Skip to main content

Όλα τα στοιχεία για τα τροχαία στον περιφερειακό- Τα επικίνδυνα σημεία

Οι αριθμοί και αιτίες των τροχαίων ατυχημάτων στην περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης - Οι λύσεις για να περιοριστεί σε επίπεδο υποδομής το πρόβλημα.

Σε... σταθερή αξία σε ό,τι αφορά στα τροχαία ατυχήματα μετατράπηκε η περιφερειακή οδός της Θεσσαλονίκης. Ένας δρόμος, που στην πορεία των ετών άλλαξε ακόμη και χρήση, αυτό που διατηρεί σταθερό είναι η επικινδυνότητά του, που αποδεικνύεται από τα πολλά τροχαία ατυχήματα που γίνονται ασχέτως αυξομειώσεων της κίνησης.

Η περιφερειακή οδός Θεσσαλονίκης, μετά την αρχική περίοδο της κρίσης, όταν μειώθηκε η κυκλοφορία των οχημάτων, τα τελευταία χρόνια εμφανίζει αυξημένη κίνηση, που ξεπερνά τα 100.000 – 120.000 οχήματα ημερησίως.

Κανείς δεν ξέρει εάν η πρόβλεψη για ένα μέσο ημερήσιο κυκλοφοριακό φόρτο περίπου 230.000 οχημάτων το 2020 θα επιβεβαιωθεί, όλοι όμως γνωρίζουν ότι ο σχεδιασμός του δρόμου το 1975 προέβλεπε την εξυπηρέτηση κυκλοφοριακών φόρτων της τάξης των 30.000 οχημάτων ημερησίως. Συνεπώς, η περιφερειακή οδός είναι παρωχημένου σχεδιασμού και φέρουσας ικανότητας, ενώ εδώ και δεκαετίες δεν αποτελεί έναν πραγματικά περιφερειακό δρόμο εκτόνωσης της κυκλοφορίας του πολεοδομικού συγκροτήματος, αλλά έναν βασικό αστικό δρόμο, τον οποίο χρησιμοποιούν χιλιάδες Θεσσαλονικείς για τις καθημερινές μετακινήσεις τους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεύθυνσης Τροχαίας Θεσσαλονίκης, τα τελευταία χρόνια δεν υπάρχουν σημαντικές μεταβολές στον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων και παρότι επικρατεί η εντύπωση ότι το τελευταίο διάστημα γίνονται περισσότερες συγκρούσεις, εντούτοις φέτος η κατάσταση είναι βελτιωμένη.

Όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία του πρώτου πενταμήνου του 2017, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2016, υπάρχει μια σταθερή και βελτιωμένη εικόνα στα τροχαία που γίνονται στην περιφερειακή οδό.

Το ευτύχημα είναι ότι ούτε πέρσι, ούτε φέτος έχει καταγραφεί θανατηφόρο δυστύχημα. Φέτος καταγράφηκαν δυο τροχαία με σοβαρούς τραυματισμούς έναντι κανενός πέρσι και 23 με ελαφρούς τραυματισμούς σε σχέση με 35 πέρσι. Σε ό,τι αφορά στους παθόντες, οι σοβαρά τραυματίες στο πεντάμηνο του 2017 ήταν δύο άτομα και το αντίστοιχο διάστημα πέρσι κανένα, ενώ οι ελαφρά τραυματίες φέτος είναι 31 και πέρσι 48.

Για τις υλικές ζημιές τα στοιχεία (αφορούν σε όλο το πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης κι όχι μόνο στην περιφερειακή οδό) δείχνουν σταθερά (4.289 τροχαία με υλικές ζημιές πέρσι και 4.262 φέτος).

Η Τροχαία έχει καταγράψει μάλιστα και τα πιο επικίνδυνα σημεία του δρόμου, στη βάση του αριθμού και της συχνότητας των τροχαίων ατυχημάτων που καταγράφονται διαχρονικά.

Για το πρώτο πεντάμηνο του 2016 τα σημεία ήταν επτά:

-Ύψος κόμβου Αγ. Παύλου.

-Ύψος κόμβου Κ8 Κατσιμίδη.

-Ύψος κόμβου Κ9 Διαγόρα.

-Ύψος τούνελ (17,6 χλμ).

-15ο – 16ο χλμ.

-17ο – 18ο χλμ.

-20,5ο χλμ.

Για το πρώτο πεντάμηνο του 2017 τα σημεία είναι 11:

-Ύψος κόμβου Κ7 Συκεών-Επταπυργίου.

-Ύψος κόμβου Κ6 Νεάπολης.

-Ύψος κόμβου Αγ. Παύλου.

-Ύψος κόμβου Κ5 Παπαγεωργίου.

-Ύψος 424 ΓΣΝΘ.

-Ύψος αερογέφυρας Καλοχωρίου.

-Ύψος τούνελ (17,6 χλμ).

-13ο – 14ο χλμ.

-16ο χλμ.

-17ο – 18ο χλμ.

-20,5ο χλμ.

 

Οι αιτίες

Όπως τόνισε στη Voria.gr διευθυντής Τροχαίας Θεσσαλονίκης, Γιώργος Σουρβίνος, «τα σημεία επικινδυνότητας της περιφερειακής παραμένουν σχεδόν ίδια κάθε χρόνο. Υπάρχουν συγκεκριμένοι λόγοι, οι οποίοι είναι και οι αιτίες πρόκλησης των τροχαίων ατυχημάτων στο συγκεκριμένο δρόμο. Βασική αιτία των περισσότερων τροχαίων είναι η αυξημένη ταχύτητα. Ο δρόμος έχει όριο τα 90 χλμ./ώρα, το οποίο συνήθως παραβιάζεται. Ένας άλλος λόγος είναι η έλλειψη προσοχής. Στο τούνελ για παράδειγμα υπάρχουν οδηγοί που δεν ανάβουν τα φώτα, ενώ ειδικά το καλοκαίρι με την έντονη ηλιοφάνεια η μετάβαση από ένα πολύ φωτεινό περιβάλλον σε ένα πολύ σκοτεινό δημιουργεί πρόβλημα. Στους κόμβους η έλλειψη προσοχής ειδικά των οδηγών κατά την έξοδό τους από αυτούς έχει συνέπεια τις συγκρούσεις, παρότι υπάρχει η υποδομή για να μεταβούν ομαλά και με προσοχή στην περιφερειακή οδό».

Ο κ. Σουρβίνος επισήμανε ότι υπάρχουν και θέματα κακοτεχνιών σημειακά, όπως άλλωστε και περιορισμένου πλάτους των λωρίδων κυκλοφορίας, όμως σημείωσε ότι έχουν γίνει παρεμβάσεις, στο πλαίσιο των συντηρήσεων για τη διόρθωση κλίσεων και για αποκατάσταση των ανωμαλιών του οδοστρώματος.

Τα τροχαία ατυχήματα έχουν, πέρα από το μείζον ζήτημα των θανάτων και των τραυματισμών, και σημαντικές οικονομικές επιπτώσεις. Σε σχεδόν κάθε εκτροπή ή σύγκρουση οχημάτων οι αρμόδιες τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας αναγκάζονται να δαπανήσουν διόλου ευκαταφρόνητα ποσά για την αποκατάσταση κυρίως στηθαίων, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις που αναγκάζονται να αντικαταστήσουν κολώνες ηλεκτροφωτισμού και πινακίδες σήμανσης. Το κόστος είναι πάρα πολύ μεγάλο σε ό,τι αφορά στα στηθαία.

Οι παρεμβάσεις

Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη από την έναρξη της νέας εργολαβίας συντήρησης της περιφερειακής οδού που είναι σε εξέλιξη, τα καινούργια στηθαία που τοποθετήθηκαν άλλαξαν σε πολλά σημεία δυο και τρεις φορές (μέσα σε ένα χρόνο) λόγω καταστροφής τους από οχήματα που έπεσαν πάνω σε αυτά.

Από τα σημαντικότερα προβλήματα της περιφερειακής οδού είναι η ανυπαρξία χώρων έστω προσωρινής στάθμευσης των οχημάτων, αλλά και το γεγονός ότι ο δρόμος ενώ είχε σχεδιαστεί να έχει δυο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και λωρίδα έκτακτης ανάγκης, τελικά μετατράπηκε σε δρόμο με τρεις εξαιρετικά στενές λωρίδες κυκλοφορίας, στα όρια του επιτρεπόμενου και χωρίς λωρίδα έκτακτης ανάγκης... Έτσι, όποτε βρέχει ή γίνονται ατυχήματα με την πρώτη ακινητοποίηση οχήματος στην άκρη του δρόμου, μποτιλιάρεται και γίνεται εξαιρετικά επικίνδυνος.

Από το 2010 εξάλλου, το Ενιαίο Στρατηγικό Σχέδιο Υποδομών και Μεταφορών Θεσσαλονίκης προέβλεπε συγκεκριμένες παρεμβάσεις στην περιφερειακή οδό για να περιοριστούν τα τροχαία και να αυξηθεί το επίπεδο ασφάλειας στις μετακινήσεις.

Η αναβάθμιση του δυτικού τμήματος με τους ανισόπεδους κόμβους και η κατασκευή του κόμβου της Λαχαναγοράς Κ16 είναι δυο έργα σε εξέλιξη. Το δεύτερο ολοκληρώνεται, το πρώτο θα ολοκληρωθεί το επόμενο έτος.

Οι άλλες προβλέψεις είναι:

-Διαπλάτυνση του δρόμου από τον κόμβο Κατσιμίδη μέχρι τον κόμβο Επταπυργίου με μία λωρίδα κυκλοφορίας προς τα δυτικά για να αντιμετωπιστεί το θέμα της έντονης ανωφέρειας.

-Διαπλάτυνση από τα Κωνσταντινουπολίτικα μέχρι τον κόμβο Κ12 (έξοδος προς εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Ν. Μουδανιών), κυρίως με μια λωρίδα στην κατεύθυνση προς ανατολικά, αν και το καλύτερο θα ήταν να διαπλατυνθεί κατά μια λωρίδα και η κατεύθυνση προς δυτικά.

-Δύο λωρίδες εισόδου από το Πανόραμα προς το κέντρο της πόλης (δυτικά).

-Διαμόρφωση λωρίδων επιτάχυνσης και επιβράδυνσης σε όλους τους κόμβους.