεων.

Σύμφωνα με το protothema.gr, ειδικές διατάξεις θα πρέπει να προστεθούν- πιθανότατα με μορφή τροπολογίας- στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο, με τις αλλαγές που τελικώς θα συμφωνηθούν με τους δανειστές για την κλίμακα φόρου εισοδήματος, τη φορολογία αγροτών,  τη φορολόγηση εισοδήματος από ενοίκια κ. αλ.

Συνεπώς, όπως υποστηρίζεται, μπορεί να μη καταστεί εφικτή, ως τα μέσα Μαρτίου, η έναρξη υποβολής των δηλώσεων, αν και η διορία υποβολής τους λήγει, βάσει νόμου, στο τέλος Απριλίου, κάτι που επίσης με νόμο μπορεί να αλλάξει..

 Τα προβλήματα που έχουν ανακύψει και πρέπει να επιλυθούν με νόμους διακρίνονται σε δύο κατηγορίες:

 1) «τεχνικά» προβλήματα όπως:

-Ποιος είναι ο κατά νόμο «υπόχρεος» στις περιπτώσεις κοινής δήλωσης ομόφυλων ζευγαριών. Η κλασική διάκριση «άνδρας-γυναίκα» πλέον δεν υπάρχει και, όπως λένε καλά πληροφορημένες πηγές, θα πρέπει να έρθει ειδική διάταξη που θα καθορίζει την διαδικασία ορισμού του υπόχρεου, αν είναι και οι δύο άνδρες ή και οι δύο γυναίκες. Η λύση που προκρίνεται είναι να κληθούν στις ΔΟΥ για να δηλώσουν ποιος θα είναι  ο φορολογικά υπόχρεος/-η για την υποβολή της δήλωσης. Μετά τη δήλωση αυτή, οι χρεώσεις ή οι επιστροφές φόρου που θα προκύπτουν από την εκκαθάριση της κοινής δήλωσης θα γίνονται στο ΑΦΜ του υπόχρεου που θα επιλεγεί.

-Τι θα ισχύσει για τον κωδικό 049, δηλαδή για την δήλωση οικογενειακών δαπανών του 2015. Αν και ο νέος Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος δεν προέβλεπε υποχρέωση συλλογής αποδείξεων για το 2015, το υπουργείο Οικονομικών διατήρησε στην φόρμα δήλωσης Ε1 τον κωδικό 049, οπότε θα πρέπει να δώσει και οδηγίες για τον αν πρέπει να συμπληρωθεί με κάποιο ποσό όπως τις προηγούμενες χρονιές ή αν μείνει «κλειδωμένος» και ανενεργός χωρίς να συμπληρωθεί.

2ον) φορολογικές διατάξεις που θα πρέπει να συμφωνηθούν πρώτα με την Τρόικα, όπως:

- Αν θα απαλλαγούν τελικώς από τα τεκμήρια οι άνεργοι και όσοι έχουν πολύ χαμηλά ή περιστασιακά εισοδήματα (πχ για όσους αμείβονται με «μπλοκάκι»). Η  διάταξη αυτή ίσχυσε αλλά αν δεν επικυρωθεί και φέτος από τους θεσμούς, ενδέχεται χιλιάδες φορολογούμενοι να χρειαστεί να πληρώσουν φόρο επί πλασματικών εισοδημάτων με βάση τα τεκμήρια, χωρίς το έμμεσο αφορολόγητο των 9.550 ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, υπήρξαν και εισηγήσεις για να ανοίξει ταχύτερα το σύστημα, να υποβληθούν κανονικά οι δηλώσεις χωρίς την απαλλαγή αυτή από τα τεκμήρια, αλλά αν προέκυπτε στην πορεία συμφωνία με τους δανειστές, να μπορούν οι φορολογούμενοι να απαλλαγούν από τον φόρο για το τεκμαρτό εισόδημα εφόσον στο μεσοδιάστημα θα ψηφιζόταν και η σχετική διάταξη.

- Αν τελικώς αλλάξει ο αριθμός των δόσεων πληρωμής του φόρου εισοδήματος, από τρεις διμηνιαίες δόσεις που ισχύει σήμερα (στα τέλη Ιουλίου, Σεπτεμβρίου και Νοεμβρίου) σε έως και οκτώ δόσεις, μηνιαίες, με τελευταία τον Δεκέμβριο. Και αυτό το θέμα συναντά τις αντιστάσεις των δανειστών, εφόσον διαταράσσει τον προγραμματισμό καταβολής των επιστροφών φόρου, προκειμένου να μην υπάρξει διόγκωση των οφειλών του Δημοσίου προς τους φορολογούμενους.

Η ίδια καθυστέρηση αναμένεται να υπάρξει όμως και για όλα τα άλλα θέματα που θα συζητηθούν με την Τρόικα, αλλά αφορούν στην καθημερινότητα των φορολογουμένων, όπως οι διατάξεις για το "πλαστικό" χρήμα, ποιές αποδείξεις πρέπει να συλλέγονται και ποιες όχι, για ποια εισοδήματα θα ισχύσουν, με ποιες κλίμακες θα υπολογιστούν (πχ έως 10%-15% για χαμηλά εισοδήματα και έως 40% για εισοδήματα 25.000-40.000 ευρώ).