Skip to main content

Σκουρλέτης: Κοινωνική ιδιοκτησία με είσοδο και των δήμων στην ΕΥΑΘ

Ανάδοχος για τον σταθμό για τη δυσοσμία στο Κορδελιό. Τι είπαν Σκουρλέτης-Φάμελλος για τις ιδιωτικοποιήσεις σε ΑΔΜΗΕ, ΔΕΣΦΑ, ΕΥΑΘ.

Οριστικός ανάδοχος για τον νέο σταθμό μέτρησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στο Κορδελιό για τη δυσοσμία στη δυτική Θεσσαλονίκη, αναμένεται να προκύψει από την αυριανή συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, όπως τόνισε σήμερα στο Περιφερειακό Αναπτυξιακό Συνέδριο για την Κεντρική Μακεδονία, ο αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, Κώστας Γιουτίκας.

Ο σταθμός χρηματοδοτείται από το Πράσινο Ταμείο και θα μετρά πλέον και τις δύσοσμες ενώσεις και ουσίες, ώστε να εντοπιστεί η πηγή ή οι πηγές της δυσοσμίας που συνεχίζει κατά καιρούς να πνίγει τη δυτική Θεσσαλονίκη.

Ο κ. Γιουτίκας επίσης ανακοίνωσε πως η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι η πρώτη που αποκτά επιχειρησιακό σχέδιο αέριας ρύπανσης για το σύνολο της έκτασής της.

Πάνος Σκουρλέτης: Σε χρόνο ρεκόρ παρουσιάσαμε εναλλακτικό σχέδιο για τον ΑΔΜΗΕ

Ο υπουργός Εσωτερικών, Πάνος Σκουρλέτης, αναφέρθηκε στον ΑΔΜΗΕ και τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας υψηλής τάσης: «Έπαψε το παλαιό καθεστώς της διέλευσης μέσα ακόμη κι από κατοικημένες περιοχές. Όταν τα παραλάβαμε λόγω μνημονίου έπρεπε να ιδιωτικοποιηθούν. Τουλάχιστον το 66% του ΑΔΜΗΕ ή να αναζητηθεί εναλλακτικό σενάριο διαχωρισμού από τη ΔΕΗ. Εκεί παλέψαμε στο εναλλακτικό σενάριο και έγινε πραγματικότητα. Σε χρόνο ρεκόρ ενός εξαμήνου παρουσιάσαμε ένα εναλλακτικό σχέδιο που διασφάλισε το δημόσιο χαρακτήρα των δικτύων (51% στο Δημόσιο), που δια νόμου δεν μπορεί να αλλάξει. Διαχωρίστηκε ιδιοκτησιακά ο ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ, δεν ιδιωτικοποίησε τα δίκτυα και έγιναν στρατηγικές συμμαχίες με ιδιωτικές εταιρίες, εκπληρώνοντας και την προϋπόθεση της απελευθέρωσης της αγοράς ενέργειας. Εμείς θεωρούμε ότι τα δίκτυα πρέπει να ελέγχονται από το δημόσιο και το πετύχαμε. Πωλείται το 24% σε κινεζική εταιρία του ΑΔΜΗΕ. Το 51% είναι υπό δημόσιο έλεγχο και εξασφαλίζουμε φτηνή χρηματοδότηση. Θωρακίσαμε τα δίκτυα για τις επόμενες πέντε έξι δεκαετίες».

Υπάρχει όμως και το αρνητικό σενάριο του ΔΕΣΦΑ, σύμφωνα με τον κ. Σκουρλέτη. «Το φυσικό αέριο ενώ αρχικά είχε ορμητική εισβολή μετά φράκαρε. Είναι αγορά φυσικού μονοπωλίου. Ο ΔΕΣΦΑ έπεσε θύμα μιας ακραίας νεοφιλελεύθερης άποψης, που είχε κατοχυρώσει στους Αζέρους το 66% της επιχείρησης. Ακολούθησαν τα προβλήματα στο διαγωνισμό, ο οποίος καθυστέρησε. Είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα πόσο βλαπτικές είναι οι ιδιωτικοποιήσεις. Όμως εμείς είχαμε δεσμευτεί ότι θα σεβαστούμε αυτή την ιδιωτικοποίηση. Ωστόσο, προσπαθήσαμε να δούμε το θέμα των τιμών στην εσωτερική αγορά. Αλλάζοντας τον κανονισμό χρέωσης αποφύγαμε τις υπερβολικές αυξήσεις στις τιμές, που θα ήταν σε βάρος νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Οι Αζέροι έκαναν πίσω ο διαγωνισμός δεν τελεσφόρησε και στη νέα φάση του διαγωνισμού, όπου παρόλο που δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι ανάλογο με τον ΑΔΜΗΕ (κρατώντας το 51% για το Δημόσιο) και στο ΔΕΣΦΑ, έχουμε ένα διαγωνισμό όπου αντί για 400 εκ. ευρώ πάει να κλείσει σε αντίτιμο σε πάνω από 500 εκ. ευρώ για την πώληση του ΔΕΣΦΑ και δίχως υπέρογκες αυξήσεις στην τιμή του φυσικού αερίου».

Για την ΕΥΑΘ ο κ. Σκουρλέτης είπε ότι διατηρήθηκε και διασφαλίστηκε το 50%+1 της επιχείρησης και δεν ιδιωτικοποιείται, ενώ αποκάλυψε ότι υπάρχουν σκέψεις και για παραχώρηση ενός ποσοστού σε κοινωνική ιδιοκτησία, δηλαδή τη συμμετοχή δήμων και περιφερειών! Το σημερινό πλαίσιο του Καλλικράτη μπορεί να το απαγορεύει, όμως με τη μεταρρύθμιση είπε ο κ. Σκουρλέτης ότι θα δοθεί δυνατότητα σύστασης επιχειρήσεων ειδικού σκοπού από την Αυτοδιοίκηση, με τις οποίες θα μπορούν να συμμετέχουν σε τέτοιες εταιρίες, όπως η ΕΥΑΘ.

Σωκράτης Φάμελλος: Η Κεντρική Μακεδονία έχει δυνατότητες ανάπτυξης.

Ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος, έκανε λόγο για ψευτοδιλήμματα στις ιδιωτικοποιήσεις, φέρνοντας ως παραδείγματα την έλλειψη σύνδεσης λιμανιού – ΟΣΕ, τις κακές υποδομές στη ΒΙΠΕ, την ανυπαρξία σύνδεσης της επαρχίας της Θεσσαλονίκης με το φυσικό αέριο κ.ά. «Εμφάνιζαν το δημόσιο ως μη αποδοτικό, θεοποιούσαν την ιδιωτική λύση απαξιώνοντας το δημόσιο και τις υποδομές του, ενώ στην ουσία δεν εξυπηρετούσαν καν τις ιδιωτικές επιχειρήσεις. Χρησιμοποιούσαν ως επιχείρημα ότι στη Θεσσαλονίκη δεν έχουμε λεφτά, όμως εν μέσω κρίσης και μνημονίων, για πρώτη φορά το μετρό πληρώνεται κανονικά, ολοκληρώνεται η ηλεκτροκίνηση και οι κάθετοι της Εγνατίας Οδού, εντάξαμε τον κόμβο του Λαγκαδά. Τώρα πως βρέθηκαν τα λεφτά; Υπερκοστολογούσαν και δημιούργησαν το ιδεολόγημα της ιδιωτικοποίησης για να ωφεληθούν κάποιοι λίγοι ιδιώτες και συμφέροντα. Η Κεντρική Μακεδονία έχει δυνατότητες ανάπτυξης. Ο νόμος για τον αιγιαλό κατατίθεται φέτος και δίνεται λύση σε ένα μείζον θέμα που εκκρεμούσε από δεκαετίες. Επεκτείνεται το φυσικό αέριο σε όλο το νομό Θεσσαλονίκης, ρυθμίζονται και τα τελευταία ζητήματα για την τιμή και θα πάρουν φυσικό αέριο Λαγκαδάς και Κουφάλια, ενώ με τη συμβολή της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας το φυσικό αέριο πάει στα μεγάλα αστικά κέντρα της περιοχής», είπε ο κ. Φάμελλος.

Δε χαρίζουμε την απόφαση του δημοψηφίσματος του Μαΐου του 2014, είπε για την ΕΥΑΘ ο κ. Φάμελλος. Ο αναπληρωτής υπουργός σημείωσε ότι απαιτούσαν πώληση του 74% της ΕΥΑΘ, όμως τελικά το 51% της ΕΥΑΘ δεν είναι προς πώληση και πήγε στο υπερταμείο, όχι πια με έδρα στο Λουξεμβούργο, όπως ήθελε η ΝΔ και οι δανειστές. «Η πλειοψηφία των μετοχών μένουν στο δημόσιο έλεγχο και στο κράτος. Δεν υπάρχει πρόβλημα για την ποιότητα και ασφάλεια του νερού της Θεσσαλονίκης με την ενωτική διώρυγα (αγωγός) του Αλιάκμονα. Υπάρχει όμως το θέμα του τιμολογίου. Μέχρι τέλος Ιουνίου θα οριστικοποιηθεί η νέα τιμολογιακή πολιτική της ΕΥΑΘ, με μείωση του κόστους για τον πολίτη και ειδικά για τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες. Το στρατηγικό σχέδιο της ΕΥΑΘ θα έχει μετρήσιμους στόχους για την υδροδότηση, τη μείωση τιμολόγησης του νερού, την επέκταση του δικτύου κτλ. Τι θα γίνει με το υπόλοιπο 23% - 24% της ΕΥΑΘ; Πρέπει να συζητήσουμε με την πόλη. Να ακούσουμε τους δήμους, που αντιτίθενται στην ιδιωτικοποίηση της εταιρίας. Θέλουμε ένα διαδημοτικό εργαλείο, μια εταιρία, που θα εκπροσωπεί τον πολίτη και τον κοινωνικό εταίρο στο μετοχικό κεφάλαιο της ΕΥΑΘ; Εμείς θα θέλαμε μια τέτοια συζήτηση για να πάει εκεί το 23% - 24% της ΕΥΑΘ», είπε ο κ. Φάμελλος.

Τη συντήρηση των έργων της Κορώνειας πρέπει να την έχει η Περιφέρεια, είπε ο κ. Φάμελλος, συμφωνώντας με την πρόταση του κ. Γιουτίκα.

Αναφερόμενος στον ΟΑΣΘ ο κ. Φάμελλος είπε ότι «η κυβέρνηση επιδίωξε την αποϊδιωτικοποίηση με εξασφάλιση της εργασίας. Το δημόσιο αγαθό της μεταφορικής εξυπηρέτησης ήταν το πρώτο μας μέλημα. Στόχος μας πρώτος ήταν η βελτίωση της ποιότητας εξυπηρέτησης των πολιτών».

Για το μετρό είπε ότι «το παραλάβαμε σταματημένο και πλέον προχωρά με σημαντικούς ρυθμούς και εντός χρονοδιαγραμμάτων».

Για τη διαχείριση των απορριμμάτων ο κ. Φάμελλος τόνισε ότι αυξήθηκαν οι πόροι για την ανακύκλωση, με έμφαση στη διαλογή στην πηγή, μειώνοντας τα τέλη και το τελικό κόστος για τους δήμους και τους πολίτες και δίνοντας ώθηση στην κυκλική οικονομία.

Για τους ελεύθερους χώρους σημείωσε ότι το μότο ήταν ότι δεν υπάρχουν λεφτά για τις απαλλοτριώσεις. «Το νέο παράδειγμα αξιοποίησης των ελεύθερων χώρων είναι το στρατόπεδο Παύλου Μελά, το Κόδρα, η ΔΕΘ, το Μουσείο Ολοκαυτώματος, τα εργοτάξια του μετρό, το ρέμα Κυβερνείου κ.ά. Επικροτούμε την πρόταση της Περιφέρειας και των άλλων τοπικών φορέων για το παράκτιο μέτωπο. Θα υιοθετήσουμε τη δυτική Θεσσαλονίκη και θα συμβάλουμε στο σχέδιο της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για την ανάπλαση της περιοχής», σημείωσε ο κ. Φάμελλος.

Μέσα στο 2018 θα ανακοινωθεί και το master plan για την προστασία του Θερμαϊκού κόλπου. Το κράτος θα χρηματοδοτήσει και θα σεβαστεί τις αρμοδιότητες όλων των φορέων, αφού όμως τις ξεκαθαρίσουν. «Δεν θα περιορίσουμε τις αρμοδιότητες των τοπικών φορέων στο Θερμαϊκό. Δεν θα λειτουργήσουμε σαν πατερούληδες», είπε ο κ Φάμελλος.

Ο κ. Γιουτίκας πάντως είπε ότι για το φυσικό αέριο το υπουργείο δεν έχει καμιά εμπλοκή και η Περιφέρεια είναι αυτή που χρηματοδοτεί με 35 εκ. ευρώ την επέκταση του δικτύου στους περιφερειακούς δήμους.

Για την Κορώνεια ο αντιπεριφερειάρχης απάντησε ότι οχτώ φορείς υλοποιούσαν έργα στο πλαίσιο του master plan. «Εμείς μπορούμε να συντηρήσουμε τα έργα, αλλά θέλουμε πόρους. Η Περιφέρεια δεν εισπράττει από πουθενά, οι πόροι μας είναι περιορισμένοι και για να αναλάβουμε τη συντήρηση θέλουμε τα χρήματα», σημείωσε.

Για τα απορρίμματα οι δήμοι έχουν ομόφωνη απόφαση για την υλοποίηση έργων μέσω ΣΔΙΤ, στην οποία συμφωνεί και ο ΦΟΔΣΑ. Ο κ. Φάμελλος είπε ότι κατόπιν συμφωνίας με τον ΦΟΔΣΑ δεν τίθεται πλέον θέμα ΣΔΙΤ.

Για το δυτικό παράκτιο μέτωπο, ο κ. Γιουτίκας, τόνισε ότι ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, από το 2013 μέσω του Interreg και του προγράμματος Terra Med, έκανε μια ολόκληρη μελέτη που έδειξε τι κατάσταση επικρατεί, ποια είναι τα ζητήματα προς επίλυση, τι έργα πρέπει να γίνουν και θα τα χρηματοδοτήσουμε ως Περιφέρεια και είναι καλοδεχούμενη η υποστήριξη της κυβέρνησης σε αυτό το σχέδιό μας.

 Γιάννης Κρεστενίτης: Τα τρία έργα που θα προκηρυχθούν εντός του 2018

Ο πρόεδρος της ΕΥΑΘ, Γιάννης Κρεστενίτης, έκανε λόγο για υψηλού επιπέδου υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης με το μικρότερο δυνατό κόστος από την εταιρία, ενώ έκανε μια περιγραφή της εταιρίας.

Σε ό,τι αφορά στον νέο φορέα για το Θερμαϊκό, είπε ότι αποτελεί επιτέλους ένα σημαντικό επίτευγμα, όπου η ΕΥΑΘ οφείλει να ενδιαφέρεται για την ποιότητα του νερού του κόλπου και να σχεδιάσει μέτρα και πολιτικές για τη βελτίωση της κατάστασης του Θερμαϊκού.

Χαρακτήρισε εύρωστη οικονομικά εταιρία την ΕΥΑΘ, με καλά στοιχεία και για το 2017, ενώ έκανε λόγο για ένα γενναίο πρόγραμμα επέκτασης του δικτύου, αλλά και για έργα προστασίας των περιοχών από τη διάβρωση, την υπεράντληση, την υφαλμύρωση, την καθίζηση κτλ.

Βραχυπρόθεσμος στόχος είναι η ανάπτυξη του δικτύου της ΕΥΑΘ σε όλες τις περιοχές του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, είπε ο κ. Κρεστενίτης. Εξήγγειλε επίσης επέκταση του διυλιστηρίου της ΕΥΑΘ (εγκατάσταση επεξεργασίας νερού) με προσθήκη διαχείρισης επιπλέον 150.000 κ.μ. νερού την ημέρα. Το νέο επενδυτικό πλάνο της εταιρίας για την επόμενη εξαετία προβλέπει έργα 166 εκ. ευρώ.

Ο κ. Κρεστενίτης είπε μάλιστα ότι πριν από λίγες ώρες εντοπίστηκε σημαντική βλάβη στο αντλιοστάσιο της Αραβησσού, η οποία γίνεται προσπάθεια να αποκατασταθεί σύντομα. Πιθανώς όμως να προκαλέσει προβλήματα στην υδροδότηση της Θεσσαλονίκης.

Τρία άμεσα έργα που θα προκηρυχθούν εντός του 2018 είναι:

1.Επέκταση της εγκατάστασης επεξεργασίας νερού της Θεσσαλονίκης Α2 φάση (επιπλέον 150.000 κ.μ. νερού από τον Αλιάκμονα ημερησίως) – 30 εκ. ευρώ. Το διαθέσιμο νερό για τη Θεσσαλονίκη θα είναι 450.000 κ.μ. νερού πόσιμου αντί 300.000 σήμερα. Ως έργο δρομολογήθηκε το 2010 και ματαιώθηκε το 2012.

2.Ολοκλήρωση αποχέτευσης χαμηλών δυτικών περιοχών. Η Περιφέρεια ολοκλήρωσε τη μελέτη για τους αγωγούς στην περιοχή του Κ16. Τα λύματα θα πάψουν επιτέλους να βγαίνουν στο Δενδροπόταμο, όπως επί δεκαετίες συνέβαινε, από τότε που παραδόθηκε ο κεντρικός αποχετευτικός αγωγός, χωρίς το δεύτερο κλάδο του. Το έργο έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και με 7,5 εκ. ευρώ δημοπρατείται τους επόμενους μήνες.

3.Αντιπλημμυρική προστασία του πολεοδομικού συγκροτήματος – Αποχέτευση ομβρίων της πόλης. Συμφωνήσαμε με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και το έργο θα υλοποιηθεί από την ΕΥΑΘ για τη συντήρηση όλων των αγωγών.

Ο κ. Κρεστενίτης αναφέρθηκε όμως και στο ιδιοκτησιακό της ΕΥΑΘ. «Πρέπει να γίνουμε εφευρετικοί. Υπάρχουν λύσεις που μπορούν να διαφοροποιήσουν το αποτέλεσμα για το 24% της εταιρίας, με διεύρυνση των μετόχων της εταιρίας. Οι δήμοι πρέπει να ενσκήψουν στο θέμα, να επεξεργαστούν ρεαλιστικές και άμεσα υλοποιήσιμες λύσεις δημόσιας ή και δημοτικής διαχείρισης των παρόχων υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης. Η ΕΥΑΘ εξυπηρετεί τους πολίτες 11 δήμους. Τα νερά απειλούνται εδώ και χρόνια και θα συνεχίσουν να απειλούνται με ιδιωτικοποίηση γιατί το οικονομικό κίνητρο είναι πολύ μεγάλο».