Skip to main content

Μαγκριώτης: Απροσπέλαστη πόλη η Θεσσαλονίκη με εννέα διόδια

Τα νέα διόδια, που αποφάσισε η κυβέρνηση, θα οδηγήσουν σε ακύρωση ουσιαστικά της Εγνατίας και σε μεγάλες απώλειες ανάπτυξης.

του Γιάννη Μαγκριώτη*

Τα τρία μετωπικά και τα έξι πλευρικά διόδια, στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης, την καθιστούν πολιορκημένη και απροσπέλαστη, πόλη.

Η Εγνατία οδός, είναι το πιο μεγάλο δημόσιο έργο της χώρας. Χρηματοδοτήθηκε κυρίως με Κοινοτικούς πόρους και ολοκληρώθηκε σε 15 χρόνια, που για τα ελληνικά δεδομένα, είναι χρόνος ρεκόρ.

Ο οριζόντιος άξονας είναι 670 χιλιόμετρα Αυτοκινητόδρομου και μαζί με τις 7 καθέτους, προς τις Βαλκανικές χώρες και τα Διευρωπαϊκά δίκτυα, ξεπερνά τα 1400 χιλιόμετρα.

Η κατασκευή της, υποστηρίχθηκε κυρίως, για γεωστρατηγικούς λόγους, κόντρα στην Παραεγνατία και το Μουσουλμανικό τόξο, που προωθούσε η Τουρκία, στις αρχές της δεκαετίας του '90, μετά την κατάρρευση των καθεστώτων, των Βαλκανικών χωρών.

Είναι βέβαιο, ότι η μεγάλη αύξηση του κόστους, μεταφοράς αγαθών και μετακίνησης ανθρώπων, θα επιταχύνει, την κατασκευή της Παραεγνατίας. Το δίκτυο της Εγνατίας, είναι, η πιο σημαντική αναπτυξιακή και κοινωνική υποδομή, σε όλη την Βόρεια Ελλάδα. Αποτέλεσε το κίνητρο, για να υπάρξουν πολλές δημόσιες επενδύσεις σε λιμάνια, αεροδρόμια και έδωσε μεγάλη ώθηση, στις ιδιωτικές επενδύσεις. Ιδιαίτερα, υποστήριξε τον τουρισμό και τις εξαγωγές γεωργικών και βιομηχανικών προϊόντων, συγκρατώντας την τραγική ανεργία, που πλήττει, την Βόρειο Ελλάδα.

Βελτίωσε δραστικά, την οδική ασφάλεια και την ταχύτητα μετακινήσεων. Η κυβέρνηση, ακυρώνει τον πολύπλευρο ρόλο του δικτύου της Εγνατίας, για περίπου 100 εκατ. ευρώ, που θα εισπράξει από την ιδιωτικοποίησή της.

Μέσα από διεθνή διαγωνισμό, πρέπει να παραχωρηθεί η λειτουργία, η ασφάλεια και η καθημερινή συντήρησή της, σε Ιδιώτη Παραχωρησιούχο, με ανάλογη εμπειρία.

Δεν υπάρχει λόγος να ιδιωτικοποιηθεί, για να εισπραχτούν τώρα, περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ, για να πάνε στο δημόσιο χρέος και να καταστραφεί ουσιαστικά, με τα 38 διόδια και για 40 χρόνια.

Τα έσοδα αυτά, σήμερα η Εγνατία τα συγκεντρώνει, από τα 8 διόδια, που λειτουργούν, σε 1,5 χρόνο.

Η Εγνατία ΑΕ, με προτροπή της κυβέρνησης, το 2011, προκήρυξε διαγωνισμό, για την εγκατάσταση αναλογικών διοδίων. Δυστυχώς, ο διαγωνισμός ακυρώθηκε και μέχρι σήμερα λειτουργούν τα 8 μετωπικά διόδια και οι χρεώσεις είναι άδικες, κυρίως, γύρω από τα αστικά κέντρα. Με την τοποθέτηση αναλογικών διοδίων και με λογικές χρεώσεις, ανά χιλιόμετρο, το δίκτυο της Εγνατίας, μπορεί να καλύπτει τις δαπάνες λειτουργίας συντήρησης και ασφάλειας του Παραχωρησιούχου και να χρηματοδοτεί από τα κέρδη, τοπικά και περιφερειακά αναπτυξιακά έργα στη Βόρεια Ελλάδα, κυρίως στην ανακατασκευή του κατεστραμμένου περιφερειακού και επαρχιακού δικτυού.

Η εταιρεία Εγνατία ΑΕ, εταιρεία με πολύ υψηλή τεχνογνωσία, όχι μόνο δεν πρέπει χαθεί, άλλα πρέπει να συνεχίσει να λειτουργεί, ως βασικό εργαλείο για τον σχεδιασμό και την εποπτεία της κατασκευής μεγάλων έργων στην χώρα και το εξωτερικό.

Η επιλογή του αρμοδίου υπουργού να κάνει τους εργαζόμενους της Εγνατίας ΑΕ, δημοσίους υπάλληλους, είναι και καταστροφική για την τεχνογνωσία της Εγνατίας, αλλά και ανέφικτη.

Ακόμη, πρέπει να της ανατεθεί, η εποπτεία, τόσο του Παραχωρησιούχου, που θα λειτουργεί την Εγνατία οδό, όσο και τους άλλους πέντε Αυτοκινητοδρόμους, που λειτουργούν και θα λειτουργούν για 40 χρονιά οι Ιδιώτες, σχεδόν ανεξέλεγκτα.

Με την τοποθέτηση, άλλων 30 διοδίων, το κόστος χρησιμοποίησης της, για όλες τις κατηγορίες οχημάτων και μηχανών θα είναι απαγορευτικό. Το κόστος μετακίνησης ανθρώπων και μεταφοράς αγαθών θα πολλαπλασιασθεί, με ολέθριες συνέπιες στην οικονομία και την απασχόληση.

Τα 38 διόδια, που αποφάσισε η κυβέρνηση, θα οδηγήσουν σε ακύρωση ουσιαστικά της Εγνατίας και σε μεγάλες απώλειες ανάπτυξης, απασχόλησης και ασφάλειας, στην χειμαζόμενη Βόρεια Ελλάδα. Πρέπει, να αποτραπεί, με την άμεση ανάκληση, της κυβερνητικής απόφασης.

Ο Γιάννης Μαγκριώτης διετέλεσε υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών.