Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Γιατί αναστενάζει χριστουγεννιάτικα η αγορά του κέντρου

Σχεδόν κανένας έμπορος δεν είναι ευχαριστημένος αφού οι Θεσσαλονικείς δείχνουν να κατεβαίνουν φέτος λιγότερο στο κέντρο και να ψωνίζουν ακόμη λιγότερο

Όταν η ομάδα είναι φαβορί και υπάρχει ενθουσιασμός, αλλά στο τέλος χάνει το ματς η απογοήτευση του οπαδού είναι πολύ μεγάλη. Πολύ μεγαλύτερης έντασης από τη χαρά της αναμενόμενης νίκης, αν εκείνη ερχόταν. Αντίστοιχα όταν η ομάδα είναι αουτσάιντερ ακόμη και η νίκη 1– 0 με τυχαίο γκολ στο τελευταίο λεπτό και τρία δοκάρια των αντιπάλων μοιάζει με θρίαμβο.

Τα συναισθήματα και οι αποτιμήσεις έχουν πάντα σχέση με τις προσδοκίες. Ακόμη κι αν κάτι καλό ή κακό συμβεί ξαφνικά οι επιπτώσεις σε όσους το υφίστανται έχουν άμεση σχέση με το γεγονός ότι δεν το περίμεναν και άρα δεν είχαν προετοιμαστεί να αντιδράσουν.

Η αγορά της Θεσσαλονίκης αυτές τις ημέρες κατά κάποιο τρόπο πληρώνει τις υψηλές προσδοκίες, που είχε ο εμπορικός κόσμος για την περίοδο των εορτών. Σχεδόν κανένας έμπορος –διότι πάντα μπορεί να εμφανιστεί μια εξαίρεση- δεν είναι ευχαριστημένος από την κίνηση των ημερών, αφού οι Θεσσαλονικείς δείχνουν να κατεβαίνουν φέτος λιγότερο στο κέντρο και να ψωνίζουν ακόμη λιγότερο από τα μαγαζιά.

Είναι προφανές ότι ο συνδυασμός γενικότερων και ειδικότερων γεγονότων και καταστάσεων δεν ευνοεί στη δεδομένη συγκυρία την κατανάλωση. Κατ’ αρχήν έχουμε την εσωτερική οικονομική και πολιτική αβεβαιότητα, που έχει αρνητικές επιπτώσεις στη διάθεση των ανθρώπων και κάνει πολλούς ανάμεσά μας να σκέφτονται περισσότερο το τι θα γίνει από εδώ και πέρα, παρά το πώς θα ικανοποιήσουν μια επιθυμία τους σήμερα. Ως γνωστόν ο καταναλωτισμός βασίζεται στη λογική ότι ο άνθρωπος ξεφεύγει από το απολύτως απαραίτητο και επεκτείνεται στην περιοχή του… περιττού, που κατά τους αρχαίους Έλληνες βρίσκεται στην καρδιά του ευ ζην.

Από την άλλη, τους τελευταίους δύο μήνες η αγορά της Θεσσαλονίκης έχει εντείνει την πίεση της προς τους καταναλωτές. Τα χειμερινά βγήκαν φέτος νωρίς, οι ενδιάμεσες φθινοπωρινές εκπτώσεις διήρκεσαν ένα δεκαήμερο, ενώ πριν και μετά είχαμε περίοδο προσφορών. Η Black Friday, που εφαρμόστηκε φέτος για πρώτη φορά στη χώρα μας μόλις λίγες ημέρες πριν την έναρξη της εορταστικής περιόδου, έδωσε μεγάλους τζίρους σε καταστήματα και αλυσίδες ειδών αιχμής στην εποχή μας, όπως είναι η τεχνολογία. Όλα αυτά αφενός εκτόνωσαν πολλές ανάγκες που σε άλλη περίπτωση θα περίμεναν τις γιορτές για να ικανοποιηθούν και αφετέρου εξάντλησαν τσέπες και πορτοφόλια.  

Στο τέλος την πλήρωσε η αγορά του κέντρου της πόλης, που φέτος έχει έναν επιπρόσθετο πονοκέφαλο. Τη λειτουργία οργανωμένου εμπορικού κέντρου με επώνυμα καταστήματα outlet, σε πολύ μικρή απόσταση, από το κέντρο της Θεσσαλονίκης προς τα δυτικά. Ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο με χρυσές υπογραφές, εκπτωτική πολιτική και εγγύτερα απ’ οτιδήποτε άλλο στη δυτική πλευρά της πόλης.

Παλιοί έμποροι της πόλης έχουν σταθμίσει την επιρροή του One Salonica στην καταναλωτική κίνηση του κέντρου. Είναι οι ίδιοι που κάποτε επέμεναν ότι ο χαρακτήρας της αγοράς του κέντρου της Θεσσαλονίκης μπορεί να αλλάξει εάν το πολυόροφο ημιτελές κτίριο που υπάρχει στην αρχή της Τσιμισκή ή ο πρώην Λαμπρόπουλος στην Τσιμισκή με Κομνηνών εξελιχθεί σε πολυκατάστημα outlet. Εάν δηλαδή η λογική των σταθερών εκπτωτικών παροχών προσφερθεί με μεγάλη ένταση και αξιοπιστία λίγες μόλις εκατοντάδες μέτρα από την υπόλοιπη, την κατά κάποιο τρόπο κανονική αγορά.

Ταυτόχρονα, οι έμπειροι αυτοί άνθρωποι επισημαίνουν ότι σε τελική ανάλυση σχεδόν κανείς δεν μπορεί να είναι δυσαρεστημένος ή να αισθάνεται αδικημένος, εφόσον το συγκεκριμένο εκπτωτικό εμπορικό κέντρο κοσμούν φίρμες της Τσιμισκή, της Μητροπόλεως και των άλλων αναβαθμισμένων εμπορικών δρόμων του κέντρου της Θεσσαλονίκης.

ΥΓ. Καλώς ή κακώς στη Θεσσαλονίκη συνηθίζουμε να ορίζουμε ως αγορά του κέντρου κυρίως το σύνολο των εμπορικών καταστημάτων καταναλωτικών ειδών -ρούχα, παπούτσια, παιχνίδια, καλλυντικά, αξεσουάρ κ.λπ. , δώρα κ.λπ. Μόνο που σημαντικά μεγάλο μέρος από το διαθέσιμο εισόδημα κατευθύνεται, πλέον, σε διακριτά διαφορετικές κατευθύνσεις. Από τις ταβέρνες, τα σουβλατζίδικα, τα καφέ και τα ζαχαροπλαστεία μέχρι τα κινητά και τα παιχνίδια των χριστουγεννιάτικων λούνα παρκ που έχουν στηθεί σε αρκετά σημεία.