Κυριακή 27 Μαΐου 2018
x

ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΕΙ ΟΡΙΣΤΙΚΑ Ο ΑΓΩΓΟΣ ΙΣΡΑΗΛ - ΤΟΥΡΚΙΑΣ

Ο διευθυντής της ενεργειακής Delek δήλωσε ότι είναι πολύ νωρίς για να αποκλείσει μια συμφωνία με την Τουρκία, πατά τη στάση του Ερντογάν.

Ένα άρθρο του Bloomberg, με τίτλο "Προβληματικός ένας αγωγός Τουρκίας-Ισραήλ", έρχεται να μας υπενθυμίσει ότι παρά τα ανυπέρβλητα διακρατικά εμπόδια, συζητείται ακόμη η προοπτική ενός τέτοιου αγωγού, έστω και με φανερή την ατονία μεταξύ των δύο πλευρών.

Μεταδίδει το Bloomberg, ότι η υποστηριζόμενη από τις ΗΠΑ πρωτοβουλία για την κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού φυσικού αερίου μεταξύ Ισραήλ και Τουρκίας φαίνεται όλο και πιο προβληματική, καθώς ο Πρόεδρος της Τουρκίας Ταγίπ Ερντογάν κλιμακώνει τις δημόσιες καταγγελίες εναντίον του ισραηλινού κράτους.

Κατά το δημοσίευμα όμως, που μετέφερε το κυπριακό Sigma, o Malcolm Hoenlein, διευθυντής της ισραηλινής ενεργειακής εταιρείας Delek, δήλωσε ωστόσο ότι είναι πολύ νωρίς για να αποκλείσει μια συμφωνία με την Τουρκία, παρόλο που ο Ερντογάν "περιπλέκει την πρόοδο". «Το εμπόριο εξακολούθησε να αναπτύσσεται ακόμα και μετά τη συρρίκνωση των σχέσεων του 2010», σημείωσε ο Hoenlein, που είναι παράλληλα ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Διάσκεψης των Προέδρων των Μεγάλων Αμερικανικών Εβραϊκών Οργανώσεων.

Σ’ αυτό το σημείο να υπενθυμίσω, ότι εξετάζονται τέσσερις πιθανές λύσεις για την μεταφορά του ισραηλινού φυσικού αερίου στην Ευρώπη, αποκλειομένης της πέμπτης, της από ξηράς μεταφορά μέσω Λιβάνου, Συρίας προς Τουρκία, λόγω των γνωστών γεγονότων.

Ό υποθαλάσσιος αγωγός, που θα διέλθει από την κυπριακή ΑΟΖ -δεν έχει ξεκαθαριστεί απολύτως, αν απαιτείται η έγκριση της Κύπρου- προς την Τουρκία, η κατασκευή Τερματικού Σταθμού Υγροποίησης φ/α στην Κύπρο, η χρησιμοποίηση των υπαρχόντων εγκαταστάσεων υγροποίησης στην Αίγυπτο και ο αγωγός MedEast, για τον οποίο ενδιαφέρεται κυρίως η Ελλάδα, και που μέχρι πρότινος ήταν η τελευταία επιλογή, αλλά αυξήθηκαν οι πιθανότητες προτίμησής του.

Ο Hoenlein πάντως, φανέρωσε την προτίμησή του. «Η Αίγυπτος είναι μια καλύτερη επιλογή σε αυτό το σημείο, επειδή υπάρχουν πολλά που πρέπει να γίνουν με τα υπάρχοντα εργοστάσια Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου εκεί», ανέφερε στην συνέντευξή του στο Bloomberg, προσθέτοντας: «Η αιγυπτιακή Κυβέρνηση επιθυμεί, επίσης, να συμμετάσχει στην ανάπτυξη αποθεμάτων φυσικού αερίου στο Ισραήλ, την Αίγυπτο και ενδεχομένως την Κύπρο».

Εκείνο που -προς το παρόν, και όσο υπάρχει ο Ερντογάν- διακρίνεται, είναι ότι το Ισραήλ έχει μετατοπίσει τις προτεραιότητές του σε εξαγωγές προς την Αίγυπτο και σε άλλες αγορές, εξαιτίας της αυξανόμενης αντιπαράθεσης με την Τουρκία. Οι προσπάθειες για την επίτευξη συναντίληψης με την Τουρκία συνεχίζονται, αλλά ο ρυθμός των συνομιλιών έχει μειωθεί απότομα.

Τώρα, το Ισραήλ επικεντρώνεται σε άλλα περιφερειακά σχέδια που ενέχουν πολιτικούς κινδύνους ή είναι οικονομικά αμφισβητούμενα. Η Noble και η Delek, οι κύριοι μέτοχοι του Λεβιάθαν, υπέγραψαν συμφωνία ύψους 10 δισ. δολ. με την Ιορδανία το 2016, αλλά πασχίζουν για να κλείσουν άλλα περιφερειακά συμβόλαια. Οι μετοχές της Delek σημείωσαν πτώση του 7,2% την Δευτέρα, την μεγαλύτερη από τον Αύγουστο του 2015.

Το ενδιαφέρον της Τουρκίας για το φυσικό αέριο του Ισραήλ είναι αυθεντικό και αν και συνομιλίες με το Ισραήλ για τον αγωγό έχουν επιβραδυνθεί, δεν έχουν τελειώσει. Για τα ισραηλινά ενεργειακά στελέχη, η Τουρκία προσφέρει μια σχετικά σταθερή οικονομία, με μεγάλες ενεργειακές απαιτήσεις. Ωστόσο, οι πολιτικές εντάσεις έχουν δημιουργήσει προβληματισμό για μακροπρόθεσμους κινδύνους για τη ροή φυσικού αερίου. [Η τουρκική εταιρεία αγωγών Botas ακύρωσε την επίσκεψη στο Ισραήλ τον περασμένο Δεκέμβριο].

Το Ισραήλ, όπως είναι γνωστό, διερευνά, επίσης, την επιλογή του αγωγού που θα διασχίζει την Κύπρο, την Ελλάδα και την Ιταλία και θα κοστίζει τουλάχιστον 6 δισ. δολάρια. Τα στελέχη που ασχολούνται με φ/α είναι σκεπτικά σχετικά με την οικονομική βιωσιμότητα του έργου και ότι ο τουρκικός έλεγχος στα Κατεχόμενα θα μπορούσε να δημιουργήσει εμπόδια. Υπενθυμίζω πάντως, ότι η ΕΕ έχει διαθέσει 34,5 εκατ. ευρώ για την εκπόνηση μελέτης κατασκευής.




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ