Skip to main content

Στη βάση μελέτης του ΣΑΣΘ η νέα Αρχή Σπίρτζη για συγκοινωνίες

Εδώ και δύο χρόνια το ΣΑΣΘ προετοίμασε το έδαφος για την εφαρμογή του ευρωπαϊκού κανονισμού 1370/2009 για την απελευθέρωση του συγκοινωνιακού έργου.

Την ανάγκη να αποτελέσει η τεχνογνωσία και η εμπειρία που απέκτησε το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών από το 2001 που ιδρύθηκε μέχρι σήμερα, τη βάση για την υπό σύσταση νέα Ενιαία Αρχή Μεταφορών και Μετακινήσεων, που σχεδιάζει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, επισημαίνει με ανακοίνωσή του το ΣΑΣΘ και ο πρόεδρός του, Γιάννης Παλαιστής.

Άλλωστε, όπως αναφέρεται, το ΣΑΣΘ είναι εκείνο που υλοποίησε μέσω ευρωπαϊκού προγράμματος τη σχετική μελέτη, η οποία εξελίχθηκε σε σχέδιο νόμου, για την αναβάθμισή του σε Ενιαία Αρχή Μεταφορών και Μετακινήσεων της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης. Μέρος αυτής της μελέτης παρουσίασε ο κ. Σπίρτζης στην πρόσφατη συνάντησή του με δημάρχους της Θεσσαλονίκης, όπου ανακοίνωσε τόσο τη σύσταση της νέας αρχής, όσο και τη δημιουργία δημόσιου φορέα για τις αστικές συγκοινωνίες.

Το ΣΑΣΘ θεωρεί «σημαντικό βήμα προς τη βελτίωση των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης» την ανακοίνωση του κ. Σπίρτζη για τις σημαντικές αλλαγές στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες.

Όπως τονίζεται στην ανακοίνωση, το ΣΑΣΘ εδώ και δυο χρόνια προετοίμασε τη Θεσσαλονίκη και τους εμπλεκόμενους φορείς για όλες τις αλλαγές που συντελούνται στις δημόσιες αστικές μεταφορές και μετακινήσεις, εν όψει της πλήρους εφαρμογής του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 1370/2009, από το 2019, όταν απελευθερώνεται η παροχή συγκοινωνιακού έργου.

Το ΣΑΣΘ εκπόνησε τη σχετική μελέτη και όπως επισημαίνει ο κ. Παλαιστής, «η ανάγκη προσαρμογών στα θέματα ευρωπαϊκών κανονισμών και υποχρεωτικής εποπτείας των παρόχων συγκοινωνιακού έργου στη βάση τήρησης κανόνων και δεικτών ποιότητας (άνεση μετακίνησης, μείωση οχλήσεων, πιστή τήρηση χρονοπρογραμματισμού, καθαριότητα, έγκαιρη και έγκυρη πληροφόρηση, αντίτιμο εισιτηρίου κτλ.) είναι αυτή που οδήγησε το ΣΑΣΘ στην προετοιμασία της Θεσσαλονίκης, ώστε το αύριο των δημοσίων αστικών συγκοινωνιών να είναι βελτιωμένο σε όλα τα επίπεδα, με την προσθήκη και των νέων μέσων μαζικής μεταφοράς, όπως το μετρό και ενδεχομένως η θαλάσσια συγκοινωνία, το τραμ κ.ά. Ως ΣΑΣΘ αναλάβαμε την πρωτοβουλία για τη σύσταση ομάδας εργασίας και την εκπόνηση της μελέτης για τη νέα Ενιαία Αρχή Μεταφορών και Μετακινήσεων, σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό, διοργανώσαμε ενημερωτική ημερίδα από το Μάιο του 2015 και αξιοποιήσαμε όλες τις δυνατότητες που μας δίνουν τα ευρωπαϊκά προγράμματα, ώστε η Θεσσαλονίκη και η χώρα να είναι σε πλήρη ετοιμότητα. Το σχέδιο νόμου που παρέδωσε το ΣΑΣΘ στο Υπουργείο προβλέπει όλες τις αρμοδιότητες που πρέπει να έχει η νέα Αρχή και οι οποίες θα αφορούν σε όλα τα μέσα δημοσίων μεταφορών, που είτε λειτουργούν, είτε προβλέπεται να λειτουργήσουν στη Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης. Η ανάθεση μέσω δημοπράτησης, ο έλεγχος των παρόχων συγκοινωνιακού έργου, αλλά και ο συντονισμός των δημοσίων μέσων μεταφοράς αποτελούν αρμοδιότητες – κλειδιά, που θα πρέπει να χαρακτηρίζουν μια σύγχρονη Αρχή, στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών προτύπων».

Οι αλλαγές για τη σύσταση των νέων συγκοινωνιακών φορέων που εξήγγειλε ο κ. Σπίρτζης, σύμφωνα με το ΣΑΣΘ απαιτούν «ολοκληρωμένη θεώρηση, νομική και τεχνική τεκμηρίωση, αλλά και ουσιαστική διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς». Ουσιαστικά πρόκειται για μια συνολική αναδιαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τις μεταφορές.

Το ΣΑΣΘ κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις για τη βελτίωση των δημοσίων συγκοινωνιών και της αστικής κινητικότητας στην περιοχή της Θεσσαλονίκης, στη βάση των βέλτιστων ευρωπαϊκών πρακτικών και με γνώμονα τις ευρωπαϊκές οδηγίες και κανονισμούς.

Άλλωστε, έχει ολοκληρώσει μια σειρά από μελέτες, όπως τονίζει, στο πλαίσιο ευρωπαϊκών προγραμμάτων για τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, με χαρακτηριστικά παραδείγματα της μελέτης για την ποιότητα του συγκοινωνιακού έργου, για την χωροθέτηση και την υιοθέτηση κριτηρίων για την ασφάλεια και τη βελτίωση των στάσεων και των στεγάστρων των αστικών συγκοινωνιών, για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας της Θεσσαλονίκης, αλλά και για τις στρατηγικές κατευθύνσεις ώστε να ενσωματωθούν θέματα ποιότητας της ΕΕ στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Χαρακτηριστικό επίσης είναι ότι στο σύνολό τους αυτές οι μελέτες έγιναν με την αξιοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων και κονδυλίων και σε μεγάλο βαθμό αποτελούν μοναδικές στον ελληνικό χώρο και βραβεύθηκαν διεθνώς.

Σε ό,τι αφορά στη μελέτη για τη νέα Ενιαία Αρχή, αυτή εκπονήθηκε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου ΕΡΤΑ του προγράμματος INTERREG IVC, με τίτλο «Δημοπράτηση και ανάθεση των υπηρεσιών μεταφοράς με λεωφορεία στη Θεσσαλονίκη». Η μελέτη βραβεύτηκε από τον συντονιστή του έργου, καθώς ενσωματώνει τα βέλτιστα πρότυπα των Οργανωτικών Αρχών που υπάρχουν σε ευρωπαϊκές μητροπόλεις, λαμβάνοντας υπόψη τις επιταγές της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.

Επίσης, το ΣΑΣΘ επίσης συμμετείχε ως βασικός εισηγητής στην Επιτροπή που συνέστησε ο κ. Σπίρτζης, με θέμα «Επιτροπή για τη διαμόρφωση θεσμικού πλαισίου για τη σύσταση μιας Ενιαίας Αρχής για την οργάνωση και ανάπτυξη δημόσιων επιβατικών μεταφορών στη Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης», τμήμα του πορίσματος της οποίας παρουσιάστηκε στους αυτοδιοικητικούς φορείς της Θεσσαλονίκης από τον ίδιο τον υπουργό.

«Το ΣΑΣΘ, παρά τους περιορισμένους πόρους, προσωπικό και εργαλεία που διαθέτει (ενδεικτικά και της ανάγκης αναβάθμισής του σε όφελος της κοινωνίας της Θεσσαλονίκης), έχει αναλάβει σημαντικές πρωτοβουλίες σε θέματα αρμοδιότητάς του, ενώ ταυτόχρονα είναι από τους ελάχιστους φορείς σε εθνικό επίπεδο, που έχει καταφέρει να ενταχθεί σε πολυάριθμα ευρωπαϊκά έργα. Στην κοινωνία της Θεσσαλονίκης, το ΣΑΣΘ έχει προσφέρει μελέτες για τη δημιουργία τραμ, για την επέκταση του δικτύου λεωφορειοδρόμων και ποδηλατοδρόμων, για την προώθηση των βιώσιμων αστικών μετακινήσεων, για την αύξηση της χρήσης των δημοσίων αστικών συγκοινωνιών, για την υλοποίηση της τηλεματικής, για το ηλεκτρονικό εισιτήριο, για πρότυπους σταθμούς μετεπιβίβασης κ.ά. Πέτυχε να είναι ένας εξωστρεφής φορέας, εξασφαλίζοντας και αξιοποιώντας πόρους από διάφορους ευρωπαϊκούς χρηματοδοτικούς μηχανισμούς, που του επιτρέπουν αφενός να μελετήσει πληθώρα θεμάτων σχετικών με τις δημόσιες συγκοινωνίες και την αστική κινητικότητα, αφετέρου να αναπτύξει περαιτέρω την τεχνογνωσία του και να επιτύχει την καθολική αναγνώρισή του διεθνώς. Όλη αυτή η τεχνογνωσία και η εμπειρία που απέκτησε το ΣΑΣΘ διαχρονικά πρέπει να αξιοποιηθεί ως πυρήνας για τη νέα Ενιαία Αρχή Μεταφορών και Μετακινήσεων, που θα κληθεί να υλοποιήσει το όραμα για τις δημόσιες συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Κάτι που πιστεύω ότι θα κάνει το Υπουργείο. Υπενθυμίζεται ότι για το πρώτο στην Ελλάδα ΣΒΑΚ, που υλοποίησε το ΣΑΣΘ, βραβεύτηκε πριν από ένα χρόνο από την αρμόδια Ευρωπαία Επίτροπο Μεταφορών, Βιολέτα Μπουλκ, μετ' επαίνων», τόνισε ο κ. Παλαιστής.