Skip to main content

Τα 60 κλείνει το σουπερμάρκετ στη Γερμανία

Στις 26 Σεπτέμβριου του 1957 άνοιξε στην Κολωνία το πρώτο γερμανικό σουπερμάρκετ

12.000 σουπερμάρκετ υπάρχουν σήμερα στη Γερμανία και η τάση είναι ανοδική. Το δίκτυο που έχουν δημιουργήσει διάφορες εταιρείες, όπως οι Edeka, Rewe, Real, Aldi και Lidl θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα και πυκνότερα του κόσμου.

Στις 26 Σεπτεμβρίου του 1957 άνοιξε τις πύλες του το πρώτο σουπερμάρκετ στην Κολωνία από τον έμπορο Χέρμπερτ Έκλε. Η επιφάνεια του καταστήματος ήταν 2.000 τ.μ., εμβαδόν γιγαντιαίων διαστάσεων στα τέλη της δεκαετίας του ΄60. Όταν στις περισσότερες γερμανικές πόλεις κυριαρχούσαν μικρά καταστήματα της γειτονιάς, ο γερμανός έμπορος έδινε στους καταναλωτές τη δυνατότητα να επιλέξουν μόνοι τους από μια μεγάλη ποικιλία προϊόντων στα οποία περιλαμβάνονταν ακόμα και φρέσκα φρούτα.

Σύμφωνα με αμερικανικές προδιαγραφές….

Υπάρχουν όμως και φωνές που αμφισβητούν ότι το πρώτο γερμανικό σουπερμάρκετ γεννήθηκε πριν από 60 χρόνια. Και αυτό διότι ορισμένοι ειδικοί τοποθετούν τις πρώτες προσπάθειες για τη δημιουργία ενός σουπερμάρκετ ήδη στα τέλη της δεκαετίας του ΄30. Ο διευθύνων σύμβουλος της Ινστιτούτου Εμπορικών Ζητημάτων EHI Μίχαελ Γκέρλινγκ εκτιμά ωστόσο ότι «όλα συνηγορούν πως ο Χέρμπερτ Έκλε έδωσε με το κατάστημά του στην Κολωνία το εναρκτήριο λάκτισμα για το σύγχρονο σουπερμάρκετ. Σύμφωνα μάλιστα με τον Γιαν Λόγερκαμν, ο οποίος ερευνά την ιστορία της κατανάλωσης στο Πανεπιστήμιο του Γκέτινγκεν, ο Χέρμπερτ Έκλε είχε αμερικανούς συμβούλους που τον βοήθησαν να φτιάξει το κατάστημά του κατά το αμερικανικό πρότυπο.

Όμως τα σουπερμάρκετ του σήμερα έχουν να αντιμετωπίσουν μια νέα πρόκληση, που ονομάζεται διαδίκτυο. Προς το παρόν οι αλυσίδες δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα. Οι εξελίξεις όμως είναι ραγδαίες. Σημείο καμπής θεωρείται το ξεκίνημα της υπηρεσίας Amazon Fresh, με την οποία η διάσημη διαδικτυακή αμερικανική εταιρία επεκτείνεται και σε προϊόντα σουπερμάρκετ.

Ο Μίχαελ Γκέρλινγκ πιστεύει ότι τα επόμενα χρόνια θα αλλάξει η μορφή του σουπερμάρκετ, μιας και θα κυριαρχούν κυρίως φρούτα, λαχανικά, κρέας και γαλακτοκομικά, ενώ άλλα προϊόντα, όπως για παράδειγμα εμφιαλωμένα νερά, ποτά ή κονσέρβες, θα περάσουν στα διαδικτυακά καταστήματα. Όπως διερωτάται πολύ σωστά ο επικεφαλής του ινστιτούτου EHI: «Ποιος θέλει να κουβαλά από το κατάστημα στο αυτοκίνητο και από εκεί στο σπίτι του εμφιαλωμένο νερό και κονσέρβες;

Dpa / Στέφανος Γεωργακόπουλος

Πηγή: Deutsche Welle