Skip to main content

Μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον για ΟΛΘ, Απρίλιο οι δεσμευτικές προσφορές

Συζητήσεις με τη ΓΑΙΑ ΟΣΕ για το στρατόπεδο Γκόνου, διαγωνισμός για μεγάλο εμπορευματικό. Στον επόμενο γύρο η παραχώρησης της Εγνατίας Οδού.

Ζωηρό παραμένει το επενδυτικό ενδιαφέρον για το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ενώ στους 8 υποψηφίους αγοραστές για την ΟΛΘ Α.Ε. θα ήθελαν να προστεθούν και άλλοι όψιμοι ενδιαφερόμενοι, οι οποίοι ενδέχεται να επιδιώξουν να ενταχθούν σε κάποιο από τα σχήματα που συμμετέχουν στο διαγωνισμό πώλησης.

Την παραπάνω δήλωση έκανε από τη Θεσσαλονίκη ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Στέργιος Πιτσιόρλας, ο οποίος επανέλαβε ότι μέσα στον Απρίλιο θα ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία με την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών.

Ο κ. Πιτσιόρλας, που νωρίτερα σήμερα είχε συναντήσεις με τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης και τον πρόεδρο της Ισραηλιτικής Κοινότητας, "για την τακτοποίηση θεμάτων που αφορούν ακίνητα", τόνισε ότι η κυβέρνηση της αριστεράς θα αποτελέσει έκπληξη και θα προχωρήσει αποφασιστικά τις ιδιωτικοποιήσεις, προσθέτοντας ότι η πρόσφατη υπογραφή της σύμβασης με την κοινοπραξία Fraport- Slentel για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, "στέλνει πολιτικό μήνυμα ανυπολόγιστης αξίας, προς τους επενδυτές", καθώς η γερμανική Fraport έδωσε στην ουσία "ψήφο εμπιστοσύνης" στη χώρα μας.

Κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στην παραχώρηση των αεροδρομίων ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ είπε ότι δεν τον προβληματίζει η προσφυγή των εργαζομένων της ΟΣΥΠΑ στα δικαστήρια, επειδή η σύμβαση είναι στέρεη και διαχωρίζει τα ρυθμιστικά ζητήματα από τις εμπορικές δραστηριότητες και εκμεταλλεύσεις, ενώ η ΥΠΑ και οι εργαζόμενοι σε αυτήν δε θίγονται στο ελάχιστο.

Ο κ. Πιτσιόρλας μίλησε για μία σύμβαση με εξαιρετικά μεγάλα οφέλη για το δημόσιο, η οποία πέραν του τιμήματος της παραχώρησης ( 1,2 δισ) , του ετησίου ενοικίου και του μεριδίου επί των κερδών προ φόρων , τόκων και αποσβέσεων, προβλέπει επενδύσεις 330 εκατ. ευρώ στη τετραετία.

Οι επενδύσεις στα 40 χρόνια της παραχώρησης μπορεί να ξεπεράσουν το 1 δισ κατά πολύ, αφού ο παραχωρησιούχος δεσμεύεται να τηρήσει το υψηλό επίπεδο των υπηρεσιών.

Το αεροδρόμιο "Μακεδονία"

Από τις επενδύσεις που θα γίνουν στα 14 αεροδρόμια, σημαντικό μέρος αφορά στο αεροδρόμιο "Μακεδονία".

Όπως έχει πληροφορηθεί η Voria.gr, oι επενδύσεις στο "Μακεδονία" θα αφορούν κυρίως τον αεροσταθμό στον οποίο μέχρι το 2020, δηλαδή με την πρώτη επέκταση, θα προστεθούν 35.000 τ.μ. έτσι που η έκτασή του να ξεπερνάει τα 62.400 τ.μ., αύξηση κατά 128%.

Ανάλογα με τις επιβατικές ανάγκες, οι επεκτάσεις θα μπορούσαν στο βάθος 30ετίας να δημιουργήσουν έναν αεροσταθμό έως 109.500 τμ., μια αύξηση χωρητικότητας πάνω από 300%. Ενδεικτικά, έως το 2030 ο αεροσταθμός θα μπορούσε να επεκταθεί κατά 26.450 τμ, στα 88.800 τμ και έως το 2045 να προστεθούν επιπλέον 20.600 τμ.

Να αναφερθεί ότι η Fraport προβλέπει ότι η κυκλοφοριακή κίνηση του αερολιμένα θα υπερβεί τα 6 εκατ. επιβάτες σταδιακά εντός της ερχόμενης 5ετίας, δηλαδή αύξηση άνω του 20% σε σχέση με την κίνηση του 2014 και του 2015.

Σημαντικό μέρος της ενημέρωσης από τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ αφορούσε στην πώληση των ΟΛΠ και ΟΛΘ.

Για τον ΟΛΠ- σημειωτέον δεν αναφέρθηκε σε νέα παράταση για τις προσφορές- αναμένεται τη Δευτέρα 21/12 η κατάθεση των δεσμευτικών από τους υποψηφίους. Οι προσφορές θα αποσφραγιστούν, λόγω γιορτών, στις αρχές του νέου έτους.

Ο κ. Πιτσιόρλας κτίμησε ότι θα υπάρξουν προσφορές παρά τις εξαιρέσεις μεγάλων τμημάτων της λιμενικής ζώνης του ΟΛΠ. Για το λιμάνι του Πειραιά, πέραν του τιμήματος, προβλέπονται επενδύσεις 300 εκατ. ευρώ και, μετά την πρώτη 5ετιία, επιπλέον 50 εκατ. ευρώ.

Η πώληση της ΟΛΘ ΑΕ

Σε ό,τι αφορά στον ΟΛΘ, ο κ. Πιτσιόρλας είπε οτι στην περίπτωση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης δεν υπάρχουν τα προβλήματα που υπήρξαν με τη λιμενική ζώνη του ΟΛΠ. Η 1η προβλήτα, μετά την πώληση της ΟΛΘ Α.Ε θα συνεχίσει να έχει τις σημερινές χρήσεις, ενώ το μεγάλο κτίριο του διατηρητέου επιβατικού σταθμού, θα παραχωρηθεί και πιθανότατα θα λειτουργεί σαν πολυχώρος.

Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ επισήμανε ότι και στην περίπτωση του ΟΛΘ δεν ενδιαφέρει μόνο το τίμημα της πώλησης, αλλά οι επενδύσεις που θα είναι "σημαντικές" και που ακόμη δεν έχουν οριστικοποιηθεί. "Είναι καιρός" είπε, "να μη μιλάμε μόνο για το στρατηγικό χαρακτήρα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, αλλά να κάνουμε και κάτι".

Ο κ. Πιτσιόρλας συνέδεσε την πώληση της ΟΛΘ ΑΕ, με την ανάπτυξη της χώρας σαν κέντρο συνδυασμένων μεταφορών και είπε ότι, μετά την νέα προκήρυξη για το Θριάσιο, το ΤΑΙΠΕΔ έχει έρθει σε συνεννόηση με τη ΓΑΙΑ ΟΣΕ για το στρατόπεδο Γκόνου. Έχουν αρχίσει τα έργα καθαρισμού της έκτασης, δεν απαιτούνται νέες αδειοδοτήσεις για χρήσεις εμπορευματικού και πως οι σχετικές ανακοινώσεις για το διαγωνισμού για το στρατόπεδο Γκόνου, προβλέπονται για τον Ιανουάριο. Η δημιουργία εμπορευματικού στο στρατόπεδο κάνει ακόμη ελκυστικότερη την αγορά της ΟΛΘ Α.Ε., υποστήριξε.

Στις μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις περιλαμβάνονται και η πώληση των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Rosco, με την κατάθεση δεσμευτικών προσφορά, έως το τέλος Φεβρουαρίου.

Στην αναλυτική ενημέρωση που έκανε ο κ. Πιτσιόρλας, αναφέρθηκε και στους δρόμους της ενέργειας και όχι μόνο των μεταφορών λέγοντας ότι "πρέπει να γίνουμε κεντρική πύλη στο δρόμο του φυσικού αερίου", αξιοποιώντας και το μεγάλο έργο του ΤΑΡ. Έτσι προωθείται η ολοκλήρωση της πώλησης της ΔΕΣΦΑ στη Socar, με τη μεταβίβαση ποσοστού σε ευρωπαϊκές εταιρείες. Μετά το καλοκαίρι έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον για το 17% από την ιταλική Snam αλλά και την ελβετική Fluxys μαζί με την ολλανδική Gasunie.

Στο μεταξύ, τις επόμενες ημέρες θα ανακοινωθεί η νέα διαδικασία για τον Αστέρα της Βουλιαγμένης, ενώ στις άμεσες προτεραιότητες του ΤΑΙΠΕΔ είναι και η πώληση του Ελληνικού, με τους ΟΤΑ να συμμετέχουν στις συζητήσεις με τον επενδυτή ώστε να βελτιωθεί το σχέδιο και να αρχίσει η υλοποίηση του project. Οι συζητήσεις προβλέπεται να ολοκληρωθούν στους πρώτους μήνες του 2016.

Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και των καθέτων της, ο κ. Πιτσιόρλας είπε ότι εντάσσεται στον επόμενο κύκλο των παραχωρήσεων. Στόχος είναι η τεχνική εταιρεία του δημοσίου, η Εγνατία Οδός Α.Ε., να ενισχυθεί από πλευράς αντικειμένου, ενώ αυτή θα έχει τον έλεγχο του παραχωρησιούχου.

Τα ακίνητα του δημοσίου

Σε ό,τι αφορά τα ακίνητα, σε τούτη τη φάση προωθείται η πώληση των ακινήτων σε Ρόδο(Αφάντου) και Κέρκυρα, ενώ ενδιαφέρει η αξιοποίηση των πολλών και σημαντικών ακινήτων του δημοσίου και των φορέων του.

Στο πλαίσιο αυτό, θα "τακτοποιηθούν" και όλες οι εκκρεμότητες που σχετίζονται με τις χρήσεις στην παραλία της Θεσσαλονίκης, ενώ προς το τέλος του έτους και στις αρχές του 2016, θα γίνουν ανακοινώσεις που αφορούν στις συναντήσεις που είχε σήμερα ο κ. Πιτσιόρλας με τον Μητροπολίτη κ.κ. Άνθιμο και τον πρόεδρο της Ι.Κ.Θ. κ. Σαλτιέλ. Άλλωστε ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ έχει συναντηθεί πολλές φορές με το δήμαρχο Θεσσαλονίκης κ. Μπουτάρη, ο οποίος ενδιαφέρεται για να περιέλθει η 1η προβλήτα του ΟΛΘ στο Δήμο αλλά και για να έχει ο Δήμος έσοδα από τον παραχωρησιούχο.

Σημειώνεται ότι μεταξύ των θεμάτων που θα ρυθμιστούν με την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης του ΟΛΘ, είναι και η αύξηση του ανταλλάγματος στο 3,5% επί του τζίρου, που θα πρέπει κατά τον κ. Πιτσιόρλα να αποδίδεται στους ΟΤΑ. Με τη σύμβαση θα λυθεί επίσης το ζήτημα της άσκησης του δημοσίου ελέγχου, θα οριστεί η λιμενική ζώνη και οι χρήσεις, όπως και ζητήματα νομικά. Το υπουργείο Ναυτιλίας θα πρέπει να καταθέσει σχέδιο νόμου για την Λιμενική Αρχή.