Skip to main content

Το δυστύχημα στο Άδενδρο και η αξιοπιστία του Ελληνικού Σιδηρόδρομου

Το τραγικό δυστύχημα στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης επαναφέρει στην επικαιρότητα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.

Το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο, το βράδυ του περασμένου Σαββάτου, πέρα από την απώλεια ανθρωπίνων ζωών, τις μεγάλες υλικές ζημίες στην γραμμή, όπως πληροφορούμαστε, σε ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση, προκάλεσε ακόμη ένα σημαντικό πλήγμα, αυτό στην αξιοπιστία των Ελληνικών Σιδηροδρόμων.

Το σοκ που προκλήθηκε από την είδηση πυροδότησε τις συνήθεις «θεωρίες συνομωσίας» που σε κάθε δυσάρεστο συμβάν δίνουν και παίρνουν, με αποτέλεσμα «παντογνώστες» να μιλούν για δολιοφθορά στη γραμμή του τρένου ή για τα αποτελέσματα συνειδητής και επιδιωκόμενης υποβάθμισης του «ΟΣΕ», με σκοπό το «ξεπούλημά» του.

Το θέμα είναι σοβαρό και ως τέτοιο, όπως έδειξαν τα αντανακλαστικά του αρμοδίου υπουργείου και των  εμπλεκομένων εταιρειών του σιδηροδρόμου, πρέπει να αντιμετωπιστεί και μάλιστα τάχιστα. Θα πρέπει να διερευνηθεί το ατύχημα και να απαντηθούν όλα τα πιθανά ερωτήματα που γεννήθηκαν στο μυαλό των πελατών των Ελληνικών Σιδηροδρόμων και, δεν λέμε «των πελατών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ», καθώς η συγκεκριμένη εταιρεία εκτελεί μόνο το μεταφορικό έργο και στην πραγματικότητα το βασικό περιουσιακό της στοιχείο είναι μηχανοδηγοί και ελεγκτές, με τους μηχανοδηγούς να είναι λίγοι για να ανταποκριθούν σε επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές.

Σε τι οφειλόταν το θανατηφόρο δυστύχημα; Σε ανθρώπινο σφάλμα ή σε κάποια βλάβη στη μηχανή του τρένου ή στην επιδομή;

Οι απαντήσεις θα δοθούν από τους εμπειρογνώμονες των τριών Εταιρειών που εμπλέκονται, δηλαδή του ΟΣΕ που είναι υπεύθυνος για την υποδομή του δικτύου, την ΕΕΣΣΤΥ που έχει την ευθύνη συντήρησης του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που διεκπεραιώνει το μεταφορικό έργο.

Αποτελεί κοινό μυστικό ότι τόσο το δίκτυο του ΟΣΕ όσο και το τροχαίο σιδηροδρομικό που πρέπει να συντηρεί η ΕΕΣΣΤΥ, έχουν «θέματα». Ενδεικτικά, το δίκτυο του ΟΣΕ στην Ανατολική Μακεδονία έχει μείνει χωρίς ριζική συντήρηση για πάνω από δέκα χρόνια, όπως είχε δηλώσει πριν λίγους μήνες ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού κ. Πετράκης.

Είναι επίσης γνωστό ότι μηχανές αμαξοστοιχιών έχουν παροπλιστεί επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα, οικονομική, για την προμήθεια ανταλλακτικών. Η ΕΕΣΣΤΥ προσπαθεί αλλά υπάρχουν ελλείψεις για την εταιρεία που πρέπει να συντηρεί βαγόνια και μηχανές, οι νεώτερες από τις οποίες είχαν αποκτηθεί το 2004 – 2005.

Σε μία χώρα που έπεσαν ποταμοί κοινοτικών χρημάτων, ο Σιδηρόδρομος έπεσε θύμα της γνωστής κεντρικής ολιγωρίας αλλά και του τρόπου διοίκησης, διαχρονικά, των ΔΕΚΟ.

Η ανάλυση της πορείας του ΟΣΕ και των Εταιρειών που προέκυψαν από τον Οργανισμό- κάποιες στον Όμιλό του και άλλες αυτόνομες που οδεύουν προς πώληση, όπως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η ΕΕΣΣΤΥ-  δεν είναι του παρόντος.

Το ζητούμενο είναι, μέσα από τη συνεργασία όλων των εταιρειών, ΟΣΕ και θυγατρικών του, όπως και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ, να υπάρξει συνεργασία για την αντιμετώπιση των προβλημάτων του σιδηροδρόμου, στον οποίο τώρα μπαίνουν και νέοι παίκτες, η Trenitalia που θα αναλάβει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι ιδιώτες που έχουν πάρει άδεια έλξης και θα κινούνται πάνω στο ίδιο δίκτυο, ο επόμενος ιδιοκτήτης της ΕΕΣΣΤΥ όταν ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός πώλησής της. Προφανώς σε αυτό το σύνθετο σιδηροδρομικό τοπίο, κρίσιμος είναι ο ρόλος του αρμοδίου υπουργείου.