Skip to main content

Σιδηρόδρομος και λιμάνια, οι μεταφορές που θα φέρουν ανάπτυξη

Οι συνδυασμένες μεταφορές, σιδηροδρομικές και θαλάσσιες, σε συνδυασμό με τα κέντρα Logistics, απολύτως κρίσιμες για την ανάπτυξη.

Πάνω από μία δεκαετία βρίσκεται στο τραπέζι των συζητήσεων η ανάπτυξη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης σε συνδυασμό με την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου και, την δημιουργία ενός μεγάλου logistics center σε τμήμα της έκτασης του ΟΛΘ αλλά κυρίως σε παρακείμενες εκτάσεις του πρώην στρατοπέδου Γκόνου μα και του ΟΣΕ.

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης διέθετε το πλεονέκτημα που δεν είχε το λιμάνι του Πειραιά, δηλαδή απευθείας σύνδεση με το σιδηροδρομικό δίκτυο, αποκλειστικότητα που πλέον έχει χάσει.

Τώρα το ...παιχνίδι στις μεταφορές μεγάλων φορτίων, γίνεται από τον Πειραιά, μετά την πολύ σημαντικής σημασίας συμφωνία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την Cosco και τη Hewlett Packard.

Ωστόσο η ανάγκη για επανεκκίνηση της οικονομίας της εθνικής αλλά και ειδικότερα, της βορειοελλαδικής, πιέζει για την αξιοποίηση αλλά και τη δημιουργία ευκαιριών για ανάπτυξη.

Η ΟΛΘ Α.Ε., οριστικά πωλείται. Μετά τις ανερμάτιστες πολιτικές που ακολουθήθηκαν επί σειρά ετών, το ΤΑΙΠΕΔ κινεί το διαγωνισμό και πλέον σχεδόν άπαντες ελπίζουν ότι παρά τις αλλαγές σε μία εν εξελίξει διαδικασία και τις καθυστερήσεις που αφορούν στο πλαίσιο λειτουργίας του λιμένα ( σ.σ. δημιουργία Λιμενικής Αρχής), ότι οι ενδιαφερόμενοι θα παραμείνουν και θα καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές.

Εδώ, έρχεται και "κουμπώνει" η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η προστιθέμενη αξία που παρέχει η σύνδεση λιμανιού - σιδηροδρομικού δικτύου, αυτό που λέμε συνδυασμένες μεταφορές που μπορούν να εξυπηρετήσουν φορτία transit που κατευθύνονται προς τις αγορές της Βαλκανικής και της Κεντρικής Ευρώπης.

Η Voria.gr έχει γράψει επανειλημμένως για τις προσπάθειες διεύρυνσης της χωρητικότητας του δικτύου και ταχείας διέλευσης φορτίων από την ΠΓΔΜ, τη Σερβία, αλλά και τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία.

Δεν είναι τυχαίο ότι στη διάρκεια της πρόσφατης επίσκεψης του Γάλλου Προέδρου, Φρανσουά Ολάντ, στην Αθήνα, ο μόνος επικεφαλής ΔΕΚΟ που παρακάθισε το γεύμα που δόθηκε στο προεδρικό μέγαρο, προς τιμήν της γαλλικής αποστολής, ήταν ο πρόεδρος και δ/νων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Δεν είναι τυχαίο που ο αναπλ. υπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Μάρδας, όπως και επιχειρηματικοί σύμβουλοι, μίλησε πολύ πρόσφατα για τη δυνατότητα εξυπηρέτησης φορτίων από το Ιράν, μέσω του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και του σιδηροδρόμου.

Δεν είναι επίσης τυχαίο, παρά τον προβληματισμό που έχει έκφρασθεί για το λεγόμενο country risk, ότι η WATCO, η αμερικανική εταιρεία που θέλει την TΡΑΙΝΟΣΕ είναι έτοιμη να μπει διεκδικήτρια μαζί με τη ρουμανική GFR.

H χώρα, σε αυτή την πολύ δύσκολη συγκυρία, πρέπει έστω να εκμεταλλευτεί αυτές τις μεγάλες υποδομές για να αρχίσει να κινείται η μηχανή της οικονομίας.

Θα είναι Γάλλοι οι επενδυτές, θα είναι Ρώσοι, θα είναι Ευρωπαίοι, θα είναι Ασιάτες, θα είναι μεικτά σχήματα με ελληνικές συμμετοχές; Πρέπει να προχωρήσουν οι επενδύσεις, στο λιμάνι, στα λιμάνια, στα αεροδρόμια, πρέπει να ολοκληρωθούν τάχιστα η ηλεκτροκίνηση και η τηλεδιοίκηση στο σιδηροδρομικό δίκτυο, πρέπει να προσελκυσθούν μεγάλοι παίκτες, που θα φέρουν μεγάλα φορτία, που θα βοηθήσουν στο να διευρυνθεί η πίτα της επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Η χώρα έχει χάσει πολύ και , πολύτιμο χρόνο, έχασε χρόνο στον οποίο θα μπορούσε να οργανώσει ορθότερα, τις αποκρατικοποιήσεις μέσα από μοντέλα και σχήματα που προτιμώνται στον ευρωπαϊκό χώρο. Τώρα πλέον, εδώ που έφτασε, στο σημείο που κατρακύλησε η χώρα και η οικονομία, πρέπει να κινηθούμε ταχύτατα μέσα στα ασφυκτικά και στενάχωρα όρια που έχουμε αφήσει να δημιουργηθούν.