Skip to main content

Τα 15 σημεία-καρμανιόλες στους δρόμους της Κεντρικής Μακεδονίας

Σε μια διετία στους δρόμους της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας έχασαν τη ζωή τους 138 άνθρωποι. Αναλυτικά τα επικίνδυνα σημεία στο οδικό δίκτυο

26 Μαρτίου 2018, τέσσερις γυναίκες αφήνουν την τελευταία τους πνοή στην Εθνική Οδό Θεσσαλονίκης – Ευζώνων, στο ύψος του οικισμού Άσπρος, στο Κιλκίς. 

Πρόκειται για άλλη μια τραγωδία που γράφεται στην άσφαλτο, σε ένα από τα  επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου της Κεντρικής Μακεδονίας. 

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, κατά τη διάρκεια της διετίας 2016 -2017, στους δρόμους της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (πλην Θεσσαλονίκης) έχασαν τη ζωή τους 138 άνθρωποι, σε 129 θανατηφόρα τροχαία,  ενώ τραυματίστηκαν περισσότερα από 1.000 άτομα, κάθε ηλικίας. 

Τα τμήματα Τροχαίας της Κεντρικής Μακεδονίας έχουν χαρτογραφήσει δεκαπέντε τμήματα στο οδικό δίκτυο, στα οποία εμφανίζονται συχνότερα θανατηφόρα ή και σοβαρά τροχαία ατυχήματα. 

Πρόκειται για οδικά σημεία τόσο στο εθνικό όσο και στο επαρχιακό δίκτυο, χωρίς διαχωριστική νησίδα ή μπάρα, με στενά τμήματα, κακή κατάσταση οδοστρώματος και ανεπαρκή φωτισμό. Αλλά και για τμήματα με επικίνδυνες κλίσεις και στροφές χωρίς διαχωριστικά, όπως στην Π.Ε.Ο. Λεπτοκαρυάς- Ευαγγελισμού καθώς και για σημεία όπου δεν υπήρχαν φωτεινοί σηματοδότες, όπως ο κόμβος Παλαιοχωρίου. 

Περιοχές, επίσης, οι οποίες παρουσιάζουν αυξημένη κυκλοφοριακή κίνηση είναι αυτές που έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να σημειωθούν τροχαία ατυχήματα. 

Όπως εξηγεί στη Voria.gr o προϊστάμενος του γραφείου Τύπου της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Κεντρικής Μακεδονίας Πέτρος Τάνος, «τέτοιοι νομοί είναι της Χαλκιδικής και της Πιερίας, οι οποίοι, κυρίως, τους καλοκαιρινούς μήνες, τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες, έχουν αυξημένη κίνηση, όχι μόνο από τις κοντινές περιοχές αλλά και από άλλες χώρες με τουρίστες που έρχονται οδικώς». 

Σύμφωνα με τον κ. Τάνο, βάσει των στατιστικών στοιχείων για το 2017, τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία γίνονται κυρίως σε επαρχιακό δίκτυο και μέσα σε αστικές ζώνες, σε σύγκριση με το εθνικό δίκτυο.

Τα «επικίνδυνα» σημεία της Κεντρικής Μακεδονίας:


Χαλκιδική

Επαρχιακή οδός Μουδανιών – Σιθωνίας από Μουδανιά έως ύψος Αγίου Μάμα (6ο χιλιόμετρο). Μέσα σε δύο χρόνια (2016-2017) έχουν καταγραφεί δύο θανατηφόρα τροχαία. Πρόκειται για έναν στενό τμήμα, στο οποίο γίνονται προσπεράσεις, αλλά εξαιτίας της περιορισμένης ορατότητας σημειώνονται συγκρούσεις, ακόμα και θανατηφόρες.

Επαρχιακή οδός Μουδανιών – Παλιουρίου από το ύψος της Καλλιθέας (26ο χιλιόμετρο) έως το ύψος του Παλιουρίου (49ο χιλιόμετρο). Το 2016 έγινε ένα θανατηφόρο τροχαίο. Άντρες της Τροχαίας εξηγούν ότι είναι ένα σημείο στενό, με πολλά οχήματα – κυρίως την καλοκαιρινή περίοδο-, όπου οι οδηγοί επιχειρούν να κάνουν προσπεράσεις.  

Εθνική οδός Θεσσαλονίκης - Ιερισσού στον νέο κόμβο Παλαιοχωρίου (77ο χιλιόμετρο). Στο σημείο τον Ιούνιο του 2017 έχασαν τη ζωή τους δύο άτομα, νύφη και πεθερά σε σύγκρουση οχημάτων. Έντονες ήταν οι διαμαρτυρίες κατοίκων και φορέων. Μετά την τοποθέτηση φωτεινού σηματοδότη, σταμάτησαν να σημειώνονται τροχαία ατυχήματα.

Πιερία

⦁    Εθνική οδός Κατερίνης – Ελασσόνας από το 4ο χιλιόμετρο (Σβορώνο Πιερίας) έως το 13ο χιλιόμετρο (Κάτω Μηλιά Πιερίας). Δύο θανατηφόρα τροχαία και άλλο ένα με σοβαρό τραυματισμό καταγράφηκε το 2016 και το 2017. Αν και πρόκειται για εθνικό δίκτυο, στο συγκεκριμένο τμήμα δεν υπάρχει διαχωριστική νησίδα
⦁    Παλαιά Εθνική Οδός Λεπτοκαρυάς – Ευαγγελισμού, από τη διασταύρωση Λεπτοκαρυάς μέχρι τους Νέους Πόρους (όρια με Νομό Λάρισας). Τα δύο προηγούμενα χρόνια καταγράφηκαν ένα θανατηφόρο τροχαίο και οκτώ τροχαία με σοβαρό τραυματισμό. Πρόκειται για ένα τμήμα με έντονες στροφές και χωρίς διαχωριστικό.
⦁    Παλαιά Εθνική οδός Θεσσαλονίκης – Κατερίνης από τη διασταύρωση Μακρυγιάλου (77ο χιλιόμετρο) έως τη γέφυρα Κορινού (90ο χιλιόμετρο). Σε δύο χρόνια τραγική κατάληξη είχε το ένα από τα τρία τροχαία που σημειώθηκαν.

Πέλλα

⦁    Εθνική οδός Θεσσαλονίκης – Έδεσσας, στο 109ο χιλιόμετρο (πριν τη διασταύρωση Αλυσίδα). Δύο θανατηφόρα τροχαία σημειώθηκαν το 2016 στο συγκεκριμένο σημείο, στο οποίο καταγράφεται επικίνδυνη κλίση του οδοστρώματος, γεγονός που συμβάλλει στην πρόκληση ατυχημάτων
⦁    Εθνική οδός Θεσσαλονίκης – Έδεσσας, στο 87ο χιλιόμετρο (διασταύρωση Καλής). Ένα θανατηφόρο δυστύχημα και άλλο ένα σοβαρά έχουν καταγραφεί στο βιβλίο συμβάντων της Τροχαίας το 2017. Πρόκειται για το τμήμα που συνδέει δημοτικό δρόμο με το εθνικό δίκτυο. Μάλιστα, η Τροχαία έχει προτείνει να τοποθετηθεί στη διασταύρωση φανάρι.
⦁    Εθνική οδός Θεσσαλονίκης – Έδεσσας, στο 59ο χιλιόμετρο (στο ύψος του οικισμού Καρυώτισσας).  Ο δρόμος ουσιαστικά περνά μέσα από τον οικισμό με αποτέλεσμα να έχουν γίνει κατά τη διάρκεια του 2017 δύο σοβαρά τροχαία.

Ημαθία

⦁    Επαρχιακή οδός Νάουσας – Σιδηροδρομικού Σταθμού Νάουσας, από  το 1ο έως το 3ο χιλιόμετρο. Το περασμένο έτος ένα θανατηφόρο συμβάν καταγράφηκε σε ένα σημείο με στροφές με έντονη κλίση και χωρίς διαχωριστική νησίδα.
⦁    Επαρχιακή οδό Βέροιας – Σκύδρας, στη διασταύρωση Στενήμαχου. Το 2016 και 2017 έγιναν τρία θανατηφόρα τροχαία και 1 τροχαίο με σοβαρό τραυματισμό
⦁    Εγνατία Οδός, στον κόμβο Κλειδίου, όπου συνήθως οι οδηγοί δεν μειώνουν ταχύτητα, όταν επιχειρούν να μπουν από τις γέφυρες στην Εγνατία. Συνολικά την περασμένη διετία, καταγράφηκαν τρία θανατηφόρα τροχαία στο συγκεκριμένο σημείο και ένα τροχαίο με σοβαρό τραυματισμό.

Κιλκίς

⦁    Εθνική Οδός Αθηνών – Ευζώνων (ΠΑΘΕ), από το 520ο (ύψος οικισμού Άσπρος Κιλκίς) έως το 540ο χιλιόμετρο (ύψος χωριού Ευζώνων)  

Η κατάσταση της οδού και η έλλειψη διαχωριστικής νησίδας, αυξάνουν τα τροχαία δυστυχήματα. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, τέσσερα θανατηφόρα τροχαία καταγράφηκαν κατά τη διάρκεια του 2016. Τελευταία τραγωδία, που βύθισε στο πένθος οικογένειες, είναι αυτή του περασμένου Μαρτίου, όπου σκοτώθηκαν στο συγκεκριμένο σημείο τέσσερις γυναίκες.

Σέρρες

⦁    Εθνική οδός Σερρών – Θεσσαλονίκης, από το 2ο έως το 8ο χιλιόμετρο.
⦁    Εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Σερρών, από το ύψος του Στρυμονικού (47ο χιλιόμετρο) έως το ύψος του οικισμού Προβατά (56ο χιλιόμετρο).

Στα δύο οδικά τμήματα το 2017 σημειώθηκαν τέσσερα θανατηφόρα τροχαία.

Τα τροχαία με αριθμούς για το 2017: 365 τροχαία ατυχήματα - 66.900 παραβάσεις

 
Σημαντική μείωση στους δείκτες των τροχαίων ατυχημάτων σημειώθηκε το 2017 στην Κεντρική Μακεδονία, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία. Είναι χαρακτηριστικό ότι την περασμένη χρονιά καταγράφηκαν συνολικά 365 τροχαία έναντι 433 το 2016, μειωμένα κατά 16%.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Κεντρικής Μακεδονίας, μεγαλύτερη ήταν η μείωση κατά 43% στα θανατηφόρα τροχαία, καθώς σημειώθηκαν 47 το προηγούμενο έτος, έναντι 82 το 2016.

Λιγότερα, σε ποσοστό 16% ήταν τα σοβαρά τροχαία (41 το 2017, από 49 το 2016) και σε ποσοστό 8% ήταν τα ελαφρά ατυχήματα (277 το 2017, από 302 το 2016).

Οι ευθύνες των οδηγών στην πρόκληση των τροχαίων ατυχημάτων αναδεικνύονται και από τις δεκάδες χιλιάδες παραβάσεις που καταγράφηκαν από τους άντρες της Τροχαίας κατά τη διάρκεια του 2017.  Ο αριθμός τους κατά τους τροχονομικούς ελέγχους σε Ημαθία, Κιλκίς, Πέλλα, Πιερία, Σέρρες και Χαλκιδική ξεπερνά τις 66.900.

Πάνω από 30.200 παραβάσεις βεβαίωσαν οι αστυνομικές αρχές για υπερβολική ταχύτητα, ενώ περισσότερες 2.900 ήταν οι παραβάσεις για μη χρήση ζώνης ασφαλείας, επιπλέον 2.900 για μέθη, 1.920 για μη χρήση προστατευτικού κράνους και για 1.423 για κίνηση στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας.

Μια από τις αιτίες για την πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων, όπως επισημαίνουν οι αστυνομικές αρχές, είναι και η χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση. «Το κινητό σε συνδυασμό με ταχύτητα είναι ένας από τους σημαντικούς παράγοντες για την πρόκληση των τροχαίων», σημειώνει ο προϊστάμενος του γραφείου Τύπου της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Κεντρικής Μακεδονίας.



Σημαντικός παράγοντας στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, η πολιτική που ακολουθείται από την Ελληνική Αστυνομία, η οποία προχωρά σε συνεχείς ενημερώσεις των πολιτών μέσα από καμπάνιες αλλά και ελέγχους για την πρόληψη τους.

«Υπάρχει μια συνολική μείωση σε όλους τους δείκτες των τροχαίων. Σε αυτό το κομμάτι έχει παίξει σημαντικό ρόλο η συνεχής αστυνόμευση και κυρίως η εστίαση που γίνεται σε επικίνδυνα σημεία αλλά και σε επικίνδυνες παραβάσεις. Ωστόσο, παρά τις σημαντικές μειώσεις στα θανατηφόρα και σοβαρά τροχαία, οι δυνάμεις της Τροχαίας συνεχίζουν να είναι σε συνεχή επαγρύπνηση», επισημαίνει ο κ. Τάνος.

Όπως σημειώνει, «οι αστυνομικοί της Τροχαίας δεν επικεντρώνονται μόνο στην παράβαση των επικίνδυνων, κυρίως, παραβάσεων και ελέγχων αλλά και στην πρόληψη, είτε με καμπάνιες είτε με άμεση ενημέρωση. Η οδική ασφάλεια είναι υπόθεση όλων μας και όχι μόνο από τους τροχονόμους».

Στο πλαίσιο, αυτό, η Ελληνική Αστυνομία κατά διαστήματα προωθεί καμπάνιες για την ευαισθητοποίηση των πολιτών, αναφορικά με το τεράστιο ζήτημα της οδικής ασφάλειας.

Συμβουλές για την οδική ασφάλεια

⦁    Δεν οδηγώ όταν έχω καταναλώσει οινοπνευματώδη ποτά
⦁    Σέβομαι τα όρια ταχύτητας
⦁    Δεν κάνω αντικανονικά προσπεράσματα
⦁    Δεν παραβιάζω τον κόκκινο σηματοδότη
⦁    Σταματώ στο STOP και δίνω προτεραιότητα
⦁    Δίνω προτεραιότητα στους πεζούς και στα άτομα με ειδικές ανάγκες
⦁    Σέβομαι τα σήματα και τις υποδείξεις των τροχονόμων
⦁    Φορώ πάντοτε ζώνη ασφαλείας
⦁    Τοποθετώ τα παιδιά στο πίσω κάθισμα του αυτοκινήτου και τους φορώ ζώνη ασφαλείας
⦁    Σε περίπτωση που οδηγώ ή είμαι συνεπιβάτης σε μοτοσυκλέτα, φορώ πάντα κράνος
⦁    Πριν ξεκινήσω για ταξίδι, ελέγχω το όχημα που θα οδηγήσω