Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Βουλιάζει το διεθνές εμπόριο στο λιμάνι

Ναυτικοί πράκτορες και εκτελωνιστές αναφέρονται στα προβλήματα που προκαλεί η τραπεζική αργία. Θετική η διευκολυντική στάση του ΟΛΘ.

Το κλείσιμο των τραπεζών έχει δημιουργήσει μεγάλες πιέσεις στους χρήστες του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και οι επόμενες ημέρες θα είναι κρίσιμες για την πορεία που θα ακολουθήσουν τα νέα φορτία από Ασία προς Ελλάδα και Ευρώπη, παρότι η απόφαση της διοίκησης του ΟΛΘ, από την πρώτη κιόλας ημέρα της τραπεζικής αργίας, να συνεχίσει να δέχεται τις επιταγές των πελατών της, λειτούργησε θετικά καθώς δεν άφησε όλο το βάρος να πέσει δια μιάς πάνω στους ναυτικούς πράκτορες.

«Όσα φορτία ήρθαν στο λιμάνι στις ημέρες που μεσολάβησαν από το κλείσιμο των τραπεζών, είναι αυτά που βρίσκονταν ήδη καθ' οδόν.  Γεγονός είναι ότι μας διευκόλυνε πολύ το ότι η διοίκηση της ΟΛΘ ΑΕ συνέχισε να δέχεται ως και σήμερα τις επιταγές μας, ενώ κατανόηση έχουν δείξει και οι συνεργάτες μας του εξωτερικού επειδή υπάρχουν σχέσεις συνεργασίας πολλών ετών. Το κλείσιμο των τραπεζών αποτελεί τεράστιο πρόβλημα για την εξυπηρέτηση του εμπορίου για τους λόγους ότι οι συναλλαγές αφορούν μεγάλα ποσά και πολλά ναυτιλιακά γραφεία δεν κάνουν χρήση του e-banking, το οποίο συνήθως συνδέεται με προσωπικούς λογαριασμούς και όχι εταιρικούς», δήλωσε στη Voria.gr ο πρόεδρος του Συλλόγου Ναυτικών Πρακτόρων Θεσσαλονίκης, Βασίλης Καμπάκης, προσθέτοντας:

«Η ανησυχία μας όμως είναι, το τι θα γίνει στο εξής, αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση. Η εσωτερική αγορά με τη γνωστή κακή κατάσταση βαίνει μειούμενη, άρα μειώνεται το εισαγωγικό εμπόριο, αλλά θα υπάρξει και μείωση στις ύλες που χρειάζονται όσοι μεταποιητές εξάγουν. Είναι επόμενο ότι αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί και οι εταιρείες του εξωτερικού, οι συνεργάτες μας, είναι πλέον κάτι παραπάνω από ανήσυχοι σχετικά με το λεγόμενο country risk. Η Ελλάδα, με την οικονομική κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί, μπήκε ξανά στη λίστα των χωρών υψηλού ρίσκου».

Για τον κλάδο των εκτελωνιστών ίσως τα πράγματα να είναι ακόμη δυσκολότερα, αφού οι πελάτες δεν μπορούν να εξοφλήσουν τα τιμολόγια μέσω τραπεζών οπότε δεν μπορούν να προχωρήσουν οι διαδικασίες και να σταλούν τα φορτωτικά έγγραφα στους εκτελωνιστές.

«Για το διεθνές εμπόριο το πρόβλημα είναι πολύ μεγάλο, οι συναλλαγές υποχρεωτικά πηγαίνουν για έγκριση στην ειδική επιτροπή που έχει συγκροτηθεί κεντρικά όπου συγκεντρώνονται στίβα τα αιτήματα από όλη τη χώρα. Περιμένουμε με τη νέα ΠΝΠ που πρόκειται να εκδοθεί αύριο Τετάρτη, να προβλέπεται, όπως έχει υποσχεθεί ο υπουργός κ. Μάρδας, η υποβολή και έγκριση των αιτημάτων συναλλαγών για εξαγωγές- εισαγωγές, στα κατά τόπους τραπεζικά καταστήματα από τα οποία εξυπηρετούνταν έως πριν την τραπεζική αργία, οι επιχειρήσεις», είπε ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκτελωνιστών Θεσσαλονίκης, Κώστας Καρούλης.

Υπάρχουν βεβαίως και ορισμένες επιχειρήσεις εξαγωγικές  και εισαγωγικές, όπως πρόσθεσε ο κ.Καρούλης, που δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα και αυτό γιατί εξυπηρετούν τις κινήσεις καλύπτοντας το κόστος μέσω εταιρειών του εξωτερικού.  «Τελικά, για να κάνεις δουλειές στην Ελλάδα, φαίνεται πως πρέπει να έχεις και μία αξιόπιστη βάση στο εξωτερικό».

Μέχρι σήμερα πάντως, καράβια και φορτία περιμένουν να λήξει η τραπεζική αργία και να εξομαλυνθεί η κατάσταση.  Δύο πλοία που κάνουν μεταφορά φορτίων transhipment, από Ασία προς Ευρώπη, έπιασαν σε γειτονικά λιμάνια ( σ.σ το ένα στη Σμύρνη).

Φυσικά αν η κατάσταση συνεχιστεί, το εμπόριο θα βρει τρόπους και οδούς να εξυπηρετηθεί, έστω και με κόστος για την ελληνική επιχείρηση, οικονομία και κοινωνία. Ένας τέτοιος τρόπος θα είναι η σύσταση εταιρειών σε γειτονικές χώρες, σε παραθαλάσσιες πόλεις, όπου θα ξεφορτώνονται τα εμπορεύματα και θα έρχονται στην Ελλάδα οδικώς.

Το εμπόριο στο σύγχρονο κόσμο δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς το τραπεζικό σύστημα.

Πάντως, η διοίκηση της  ΟΛΘ Α.Ε.αντέδρασε άμεσα και από την πρώτη κιόλας ημέρα της τραπεζικής αργίας, συνέχισε να δέχεται τις επιταγές των πελατών της όπως επίσης, μέσω web-banking, να πληρώνει όλους τους προμηθευτές της.

«Παρακολουθούμε την κατάσταση πως εξελίσσεται ημέρα με την ημέρα προσπαθώντας και τους πελάτες μας να διευκολύνουμε αλλά παράλληλα να προστατεύσουμε τα συμφέροντα της εταιρείας. Δεχόμαστε επιταγές πελατών μας, ποσά που θα γίνουν απαιτητά την πρώτη ημέρα που θα ανοίξουν οι τράπεζες. Μέχρι του παρόντος η διακίνηση των φορτίων- συμβατικού και containers- μέσω του λιμανιού γίνεται κανονικά και αν υπάρξουν προβλήματα για τον ΟΛΘ θα είναι εξ' αντανακλάσεως, γιατί η δική μας εταιρεία λειτουργεί σαν ενδιάμεσος», τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ Α.Ε., Δημήτρης Μακρής.