Skip to main content

Το ελληνικό κράτος μεγάλο πρόβλημα στην ανάπτυξη του ΟΛΘ

Λόγω της αποχής των τελωνειακών από τη νυχτερινή τους βάρδια στο λιμάνι καταγράφονται καθυστερήσεις -πολύωρες, βασανιστικές και ζημιογόνες.

Το επίρρημα αρόδο σύμφωνα με τα λεξικά είναι ναυτικός όρος που σημαίνει: σύντομη παραμονή πλοίου έξω από το λιμάνι ή από το αγκυροβόλιο, στα ανοιχτά. Στη γλώσσα της πιάτσας η έκφραση υπάρχουν πολλά πλοία αρόδου έχει θετική σημασία, αφού κωδικοποιεί την αυξημένη κίνηση στο λιμάνι. Για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης συχνά η εντυπωσιακή εικόνα, με τα μεγάλα εμπορικά πλοία στο Θερμαϊκό, τόσο κοντά στην παλιά και τη νέα παραλία που να νομίζει κανείς ότι θα τα… ακουμπήσει, είναι σημάδι ότι τα φορτία αυξάνονται.

Όχι, όμως, αυτήν τη φορά. Όχι τις τελευταίες ημέρες, που τα πλοία βρίσκονται αρόδο στο Θερμαϊκό, επειδή δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν. Λόγω της αποχής των τελωνειακών από τη νυχτερινή τους βάρδια καταγράφονται καθυστερήσεις -πολύωρες, βασανιστικές και ζημιογόνες. Και είναι θέμα ημερών να αναπροσαρμόσουν οι εταιρίες τα δρομολόγια τους, με κάποιες από αυτές να αποφεύγουν την προσέγγιση στη Θεσσαλονίκη. Η διοίκηση της ΟΛΘ ΑΕ ήταν ενήμερη και το τελευταίο δίμηνο προσπάθησε εναγωνίως να αποτρέψει τις προαναγγελθείσες κινητοποιήσεις, χωρίς αποτέλεσμα, αφού το συγκεκριμένο θέμα, ως αρμοδιότητα του υπουργείου Οικονομικών, την ξεπερνάει.  

Οι επαγγελματίες του κλάδου των θαλάσσιων μεταφορών και οι επιχειρήσεις που διακινούν φορτία στη Θεσσαλονίκη είναι ανάστατοι, κάτι που αποδεικνύεται από τις δραματικές ανακοινώσεις που εκδίδουν. Διότι για άλλη μια φορά θα πληρώσουν τη νύφη, ενώ δε φταίνε. Κάποτε ήταν οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων στο λιμάνι. Μετά υπήρξε επί μήνες κλειστή η σιδηροδρομική γραμμή στην Ειδομένη, χωρίς κανείς να ενδιαφέρεται να την ανοίξει. Σε κάποια άλλη φάση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν υπηρετούσε ο απαιτούμενος αριθμός πλοηγών, πρόβλημα που ανήκει στις αρμοδιότητες του υπουργείου Ναυτιλίας και ακόμη δεν έχει επιλυθεί πλήρως.

Και τώρα είναι οι τελωνιακοί, οι οποίοι επισήμως διαμαρτύρονται διότι τα προς μεταφορά κοντέινερς δε φτάνουν στο λιμάνι έγκαιρα, ώστε να κάνουν με άνεση τη δουλειά τους, αλλά στην πραγματικότητα διαπραγματεύονται με το υπουργείο Οικονομικών –για την ακρίβεια προσπαθούν να πιέσουν την κυβέρνηση- για άλλα πιο δύσκολα θέματα. Το αποτέλεσμα σε όλες τις περιπτώσεις ίδιο: αδικαιολόγητες ζημίες και χαμένες δουλειές. Όλα αυτά, σε συνδυασμό με τις πανθομολογούμενες ελλείψεις της ΟΛΘ ΑΕ σε υποδομές και ανοδομές, συντελούν ώστε το λιμάνι αντί για βασικό αναπτυξιακό εργαλείο και συγκριτικό πλεονέκτημα της ευρύτερης περιοχής να εξελίσσεται σε τροχοπέδη.  

Η συγκυρία των τελευταίων εξελίξεων είναι καθοριστική για το λιμάνι, καθώς η διαδικασία ιδιωτικοποίησης της ΟΛΘ ΑΕ βρίσκεται στην τελική της ευθεία. Ο πλειοδότης έχει ανακηρυχθεί και παρά την καθυστέρηση, αφού το καλοκαίρι πέρασε άπραγο, υπάρχει εκτίμηση ότι οι τελικές υπογραφές θα «πέσουν» μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου και το λιμάνι θα έχει αλλάξει χέρια στο πρώτο τρίμηνο του 2018.

Οι παράγοντες της αγοράς –από τους ναυτικούς πράκτορες και τους εκτελωνιστές, μέχρι τους μεταφορείς και τις εμπορικές και μεταποιητικές επιχειρήσεις- προσβλέπουν στην ιδιωτικοποίηση ώστε από τη μια να ξεπεραστούν κάποια από τα πάγια προβλήματα της δημόσιας ΟΛΘ ΑΕ και να γίνουν οι αναγκαίες επενδύσεις, ενώ από την άλλη να αυξηθούν τα φορτία που διακινούνται μέσω της Θεσσαλονίκης, δηλαδή να υπάρξουν περισσότερες δουλειές. Μια προσδοκία εύλογη, αφού στην κοινοπραξία του πλειοδότησε για την εξαγορά του βασικού πακέτου των μετοχών της ΟΛΘ συμμετέχει η γαλλική εταιρεία Terminal Link, που διαχειρίζεται κι άλλα λιμάνια στην Ευρώπη –μεταξύ αυτών και στη Μασσαλία-, ενώ ανήκει στον όμιλο CMA CGM, ο οποίος διαθέτει έναν από τους μεγαλύτερους στόλους πλοίων μεταφοράς κοντέινερς στον κόσμο.

Μόνο που –όπως λένε παράγοντες της οδού Κουντουριώτου, όπου βρίσκονται τα περισσότερα γραφεία όσων ασχολούνται με δουλειές του λιμανιού- ακόμη κι αν με την ιδιωτικοποίηση πάνε όλα καλά, θα λυθούν μερικά μόνο από τα προβλήματα του λιμανιού. Με τα υπόλοιπα, με όσα εξαρτώνται κατά 100% από το κράτος –από τους τελωνειακούς και τους πλοηγούς, μέχρι τη οδική διασύνδεση του λιμένα με την ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό και τη βελτίωση του σιδηροδρομικού δικτύου- τι θα γίνει; Αναρωτιούνται, αλλά απάντηση δεν μπορούν να δώσουν.