Skip to main content

ΣΕΒΕ: Δυσκολίες σε 9 από τις 10 επιχειρήσεις από τις απεργίες στον ΟΛΘ

Ο Σύνδεσμος δημοσίευσε τα συμπεράσματα σχετικής έρευνας που διεξήχθη στα μέλη του και ζητά την άμεση επαναφοράς της γ’ βάρδιας.

Την επιδείνωση των προβλημάτων στις εξαγωγικές επιχειρήσεις από τη συνεχιζόμενη αναστολή της γ’ βάρδιας στην Πύλη 16 του Λιμένα Θεσσαλονίκης επισημαίνει με σημερινή ανοιχτή επιστολή του προς το Υπουργείο Οικονομικών, την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και την Ομοσπονδία Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΤΥΕ) ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ).

Ενδεικτικά, σύμφωνα με τα βασικά συμπεράσματα έρευνας του ΣΕΒΕ στα μέλη του:

1. Η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων (88,7%) που συμμετείχαν στην έρευνα αντιμετωπίζει ήδη δυσκολίες από τις τελευταίες απεργιακές κινητοποιήσεις των Τελωνειακών και την προσωρινή κατάργηση της γ’ βάρδιας στην Πύλη 16 στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

2. Οι καθυστερήσεις στην φορτοεκφόρτωση των πλοίων είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα των επιχειρήσεων (81,8%). Aκολουθούν:

Ø  Αδυναμία τήρησης των απαιτούμενων χρόνων για την παράδοση των εμπορευμάτων σε πελάτες του εξωτερικού (67,3%)

Ø  Δυσκολία για την αποστολή εμπορευμάτων σε πελάτες του εξωτερικού (56,4%)

Ø  Νέα αμφισβήτηση αξιοπιστίας για την επιχείρηση από τους ξένους συνεργάτες (54,5%)

Ø  Δυσκολία για την παραλαβή πρώτων υλών και εμπορευμάτων, τα οποία βρίσκονται ακόμα στο εξωτερικό (52,7%)

Ø  Αυξημένο κόστος μεταφοράς (λόγω αλλαγής λιμανιού αναχώρησης ή συνδυασμό μεταφορικών μέσων (38,2%)

3. Λόγω της διαρκούς αλλαγής ή κατάργησης δρομολογίων από τις ναυτιλιακές εταιρείες, οι επιχειρήσεις δηλώνουν αδυναμία εκτίμησης του χρόνου παράδοσης/παραλαβής των εμπορευμάτων και οποιουδήποτε προγραμματισμού  ακόμη και στην αναπλήρωση του στοκ των προϊόντων τους. Ιδιαίτερα, μάλιστα, σε μία περίοδο όπως αυτή των Χριστουγέννων  που η αγορά αναμένει να καλύψει ένα μέρος του τζίρου που ούτως ή άλλως είναι μειωμένος, το πρόβλημα παίρνει ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις.

4. Το πλήγμα που θα δεχθεί η αξιοπιστία των ελληνικών επιχειρήσεων από τις  καθυστερήσεις αποστολής ή/και παραλαβής εμπορευμάτων, η αύξηση των τιμών λόγω αναγκαστικής επιλογής εναλλακτικών λιμανιών και κατά συνέπεια η μείωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων, ακόμη και η απώλεια πελατών είναι μόνο μερικά από τα προβλήματα που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν οι ελληνικές επιχειρήσεις, σε περίπτωση οριστικής κατάργησης της γ’ βάρδιας.

5. Τέλος, οι εξαγωγικές επιχειρήσεις αναφέρονται στη σημαντική αύξηση του χρόνου αναμονής και εξυπηρέτησης των πλοίων στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης, όχι απαραίτητα όπως αυτός διαμορφώνεται τυπικά με βάση τα επίσημα στοιχεία αναμονής και εξυπηρέτησης πλοίων, αλλά όπως οι ίδιες τον βιώνουν ως προς την όλη διαδικασία (αρχικό προγραμματισμό για φόρτωση παραγγελίας σε πλοίο που τελικά δεν έρχεται στο λιμάνι Θεσσαλονίκης ή δεν μπορεί να φορτώσει τελικώς τα συγκεκριμένα προϊόντα που θα φορτωθούν σε επόμενο πλοίο, κ.λ.π.), αλλά και στις δυσκολίες αναζήτησης εναλλακτικών λιμανιών, στην περίπτωση που συνεχιστούν οι κινητοποιήσεις, γνωρίζοντας ότι αυτό: α. θα επιβαρύνει σημαντικά το κόστος για τους ίδιους, β. θα οδηγήσει στην απώλεια πελατών, εφόσον δεν μπορέσουν να επιλέξουν αυτή τη λύση για όλους τους πελάτες τους.

Συμπληρωματικά και πέραν της γνωστοποίησης αποχωρήσεων πλοίων και περικοπών ναυτιλιακών γραμμών, ο ΣΕΒΕ επισημαίνει ότι, σύμφωνα με στοιχεία της ΟΛΘ ΑΕ:

·         Ο μέσος χρόνος αναμονής των πλοίων στο αγκυροβόλιο για την εξυπηρέτησή τους στο Σ.ΕΜΠΟ της ΟΛΘ ΑΕ έχει πλέον φτάσει στις 59 ώρες, έχοντας αυξηθεί ακόμη περισσότερο από τις 52,5 ώρες του β΄ δεκαπενθήμερου του Σεπτεμβρίου 2017. Επισημαίνεται ότι κατά το 2016 ο αντίστοιχος δείκτης ήταν 19,5 ώρες, δηλαδή τριπλασιάστηκε.

·         Ο συνολικός χρόνος αναμονής και εξυπηρέτησης στο Σ.ΕΜΠΟ της ΟΛΘ ΑΕ είναι πλέον διπλάσιος από τον Οκτώβριο του 2016. Άλλωστε οι καιρικές συνθήκες, καθώς πλησιάζουμε στο χειμώνα, θα δημιουργήσουν επιπλέον καθυστερήσεις.

·         Τα εγχώρια προς εξαγωγή Ε/Κ που φορτώθηκαν από το Σ.ΕΜΠΟ της ΟΛΘ ΑΕ τον Οκτώβριο 2017 μειώθηκαν κατά 2,06%, σε σχέση με τον Οκτώβριο 2016, ενώ η συνολική  διακίνηση του Οκτωβρίου 2017 ήταν αυξημένη κατά 4,25% TEUs σε σχέση με τον Οκτώβριο 2016. Ο δείκτης αυτός δείχνει την ανακοπή της τάσης αύξησης της διακίνησης των ελληνικών εξαγωγών λόγω της διακοπής λειτουργίας της Πύλης 16 τη βραδινή βάρδια. Για τον ΣΕΒΕ πρόκειται για το πλέον αξιόπιστο στοιχείο διαπίστωσης των επιπτώσεων στη διακίνηση από την προσωρινή κατάργηση της 3ης βάρδιας, ανεξαρτήτως του αριθμού των διασαφήσεων εξαγωγής.

·         Η μείωση αυτή παρατηρείται παρά την από αρχές Οκτωβρίου παροχή της δυνατότητας από την ΟΛΘ ΑΕ εισόδου κατά τη διάρκεια της απογευματινής βάρδιας και ολιγόωρης παραμονής περιορισμένου αριθμού εγχωρίων προς εξαγωγή Ε/Κ, τα οποία φορτώνονται κατά τη νυκτερινή βάρδια, με σκοπό την εκτόνωση της εκρηκτικής κατάστασης με τις υπερβολικές καθυστερήσεις των πλοίων στο αγκυροβόλιο.

·         Παρά τη μερική εκτόνωση της κατάστασης, το 87,44% των φορτώσεων των εγχωρίων προς εξαγωγή Ε/Κ, πραγματοποιήθηκε κατά την Α’ και Β΄ βάρδια, διαταράσσοντας την ομαλή κατανομή των εργασιών φόρτωσης κατά τις τρεις βάρδιες.

·         Η διατάραξη της ομαλής κατανομής των φορτώσεων έχει ως αποτέλεσμα  να αυξηθούν οι κινήσεις των μηχανημάτων στο Σ.ΕΜΠΟ κατά την Α’ και Β’  βάρδια, δημιουργώντας μεγάλο φόρτο εργασίας και καταπόνηση των μηχανημάτων που είναι ανέφικτο να εξακολουθήσουν να παρέχονται με αυτές τις συνθήκες για μεγάλο χρονικό διάστημα.

«Θα ήταν μάλιστα παράλειψη να μην αναφερθούμε στον ιδιαίτερο χαρακτήρα και την πρωτοκαθεδρία σε εθνικό επίπεδο του λιμένα Θεσσαλονίκης ως εξαγωγικού σε εμπορευματοκιβώτια που υπαγορεύει, τουλάχιστον μέχρι τη δημιουργία χώρου προσωρινής εναπόθεσης εντός λιμένα, τη λειτουργία του σε 24ωρη βάση. Όλα σχεδόν τα Ε/Κ που διακινούνται από το λιμάνι Θεσσαλονίκης περνούν από την Πύλη 16, σε αντίθεση με αυτό του Πειραιά που έχει σε συντριπτικά μεγάλο ποσοστό κατεξοχήν δραστηριότητα transshipment, δηλαδή Ε/Κ που ξεφορτώνονται από πλοίο και ξαναφορτώνονται σε πλοίο και α. δεν περνούν από τις πύλες του λιμανιού, β. απαιτούν λιγότερες κινήσεις μηχανημάτων και γ. αποφέρουν λιγότερα έσοδα», αναφέρει ο ΣΕΒΕ.

Όλα τα παραπάνω, σύμφωνα με τον Σύνδεσμο, αποδεικνύουν την ανάγκη άμεσης επαναφοράς της γ’ βάρδιας στην Πύλη 16 του Λιμένα Θεσσαλονίκης ώστε να μην υπάρξουν περαιτέρω επιπτώσεις στις εξαγωγές, στις παραγωγικές και εξαγωγικές επιχειρήσεις, στην τοπική και εθνική οικονομία και στην απασχόληση.

«Αναγνωρίζοντας σε κάθε περίπτωση τη διαχρονική αδυναμία του λιμανιού της Θεσσαλονίκης να δημιουργήσει χώρο προσωρινής εναπόθεσης, ο ΣΕΒΕ καλεί όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να συμβάλλουν στην επίλυση του προβλήματος. Καλεί δε ιδίως τους τελωνειακούς υπαλλήλους, οι οποίοι επιδεικνύουν κατά κανόνα ιδιαίτερη ευαισθησία στην απρόσκοπτη διεκπεραίωση των εξαγωγών, να αναστείλουν την απεργία ώστε να επαναλειτουργήσει άμεσα η γ’ βάρδια,  σε αυτή την κρίσιμη και μεταβατική περίοδο για το λιμάνι ενόψει της ολοκλήρωσης της διαδικασίας παραχώρησης, η οποία έχει δημιουργήσει υψηλές προσδοκίες στην επιχειρηματική κοινότητα για την ανάπτυξή του - που αναμφίβολα θα πρέπει σε σύντομο χρονικό διάστημα από τη μεταβίβαση να περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός χώρου προσωρινής εναπόθεσης, χωρίς καμία νέα ή έστω σημαντική επιβάρυνση των εξαγωγικών επιχειρήσεων», αναφέρει και καταλήγει:

«Ο ΣΕΒΕ αναμένει δε κατεξοχήν από τους τοπικούς τελωνειακούς υπαλλήλους που γνωρίζουν από πρώτο χέρι τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες της διακίνησης εμπορευμάτων μέσω του λιμανιού της Θεσσαλονίκης ως πύλη εισόδου-εξόδου αλλά και την καθημερινή επίπονη προσπάθεια των επιχειρήσεων της ευρύτερης περιοχής να εισάγουν πρώτες ύλες και να εξάγουν τα προϊόντα τους απρόσκοπτα, να επιδείξουν τη δέουσα κατανόηση και να επιστρέψουν στα καθήκοντά τους, τα οποία ασκούν όλα αυτά τα χρόνια, με την παρουσία μάλιστα πλέον δύο τελωνειακών υπαλλήλων στη γ’ βάρδια που θα διευκολύνει το έργο τους».

Δείτε ολόκληρη την έρευνα του ΣΕΒΕ εδώ.