Skip to main content

Τυχαία είναι όσα συντελούν στην απαξίωση της Θεσσαλονίκης;

Η άλλοτε ευημερούσα Θεσσαλονίκη αποτελεί τον φτωχό συγγενή, αλλά και με προοπτικές να γίνει ακόμη φτωχότερος. Το παράδειγμα του λιμανιού.

Λέγεται ότι επαναλαμβανόμενα φαινόμενα δεν είναι συμπτώσεις. Είναι δε απορίας άξιον το γεγονός ότι μέσα σε 2-3 δεκαετίες, η άλλοτε ευημερούσα Θεσσαλονίκη αποτελεί τον φτωχό συγγενή, αλλά και με προοπτικές να γίνει ακόμη φτωχότερος. Ευτυχώς δε, που έπαψε να ακούγεται συχνά ο όρος «συμπρωτεύουσα» επειδή θα επρόκειτο για εμπαιγμό.

Κάθε τι καλό που πάει να γίνει σ’ αυτήν την περιοχή, ή θα ματαιωθεί, ή θα αναβληθεί η πραγματοποίησή του έως ότου λησμονηθεί ή απαξιωθεί. Οφείλω να σημειώσω ότι με κανένα τρόπο δεν υπονοώ διάκριση «βορείων και νοτίων», αλλά ο στόχος μου είναι τα οργανωμένα συμφέροντα που εδρεύουν στην Αθήνα και δεν επιτρέπουν την ελληνική περιφέρεια -μηδέ την πλησίον ευρισκόμενη Πελοπόννησο- να αναπνεύσει.

Πήρα αφορμή για τα παραπάνω από ένα σημείο της ομιλίας του υπουργού κ. Μάρδα, όπως δημοσιεύθηκε στην voria.gr (εδώ), που είπε: «Το τρένο της ιστορίας δεν περνάει πολλές φορές και η αύξηση της διακίνησης containers που παρουσιάζει ο ΟΛΘ, της τάξης του 8%-12%, είναι τίποτε μπροστά στο +70% του ΟΛΠ. Η διοίκηση του ΟΛΘ θα πρέπει ταχύτατα να επιδιώξει συνέργειες και συνεργασίες με διεθνείς παίκτες. Διαφορετικά, στην καλύτερη περίπτωση, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα γίνει μία πολύ καλή αποθήκη κάποιας εταιρείας».

Έτσι είναι πράγματι. Οι διαδηλώσεις της Αριστεράς (ΠΑΣΟΚ και ΚΚΕ) κατά της παραχώρησης εκμετάλλευσης μέρους του λιμανιού Θεσσαλονίκης, έστειλαν την COSCO στον Πειραιά. Και το ερώτημα είναι αν οι επικεφαλής των διαδηλωτών, βουλευτές και συνδικαλιστές της Θεσσαλονίκης, έπρατταν κατά τα απωθημένα τους εναντίον τηςε ιδιωτικής πρωτοβουλίας, ή κάποιοι εξ αυτών έπαιζαν συνειδητά το παιχνίδι επιχειρηματιών εκτός Θεσσαλονίκης;

Μού είναι αδιάφορο αν θα με πουν συνωμοσιολόγο, αλλά ως υπόθεση εργασίας δεν μπορώ να αναρωτηθώ, αν η παύση ανάδειξης του μνημείου της Αμφίπολης -και που μόνον ο περίβολος να αναδειχθεί, τονίζει το μεγαλειώδες τού έργου- οφείλεται σε κάποιους που δεν θέλουν το κύμα τουριστών να οδεύσει στην Μακεδονία;

Τι στην ευχή συμβαίνει εδώ; Πρωταθλήτρια η Θεσσαλονίκη σε πολλά τμήματα του αθλητισμού, φυτοζωεί τώρα. Οι εφημερίδες και ραδιοτηλεοπτικοί σταθμοί λειτουργούν με χρέη, ή χάρις στην επιθυμία των ιδιοκτητών. Τα φεστιβάλ τραγουδιού και κινηματογράφου δεν τα γνώρισαν οι νέοι, ούτε μπορούν να υποθέσουν την λαμπρότητά τους. Τι να πω για την Έκθεση, τι να πω που η πόλη είναι αποκομμένη από τα νησιά ακτοπλοϊκώς;

Να πω όμως αυτό που ειπώθηκε στην Ημερίδα Money Show, ότι υπήρχαν τα χρήματα για την επέκταση της Προβλήτας 6 του λιμανιού, αυτού του πολύπαθου έργου που επί δεκαετίες έρχεται και επανέρχεται στην επικαιρότητα. Όμως, με κάποια έωλα επιχειρήματα, το έργο δεν έγινε. Δεν μπόρεσε η Θεσσαλονίκη να αποκτήσει την δυνατότητα κόμβου μεταφοράς εμπορευμάτων στην Ευρώπη, σε μεγαλύτερη ποσότητα.

Θυμάμαι ακόμη τον ανεκδιήγητο Σημίτη, να μιλά για την πόλη ότι θα γίνει η ατμομηχανή της οικονομίας των Βαλκανίων, ενώ την ίδια στιγμή η κυβέρνησή του οργάνωνε σεμινάρια στην Βόρεια Ελλάδα προκειμένου να ενημερώσει τους επιχειρηματίες για τις ευνοϊκές συνθήκες επιχειρηματικότητας που θα συναντήσουν αν μεταφέρουν τις επιχειρήσεις τους στα Βαλκάνια. Υπάρχει λογική εξήγηση γι’ αυτό; Πέραν του γεγονότος ότι ανέλαβε την υποχρέωση να χρηματοδοτεί η Ελλάδα τις βαλκανικές χώρες, με βάση το Σύμφωνο Σταθερότητας.

Λυπάμαι, αλλά λογικές εξηγήσεις δεν μπορώ να βρω, σε όλα τα περίεργα που συμβαίνουν στην πόλη. Μέσα στα όσα άχρηστα χρηματοδοτούνται για λόγους εντυπώσεων, δεν θα μπορούσε κάποιος φορέας να οργανώσει ένα συνέδριο, με θέμα «Ποιοι και γιατί σκοτώνουν την Θεσσαλονίκη»;

Ο Μακεδών