Skip to main content

Το σχέδιο που θα μεταμορφώσει τη δυτική πλευρά της πόλης

Στο επόμενο διάστημα αναμένεται να καθοριστούν όλες οι τεχνικές λεπτομέρειες και το χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση του Μητροπολιτικού Πάρκου.

Σύμφωνες είναι όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές – κυβέρνηση, ΓΑΙΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δήμος Θεσσαλονίκης - για τη δημιουργία ενός Μητροπολιτικού Πάρκου, στην περιοχή του Παλιού Σιδηροδρομικού Σταθμού, από τα δικαστήρια έως τον χώρο όπου αναμένεται να ανεγερθεί το Μουσείο Ολοκαυτώματος.

Μάλιστα, το επόμενο διάστημα αναμένεται να καθοριστούν όλες οι τεχνικές λεπτομέρειες και το χρονοδιάγραμμα για την υλοποίησή του.

Η δημιουργία πάρκου στη συγκεκριμένη περιοχή ήταν αίτημα  του δημάρχου Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη προς τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα,

Η πρόταση συζητήθηκε στη συνέχεια με το Γραφείο του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη το οποίο, δια της προϊσταμένης του Κατερίνας Νοτοπούλου, συντόνισε όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές.

Μάλιστα, για το θέμα πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Οκτώβριο συνάντηση, στην Αθήνα, στο Υπουργείο Μεταφορών, παρουσία του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών Αθανάσιου Βούρδα, της κ. Νοτοπούλου και του Αντιδημάρχου Τεχνικών Έργων και Περιβάλλοντος του Δήμου Θεσσαλονίκης Θανάση Παππά.

Ένα μήνα αργότερα, ακολούθησε δεύτερη συνάντηση – σε τεχνικό επίπεδο - στο Γραφείο του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη, παρουσία και στενού συνεργάτη του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα.

Στη συγκεκριμένη συνάντηση, η οποία αφορούσε την αξιοποίηση της έκτασης μπροστά από το Μουσείο Ολοκαυτώματος, εν όψει της ανέγερσής του, συμμετείχαν ο πρόεδρος του ΟΣΕ, στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΓΑΙΟΣΕ, ο αντιδήμαρχος Θανάσης Παππάς καθώς και στελέχη του δήμου. 

Στη συνάντηση του Νοεμβρίου η δημοτική αρχή εξέφρασε τη θέληση για τη συνολική ανάπλαση της περιοχής, με τη δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου.

Σύμφωνα με τον κ. Παππά, το σχέδιο που κατέθεσε ο δήμος Θεσσαλονίκης προβλέπει μια μεγάλη, θετική ανατροπή για την εικόνα στη δυτική πλευρά της πόλης.

Συγκεκριμένα, σε συνδυασμό με τη δημιουργία Εμπορευματικού Κέντρου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, σε μια έκταση περίπου 670 στρεμ. μέσω διαγωνισμού της ΓΑΙΑΟΣΕ, προτείνεται η μετεγκατάσταση του Παλιού Εμπορικού Σταθμού, έκτασης περίπου 140 στρεμ., σε σημείο εκτός της αστικής περιοχής, και η σύνδεσή του µε το λιμάνι της πόλης. Ωστόσο, η μετεγκατάσταση του σταθμού θα πρέπει να συνοδευτεί από την αλλαγή της όδευσης των γραμμών που συνδέουν το σιδηροδρομικό δίκτυο με το λιμάνι.

Παράλληλα, σχεδιάζεται η αναβάθμιση της 26ης Οκτωβρίου, η απομάκρυνση σιδηροδρομικών γραμμών από την οδό και η δημιουργία νέας πρόσβασης στο λιμάνι, πιθανότατα από την πύλη 16. Η αλλαγή της πρόσβασης συνδέεται και με το σχέδιο για τη δημιουργία στο στρατόπεδο Γκόνου Εμπορευματικού Κέντρου για την υποστήριξη των συνδυασμένων μεταφορών.

Η φύλαξη των τρένων προτείνεται να μεταφερθεί σε οικόπεδο στην περιοχή Διαλογή, με μια περίφραξη και έναν φύλακα, ενώ, οι αποθήκες που παλαιότερα λειτουργούσαν σαν εργοστάσιο στρωτήρων μπορούν να μεταφερθούν στη Μενεμένη, όπου βρίσκεται το μηχανουργείο του ΟΣΕ.

Η περιοχή παρέμβασης, η οποία απελευθερώνεται και εκτείνεται από τα δικαστήρια ως το σημείο όπου θα ανεγερθεί το Μουσείο Ολοκαυτώματος, προτείνεται να μετατραπεί σε χώρο πρασίνου όπως επίσης και να δημιουργηθεί ένα ανοιχτό Μουσείο Σιδηροδρόμων.  Προτείνεται ουσιαστικά η σημερινή του έκταση να μετασχηματιστεί σε πολυμορφικό, μητροπολιτικό πάρκο πρασίνου, πολιτισμού, ιστορικής μνήμης και αναψυχής με υπερτοπική σημασία.

Ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Περιβάλλοντος Θανάσης Παππάς εκτιμά ότι η μεγάλη αυτή παρέμβαση θα δώσει νέα πνοή στην περιοχή και μπορεί να υλοποιηθεί μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια. Σημαντικό ρόλο και ώθηση στις σχεδιαζόμενες αλλαγές δίνει η δημιουργία του Μουσείου Ολοκαυτώματος, για το οποίο εκκρεμεί το Προεδρικό Διάταγμα, η έκδοση του οποίου, όμως, αναμένεται σύντομα.