Skip to main content

Ποιοι θέλουν πραγματικά την καταπολέμηση της διαφθοράς;

Δεν αποτελεί εμπαιγμό ότι ενώ υπάρχουν άπειρα δημοσιεύματα για το λαθρεμπόριο καυσίμων ή τσιγάρων, η πάταξή του φτάνει μέχρι τον βενζινοπώλη;

Να ξεκαθαρίσουμε εξ αρχής, ότι όλοι θέλουμε την πάταξη της διαφθοράς, αρκεί να μη πλησιάζει εμάς, είτε προσωπικώς είτε ως μέλη κάποιας κοινωνικής ομάδας. Όπως συμβαίνει και με τις μεταρρυθμίσεις. Όλοι απαιτούμε να γίνουν, εμείς όμως να διατηρήσουμε τα κεκτημένα.

Πέραν αυτών, υπάρχει και η διαπλοκή μεταξύ πολιτικών και εθνικών, ή αλλοδαπών προμηθευτών, αλλά και μεταξύ πολιτικών και εκλογέων, ημών δηλαδή. Όλα αυτά σημαίνουν, πως η επιθυμία για πάταξη της διαφθοράς είναι ανειλικρινής σε πολλές εργασιακές και κοινωνικές τάξεις,και σε πολλούς μεμονωμένους πολίτες. Αυτός είναι και ο λόγος που κάθε διακήρυξη για την… πάταξή της, ακούγεται ανούσιος.

Κατ’ αρχάς, αν πράγματι θέλουμε την πάταξη της διαφθοράς, πρέπει να αντιμετωπίσουμε, πρώτον την αναζήτηση ανιδιοτελών προσώπων που θα επανδρώσουν την ομάδα δίωξης.

Μεγάλο πρόβλημα αυτό, από την στιγμή που υπάρχουν περιστατικά, όπου υπάλληλοι του ΣΔΟΕ δεν άντεξαν στον πειρασμό της δωροδοκίας. Αν υπάρξει άλλο Σώμα που θα παρακολουθεί το ΣΔΟΕ, ίσως χρειασθεί κάποιο άλλο όργανο που θα παρακολουθεί το Σώμα, το οποίο θα παρακολουθεί το ΣΔΟΕ. Παραλογισμός…

Προφανώς και υπάρχουν έντιμοι υπάλληλοι στο υπουργείο Οικονομικών, και είναι ανεπίτρεπτο να τους ταυτίζουμε με τις λίγες περιπτώσεις που αποκαλύπτονται. Επιβάλλεται όμως, και αυτά τα λίγα περιστατικά, να κολάζονται αυστηρότατα (και όχι με τον τρόπο που εκδικάζει το Πειθαρχικό τους γιατρούς), ώστε εκτός της αποτροπής να υπάρχει και εμπιστοσύνη στους ελεγχόμενους.

Το δεύτερο, που θα συντελέσει και στον περιορισμό των κρουσμάτων που αναφέρθηκαν ανωτέρω, είναι χρήση της ηλεκτρονικής τεχνολογίας. Όσα χρήματα και αν χρειαστούν για την καθιέρωση προγραμμάτων, που θα αποκλείουν την διαμεσολάβηση προσώπων, θα είναι ελάχιστα εμπρός στο όφελος.

Όμως, κι εδώ υπάρχουν οι υπόνοιες, ότι υπάρχουν συμφέροντα που «σαμποτάρουν» την διενέργεια ηλεκτρονικών πράξεων, είτε επειδή υπάρχει ο φόβος απολύσεων του πλεονάζοντος προσωπικού, είτε επειδή κάποιοι «πονηροί» δεν θέλουν τον αντικειμενικό έλεγχο, που αποτρέπει φαινόμενα διαφθοράς. Το επιχείρημα ότι δεν γνωρίζουν οι υπάλληλοι των χειρισμό ηλεκτρονικών υπολογιστών, είναι ντροπή να προβάλλεται, την ώρα που νήπια πιτσιρίκια είναι άριστοι χειριστές ηλεκτρονικών μηχανών.

Και τρίτον, και δυσκολότερο, είναι η αποφυγή εκ μέρους των πολιτικών αθέμιτων συνδιαλλαγών με προμηθευτές και ψηφοφόρους. Όποιος γνωρίζει πώς μπορεί να γίνει αυτό, θα προσφέρει τεράστια υπηρεσία. Φαντάζει κοροϊδία το γεγονός ότι βρέθηκε ως αποδιοπομπαίος τράγος ο κ. Τσοχατζόπουλος, και έτερος ουδέν. Όλα τα άλλα «καραμπινάτα» σκάνδαλα, έχουν φακέλους κλεισμένους στο συρτάρι, ή και στο αρχείο.

Δεν αποτελεί εμπαιγμό το γεγονός ότι ενώ υπάρχουν άπειρα δημοσιεύματα περί του πώς γίνεται το λαθρεμπόριο των καυσίμων ή των τσιγάρων, η πάταξη του λαθρεμπορίου φτάνει μέχρι τον βενζινοπώλη;

Όλα τα ανωτέρω δεν μου επιτρέπουν να είμαι αισιόδοξος, ούτε με τις χθεσινές δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού. Μόνον αν δω πράξεις θα ελπίσω ό,τι κάτι μπορεί να συμβεί, επειδή χρόνια και χρόνια ακούω παρόμοιες εξαγγελίες.

Μάλιστα, σε προχθεσινό κείμενό της η Διεθνής Διαφάνεια (Transperancy International - TI) που ασχολείται με τη διαφθορά ανά την υφήλιο, διαπιστώνει ότι η κυβέρνηση Τσίπρα-Καμμένου, ανεξαρτήτως των προθέσεών της, δεν έφερε αποτελέσματα σ’ αυτόν τον τομέα, και σημειώνει πως ενώ είχε εξαγγείλει πως θα παρουσιάσει ένα πλήρες σχέδιο για την καταπολέμηση της διαφθοράς, μετά από τόσους μήνες δεν το έχει παραδώσει.

Υπενθυμίζει δε την υπόσχεση της κυβέρνησης ότι θα επανεξετάσει όλα τα προηγούμενα σκάνδαλα δωροδοκίας των κυβερνητικών αξιωματούχων, παντού στο Δημόσιο. Δεν γνωρίζουμε τι έπραττε ο κ. Νικολούδης, αφού δεν μας ενημέρωσαν ούτε και για ποιο λόγο αντικαταστάθηκε, αφού η τοποθέτησή του στον ανάλογο φορέα είχε επιφέρει τους ίδιους επαίνους, με αυτούς που αποδίδονται τώρα στον αντικαταστάτη του.