Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Το γλασέ ρύζι Χαλάστρας οδεύει για την υψηλή γαστρονομία

Ένα ανώτερο προϊόν που παράγεται σε χωράφια έξω από τη Θεσσαλονίκη επανασυστήθηκε στο κοινό και πια βάζει πλώρη ώστε να αναδειχθεί μέσω εθνικών πιάτων

Το γλασέ ρύζι από τη Χαλάστρα καβουρδίζεται απαλά με το σοταρισμένο κρεμμύδι στο τηγάνι μαζί με φρέσκο βούτυρο. Ελάχιστα λεπτά αργότερα έρχεται ο ζωμός λαχανικών για να «ξεδιψάσει» τους κόκκους ρυζιού και να τους δώσουν την υφή που θέλουν να πολύπειρα χέρια της σεφ Ντίνας Νικολάου.

Το πιλάφι φούρνου με κάρι θα είναι σε λίγη ώρα έτοιμο για να προσφερθεί στα πιάτα των καλεσμένων του τελευταίου masterclass στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο του προγράμματος EU Rice, που είχε ως στόχο την ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με τη βιώσιμη πτυχή της καλλιέργειας του ρυζιού.

Μαζί με δύο άλλα πιάτα, τη ρυζόπιτα με κιμά μανιταριών και γραβιέρα, αλλά και τη γαλατόπιτα με ρύζι- μπακλαβά, κλείνει ένας κύκλος 20 συνταγών που στόχο είχαν να αναδείξουν το προϊόν διαμάντι της Χαλάστρας, το ρύζι γλασέ και το ρύζι καρολίνα.

Τα παραπάνω ρύζια που ανήκουν στην κατηγορία του μεσόσπερμου ρυζιού, τύπου japonica, το οποίο στη μαγειρική έχει την ιδιότητα να συγκρατεί την υγρασία που του προσφέρεται και να την αναδεικνύει γευστικά, όταν πια σερβιριστεί, έχουν ήδη τραβήξει τη ρότα τους στον μακρύ είναι η αλήθεια δρόμο για να ανέβουν την κορυφή ως εθνικά προϊόντα.
Πώς έγινε αυτό; με τη δημιουργία συνταγών που είχαν στόχο να ανταγωνιστούν τις τεχνικές των έτερων μεσόγειων χωρών, όπως η Ισπανία και η Ιταλία, που με παέγια και ριζότο αντίστοιχα έχουν εδώ και χρόνια κατακτήσει τον δικό τους χώρο στη διεθνή γαστρονομία.

«Στόχος ήταν το γλασέ ρύζι της Χαλάστρας να πάρει μια εθνική υπόσταση και να μπει σε μια κατηγορία πιάτου», επισημαίνει η κ. Νικολάου για τις δράσεις του προγράμματος, τονίζοντας παράλληλα ότι η επιλογή των γεμιστών ως ελληνικό εθνικό πιάτο με ρύζι γλασέ έγινε γιατί η συγκεκριμένη ποικιλία «ανταποκρίνεται σε αυτές τις τεχνικές».

Νέο πρόγραμμα, παρόμοιες στρατηγικές

Το παρόν τριετές πρόγραμμα ολοκληρώνεται τυπικά τον προσεχή Μάρτιο, ωστόσο τον Απρίλιο ξεκινά το νέο, προκειμένου η προώθηση του ευρωπαϊκού ρυζιού να συνεχίσει την ίδια δυναμική ρότα.

«Το δεύτερο πρόγραμμα αποτελεί συνέχεια του πρώτου, χώρες στόχοι είναι ίδιοι, Ελλάδα και Ισπανία, φορείς είναι ίδιοι η Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Θεσσαλονίκης από την Ελλάδα και η Ρυθμιστική Αρχή του ΠΟΠ Βαλένθια ρυζιού», εξηγεί η Κατερίνα Μίχου, σύμβουλος στο Τμήμα της Προώθησης Αγροτικών Προϊόντων της Novacert, που συμμετέχει στις δράσεις.

Όπως λέει ή ίδια, «οι δράσεις περιλαμβάνουν το φεστιβάλ ρυζιού αφού τα προηγούμενα είχαν σημαντική επιτυχία σε συνεργασία με την εταιρεία chef stories, ενώ ambassador παραμένει η σεφ Ντίνα Νικολάου».

Ο προϋπολογισμός του νέου προγράμματος στο οποίο συμμετέχουν η ΕΑΣΘ από την Ελλάδα και η Ρυθμιστική Αρχή του ΠΟΠ Βαλένθια ρυζιού από την Ισπανία, αγγίζει τα 3 εκατ. ευρώ, ενώ σημειώνεται πως η ΕΑΣΘ τρέχει ένα ακόμα πρόγραμμα για την προώθηση του ελληνικού ρυζιού σε τρίτες χώρες, όπως τα Αραβικά Εμιράτα, το Ισραήλ και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Ντίνα Νικολάου και Σύλβια Κουμεντάκη κατά τη διάρκεια του masterclass

 

Μιλώντας για τις δράσεις η συνιδρύτρια της Chef stories και σύμβουλος γαστρονομίας Σύλβια Κουμεντάκη τόνισε πως «στόχος ήταν η βιώσιμη πτυχή ανάπτυξης του ρυζιού μεν, όμως επιδιώκουμε ευρύτερα να μπαίνει ελληνικό προϊόν σε όλα τα market list, που αφορά μια σειρά ανθρώπων, από αυτόν που βάζει τον σπόρο, μέχρι εκείνον που βάζει το ταμπελάκι στο ράφι».

Στην ερώτηση κατά πόσο επετεύχθησαν αυτοί οι στόχοι, η κ. Κουμεντάκη τονίζει πως στην αρχή του πρώτου προγράμματος είχε ακούσει η ίδια και οι συνεργάτες της την απορία για το εάν η χώρα μας παράγει ρύζι σε τόσο μεγάλες ποσότητες, δείγμα της άγνοιας που υπήρχε για το συγκεκριμένο ποιοτικό ελληνικό προϊόν.
Με την απορία αυτή να έχει λυθεί κατά ένα μεγάλο ποσοστό, το ελληνικό ρύζι βάζει πλώρη ώστε να κερδίσει περαιτέρω αξιοπιστία στο πιάτο του Έλληνα αλλά και του Ευρωπαίου καταναλωτή.