Skip to main content

Τελικά, ποιον έπληξε ο μητροπολίτης κ. Άνθιμος;

Ο μητροπολίτης φορτίζεται συναισθηματικά και εξωτερικεύει τις απόψεις του πολλές φορές με βιασύνη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η υπόθεση του Βατοπεδίου
Κατά την προεκλογική περίοδο, μεταξύ του μητροπολίτη Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμου και του υποψηφίου δημάρχου κ. Ι. Μπουτάρη αντηλλάγησαν βαριές εκφράσεις ένθεν και ένθεν. Ικανοποίησε μεν ο καθένας τους υποστηρικτές του, αναμφίβολα όμως δεν ήταν ευχάριστη η εικόνα που παρουσίασαν δύο εκ των θεσμικών ηγετών της πόλης.

Η αντιπαράθεση δεν είναι καινούργια και έχει ως αιτία τη διαφορετική αντιμετώπιση που έχουν οι δύο άνδρες, ως προς την επίλυση των θεμάτων της εξωτερικής πολιτικής, τα οποία σχετίζονται με τη Θεσσαλονίκη και γενικότερα με τη Μακεδονία.

Η τελευταία όμως, δημόσια φραστική σύγκρουσή τους, κατά τη Λειτουργία για την εθνική γιορτή της απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης, στον προαύλιο χώρο του Ι.Ν. Αγίου Δημητρίου, παρόντος του πρωθυπουργού, υπουργών και πολιτικών εκπροσώπων της κεντρικής και τοπικής εξουσίας εξέτρεψε τη διαφωνία τους σε άλλες ατραπούς, με πολιτικές και κομματικές προεκτάσεις.

Μετά από αυτό, εκείνο που έμενε να κριθεί ήταν να διαπιστωθεί ποιος είχε πληγεί και ποιος έμεινε αλώβητος. Θεωρήθηκε, ότι οι καλοί χριστιανοί (και εννοώ όσους τακτικά εκκλησιάζονται) ενοχλημένοι από την επίθεση που δέχθηκε ο ιεράρχης τους, για να τιμωρήσουν τον «υβριστή» αντίπαλό του θα στρέφονταν υπέρ του κ. Κ. Γκιουλέκα στις αυτοδιοικητικές εκλογές.

Στο περιβάλλον του κ. Ι. Μπουτάρη υπήρχε άλλη εκτίμηση. Ότι θα συσπείρωνε τις δυνάμεις της αριστεράς, που αλλιώς θα αδιαφορούσαν. Και ο λόγος ήταν, ότι η εν γένει τακτική που προσεγγίζει τα θέματα ο κ. Άνθιμος, ενοχλεί τον αριστερό χώρο.
Δεν είμαι της γνώμης ότι η Εκκλησία πρέπει να απέχει από τα κοινά. Δικαιούται να το πράττει ο πρόεδρος του πολιτιστικού σωματείου ενός ακατοίκητου χωριού, και θα απαγορευθεί στους εκπροσώπους της εκκλησίας; Οφείλω να πω όμως, από προσωπικές μου διαπιστώσεις, ότι πολλές φορές ενοχλούνται πολλοί και όχι μόνον από τον αριστερό χώρο, για την «υπερβολή» στο λόγο του μητροπολίτη μας, που πόρω απέχει από τη μεσότητα του Αριστοτέλη, όταν αυτός προσδιόριζε την αρετή.

Ο μητροπολίτης φορτίζεται συναισθηματικά, και εξωτερικεύει τις απόψεις του πολλές φορές με βιασύνη, ίσως χωρίς να λαμβάνει υπόψη του και άλλες παραμέτρους. Όπως φερ’ ειπείν στην υπόθεση του Βατοπεδίου, όπου χωρίς να υπάρχουν ακόμη πολλές πληροφορίες και χωρίς να έχει αποφανθεί η δικαιοσύνη, με αφορμή την έναρξη έκθεσης στο Βυζαντινό Μουσείο της συμπρωτεύουσας, ο κ. Άνθιμος δήλωσε μεταξύ άλλων: «Ένα μεμονωμένο πρόσωπο και ένα περιστατικό δεν μπορεί να καλύψει την πνευματικότητα του Αγίου Όρους». Όπως είπε δε, έστειλε μήνυμα στην κοινότητα του Αγίου Όρους, λέγοντας ότι «εδώσατε μια αφορμή και επιφέρατε μια καταστροφή στην Εκκλησία της Ελλάδος». Καταδίκασε, δηλαδή, τους μοναχούς, πριν ακόμη το πράξουν οι αντίπαλοί τους. Η εικόνα όμως, ακόμη και σήμερα, είναι θολή. Πότε πρόφτασε και έβγαλε τα συμπεράσματά του;

Δυσμενή επίσης εντύπωση προκάλεσε μια αποστροφή του λόγου του, όταν θέλοντας να αποτρέψει την επίσκεψη Ελλήνων στα καζίνο των Σκοπίων, είπε «έχουμε κι εδώ καζίνο». Τι είναι αυτό τώρα; Τα ελληνικά καζίνο είναι ευαγή ιδρύματα, ενώ τα σκοπιανά όχι;

Τελικά, όπως φαίνεται, το επιτελείο του κ. Ι. Μπουτάρη είχε δίκαιο. Παρά τις αποστάσεις από τη διένεξη, που προσπάθησε να τηρήσει ο κ. Κ. Γκιουλέκας, φαίνεται ότι ο ίδιος πληγώθηκε από αυτήν και όχι ο κ. Ι. Μπουτάρης, ο οποίος οφείλει να ευχαριστήσει τον κ. Άνθιμο, για την απρόσμενη βοήθεια που του έδωσε.


Ο Μακεδών