Skip to main content

Στις ράγες ξανά το σχέδιο εμπορικής ανάπτυξης του Σιδηροδρομικού Σταθμού Θεσσαλονίκης

Αναζωπύρωση του πρότζεκτ αναβάθμισης του ΝΣΣ Θεσσαλονίκης - Ανάθεση μελέτης από ΓΑΙΑΟΣΕ για να διερευνηθούν πιθανά σενάρια αξιοποίησης

Την υπόθεση αναβάθμισης του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού (ΝΣΣ) Θεσσαλονίκης, μέσω της αξιοποίησης και ανάδειξής του, ανακινεί η ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία προχώρησε στην ανάθεση εκπόνησης προμελέτης για την ανάπτυξή του.

Έτσι, φαίνεται να αναζωπυρώνεται το ενδιαφέρον ανάδειξης του ιστορικού σιδηροδρομικού σταθμού της πόλης, που το 2024 -με την ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης και του τερματικού σταθμού της κύριας γραμμής που βρίσκεται εκεί, σε συνδυασμό με την υφιστάμενη αφετηρία των λεωφορείων του ΟΑΣΘ- θα γίνει ένα ολοκληρωμένο συγκοινωνιακό hub.

Να σημειωθεί ότι προ πενταετίας βρισκόταν στον σχεδιασμό της ΓΑΙΑΟΣΕ η δημιουργία εμπορικού κέντρου. Τότε, επιδίωξη της εταιρείας ήταν να χρηματοδοτήσει την κατασκευή του project μέσω της παραχώρησης των εμπορικών χώρων σε ιδιώτες, σε μια επένδυση που εκτιμάτο ότι θα ξεπερνούσε τα 100 εκατ. ευρώ, πλάνο που, όμως, έμεινε στα χαρτιά.

Πλέον, η νυν διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ εκκινεί από την αρχή τις διαδικασίες για την αξιοποίηση του ακινήτου, ζητώντας από την εταιρεία που αναλαμβάνει την προμελέτη (ΕΥ) να προχωρήσει σε έρευνα αγοράς, λαμβάνοντας υπόψη τις τάσεις της τοπικής κτηματαγοράς και των project που βρίσκονται σε εξέλιξη, προκειμένου να καταλήξει σε έως και τρεις εναλλακτικές προτάσεις.

Όπως ανέφεραν πηγές της ΓΑΙΑΟΣΕ στη Voria.gr, στόχος είναι, υπό το φως των νέων οικονομικών δεδομένων δεδομένων που έχουν δημιουργηθεί, να εξεταστούν όλοι οι πιθανοί τρόποι αξιοποίησης του ακινήτου, με βασικό στόχο να προκύψει μία βιώσιμη επένδυση, μέσω της μακροχρόνιας παραχώρησης του ακινήτου, που θα ωφελήσει την ευρύτερη περιοχή του Σταθμού, στη δυτική πλευρά του δήμου Θεσσαλονίκης.

«Οι επιβατικοί σταθμοί πρέπει να εναρμονίζονται με τα μοντέλα των σύγχρονων ευρωπαϊκών πόλεων, να γίνονται πόλοι έλξης για τους επιβάτες αλλά και για τους κατοίκους. Η Δυτική Είσοδος της Θεσσαλονίκης, με τα project που βρίσκονται σε εξέλιξη (Hub 26 στο FIX, Μουσείο Ολοκαυτώματος κ.ά), καθώς και άλλες επενδύσεις που προσελκύει η περιοχή, φαίνεται να αποκτά μια δυναμική που θα μπορούσε να ευνοήσει την αξιοποίηση του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού», επεσήμαναν οι ίδιες πηγές. 

Στο έγγραφο που υπογράφει η διευθύνουσα σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ, Ιωάννα Δούνια, και δημοσιεύθηκε στη Διαύγεια, επισημαίνεται χαρακτηριστικά: «Το αντικείμενο της παρούσας αποτελεί η εκπόνηση προμελέτης σεναρίων Ανάπτυξης για την αξιοποίηση του επιβατικού Σταθμού Θεσσαλονίκης δυνάμει των προτεινόμενων από την Πολεοδομική Μελέτη πολεοδομικών μεγεθών, αναδεικνύοντας τα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη που αναμένονται από την περαιτέρω αξιοποίηση – ανάπτυξη του Σταθμού στο οποίο δύναται να φιλοξενηθούν πρόσθετες χρήσεις».

Για τις χρήσεις αυτές επισημαίνεται:

  • Έρευνα αγοράς για την καταγραφή τάσεων στην ελληνική κτηματαγορά και ειδικότερα της Θεσσαλονίκης, σχεδιαζόμενων και υπό-εξέλιξη αναπτύξεων, και έργων υποδομής που αναμένεται ότι θα επηρεάσουν τις προοπτικές ανάπτυξης του Ακινήτου
  • Σχεδιασμός προτάσεων εναλλακτικών σεναρίων ανάπτυξης (θα εξεταστούν έως και 3 πιθανά σενάρια) στη βάση των συμπερασμάτων της έρευνας αγοράς και των πολεοδομικών προδιαγραφών του Ακινήτου (υπό-εξέταση όροι δόμησης)
  • Για έκαστο εναλλακτικό σενάριο ανάπτυξης και σε συνεργασία με τη ΓΑΙΑΟΣΕ θα καταρτιστεί επιχειρηματικό σχέδιο σε high-level επίπεδο λαμβάνοντας υπόψη παραδοχές σχετικά με δυνητικά λειτουργικά έσοδα και έξοδα, κεφαλαιουχικές δαπάνες, χρονοδιάγραμμα κατασκευής/ λειτουργίας
  • Αξιολόγηση των εναλλακτικών σεναρίων ανάπτυξης από ESG σκοπιά, σε ό,τι αφορά την προβλεπόμενη λειτουργία εκάστου σεναρίου
  • Συλλογή απόψεων από ενδιαφερόμενους φορείς και μέρη σχετικά με τα εξεταζόμενα εναλλακτικά σενάρια ανάπτυξης
  • Πρόταση βέλτιστου σεναρίου ανάπτυξης που θα λαμβάνει υπόψη τα αποτελέσματα της χρηματοοικονομικής ανάλυσης, της ESG αξιολόγησης (π.χ. θέσεις εργασίας κ.λπ.) και των απόψεων ενδιαφερόμενων μερών
  • Πρόταση master plan χωροταξικής οργάνωσης σε επίπεδο προμελέτης

Η ΓΑΙΑΟΣΕ ζητεί να ολοκληρωθεί η προμελέτη σε διάστημα έξι εβδομάδων από την υπογραφή της σύμβασης με την E&Y.

Η ιστορία του κτηρίου

Ο ΝΣΣ εκτείνεται σε 90 στρέμματα, ενώ το κεντρικό κτήριο, που αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα έργα της μοντέρνας αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα, καλύπτει επιφάνεια 55.000 τετραγωνικών μέτρων. Σήμερα διαθέτει μια μεγάλη κεντρική αίθουσα, όπου βρίσκονται τα εκδοτήρια και όλες οι σχετικές με την εξυπηρέτηση επιβατών υποδομές, όπως χώρος αποσκευών, καφέ, εστιατόρια, ταχυδρομείο και εμπορικά καταστήματα, ενώ ο επάνω όροφος στεγάζει τις υπηρεσίες του σιδηρόδρομου. Στο ανώτερο επίπεδο βρίσκονται οι αποβάθρες.

Η θεμελίωση του Σιδηροδρομικού Σταθμού έγινε στις 26 Οκτωβρίου 1937. Κατά την έναρξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και καθ' όλη την διάρκεια της Κατοχής διεκόπησαν οι εργασίες και ξανάρχισαν το 1949 μετά από μικροαλλαγές. Στις αρχές του 1951 ο σιδηροδρομικός σταθμός άρχισε να λειτουργεί υποτυπωδώς. Κατόπιν, με νέα αρχιτεκτονική, έγιναν επεκτάσεις στο αρχικό κτήριο, το οποίο εγκαινιάστηκε πανηγυρικά στις 4 Φεβρουαρίου 1962.