Skip to main content

Πτώση του τζίρου 30% την πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων

Πτώση μέχρι και 30% σε σχέση με πέρσι παρατηρείται στην κίνηση της αγοράς στη Βόρεια Ελλάδα κατά την πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων. Επιτείνεται η αγωνία των εμπόρων, οι οποίοι ασφυκτιούν από την έλλειψ
του Δημήτρη Τσάκωνα
tsakonas@voria.gr


Πτώση μέχρι και 30% σε σχέση με πέρσι παρατηρείται στην κίνηση της αγοράς στη Βόρεια Ελλάδα κατά την πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων, ενώ επιτείνεται η αγωνία των εμπόρων, οι οποίοι ασφυκτιούν από την έλλειψη ρευστότηταςκαι βρίσκονται ένα βήμα πριν από την κατάρρευση. Παρά τις μεγάλες εκπτώσεις, που στα περισσότερα καταστήματα ξεπερνούν και το 50% η κίνηση παραμένει υποτονική, καθώς οικαταναλωτές δύσκολα αγοράζουν λόγω κρίσης και ακόμη εξαντλούν τηδραστηριότητά τους σε βόλτες, έρευνα αγοράς και καταγραφή των ποσοστώντων εκπτώσεων και των τιμών. Πονοκέφαλος για τους εμπόρους αποτελούν και τα μπλόκα τωναγροτών, καθώς εκτιμάται ότι εάν συνεχιστούν οι κινητοποιήσεις θα δημιουργηθούν προβλήματα στην  παραλαβή νέων εμπορευμάτων.

Μείωση 10-20% στη Θεσσαλονίκη

Μειωμένη κατά 10-20% είναι η κίνηση των καταναλωτών στη Θεσσαλονίκη, παρά τα ενθαρρυντικά δείγματα των πρώτων ημερών.

«Κάθε πέρσι και καλύτερα. Το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα είναι μια δύσκολη εποχή για το εμπόριο αλλά και γενικά την Ελλάδα. Εφόσον μέχρι στιγμής οι εκπτώσεις κινούνται καλά ελπίζουμε ότι θα συνεχίσουν έτσι», σημειώνει στη Voria.gr ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, κ. Παντελής Φιλιππίδης.

Αιτία για την μειωμένη σε σύγκριση με προηγούμενα χρόνια καταναλωτική κίνηση, σύμφωνα με τον κ. Φιλιππίδη είναι και το γεγονός ότι μέχρι την τελευταία μέρα πριν τις εκπτώσεις πολλοί καταστηματάρχες πουλούσαν με καθεστώς προσφορών.

«Γεγονός είναι ότι πήγαμε με προσφορές στις εκπτώσεις, κάτι που δημιούργησε προβλήματα στο θεσμό των εκπτώσεων και αυτό γιατί ο καταναλωτής είχε πάντα ένα διάστημα «αποτοξίνωσης» από την αγορά. Είχε ένα διάστημα κατά το οποίο περίμενε τις εκπτώσεις, ώστε να κάνει τα ψώνια του. Το αν τα πράγματα είναι καλύτερα ή όχι θα φανεί στα μέσα του μήνα», σημειώνει ο κ. Φιλιππίδης.

«Από ότι φαίνεται από την πρώτη εβδομάδα σε σύγκριση με πέρσι έχουμε πτώση μέχρι και 20%. Ακόμη και στις γιορτές η αγορά κινήθηκε πτωτικά σε σχέση με τα περσινά επίπεδα έως και 20-30%», αναφέρει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Κατερίνης, κ. Κωνσταντίνος Ρέχας, ο οποίος προσθέτει ότι το κυριότερο πρόβλημα αντιμετωπίζει η νότια Πιερία που είχε απώλειες μέχρι και 50% τον τελευταίο μήνα κυρίως από τα Τέμπη.

Σημαντικό ρόλο στη μειωμένη κίνηση τις πρώτες μέρες των εκπτώσεων, σύμφωνα με τον κ. Ρέχα, έπαιξε και το γεγονός ότι πολλοί καταστηματάρχες του νομού προχώρησαν σε προσφορές και κατά τη διάρκεια των εορτών.

Πτώση 15% στη Δράμα

Πτώση μέχρι και 15% σε σχέση με την περσινή κίνηση την περίοδο των εκπτώσεων σημειώνει και η αγορά της Δράμας. Ο Εμπορικός Σύλλογος του νομού βλέπει ένα – ένα τα μέλη του να βάζουν λουκέτο, αφού δεν μπορούν να ανακάμψουν λόγω της οικονομικής κρίσης.

«Είμαστε απαισιόδοξοι για το μέλλον και δυστυχώς πολλοί συνάδελφοι είναι σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Εκτίμησή μου είναι ότι θα «καταρρεύσουν» πολλοί συνάδελφοι. Πιστεύω ότι το επόμενο διάστημα θα κλείσουν πολλά καταστήματα», δηλώνει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Δράμας, κ. Κωνσταντίνος Ντινάκης.

Οι έμποροι της Δράμας προχώρησαν σε προσφορές ακόμη και πριν τις γιορτές σε μια προσπάθεια «να επιβιώσουν», όπως αναφέρει ο κ. Ντινάκης, καθώς τα τελευταία χρόνια έχουν περιέλθει σε δραματική κατάσταση.

Στην κακή ψυχολογία του καταναλωτή λόγω οικονομικής κρίσης αποδίδει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ξάνθης, κ. Γιάννης Αλεξιάδης, τη μειωμένη κίνηση και στα εμπορικά καταστήματα του νομού του.

«Η αγορά ξεκίνησε υποτονικά. Τα επίπεδα είναι χαμηλότερα από πέρσι, αλλά βέβαια με τη γενικότερη αρνητική συγκυρία που ζούμε θεωρούμε ότι η κίνηση πήγε καλύτερα από το αναμενόμενο», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Αλεξιάδης.

Μειωμένη είναι και η κίνηση στο νομό Κιλκίς, όπου σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου, κ. Σταύρο Χατζηγεωργιάδη, οι καταναλωτές δύσκολα ψωνίζουν πλέον εξαιτίας της γενικευμένης κρίσης που περνά η χώρα.

«Το πρόβλημα είναι η ψυχολογία που δημιουργείται στον καταναλωτή - και στον εισαγόμενο και στον γηγενή. Οποιοδήποτε πρόβλημα δημιουργείται στην Ελλάδα αυτόματα ρίχνει τη ψυχολογία του καταναλωτή. Υπό αυτή την έννοια μπορούμε να πούμε ότι παρόλο που βρισκόμαστε σε περίοδο εκπτώσεων είμαστε σε ύφεση», αναφέρει ο κ. Χατζηγεωργιάδης.

Αισιόδοξοι από την άλλη εμφανίζονται οι καταστηματάρχες των Σερρών, οι οποίοι θεωρούν ενθαρρυντικές τις πρώτες ενδείξεις από την κίνηση στην αγορά.

«Την πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων η αγορά κινήθηκε και συνεχίζει να κινείται καλά. Στατιστικά βρισκόμαστε στα ίδια περίπου επίπεδα με πέρσι», αναφέρει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σερρών, κ. Νίκος Βαγενάς.

Όπως σημειώνει ο ίδιος, η κίνηση μπορεί να μην ήταν η αναμενόμενη, αλλά σε σχέση με τις «αναδουλειές» των προηγούμενων μηνών οι Σερραίοι έμποροι ελπίζουν ότι κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων θα «ρεφάρουν», για να μπορέσουν όπως λένε να βγάλουν τα έξοδά τους.

«Δεν είμαστε ικανοποιημένοι από την μέχρι τώρα κίνηση, αλλά επειδή τους προηγούμενους μήνες υπήρχε μια πτώση της τάξης του 5-35% - ανάλογα με την επιχείρηση - θέλουμε να είμαστε αισιόδοξοι. Σίγουρα, υπήρξε κάποια αναζωογόνηση των ταμείων, αλλά είμαστε σε αναμονή ακόμη», συμπληρώνει ο κ. Βαγενάς.

Αισιόδοξος για την κίνηση της αγοράς εμφανίζεται και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Βέροιας, κ. Αναστάσιος Κοντογουλίδης.

«Το ξεκίνημα των εκπτώσεων είναι ενθαρρυντικό. Ο Ιανουάριος κινήθηκε θετικά μέχρι τώρα, αλλά ακόμη είναι νωρίς για να πούμε το οτιδήποτε», σημειώνει ο κ. Κοντογουλίδης.

Ανησυχίες για τα αγροτικά μπλόκα

Παρά το γεγονός ότι η αγορά δεν έχει πληγεί ακόμη από τα μπλόκα των αγροτών που «φράζουν» τις οδικές αρτηρίες της χώρας και εμποδίζουν τη διακίνηση των προϊόντων, πολλοί έμποροι εκφράζουν τις ανησυχίες τους για τα αποθέματα που διαθέτουν, αν οι κινητοποιήσεις συνεχιστούν.

Συγκεκριμένα, ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης ήταν από τους πρώτους που απέστειλαν ανοιχτή επιστολή ζητώντας από τους αγρότες να αναστείλουν τις κινητοποιήσεις τους.

Σύμφωνα με τον ΕΣΘ εξαιτίας των κινητοποιήσεων  οι επιχειρήσεις αδυνατούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, ενώ διογκώνονται τα χρηματοοικονομικά κόστη των επιχειρήσεων,  ακυρώνονται συμβόλαια, καθότι δεν τηρούνται οι συμφωνηθείσες χρονικές προθεσμίες, μειώνονται δραματικά οι πωλήσεις και υπάρχει ορατό πρόβλημα παραλαβής νέων εμπορευμάτων.

«Δεν χρειάστηκε να πάρουμε κανένα μήνυμα από την αγορά. Η αγορά τροφοδοτείται οδικώς σε όλη την Ελλάδα. Και να μην έχει δημιουργηθεί πρόβλημα ακόμη, γιατί τα μαγαζιά έχουν μια μεγάλη πληρότητα λόγω της ανέχειας της αγοράς το προηγούμενο διάστημα, θα δημιουργηθούν προβλήματα αργότερα. Εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να μην φτάσουμε την τελευταία στιγμή να παρακαλάμε να ανοίξουν οι δρόμοι, γιατί καταστρεφόμαστε. Είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε έκκληση στους αγρότες ούτως ώστε να ανοίξουν οι δρόμοι πριν γίνει μεγαλύτερο κακό», σχολιάζει ο αντιπρόεδρος του ΕΣΘ, κ. Παντελής Φιλιππίδης.