Skip to main content

Στη Θεσσαλονίκη προσγειώνεται την Παρασκευή η Documenta 14

Οι καλλιτέχνες O+A (Bruce Odland / Sam Auinger) θα στήσουν δύο ηχητικές εγκαταστάσεις στο Συγκρότημα Γαλέριου και το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

Τη Θεσσαλονίκη επισκέπτεται η αμφιλεγόμενη και συνάμα πρωτοποριακή έκθεση τέχνης «Documenta 14» με την παρουσίαση ηχητικών εγκαταστάσεων αλλά και μίας performance από την Παρασκευή 14 Ιουλίου.

Συγκεκριμένα, την Παρασκευή από τις 17.30 έως τις 22.00 θα στηθεί στο Ανακτορικό Συγκρότημα Γαλέριου η ηχητική εγκατάσταση «Πρελούδιο, Συντονίζοντας τα ερείπια» των καλλιτεχνών O+A (Bruce Odland / Sam Auinger).

«Στην πλατεία Ναυαρίνου, όπου τα ρωμαϊκά ερείπια περιβάλλονται από τις πυκνοδομημένες πολυκατοικίες των δεκαετιών του 1960 και του 1970, οι O+A χρησιμοποιούν το χτισμένο περιβάλλον ως «αντηχείο» και ενεργοποιούν τα ερείπια του Ανακτόρου του Γαλέριου με ήχους της σημερινής Θεσσαλονίκης, που συλλέγονται από την οδό Τσιμισκή, οι οποίοι αποκτούν αρμονικές διαστάσεις μέσω των «ηχητικών σωλήνων». Ακούμε τους εξαιρετικά συντονισμένους «μοντέρνους» θορύβους, ηχητικά κύματα από την κίνηση των οχημάτων, τα αεροπλάνα, τις μοτοσικλέτες, όλο το σμήνος δραστηριοτήτων που παράγουν οι μεγάλες πόλεις στις μέρες μας». Η επιμέλεια του ήχου ανήκει στον Thomas Koch.

Την ίδια ημέρα από τις 21.00 έως τις 22.00 θα παρουσιαστεί στη Ροτόντα η περφόρμανς «Ρέκβιεμ για την οικονομία της εξόρυξης».

Το ρέκβιεμ αποτελεί «περφόρμανς για σοπράνο, μεσόφωνο, τενόρο και βαρύτονο, με την οκτακάναλη Ορχήστρα των Πόλεων / Orchestra of Cities. Η Ροτόντα είναι ένα από τα λίγα κτίρια που παρέμειναν ανέπαφα μετά την πυρκαγιά που κατέστρεψε τη Θεσσαλονίκη το 1917. Δεδομένου ότι έχει χρησιμοποιηθεί ως μαυσωλείο, εκκλησία και τέμενος, είναι ιδανικό κτίσμα για την αντήχηση της ανθρώπινης φωνής, είτε πρόκειται για ύμνους είτε για τραγούδια. Η κλίμακα των τεσσάρων απόλυτα ταιριασμένων ανθρώπινων φωνών χωρίς ενισχυτή σε αυτόν τον χώρο θα είναι ένας δραματικός αγώνας με τους καταγεγραμμένους ήχους της πόλης».

Τραγουδούν: Sarah Chalfy – σοπράνο, Hai-Ting Chinn – μεσόφωνος, Christopher Sokolowski – τενόρος, Mark Sans Uhleman – βαρύτονος

Ήχος: Mark Fuller

Orchestra of Cities: Sam Auinger, μαέστρος – Bruce Odland

Είσοδος ελεύθερη (θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας).

Τέλος, από το Σάββατο 15 Ιουλίου έως το Σάββατο 17 Σεπτεμβρίου 2017 (καταληκτική ημερομηνία της έκθεσης documenta 14 στο Κάσελ) θα στηθεί η ηχητική εγκατάσταση των O+A «Coda» στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Μονή Λαζαριστών).

«Το έργο Coda θα παρουσιαστεί στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το οποίο στεγάζει τη Συλλογή Κωστάκη με έργα της ρωσικής πρωτοπορίας, ένα από τα πιο αξιόλογα δείγματα του μοντερνισμού. Η συλλογή συγκεντρώθηκε από τον Γεώργιο Κωστάκη την εποχή όπου η πρωτοποριακή τέχνη ήταν παράνομη στη Ρωσία και περιλαμβάνει σπάνιο αρχειακό υλικό από τα μουσικά πειράματα των πρωτοποριακών καλλιτεχνών»

Σχετικά με τους O+A (Bruce Odland / Sam Auinger)

Οι O+A ακούν και καταγράφουν τους ήχους του μοντερνισμού σε πόλεις όλου του κόσμου εδώ και τριάντα χρόνια. Πιστεύουν ότι αν δεν καταλάβουμε τους θορύβους μας δεν θα καταλάβουμε τον εαυτό μας. Τη δεκαετία του 1990 άρχισαν να χρησιμοποιούν τους λεγόμενους «ηχητικούς σωλήνες» για να μετατρέψουν τον θόρυβο της πόλης σε αρμονία και να βρουν μουσικές πληροφορίες σχετικά με τους ήχους της καθημερινότητας. Σύντομα αντιλήφθηκαν ότι άκουγαν τη μουσική του ανθρώπινου σμήνους, τους ρυθμούς της ώρας αιχμής, τον παλμό της οικονομίας.

Παρουσίαση του εγχειρήματος αύριο, Τετάρτη 12 Ιουλίου

Οι καλλιτέχνες O+A (Bruce Odland / Sam Auinger) και οι επιμελητές της documenta 14 Elena Sorokina και Bonaventure Soh Bejeng Ndikung θα παρουσιάσουν το όλο εγχείρημα αύριο, Τετάρτη 12 Ιουλίου στις 12:00 στο Δημαρχιακό Μέγαρο Θεσσαλονίκης.

Η συμμετοχή είναι ανοιχτή για το κοινό, ενώ η παρουσίαση θα γίνει στα αγγλικά, χωρίς διερμηνεία.