Skip to main content

Τι ισχύει με την ανακαταμέτρηση

Το πρώτο βήμα πριν την υποβολή των ενστάσεων είναι η ανακαταμέτρηση των ψήφων, η οποία γίνεται σε πέντε μέρες, αφού το Πρωτοδικείο εκθέσει τα πρακτικά της εκλογής.
Μετά από μια μαραθώνια βραδιά το ντέρμπι στο δήμο Θεσσαλονίκης έληξε με νικητή τον Γιάννη Μπουτάρη και τον έτερο συνυποψήφιό του Κ. Γκιουλέκα να ζητά επανακαταμέτρηση των ψήφων, καθώς όπως ισχυρίστηκε το εκλογικό αποτέλεσμα κρίθηκε σε ελάχιστες ψήφους, ενώ υπήρχαν και πολλά άκυρα ψηφοδέλτια. Ποια είναι όμως η διαδικασία που ακολουθείται για την ανακαταμέτρηση των ψηφοδελτίων; Τι ορίζει ο νόμος και πόσο χρονοβόρα είναι η διαδικασία;

Βάσει νόμου λοιπόν μέσα στις επόμενες ημέρες ο πρόεδρος πρωτοδικών, εκθέτει τα πρακτικά της εκλογής μαζί με τον πίνακα των αποτελεσμάτων της στο κατάστημα του πρωτοδικείου επί πέντε ημέρες.

Μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα, οι ενδιαφερόμενοι, στην προκειμένη περίπτωση ο συνδυασμός Γκιουλέκα έχει το δικαίωμα να ζητήσει το εκλογικό υλικό και να το ελέγξει. Πρέπει να σημειωθεί η ανακαταμέτρηση των ψήφων δεν είναι μια θεσμοθετημένη αυτοτελής διαδικασία,  αλλά επί της ουσίας πρόκειται για μια προπαρασκευαστικό στάδιο πριν το ενδεχόμενο των ενστάσεων. 

 Για πέντε μέρες, λοιπόν, παρουσία δικαστικών υπαλλήλων (χωρίς την παρουσία ατόμων από την παράταξη Μπουτάρη) ελέγχουν και ξαναμετρούν τα ψηφοδέλτια και καταλήγουν αν, σε πόσα, από ποια εκλογικά τμήματα και για ποιους λόγους θα προχωρήσουν σε ένσταση. 

Σύμφωνα με το άρθρο 45 του νόμου 3852/2010, ένσταση μπορεί να ασκήσει: α) κάθε εκλογέας εγγεγραμμένος στους εκλογικούς καταλόγους του δήμου, καθώς και β) ο υποψήφιος κατά τις εκλογές στον οικείο δήμο.

Ενώ σύμφωνα με το άρθρο 47 λόγους ένστασης μπορούν να θεμελιώσουν: α) η έλλειψη νόμιμων προσόντων και η συνδρομή κωλυμάτων σε υποψηφίους που έχουν εκλεγεί ως τακτικά ή αναπληρωματικά μέλη, β) η παράβαση του νόμου κατά τη διεξαγωγή της εκλογής ή κατά την εξαγωγή του εκλογικού αποτελέσματος ή κατά την ανακήρυξη των υποψήφιων συνδυασμών ή κατά την ανακήρυξη των επιτυχόντων και επιλαχόντων συνδυασμών και των προσώπων που ανήκουν σε αυτούς, γ) η ακυρότητα ή η εσφαλμένη αρίθμηση των ψηφοδελτίων.

Μετά τη λήξη του πενθημέρου το πολυμελές πρωτοδικείο ανακηρύσσει τον επιτυχόντα και τους επιλαχόντες συνδυασμούς, τον δήμαρχο, τους τακτικούς και αναπληρωματικούς δημοτικούς συμβούλους. Σημειώνεται ότι η όλη διαδικασία των ενστάσεων δεν διακόπτη τη λοιπή διαδικασία εκλογής, δηλαδή αυτός που ανακηρύσσεται από το πρωτοδικείο, εγκαθίσταται στη δημοτική αρχή.

Σύμφωνα με το άρθρο 48, η ένσταση ασκείται μέσα σε προθεσμία επτά ημερών από τη λήξη του χρόνου έκθεσης της πράξης, με την οποία ανακηρύσσονται οι επιτυχόντες και οι επιλαχόντες συνδυασμοί, καθώς και οι υποψήφιοι κάθε συνδυασμού που εκλέγονται. Από κει και πέρα, οι ενστάσεις παίρνουν το δρόμο που ορίζει ο νόμος με τα τα εκλογοδικεία.

Αν εξαιρέσει κανείς τη διαδικασία της ανακαταμέτρησης, η οποία γίνεται άμεσα και σε σύντομο χρονικό διάστημα, οι ενστάσεις περνούν πλέον από τις δικαστικές αίθουσες και συνήθως η ολοκλήρωσή τους είναι χρονοβόρα διαδικασία. Σύμφωνα με νομικούς κύκλους, και με βάση τη στάση που έχει κρατήσει το εκλογοδικείο σε αντίστοιχες περιπτώσεις, θεωρείται μάλλον απίθανο οι ενστάσεις για τόσο μεγάλο αριθμό μεγάλο ψήφων (κυρίως άκυρων) να οδηγήσουν σε αλλαγή του αποτελέσματος.

Οι ενστάσεις εκδικάζονται σε πρώτο και τελευταίο βαθμό από το Τριμελές Διοικητικό Πρωτοδικείο, στην περιφέρεια του οποίου έχει την έδρα του ο οικείος Δήμος ή η Κοινότητα. Δηλαδή δεν προβλέπεται άσκηση έφεσης κατά των αποφάσεων των Τριμελών Διοικητικών Πρωτοδικείων, παρά μόνο αίτηση αναίρεσης ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Αν και δεν υπάρχει επίσημη ανακοίνωση από την παράταξη του νέου δημάρχου, σύμφωνα με νομικούς κύκλους ανακαταμέτρηση πιθανόν να γίνει και από την πλευρά του συνδυασμού «Πρωτοβουλία για τη Θεσσαλονίκη» για λόγους ασφαλείας. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν δεν μπορεί κάποιος να σου ακυρώνει ψηφοδέλτια και να επικυρώνει δικά του και «εσύ να μένεις άπραγος».