Skip to main content

Τα 12 μέτρα του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας

Στο Παγκόσμιο Συνέδριο της UITP που έγινε στο Μιλάνο το προηγούμενο διάστημα συμμετείχε το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης.

Στο Παγκόσμιο Συνέδριο της UITP (Διεθνής Ένωση Δημοσίων Μεταφορών), που έγινε στο Μιλάνο συμμετείχε το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης.

Ο Πρόεδρος του ΣΑΣΘ, Γιάννης Παλαιστής, στην κεντρική ομιλία του στο Παγκόσμιο Συνέδριο (UITP World Congress and Exhibition), παρουσίασε το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) της Μητροπολιτικής Περιοχής της Θεσσαλονίκης, για το οποίο ήδη το ΣΑΣΘ έχει βραβευτεί διεθνώς.

Ο κ. Παλαιστής επισήμανε ότι ο μετασχηματισμός του ΣΑΣΘ από ένα απλό εποπτικό συμβούλιο σε μια σύγχρονη Ευρωπαϊκή Αρχή Δημοσίων Μεταφορών με την διεύρυνση των αρμοδιοτήτων θεωρείται πλέον απαραίτητος.

«Το ΣΑΣΘ αυτή τη στιγμή εργάζεται σκληρά για την ανάπτυξη ενός σχεδίου για την αναβάθμιση του σε μια Ενιαία Αρχή Μεταφορών και Μετακινήσεων για την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, που θα έχει την ευθύνη να εποπτεύει όλες τις υφιστάμενες και μελλοντικές επιχειρήσεις δημοσίων μεταφορών της πόλης (αστικά και υπεραστικά λεωφορεία, μετρό, τραμ, θαλάσσια συγκοινωνία κλπ.), καθώς και για την υποβολή προσφορών και ανάθεση των υπηρεσιών δημόσιων μεταφορών, σύμφωνα με το νέο Ευρωπαϊκό Κανονισμό», επισήμανε ο κ. Παλαιστής.

Ο πρόεδρος του ΣΑΣΘ ανέλυσε τα 12 μέτρα που προτείνονται στο ΣΒΑΚ:

 1.    Ενιαίο και ευφυές σύστημα κομίστρου (ηλεκτρονικό εισιτήριο).
 2.    Λεωφορειολωρίδες, προτεραιότητα λεωφορείων στη φωτεινή σηματοδότηση, εγκατάσταση και λειτουργία συστημάτων Bus Rapid Transit.
 3.    Εκστρατείες ευαισθητοποίησης με στόχο την ενημέρωση των επιβατών σχετικά με τα οφέλη από τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς.
 4.    Νέο σύστημα τραμ στη Θεσσαλονίκη ως συμπληρωματικού μέσου στο μετρό.
 5.    Ενίσχυση των συνδυασμένων μεταφορών μεταξύ των διαφόρων τρόπων δημόσιων μεταφορών. Διασύνδεση μετρό – τραμ – λεωφορείων με δημιουργία σύγχρονων χώρων μετεπιβίβασης και πληροφόρηση των χρηστών
 6.    Ανάπτυξη ενός θαλάσσιου συστήματος μεταφορών στο Θερμαϊκό Κόλπο.
 7.    Συστήματα ευέλικτης συγκοινωνίας και αξιοποίηση του ρόλου των ταξί
 8.    Ενιαία πολιτική στάθμευσης.
 9.    Πεζοδρομήσεις και αναπλάσεις στο δημόσιο χώρο.
 10.    Δίκτυο ποδηλατοδρόμων.
 11.    Σύστημα κοινόχρηστων δημοσίων ποδηλάτων.
 12.    Χρέωση κυκλοφοριακής συμφόρησης και έλεγχος της οδικής πρόσβασης στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Περιγράφοντας το σχέδιο του ΣΑΣΘ για τη δημιουργία συστήματος τραμ στη Θεσσαλονίκη, ο κ. Παλαιστής σημείωσε ότι «οι γραμμές του τραμ καλύπτουν τα σημεία της πόλης που δεν θα εξυπηρετούνται από το μετρό και τις επεκτάσεις του. Το τραμ θα λειτουργήσει ως τροφοδότης του μετρό, παρέχοντας τη δυνατότητα για εύκολη μεταφορά μεταξύ των δύο τρόπων σε επαρκή αριθμό των σταθμών».

Σύμφωνα με το σχεδιασμό του ΣΑΣΘ οι τρεις εναλλακτικές γραμμές του τραμ για τη Θεσσαλονίκη καλύπτουν συνολικό μήκος 24 χλμ., με 43 στάσεις, 45 χαμηλού δαπέσου αρθρωτά οχήματα και έναν τερματικό. Η μέση ταχύτητα του τραμ θα είναι 21 χλμ./ώρα και εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί 172.700 επιβάτες ημερησίως, με δυνατότητα εξυπηρέτησης 196.300 επιβάτες. Η εφαρμογή του μπορεί να γίνει σε τρεις φάσεις, με την πρώτη να μπαίνει σε λειτουργία ως το 2020, τη δεύτερη ως το 2025 και την τελευταία ως το 2030. Το συνολικό κόστος αναμένεται να είναι περίπου 516 εκατομμύρια ευρώ.

Όπως τόνισε ο κ. Παλαιστής, «για να ξεκινήσει η εφαρμογή του συστήματος τραμ στη Θεσσαλονίκη, απαιτούνται περαιτέρω μελέτες και διασφαλισμένη χρηματοδότηση. Για το σκοπό αυτό το ΣΑΣΘ βρίσκεται σε στενή συνεργασία με το Δήμο Θεσσαλονίκης, ο οποίος στηρίζει ενεργά την υλοποίηση του τραμ και διερευνά τις πηγές για τη συγχρηματοδότηση των μελετών».