Skip to main content

Πώς σχεδιάζει να μεταμορφώσει τη Θεσσαλονίκη ο κεντρικός δήμος

Ποιες οι προτάσεις του δήμου Θεσσαλονίκης για την αναζωογόνηση του ιστορικού-εμπορικού κέντρου και τη βελτίωσης της ποιότητας ζωής.

Τις προτάσεις του δήμου Θεσσαλονίκης για το Αστικό περιβάλλον και βιώσιμη κινητικότητα παρουσίασε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Καθαριότητας και Περιβάλλοντος Θανάσης Παππάς, κατά τη διάρκεια του συνεδρίου υπό τον τίτλο «Θεσσαλονίκη 2030: Σχεδιάζοντας ένα άλλο αστικό μέλλον».

Επιδίωξη της δημοτικής αρχής, όπως ανέφερε ο κ. Παππάς, είναι να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις, ώστε να υπάρξει ένας ενιαίος βηματισμός με όλους τους φορείς. «Εμείς θέλουμε μια ανθεκτική, πράσινη, συνεκτική και δυναμική πόλη τη Θεσσαλονίκη. Να έχουμε ένα στρατηγικό πλάνο, βασικό έργαλείο για την ανάπτυξη της μητροπολιτικής επιτροπής της Θεσσαλονίκης» υπογράμμισε, σημειώνοντας πως για «ένα καπρίτσιο δεν έχει ψηφιστεί το ρυθμιστικό σχέδιο Θεσσαλονίκης». Στόχοι του Ολοκληρωμένου Σχεδίου Αστικής Ανάπτυξης είναι η αναζωογόνηση του ιστορικού-εμπορικού κέντρου της πόλης και η βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της Θεσσαλονίκης.

ΟΙ ΜΕΙΖΟΝΕΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ:

ΔΕΘ: συνεδριακό – εκθεσιακό κέντρο σε έκταση της τάξης του 50% της σημερινής. Απόδοση υπόλοιπης έκτασης για κοινόχρηστες και κοινωφελείς χρήσεις

ΛΙΜΑΝΙ:
•    άνοιγμα προς την πόλη
•    διάκριση σε 2 τμήματα: 1ος προβλήτας: αστικές χρήσεις, 2ος – 6ος προβλήτας: λιμενικές χρήσεις
•    χωροθέτηση Επιχειρηματικού Κέντρου μεταξύ 2ου και 3ου προβλήτα (έκταση 121,5 στρ. με χρήσεις: γραφείων, εμπορικών καταστημάτων, διοίκησης και παραγωγικών δραστηριοτήτων)
•    σταθμός μετεπιβίβασης ΜΜΜ

ΘΑΛΑΣΣΙΟ ΜΕΤΩΠΟ: στροφή της πόλης προς τη θάλασσα, ενιαίος σχεδιασμός, μαρίνες, ναυταθλητισμός, θαλάσσια συγκοινωνία, ολοκληρωμένη ανάπτυξη περιοχών

«ΠΥΛΕΣ»: Υλοποίηση Προγραμμάτων Πολεοδομικής Ανάπτυξης Υπερτοπικών – Μητροπολιτικών Πόλων Αναπτυξιακών Δραστηριοτήτων με καθορισμό ειδικών όρων δόμησης (Λαχανόκηποι, ΝΑ Πύλη, Επταπύργιο, περιοχή Μεγάρου Μουσικής – Ποσειδώνιου – Μύλων Αλλατίνη)

ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΥΠΕΡΤΟΠΙΚΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ: βέλτιστη αξιοποίηση Στρατοπέδων, ανενεργών εκτάσεων ΟΣΕ, Υποδομών Υγείας, Υποδομών Αθλητισμού, απομάκρυνση ενεργών Κοιμητηρίων από αστικές περιοχές

Το Επιχειρησιακό σχέδιο  2014 – 2019 «Πρωτοβουλία για τη Θεσσαλονίκη»:

ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ

  • Ενοποίηση των υφιστάμενων πράσινων χώρων μεταξύ τους και με το περιαστικό δάσος του Σέιχ Σου - Ένταξη στον αστικό ιστό των ρεμάτων.
  • Προώθηση της μετατροπής του χώρου της ΔΕΘ και Γ’ Σώματος Στρατού σε χώρο πρασίνου, αναψυχής και πολιτισμού με εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο.
  • Ανάπλαση πλατειών στις κοινότητες και ανασχεδιασμός μικρών ελεύθερων χώρων πρασίνου.
  • Μετατροπή του Ζωολογικού Κήπου σε πάρκο οικόσιτων ζώων
  • Πλήρης αξιοποίηση της Νέας Παραλίας ως χώρου αναψυχής, ξεκούρασης και προσέγγισης με τη θάλασσα.
  • Αναζήτηση λύσεων για τη μόνιμη πεζοδρόμηση της παλιάς παραλίας.
  • Συστηματική δενδροφύτευση και πεζοδρόμηση σε γειτονιές, βάσει του προγράμματος αστικών αναπλάσεων.
  • Ανάπλαση και ανάδειξη του κοινόχρηστου χώρου του όρμου Κελαρίου και δημιουργία μαρίνας και καταφυγίου ιστιοπλοϊκών σκαφών στο χώρο του Μεγάρου Μουσικής

ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ

  • Επικαιροποίηση και εφαρμογή προτάσεων ΣΑΣΘ για την ανακούφιση του κυκλοφοριακού προβλήματος.
  • Αξιοποίηση δημοτικών οικοπέδων για την κατασκευή μηχανικών parking σε όλες τις κοινότητες.
  • Εντατικοποίηση ελέγχων στις λεωφορειολωρίδες και στις πιάτσες ταξί. Αυστηρή τήρηση των ωραρίων φορτοεκφορτώσεων
  • Δημοπράτηση διευρυμένου συστήματος ενοικίασης ποδηλάτων, ανασχεδιασμός και επέκταση των ποδηλατοδρόμων και των λεωφορειολωρίδων.
  • Εφαρμογή νέου συστήματος για parking στους δρόμους και δρομολόγηση mini bus για συστηματική σύνδεση με τους χώρους parking.
  • Προώθηση και ολοκλήρωση της παράκτιας συγκοινωνίας
  • Προώθηση του τραμ και ένταξή του στην προγραμματική περίοδο 2014-2020.
  • Έναρξη λειτουργίας του προαστιακού και δρομολόγια Σίνδος-Λιμάνι.


    ΑΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • Ενοποίηση και προβολή αρχαιολογικών και ιστορικών χώρων (Βενιζέλου – Μπεζεστένι – Αλκαζάρ – Διοικητηρίου – Αγ. Δημητρίου).
  • Ανάπλαση του άξονα της πλατείας Ιπποδρομίου, της πλατείας Διοικητηρίου, της Δημητρίου Γούναρη από τον Λευκό Πύργο έως τη Ροτόντα.
  • Ανάπλαση του άξονα της Αριστοτέλους, από τη λεωφόρο Νίκης έως τον Άγιο Δημήτριο.
  • Ανάπλαση του άξονα πανεπιστημίου – κάστρων, που θα περιλαμβάνει την περιοχή Ευαγγελίστριας, Κήπων του Πασά και Βυζαντινών Τειχών.
  • Υπογειοποίηση της λεωφόρου Βασιλέως Γεωργίου Α΄ στο ύψος του Νέου Δημαρχείου και του κόμβου ΧΑΝΘ και δημιουργία μιας νέας μεγάλης κεντρικής πλατείας στην πόλη, της πλατείας Δημαρχείου
  • Ολοκλήρωση της Νέας Παραλίας, από το Μέγαρο Μουσικής έως το όριο του Δήμου Θεσσαλονίκης στην οδό Αργοναυτών και ανάπλαση περιοχής όρμου Κελαρίου.
  • Δημιουργία μεγάλου ιστορικού περιπάτου της πόλης. Αχειροποίητος – Ρωμαϊκή αγορά – Καπάνι.
  • Προώθηση της ανάπλασης του χώρου της ΔΕΘ με δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου, εκθεσιακού και συνεδριακού κέντρου.

Σχέδιο Δράσης του Δήμου για την Βιώσιμη Έξυπνη κινητικότητα
 
Το Σχέδιο Δράσης του Δήμου για την Βιώσιμη Έξυπνη κινητικότητα βρίσκεται σε τελική φάση ολοκλήρωσης του και αποτελεί το αποτέλεσμα της συνεργασίας της Διεύθυνσης Βιώσιμης Κινητικότητας  και του Ινστιτούτου Μεταφορών.

Πρόκειται για έργα, παρεμβάσεις και μελέτες που εξυπηρετούν  τους στόχους της Βιώσιμης αστικής ανάπτυξης του. Το σχέδιο περιλαμβάνει προτάσεις έργων και εφαρμογής νέων τεχνολογιών για θέματα κυκλοφορίας και μεταφορών ακόμη και αν αυτά δεν ανήκουν στην αρμοδιότητα του Δήμου.

Ο περιορισμός της χρήσης του ΙΧ, η διαμόρφωση νέων δικτύων πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων, οι υπογειοποιήσεις οδών και η διαμόρφωση πάρκινγκ είναι μέσα στις προτεραιότητες του δήμου για το ιστορικό κέντρο. Όπως ανέφερε ο κ. Παππάς στόχος είναι «να βγεί το αυτοκίνητο από το ιστορικό κέντρο, στο οποίο πρότεινε να μπουν μπάρες».

Μέσα στις προτάσεις του δήμου είναι η πεζοδρόμηση τμήματος της Ερμού, η υπογειοποίηση της λεωφόρου Βασιλέως Γεωργίου στο ύψος του δημαρχείου και του κόμβου της ΧΑΝΘ, με στόχο μια νέα κεντρική πλατεία.



Τι περιλαμβάνει το σχέδιο:

  • Έργα αναπλάσεων για την ανάδειξη και την οργάνωση υποβαθμισμένων περιοχών με κύριο στόχο την διευκόλυνση της κίνησης των πεζών
  • Χρήση νέων τεχνολογιών για την εύρυθμη λειτουργία των λεωφωρειολωρίδων και την διαχείριση  των χώρων στάθμευσης
  • Εισαγωγή της ηλεκτροκίνησης στους στόλους οχημάτων του δήμου και διασύνδεση με ηλεκτρικά οχήματα των χώρων στάθμευσης γύρω από το κέντρο
  • Διαχείριση ( και με χρήση νέων τεχνολογιών) των αστικών διανομών και των χώρων φορτοεκφόρτωσης αλλά και την εύρεση νέων τρόπων για να μειώσουμε σε συνεργασία με τις επιχειρήσεις τον αριθμό των οχημάτων διανομής που επιβαρύνουν το κέντρο της πόλης
  • Έργα για την ανάπτυξη και λειτουργική αναβάθμιση των περιοχών γύρω από τους τερματικούς σταθμούς των Δημοσίων Συγκοινωνιών
  • Την αναβάθμιση και επαναπροσδιορισμό του δικτύου των ποδηλατοδρόμων για τη βελτίωση της πρόσβασης και της οδικής  ασφάλειας των ποδηλατών
  • Προώθηση της ανάπτυξης νέων μέσω σταθερής τροχιάς όπως το ΤΡΑΜ.


Μέσα στις προτάσεις του δήμου για το νέο ΕΣΠΑ είναι:

-Επέκταση ποδηλατόδρομου Δήμου Θεσσαλονίκης και η εγκατάσταση και λειτουργία τελεφερίκ στην πόλη,

-Δημιουργία πολιτιστικών δικτύων διαδρομών που θα διευκολύνουν την πρόσβαση των επισκεπτών στα μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς και ανάδειξη του άξονα Αχειροποίητου - Αγίας Σοφίας, Αριστοτέλους (Ανάπλαση πλατείας Αριστοτέλους), του άξονα Δημητρίου Γούναρη: Πεζόδρομος Δημ. Γούναρη από Π. Μελά έως Λεωφ. Νίκης (πλατεία Φαναριωτών), του άξονα Βενιζέλου (Ανάπλαση Πλατείας Ελευθερίας) και του άξονα Βαρδαρίου (Ανάπλαση Πλατείας Διοικητηρίου).