Skip to main content

Σπίρτζης: Τελειωμένη απόφαση, δημόσιες συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη

Το υπουργείο Μεταφορών εξετάζει προτάσεις μόνο για το μεσοδιάστημα μέχρι την απελευθέρωση της αγοράς, τον Δεκέμβριο του 2019.

«Η απόφαση έχει ληφθεί, τελειωμένη απόφαση, η Θεσσαλονίκη θα έχει δύο δημόσιους φορείς αστικών συγκοινωνιών. Αυτό που συζητάμε είναι τι θα γίνει στο μεσοδιάστημα μέχρι τον Δεκέμβριο του 2019» είπε ο υπουργός Υποδομών & Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης μιλώντας σε ημερίδα για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, που διοργάνωσε η Εγνατία Οδός Α.Ε.

Ο υπουργός είπε ότι θα μελετήσει την πρόταση της διοίκησης του ΟΑΣΘ, ενώ την ίδια στιγμή έκανε μια γενικευμένη επίθεση λέγοντας ότι «έχουν το θράσος να συζητάνε εξορθολογισμό  στο ίδιο μοντέλο, μπας και κάτι αλλάξει. Δεν μας ενδιαφέρει αυτό το παιχνίδι, σας το χαρίζουμε, πάμε για άλλα».

Ο κ. Σπίρτζης μίλησε για εκκαθάριση του ΟΑΣΘ και «τότε θα δούμε αν χρωστάει το δημόσιο στον ΟΑΣΘ ή οι μέτοχοι του ΟΑΣΘ στο δημόσιο».

Πάντως όταν ζητήθηκαν διευκρινίσεις από τον υπουργό, είπε σε δημοσιογράφους ότι αν η πρόταση της διοίκησης του ΟΑΣΘ είναι ικανοποιητική για το μεσοδιάστημα, μέχρι την απευλευθέρωση της αγοράς στο τέλος του 2019 ( σ.σ ορίζει η Κοινοτική Οδηγία 1370/2007) τότε η εκκαθάριση δεν θα γίνει άμεσα, αλλά προφανώς μετά τον Δεκέμβριο του 2019.

Το υπουργείο, μαζί με τις προτάσεις ΟΑΣΘ, διοίκησης και εργαζομένων, περιμένει και τις προτάσεις κοινωνικών φορέων πριν την κατάθεση του νομοσχεδίου.

Ο υπουργός είχε και έντονο λεκτικό διαξηφισμό με τον πρόεδρο της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κ. Μακεδονίας Λάζαρο Κυρίζογλου (δείτε αναλυτικά εδώ).

Ο κ. Σπίρτζης ήταν κατηγορηματικός ως προς τις προθέσεις του υπουργείου αλλά και επιθετικός για ένα «δομημένο σύστημα αναπαργωγής πολιτικών και οικονομικών συμφερόντων» που εξυπηρετούνταν μέσω της λειτουργίας του ΟΑΣΘ, ενώ για τον ΣΑΣΘ είπε, ότι με λιγοστούς εργαζομένους «για να κάνουν τα πάντα χωρίς να έχουν στοιχειωδώς τα εργαλεία», είχαμε ένα δήθεν Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών που «βολόδερνε αριστερά και δεξιά», προσθέτοντας ότι σε αυτή την κατάσταση «όλοι βολεύονταν».

«Θα δημιουργήσουμε ένα σύστημα αστικών συγκοινωνιών, στη Θεσσαλονίκη, που θα συμβάλλει στη βιώσιμη ανάπτυξη της πόλης, θα εξασφαλίζει τις θέσεις εργασίας των απασχολούμενων σε ΟΑΣΘ και ΣΑΣΘ και πιθανόν, κατά εκτίμησή μου, θα δημιουργήσει νέες και, βεβαίως, θα αξιοποιεί τις τεχνολογικές εξελίξεις».

Ο υπουργός μίλησε για καραμπινάτες παρανομίες, για σύμβαση του ΟΑΣΘ με το ελληνικό δημόσιο που δεν πέρασε από το Ελεγκτικό Συνέδριο και η οποία προβλέπει ότι θα ολοκληρωθεί δύο χρόνια μετά την ολοκλήρωση των έργων του μετρό και των επεκτάσεών του, «δηλαδή ποτέ» ή «όποτε».

Επίσης, ο κ. Σπίρτζης, απάντησε σε όσους- και είναι πολλοί- που υποστηρίζουν ότι ο πάροχος του μεταφορικού έργου, πρέπει να είναι ιδιώτης που θα αναδειχθεί από ανοικτό, δημόσιο διεθνή διαγωνισμό, ότι έτσι δεν θα εξασφαλισθούν οι θέσεις των εργαζομένων.

Κυρίζογλου: Διαγωνισμός για τις αστικές συγκοινωνίες

Ο πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας Λάζαρος Κυρίζογλου μίλησε για διγλωσία από πλευράς κ. Σπίρτζη, ο οποίος άλλο σχέδιο νόμου έδειξε στους δημάρχους και άλλο κείμενο έστειλε στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.

Είπε ότι οι περισσότερο δήμαρχοι είναι υπέρ ενός δημόσιου φορέα για τον σχεδιασμό και την εποπτεία των αστικών συγκοινωνιών αλλά αντίθετοι με δημόσιο πάροχο της οδικής αστικής συγκοινωνίας και ζητούν να γίνει ανοικτός δημόσιος διεθνής διαγωνισμό για να αναλάβει το έργο ιδιώτης. Μάλιστα, ο διαγωνισμός θα πρέπει να γίνει από τον «νέο ΣΑΣΘ» και στους όρους του διαγωνισμού να συμπεριληφθεί προϋπόθεση για την απορρόφηση του προσωπικού του ΟΑΣΘ.

Την ίδια θέση έχει και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, όπως την παρουσίασε ο περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας  ο οποίος πρόσθεσε ότι συμφωνεί με την εκπροσώπηση στο δ.σ. του «νέου ΣΑΣΘ», των Δήμων, της Περιφέρειας, των Επιμελητηρίων και κοινωνικών φορέων.

Πέραν αυτού, τόνισε ότι για το Μετρό Θεσσαλονίκης, θα πρέπει να υπάρξει άλλος, ξεχωριστός φορέας και πως το Μετρό δεν μπορεί να λειτουργεί κάτω από έναν ενιαίο πάροχο.

Ο αντιδήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιώργος Δημαρέλος μίλησε για εφαρμογή της Κοινοτικής Οδηγίας 1370/2007 και απελευθέρωση των αστικών συγκοινωνιών, και στη Θεσσαλονίκη, από το 2020, ενώ είπε ότι ο «νέος ΣΑΣΘ» που θα πρέπει να κάνει τον διεθνή διαγωνισμό για τον πάροχο της οδικής αστικής συγκοινωνίας θα έπρεπε ήδη να έχει συσταθεί γιατί οι προκηρύξεις αυτών των διεθνών διαγωνισμών απαιτούν περί τον ενάμισι χρόνο για να ολοκληρωθούν.

Τσερμενίδης: Oι εργαζόμενοι δεν φοβούνται το δημόσιο

Στο βήμα ανέβηκε και ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, Δημήτρης Τσερμενίδης, ο οποίος τόνισε ότι οι εργαζόμενοι είναι αντίθετοι με την πρόταση που κατέθεσε στο υπουργείο η διοίκηση του Οργανισμού, πρόταση που συζητήθηκε «μπιζ- μπιζέ» στο δ.σ., εν κρυπτώ και εισηγείται μειώσεις μισθών της τάξης του 30%.

«Δεν είμαστε οι κολίγες κ. Στεφανίδη και εσείς οι τσιφλικάδες», είπε απευθυνόμενος στον πρόεδρος του ΟΑΣΘ.

Σε ό,τι αφορά τον νέο πάροχο, το εάν θα είναι ιδιώτης ή δημόσιος, οι εργαζόμενοι δεν έχουν πρόβλημα με την μία ή την άλλη επιλογή, καθώς όπως είπε ο κ. Τσερμενίδης, το δημόσιο, στη σύμβαση που θα τυχόν θα κάνει με τον ιδιώτη, μπορεί να βάλει ως προϋπόθεση τη διατήρηση των εργαζομένων στις θέσεις τους.

Στην εισαγωγική του τοποθέτηση ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Χρήστος Στεφανίδης, είπε ότι «δεν πληρώνουμε γιατί το δημόσιο μας οφείλει 100 εκατ ευρώ από επιδοτήσεις και όταν το θέσαμε το πρόβλημα στον κ. Σπίρτζη μας σύστησε να προσφύγουμε στη διαιτησία».

Ο ΟΑΣΘ είναι η μόνη περίπτωση επιχείρησης, πρόσθεσε, που όταν έχει κέρδη, σύμφωνα με τη σύμβαση που υπέγραψε, κερδίζουν όλοι - γιατί μέρισμα παίρνει εκτός από τους μετόχους και το δημόσιο-  ενώ στη χασούρα, την φορτώνονται οι μέτοχοι.

Επίσης, ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ δήλωσε ότι πιστεύει πως ο Οργανισμός θα είναι μέρος του μέλλοντος των αστικών συγκοινωνιών της πόλης και όταν λειτουργήσει το Μετρό, που χρειάζεται τα λεωφορεία για την λειτουργία του.