Skip to main content

Οι Μαγεμένες στην είσοδο του Αρχαιολογικού Μουσείου(φωτο+vid)

Μετά από περίπου δύο χρόνια που ήταν κλεισμένα στα κουτιά τους, τα γλυπτά επιτέλους μεταφέρθηκαν στο ΑΜΘ - Επίσημη αποκάλυψη στα εγκαίνια της 82ς ΔΕΘ.

Μετά από περίπου δύο χρόνια που παρέμεναν κλεισμένες στα ίδια τα κιβώτια που τις μετέφεραν από το Παρίσι στη Θεσσαλονίκη, οι Μαγεμένες επιτέλους «είδαν το φως της ημέρας» μεταφερόμενες στο Αρχαιολογικό Μουσείο, όπου μπορούν πλέον να τις θαυμάζουν όλοι. 

Τα τέσσερα αγάλματα, που αποτελούν πιστές απομιμήσεις των λεγόμενων «Καρυάτιδων της Θεσσαλονίκης» που βρίσκονται στο Λούβρο, τοποθετήθηκαν σήμερα το πρωί στην είσοδο του Αρχαιολογικού Μουσείου. 

Όπως τόνισε η πρόεδρος του ΑΜΘ, Πολυξένη Βελένη, σήμερα ήταν το άτυπο καλωσόρισμα των Μαγεμένων, καθώς η επίσημη αποκάλυψη τους θα γίνει στα εγκαίνια της 82ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, στις 9 Σεπτεμβρίου. 

Μέχρι τότε, το Μουσείο θα προβεί στις απαραίτητες αλλαγές του περιβάλλοντος χώρου ώστε τα τέσσερα αμφίπλευρα γλυπτά να αναδειχθούν όπως τους αρμόζει. 

Όπως είπε χαριτολογώντας η κ. Βελένη, οι Μαγεμένες διένυσαν απλά έναν δρόμο ώστε να βρεθούν από τον χώρο όπου φυλάσσονταν εντός ΔΕΘ στην είσοδο του Μουσείου μπροστά στη Λεωφόρο Στρατού. 

Σημειώνεται ότι το Αρχαιολογικό Μουσείο φιλοξενεί προσωρινά τα γλυπτά μέχρι να αποφασιστεί η τελική τους θέση.

Η άφιξη των Μαγεμένων στη Θεσσαλονίκη

Οι «Μαγεμένες» αγοράστηκαν και μεταφέρθηκαν από τη ΔΕΘ-Helexpo με την αρωγή των Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου (ΕΒΕΘ), Επαγγελματικoύ Επιμελητηρίου (ΕΕΘ), ΕΥΑΘ και ΟΛΘ για την 80η επετείο της ΔΕΘ.

Μέσα στο δεκαήμερο της διοργάνωσης περισσότεροι από 200.000 επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν την ομορφιά των πεσσών αυτών, που επέστρεψαν στην πόλη όπου «γεννήθηκαν» 150 χρόνια μετά.

Λόγω διαφωνιών μεταξύ των φορέων της πόλης για το σημείο τοποθέτησής τους, τα ξεχωριστής ομορφιάς γλυπτά έμεναν κλεισμένα μέσα στα κουτιά μεταφοράς τους σε ειδικό χώρο μέσα στη ΔΕΘ για περίπου δύο χρόνια.

Ποιες είναι οι Μαγεμένες

Οι «Μαγεμένες» ή «Γητεμένες» ζουν χώρια από τη Θεσσαλονίκη εδώ και περίπου 150 χρόνια, από το μακρινό 1864. Αποτελούν τα δικά της... «Ελγίνεια», αφού βρίσκονται παρατύπως στο Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι.

Στα εξαιρετικής τέχνης και απαράμιλλης ομορφιάς αγάλματα δόθηκε ανά τους χρόνους πλήθος ονομάτων. Οι Έλληνες τα ονόμαζαν απλώς «Είδωλα», οι Τούρκοι «Σουρετλέρ» («Μορφές Αγγέλων»), εν τέλει, όμως, έμειναν στην ιστορία με το εβραϊκό τους όνομα («Las Incantadas», που στα σεφαραδίτικα των Ισπανοεβραίων σημαίνει «Οι Μαγεμένες»).

Πρόκειται για οκτώ ανάγλυφες παραστάσεις που, πιθανώς, συνδέονταν με τη λατρεία και τον κύκλο ζωής του θεού Διονύσου. Σε τέσσερις αμφιστόλιστους πεσσούς αναπαρίσταται ο θεός Διόνυσος με έναν πάνθηρα, μια Μαινάδα με δίαυλο, η Αριάδνη στεφανωμένη με φύλλα αμπέλου, η Λήδα με τον Δία μεταμορφωμένο σε κύκνο, ο Γανυμήδης αγκαλιασμένος υπό την προστασία του Δία, μεταμορφωμένου σε αετό, η πεπλοφόρος Αύρα (ερωμένη του Διονύσου), από την θρακική παράδοση των Καβειρίων ένας Διόσκουρος με προτομή αλόγου με κέρατα, και η πτερωτή Νίκη, με μια λεοντοκεφαλή επίσης με πτερά. Οι παραστάσεις κοσμούσαν μία δίτονη (διώροφη) κιονοστοιχία με 5 κολώνες, οι οποίες προέρχονταν από λείο μάρμαρο, ενώ απόληγαν σε κιονόκρανα κορινθιακού ρυθμού. Το ύψος του συνολικού οικοδομήματος ανήρχετο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αρχαιολόγων, περίπου στα 19 μέτρα, ενώ οι «Μαγεμένες» ατένιζαν την πόλη 15 μέτρα πάνω από το έδαφος.

Όπως εκτιμάται, καθότι δεν έχει εξακριβωθεί η χρονολόγηση του μνημείου, τα αγάλματα αυτά ανεγέρθησαν περί τα τέλη του δεύτερου, αρχή του τρίτου μ.Χ. αιώνα, σε μία εποχή, που όπως τονίζει στη Voria.gr ο Αστέριος Λιούτας, Προϊστάμενος Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιολογικών Χώρων, «αρχίζει μία οικονομική και καλλιτεχνική άνθηση στην πόλη της Θεσσαλονίκης», εξαιτίας των επιρροών κατά την πιο λαμπρά περίοδο της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας.