Skip to main content

Στα χαρτιά έμειναν τα μεγάλα έργα της Θεσσαλονίκης

Κινδυνεύει η βιωσιμότητα του μετρό, όπως τόνισε ο διευθυντής του Ινστιτούτου Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ, κ. Γιώργος Γιαννόπουλος στο συνέδριο του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης
Στα «χαρτιά» έχουν μείνει εδώ και εννέαχρόνια τα 30 από τα 48 μεγάλα έργα υποδομής της Θεσσαλονίκης, που είχανσυμπεριληφθεί ως απαραίτητα στο στρατηγικό Σχέδιο ΣυγκοινωνιακήςΥποδομής της πόλης εν έτει 2000, αν και αρκετά εξ αυτών έπρεπε να έχουνπαραδοθεί το 2004. Αυτό υποστήριξε ο διευθυντής τουΙνστιτούτου Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογίας(ΕΚΕΤΑ) κ. Γιώργος Γιαννόπουλος, που είναι και τεχνικός συντονιστής τηςΓενικής Κυκλοφοριακής Μελέτης του νομού μιλώντας στο αναπτυξιακόσυνέδριο του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου (ΕΕΘ).

Ο καθηγητήςεξέφρασε ακόμη φόβους ότι το μετρό Θεσσαλονίκης, στη σημερινή τουέκταση και με τις προβλεπόμενες επεκτάσεις, δεν θα τα "βγάλει πέρα" μετα λειτουργικά του έξοδα και "θα υπάρξει θέμα με τη βιωσιμότητά του",  κάτι για το οποίο "θα κληθούν να πληρώσουν κάποια στιγμή οιμετακινούμενοι". Όπως υποστήριξε, η 20ετής καθυστέρηση του έργουοφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο ότι τα λειτουργικά και τεχνικάχαρακτηριστικά του «καθορίστηκαν εξαρχής περισσότερο με πολιτικά,παρά με τεχνικά ή οικονομικά κριτήρια».

Πρόσθεσε δε, ότι πρέπεινα ληφθούν από τώρα αποφάσεις για την τιμολογιακή πολιτική που θαακολουθηθεί στο ενιαίο τελικό σύστημα των Συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη(μετρό-λεωφορεία). Ο κ.Γιαννόπουλος πρότεινε τη δημιουργία Ενιαίουφορέα Συγκοινωνιών και Κυκλοφορίας Θεσσαλονίκης, που θα κληθεί νααναλάβει συστηματικά την διαδικασία ανάπτυξης και διαχείρισης ολόκληρουτου συστήματος. "Η ανάθεση του έργου του μετρό στην Αττικό Μετρό μόνοως προσωρινή πρέπει να γίνει αποδεκτή, έως ότου δημιουργηθεί καιαναλάβει ο προαναφερθείς φορέας", σημείωσε ο κ.Γιαννόπουλος.

Νέα χάραξη για την υποθαλάσσια

Σεό,τι αφορά την υποθαλάσσια αρτηρία, ο κ.Γιαννόπουλος σημείωσε ότι η ακύρωση του έργου αποτελεί"μοναδική ευκαιρία για να κινηθεί η ενδεδειγμένη διαδικασία για τονανασχεδιασμό του".

Ο κ. Γιαννόπουλος εξέφρασε την πεποίθησηότι η νέα χάραξη της υποθαλάσσιας πρέπει να έχει τα χαρακτηριστικά«Νότιας Παράκαμψης» της Θεσσαλονίκης, ώστε να ολοκληρώσει (με τηνυφιστάμενη ήδη στα βόρεια της πόλης εσωτερική περιφερειακή) ένα«δακτύλιο» γύρω από την ευρύτερη κεντρική περιοχή της πόλης.

Πάντως,το μετρό και η υποθαλάσσια "δεν είναι τα μόνα μεγάλα έργα στηΘεσσαλονίκη", όπως χαρακτηριστικά είπε ο καθηγητής. Επεσήμανε ότι τακρίσιμα συγκοινωνιακά έργα για την πόλη είναι άλλα επτά: μεταξύ αυτών,η Ζεύξη του Θερμαϊκού, η οποία -σύμφωνα με τον κ.Γιαννόπουλο- "δενυλοποιήθηκε, δεν προγραμματίζεται καν"(η ζεύξη θα καλύπτει τα 8 περίπουχιλιόμετρα του Θερμαϊκού από το ύψος του Γαλλικού Ποταμού στα δυτικάμέχρι τη Μηχανιώνα στα Ανατολικά, και θα περιλαμβάνει συνδέσεις με τοΑεροδρόμιο Μακεδονία και την εθνική οδό Θεσσαλονίκης-Αθηνών).

Επίσης,τέσσερα τούνελ (Στρεμπενιώτη, Παύλου Μελά, Σιδηροδρομικού Σταθμού καιΑκρίτα-Μ.Καλού-Καζαντζάκη), πέντε κάτω διαβάσεις σε διασταυρώσεις τηςλεωφόρου Κ. Καραμανλή, τα τραμ «Δυτικού Τόξου» (με προτεινόμενηδιαδρομή από την οδό Δενδροποτάμου μέχρι το Επταπύργιο) και Θέρμης (απόΠαπαναστασίου ως αεροδρόμιο), ο προαστιακός σιδηρόδρομος (σύνδεσηΚαλοχωρίου - Μενεμένης) και η νέα οδός Πανοράματος.

Από τηνπλευρά του, ο πρόεδρος του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης(ΣΑΣΘ), Γιάννης Τόσκας, μιλώντας στο ίδιο συνέδριο επεσήμανε ότι «κάθε ένα (1) ευρώ, πουεπενδύεται στις δημόσιες συγκοινωνίες του κόσμου, έχει οικονομικόαποτέλεσμα 1,5 ευρώ στις τοπικές κοινωνίες».

Το χαμηλό ποσοστόσυμμετοχής των μαζικών μεταφορών στις μετακινήσεις των Θεσσαλονικέων-μόλις 27%, έναντι 44% για τα ΙΧ και 7% για τα ταξί- επεσήμανε από τηνπλευρά της η συγκοινωνιολόγο, κυρία Θεοδώρα Ζησοπούλου. Επικαλέστηκε μελέτεςπου έδειξαν ότι πάνω από το 70% των κατοίκων της πόλης θα ήταν πρόθυμοινα κινηθούν προς τον τόπο εργασίας τους με ταξί, λεωφορείο ή άλλουςσυναδέλφους, αν τους δίνονταν κίνητρα.