Skip to main content

Σιμόπουλος: Μηδενικό έργο στις υποδομές στη Θεσσαλονίκη

Άρθρο του ηλεκτρολόγου μηχανικού, πρώην Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Έργων, για τις δημοπρατήσεις έργων από την κυβέρνηση στη Θεσσαλονίκη.

του Στράτου Γ. Σιμόπουλου*

Η Κυβέρνηση, ενώ για μια τριετία έχει να επιδείξει μηδενικές δημοπρατήσεις έργων στη Θεσσαλονίκη, δια των Θεσσαλονικέων υπουργών της βαυκαλίζεται για παραδόσεις έργων, χωρίς, όμως, να αναφέρει ότι η συμμετοχή της στην ολοκλήρωσή τους είναι περίπου μηδενική.

Αναφέρονται στην παράδοση των σηράγγων στα Τέμπη, οι οποίες, όμως, ήταν έτοιμες από το 2014 (ακόμη και η εγκατάσταση φωτισμού είχε ξεκινήσει το 2013).

Ακούμε για την παράδοση του Στρατοπέδου Παύλου Μελά, "χωρίς λέξη" για την σύμβαση που ήταν έτοιμη από το 2014, με την πρόσφατα υπογραφείσα να έχει ως μόνη σημαντική αλλαγή την παραχώρηση 80 κατοικιών από τον κοινωνικό συντελεστή του Δήμου στο ΤΕΘΑ, αντί το τελευταίο να κρατήσει για πολεοδόμηση 40 στρέμματα από τη συνολική έκταση. Θετική εξέλιξη, αλλά αντισταθμίζεται από τους όρους της σύμβασης που απαγορεύουν και συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων στην αξιοποίηση.

Όσον αφορά στο Μετρό εκεί αποκρύβονται πλήρως ότι την τριετία 2012-2014 έγινε:

1. Υποκατάσταση του εργολάβου.
2. Παραλαβή των σταθμών Παπάφη, Νέας Ελβετίας και Αμαξοστάσιο.
3. Επίλυση πολλών σοβαρών τεχνικών προβλημάτων (π.χ. στην Ανάληψη).
4. Εξασφάλιση επιπλέον των 75 εκατ. Ευρώ, άλλων 50 εκατ. Ευρώ για αρχαιολογικές εργασίες.
5.  Δημοπράτηση και συμβασιοποίηση της επέκτασης προς Καλαμαριά.
6. Θέσπιση του θεσμού της διαιτησίας για έργα εταιριών του δημοσίου και γι’ αυτό σήμερα προχωρά το έργο.

Επί της ουσίας, το μόνο σοβαρό ζήτημα που είχε απομείνει από το τέλος του 2014 προς επίλυση, ήταν η διαχείριση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου και βέβαια η ολοκλήρωση της κατασκευής του συγκεκριμένου σταθμού.

Τώρα βρισκόμαστε στον Δεκέμβριο του 2017 και έχουν παρέλθει σχεδόν τρία χρόνια απραξίας, αφού σε απόλυτη ταύτιση κυβέρνηση και δήμος Θεσσαλονίκης απέρριψαν τη λύση της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης και προέκριναν την in situ παραμονή των αρχαιοτήτων.

Δεν έχουν ολοκληρωθεί πλήρως οι μελέτες για όλο τον ανασχεδιασμό του σταθμού, δεν υφίσταται νέα σύμβαση με τον ανάδοχο, ενώ δεν έχει ανακοινωθεί το πρόσθετο κόστος και οι πηγές χρηματοδότησης.

Είναι δεδομένο επίσης πως η κατασκευή του ανασχεδιασμένου σταθμού θα προκαλέσει νέο κυκλοφοριακό έμφραγμα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα.

Η αλήθεια είναι μία, όσο και αν δεν αρέσει σε κάποιους. Το Μετρό Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί κολοβό το 2022 μόνο από την Καλαμαριά έως το Συντριβάνι και, καλώς εχόντων των πραγμάτων, προς το 2024 θα τελειώσει η Βενιζέλου και θα περατωθεί έτσι το σύνολο και της βασικής γραμμής.

Από την άλλη πλευρά, στο δημόσιο διάλογο, πρέπει να ξεκινήσει η συζήτηση για μια σειρά από κυβερνητικές αβελτηρίες για την πόλη.

Μόλις το έτος 2022 θα συνδεθεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τον οδικό άξονα της ΠΑΘΕ. Εδώ και 2 χρόνια συντάσσονται νέες μελέτες για την συγκεκριμένη σύνδεση, ενώ ήδη υπήρχαν έτοιμες μελέτες για άμεση δημοπράτηση και κατασκευή, σε πρώτη φάση, της γέφυρας μεταξύ λιμανιού και ΠΑΘΕ, ώστε να αποσυμφορηθεί η κυκλοφορία στην περιοχή του Καλοχωρίου. Σε δεύτερη φάση θα μπορούσε να δημοπρατηθεί ο κόμβος σύνδεσης του Καλοχωρίου με όλα τα παράπλευρα οδικά δίκτυα.

Τελικά οι νέες μελέτες θα ολοκληρωθούν το καλοκαίρι του 2018 και το έργο θα δημοπρατηθεί το φθινόπωρο του ίδιου έτους με ορίζοντα ολοκλήρωσης το νωρίτερο το 2021. Με ευθύνη, δηλαδή, της σημερινής κυβέρνησης και των αρμόδιων υπουργείων θα υπάρχει μεγάλη κυκλοφοριακή επιβάρυνση της ευρύτερης περιοχής του Καλοχωρίου για άλλα 4 χρόνια.

Αδικαιολόγητα καθυστερεί, επίσης, και η κατασκευή των υπό εξέλιξη έργων της Δυτικής Εσωτερικής Περιφερειακής. Επιπλέον, το αισιόδοξο σενάριο, μάλιστα, τοποθετεί την δημοπράτηση των νέων έργων, τα οποία περιλαμβάνουν κόμβο στην οδό Μοναστηρίου, πεζογέφυρες και ολοκλήρωση των παρεμβάσεων στην οδό Μακρυγιάννη, το καλοκαίρι του 2018, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2021.

Μεγάλες καθυστερήσεις παρατηρούνται και στην κατασκευή του οδικού άξονα Νέα Μουδανιά-Ποτίδαια στη Χαλκιδική. Οι Θεσσαλονικείς θα ταλαιπωρούνται για δύο ακόμη χρόνια, καθώς εδώ και μία διετία συντάσσονται μελέτες για το παράπλευρο δίκτυο και για το εναπομείναν ένα χιλιόμετρο της Εθνικής οδού, έως τη γέφυρα της Ποτίδαιας.

Με αυτούς τους ρυθμούς υλοποίησης, ο ορίζοντας δημοπράτησης με το αισιόδοξο σενάριο είναι η άνοιξη του 2018 και ορίζοντας ολοκλήρωσης η άνοιξη του 2020.

Ανάλογη πορεία έχει και το οδικό τμήμα Θέρμη-Γαλάτιστα, για το οποίο όλες οι μελέτες είναι έτοιμες εδώ και 3 χρόνια και καθυστερεί η δημοπράτηση χωρίς καμία προφανή αιτία. Το έργο περιλαμβάνει την διαπλάτυνση 10 χιλιομέτρων και ένα νέο τμήμα μήκους 3 χιλιομέτρων.
Οι εκτιμήσεις τοποθετούν χρονικά την δημοπράτηση την άνοιξη του 2018 με περάτωση έως το καλοκαίρι του 2021.

Σοβαρές καθυστερήσεις παρατηρούνται ακόμη και στην δημοπράτηση έργων με εξασφαλισμένη Ευρωπαική χρηματοδότηση. Ένα παράδειγμα είναι ο κάθετος άξονας Ξάνθη-Ελληνοβουλγαρικά σύνορα, προϋπολογισμού 50 εκατ. ευρώ.

Τέλος, πολύ μεγάλη προσοχή πρέπει η κυβέρνηση να δώσει στην έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων στο αεροδρόμιο Μακεδονία πριν την έναρξη της τουριστικής περιόδου.

* Ο Στράτος Σιμόπουλος είναι Ηλεκτρολόγος Μηχανικός, πρώην Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων