Skip to main content

Στο Μακεδονία σκαλώνει η παραχώρηση στη Fraport των 14 αεροδρομίων

Οι Γερμανοί της Fraport και οι ελληνικοί τουριστικοί φορείς ζητούν από τον υπουργό Μεταφορών εδώ και τώρα λύση στο πρόβλημα του "Μακεδονία".

Νέες πιέσεις ασκούνται στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη, για να δώσει τάχιστα λύση στο θέμα που έχει προκύψει με το προσωρινό κλείσιμο και των δύο διαδρόμων του αεροδρομίου "Μακεδονία" προκειμένου να υλοποιηθούν οι εργασίες που γίνονται στην έκταση τομής των διαδρόμων 10/28 και 16/34 μέχρι το το τέλος Μαΐου του 2017. Κύκλοι του υπουργείου, αλλά και κορυφαίοι παράγοντές του, διέρρεαν την προηγούμενη Παρασκευή πως ήταν θέμα χρόνου η ανακοίνωση της μετάθεσης έναρξης των εργασιών για τον Σεπτέμβριο του 2017, αλλά έκτοτε υπήρξε σιγήν ασυρμάτου.

Μάλιστα, η εμπλοκή με τα έργα στο Μακεδονία κινδυνεύει να δυναμιτίσει την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην γερμανική Fraport. Και αυτό διότι εάν η Fraport, όπως αναφέρουν κύκλοι κοντά στην ιδιωτικοποίηση, παραλάβει το συγκεκριμένο αεροδρόμιο, είναι υποχρεωμένη να αναστείλει τη λειτουργία του, ωσότου ολοκληρωθούν τα έργα του Δημοσίου, καθώς δεν θα είναι σε θέση να εγγυηθεί την ασφάλεια των πτήσεων. Μια τέτοια εξέλιξη θέτει σε κίνδυνο ματαίωσης όλη τη συμφωνία παραχώρησης των 14 αεροδρομίων, καθώς το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης είναι το μεγαλύτερο αεροδρόμιο από τα 14 και σημαντικός πυλώνας της επένδυσης.

Μάλιστα, η Fraport μπορεί να διεκδικήσει αποζημίωση(ρήτρα) επειδή οι εργασίες στο κρίσιμο σημείο και συγκεκριμένα η βελτίωση του παλιού τμήματος του διαδρόμου 10/28 πρέπει, με παλιότερη δέσμευση Σπίρτζη, να έχουν τελειώσει ως το Μάρτιο του 2017.

Όμως για τον τουριστικό χρόνο, άλλο Μάρτιος και άλλο τέλος Μαΐου. Η ζημιά που θα υπάρξει για τον τουρισμό της βόρειας Ελλάδας είναι τεράστια και ήδη η Ryanair έχει ανακοινώσει μείωση πτήσεων στο δρομολόγιο Θεσσαλονίκης - Αθήνας, από 7 σε 3 την ημέρα, για να μπορέσει να εξυπηρετήσει περισσότερες διεθνείς. Αναμφίβολα το ίδιο θα γίνει και από άλλες εταιρείες αν οι εργασίες δεν μετατεθούν για το φθινόπωρο του 2017.

Για το θέμα έχουν ξεσηκωθεί τουριστικοί, τοπικοί και αυτοδιοικητικοί φορείς, άπαντες πιέζουν για λύση και ο κ. Σπίρτζης, που είχε έρθει στη Θεσσαλονίκη συνοδεύοντας τον πρωθυπουργό, στις 26 Νοεμβρίου, είχε υποσχεθεί ότι θα επιδιώξει ακριβώς αυτό, την εξεύρεση λύσης σε συνεννόηση με τον ανάδοχο του έργου, την ΕΤΕΘ δηλαδή και τη Διαχειριστική Αρχή, επειδή πρόκειται για συγχρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ έργο.

Οι τουριστικοί φορείς έχουν ξεσηκωθεί γιατί η χωρητικότητα του αεροδρομίου θα μειωθεί δραστικά. Όταν σήμερα το "Μακεδονία", υπό κανονικές συνθήκες, δέχεται 10 αφίξεις και άλλες 10 αναχωρήσεις αεροσκαφών την ώρα, στο διάστημα από 16/1/2017 μέχρι 31/3/2017 θα δέχεται 5+5, τον Ιούνιο και τον Ιούλιο θα δέχεται 6-7 αφίξεις την ώρα και άλλες τόσες αναχωρήσεις, ανάλογα με τη ζήτηση, ενώ τον Αύγουστο από 8 έως 9 αφίξεις και άλλες τόσες αναχωρήσεις.

Την Fraport όμως, σύμφωνα με πληροφορίες, φαίνεται να την απασχολούν περισσότερο ζητήματα ασφαλείας. Σύμφωνα με την εταιρεία, η χρήση του τροχόδρομου ως κυρίου διαδρόμου, δεν μπορεί να επιλέγεται σε περίοδο υψηλής κίνησης. Σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, η χρήση του τροχόδρομου ως κανονικού διαδρόμου, επιτρέπεται κάτω από ειδικές επείγουσες συνθήκες και μόνο για λίγες ώρες ημερησίως. Πέραν αυτού, ο τροχόδρομος δεν υποστηρίζεται από ILS (Instrumental Landing System) και ραδιοβοηθήματα, κάτι που μπορεί να αποδειχθεί αιτία δυσκολιών καθώς το αεροδρόμιο "Μακεδονία" συχνά καλύπτεται από πυκνή ομίχλη.

Υπεύθυνος για την ασφαλή λειτουργία του αεροδρομίου είναι η ΥΠΑ και όχι o παραχωρησιούχος διαχειριστής, ο οποίος όμως ωστόσο προβληματίζεται καθώς τα χρονοδιαγράμματα των έργων και τα συμφωνηθέντα δεν τηρούνται.

Από όπου και αν το εξετάσει κανείς το θέμα, καταλήγει στο υπουργείο Μεταφορών και στον κ. Σπίρτζη, που έχει υποσχεθεί διευθέτηση του ζητήματος, η οποία όμως ακόμη δεν έχει γίνει. Μάλιστα, αυτή η επίλυση του προβλήματος πρέπει να γίνει με επίσημο τρόπο, με επίσημη ανακοίνωση γιατί από αυτήν θα εξαρτηθούν τα προγράμματα τουριστικών πρακτόρων και αεροπορικών εταιρειών για όλη τη θερινή περίοδο.