Skip to main content

Συνεδριακός τουρισμός: Η πτώση της Αθήνας, ευκαιρία της Θεσσαλονίκης

Έκθεση Philoxenia: Γιατί η συγκυρία προσφέρει στη Θεσσαλονίκη μία καλή ευκαιρία για να αναδειχθεί σε έναν ελκυστικό προορισμό διοργάνωσης συνεδρίων.

Την ανάγκη η Θεσσαλονίκη να διεκδικήσει το μερίδιο που της αναλογεί από την πίτα του ευρωπαϊκού συνεδριακού τουρισμού,  τόνισε ο επικεφαλής Ταξιδίων και Συνεδρίων της Ευρωπαϊκής Ποδοσφαιρικής Ομοσπονδίας (UEFA), Πάνος Τζιβανίδης, κατά την ομιλία του σε συνέδριο της ΕΕΔΕ, που πραγματοποιείται στο πλαίσιο της Philoxenia. 

«Ήρθε η ώρα η πόλη να κοιτάξει τι έχει και όχι τι δεν έχει», σημείωσε ο κ. Τζιβανίδης, υπογραμμίζοντας ότι το όνομα της Θεσσαλονίκης δεν ακούγεται σε καμία από τις συζητήσεις όσων αποφασίζουν για το πού διοργανώνονται συνέδρια. Όπως επεσήμανε, βασικές υστερήσεις της πόλης αποτελούν οι λίγες αεροπορικές συνδέσεις με προορισμούς του εξωτερικού, καθώς και το γεγονός ότι στη Θεσσαλονίκη δεν υπάρχει ένα Convention Visitors Bureau (CVB), το οποίο θα αποτελεί έναν κεντρικό φορέα διοργάνωσης συνεδρίων/εκδηλώσεων παρέχοντας άμεσες υπηρεσίες στους ενδιαφερόμενους.
 
«Στη Θεσσαλονίκη κανείς θα πρέπει να μιλήσει με πολλούς διαφορετικούς φορείς για να διοργανώσει ένα συνέδριο, οπότε γιατί να προτιμήσει αυτή την πόλη, όταν άλλες θα τού τα έχουν όλα έτοιμα, προσφέροντας μία οργανωμένη υπηρεσία; Με τη δημιουργία ενός CVB ,ο ενδιαφερόμενος θα λαμβάνει όλες τις σχετικές πληροφορίες μιλώντας μόνο με το συγκεκριμένο γραφείο, χωρίς να χάνει χρόνο συλλέγοντας διάσπαρτες πληροφορίες», πρόσθεσε ο κ.Τζιβανίδης, ο οποίος έχει σημαντική διεθνή προϋπηρεσία στον κλάδο(διοργάνωση τραπεζικών συνεδρίων κα).
 
Πάντως, το πρόβλημα της έλειψης CVB δεν είναι «προνόμιο» της Θεσσαλονίκης, αλλά παρουσιάζεται γενικότερα στην Ελλάδα. «Στο εξωτερικό υπάρχουν πολλά στελέχη όπως εγώ, που προτείνουν συχνά την Ελλάδα στα διοικητικά συμβούλια εταιρειών ή φορέων, ως τόπο διοργάνωσης μεγάλων διεθνών συνεδρίων και συναντήσεων, αλλά όταν έρχονται εδώ, ‘τρακάρουν’ πάνω σε μια σειρά δυσκολιών, με αποτέλεσμα να μη γίνεται τίποτα. Εγώ, προσωπικά, έχω ήδη σπάσει τα μούτρα μου δύο φορές»,  είπε χαρακτηριστικά.
 
Ωστόσο, ο ίδιος υποστήριξε ότι η Θεσσαλονίκη μπορεί, στην παρούσα συγκυρία, να εκμεταλλευτεί την κακή εικόνα της Αθήνας στο εξωτερικό, όπως προβάλλεται από τα διεθνή ΜΜΕ, λόγω οικονομικής κρίσης και των επεισοδίων, προκειμένου να διεκδικήσει τα συνέδρια που χάνει η πρωτεύουσα. 
 
Μάλιστα, σύμφωνα με τον κ. Τζιβανίδη, η Θεσσαλονίκη, με βάση τις υπάρχουσες υποδομές, θα πρέπει να δώσει έμφαση στα μικρά συνέδρια 200 – 300 ατόμων, τα οποία όμως θα έχουν μεγάλο, θετικό αντίκτυπο στην οικονομία της πόλης. 
 
«Το έχει κάνει κανείς αυτό;», διερωτήθηκε, επισημαίνοντας ότι η πόλη έχει ορισμένα πολύ θετικά σημεία, όπως πολύ καλές ξενοδοχειακές μονάδες, ενώ παράλληλα θεωρείται «walking city», δηλαδή μπορεί να την περπατήσει κανείς εύκολα. «Η Βοστόνη που είναι “walking city” είναι δώδεκα φορές μεγαλύτερη από τη Θεσσαλονίκη», είπε χαρακτηριστικά.
 
Ο κ.Τζιβανίδης στάθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός πως η επένδυση στον συνεδριακό τουρισμό είναι μακροπρόθεσμου χαρακτήρα, καθώς για τη διοργάνωση μεγάλων συνεδρίων λαμβάνονται οι σχετικές αποφάσεις 2-4 χρόνια πριν την υλοποίηση τους, ενώ για τα πολύ μεγάλα (με 5.000 συνέδρους) έως και 5-7 χρόνια πριν.
 
Ενδεικτικό της δυναμικής του συνεδριακού τουρισμού, είναι το παράδειγμα που έφερε ο κ.Τζιβανίδης: Σε συνέδριο 7000 στελεχών του χρηματοοικονομικού τομέα, που πραγματοποιήθηκε στη Βιέννη το 2008, τα έσοδα για την πόλη έφτασαν –σε μια εβδομάδα- στα 60 εκατ. ευρώ. Άλλωστε, οι επισκέπτες του συνεδριακού τουρισμού(προερχόμενοι από κλάδους όπως ο ιατρικός, ο χρηματοοικονομικός κα) είναι συνήθως υψηλότερης οικονομικής στάθμης και δαπανούν περισσότερα χρήματα από τον τουρίστα αναψυχής.
 
Τέλος, επεσήμανε την ανάγκη να υπάρξει εκσυγχρονισμός των υποδομών του εκθεσιακού κέντρου της πόλης και να καταβληθεί μεγάλη προσπάθεια ώστε η Θεσσαλονίκη σε βάθος πενταετίας να αναδειχθεί σε έναν καλό συνεδριακό προορισμό. 
 
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε ο ίδιος, η UEFA πραγματοποιεί 1400 meetings ετησίως με μέσο όρο 80 συνέδρων ανά meeting.
 
Στο μεταξύ, με την ευκαιρία της παρουσίας του στη Θεσσαλονίκη, ο κ.Τζιβανίδης ξεκίνησε συζητήσεις με ξενοδοχειακές και τουριστικές επιχειρήσεις της πόλης, με στόχο να διερευνηθεί το έδαφος για τη διοργάνωση μικρής -80 συμμετεχόντων- διοργάνωσης της UEFA, εκπαιδευτικού χαρακτήρα, τον Ιανουάριο-Φεβρουάριο του 2013.