Skip to main content

Προτάσεις ΣΘΕΒ για τον αναπτυξιακό νόμο

Στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης για την αναμόρφωση του νέου αναπτυξιακού νόμου, ο ΣΘΕΒ με επιστολή του στην υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Κατσέλη, κατέθεσε τις προτ
Στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης για την αναμόρφωση του νέου αναπτυξιακού νόμου, ο ΣΘΕΒ με επιστολή του στην υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Κατσέλη, κατέθεσε τις προτάσεις του, ζητώντας περιορισμό των καθστερήσεων στην έγκριση επενδυτικών σχεδίων. Οι προτάσεις διαμορφώθηκαν με βάση την εμπειρία από τη συμμετοχή στην Περιφερειακή Γνωμοδοτική Επιτροπή Θεσσαλίας αλλά ενώ ενσωματώνονται και οι προτάσεις – παρατηρήσεις επιχειρήσεων μελών του Συνδέσμου που εντάχθηκαν στον προηγούμενο Αναπτυξιακό Νόμο 3299/2004.
Επί της αρχής, σύμφωνα με τον ΣΘΕΒ, ο νέος αναπτυξιακός νόμος θα πρέπει να διέπεται από τις αρχές της σαφήνειας των διατάξεων, της απλούστευσης διαδικασιών, της αποτελεσματικής εφαρμογής και της διαφάνειας, ενώ η προτεραιότητα που φαίνεται να δίνεται για επενδύσεις σε πράσινη ανάπτυξη δεν πρέπει να είναι αυτοσκοπός, αλλά συμπληρωματική ενέργεια στην επιδότηση επενδύσεων που αφορούν στο σύνολο του εγχώριου παραγωγικού συστήματος.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στην επιστολή, το μεγαλύτερο πρόβλημα στη λειτουργία του νόμου είναι οι πάσης φύσεως καθυστερήσεις, οι οποίες μπορούν να διακριθούν ως καθυστερήσεις στη διαδικασία αξιολόγησης του φακέλου του επενδυτικού σχεδίου, στις διαδικασίες ελέγχου ολοκλήρωσης μέρους ή του συνόλου των πραγματοποιούμενων επενδύσεων και στις πληρωμές και στις εκταμιεύσεις των οφειλόμενων ποσών προς τις επιχειρήσεις.
Για τον περιορισμό των δύο πρώτων ειδών καθυστερήσεων απαιτείται σύμφωνα με τον ΣΘΕΒ αλλαγή στο διοικητικό σύστημα αξιολόγησης, που προτείνεται να δομείται σε τρία (3) επίπεδα, και να διαμορφώνεται με κριτήριο το ύψος του προϋπολογισμού των αξιολογούμενων προτάσεων επενδύσεων, ως εξής:
Για επενδυτικές προτάσεις έως 1.000.000 Ευρώ η διαχείριση των προτάσεων να γίνεται από ενδιάμεσο φορέα, από 1.000.000 Ευρώ μέχρι 4.000.000 Ευρώ από τις Διευθύνσεις Σχεδιασμού και Ανάπτυξης των Περιφερειών (ΔΙΣΑ) και  από 4.000.000 Ευρώ και πάνω αποκλειστικά και μόνο από το Υπουργείο Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας (ΥΠΟΙΑΝ). 
Τέλος ο ΣΘΕΒ παρεμβαίνει με την επιστολή του και για άλλα σημαντικά προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπισθούν στα πλαίσια της αναμόρφωση του νόμου όπως: η  έκδοση των πάσης φύσεως αδειών που απαιτούνται για την υλοποίηση μιας επένδυσης, το σύστημα αξιολόγησης των επενδύσεων όπου προτείνεται να θεσπιστεί ως χαμηλότερο αποδεκτό όριο βαθμολογίας για την έγκριση μιας επένδυσης το 60%, η υποβολή προτάσεων  καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και η αξιολόγησή τους τουλάχιστον τέσσερις (4) φορές το χρόνο, η δημιουργία καταλόγου βάσης δεδομένων μοναδιαίου κόστους ανά κατηγορία δαπάνης και κατηγορία επενδύσεων, για τις καθυστερήσεις στις πληρωμές και αποταμιεύσεις, που σύμφωνα με το Σύνδεσμο αποτέλεσαν απ’ τα βασικά προβλήματα του προηγούμενου νόμου και τέλος για τα αφορολόγητα αποθεματικά.