Skip to main content

Σαββάκης:Πέντε προτάσεις για μεταρρυθμίσεις προς τον κ. Γιώργο Πιτσιλή

Ο επιχειρηματικός κόσμος της χώρας, συνεχίζει να έχει στάση αναμονής για την υλοποίηση επενδύσεων και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας

Του Αθανάσιου Σαββάκη*

Ο επιχειρηματικός κόσμος της χώρας, συνεχίζει να έχει στάση αναμονής για την υλοποίηση επενδύσεων και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Η αβεβαιότητα που προκύπτει από την παράταση του κλεισίματος της Β΄ αξιολόγησης του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής, δεν μπορεί να συνεχιστεί, αφού αποτελεί τροχοπέδη για την ανάπτυξη της χώρας.

Έχουμε επανειλημμένα επισημάνει την αναγκαιότητα υλοποίησης συγκεκριμένων μεταρρυθμιστικών παρεμβάσεων στο πεδίο της οικονομίας.

Στο πλαίσιο αυτό, παραθέτουμε πέντε ακόμη προτάσεις, που είναι αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων:

Πρώτον, αυξήσεις κεφαλαίων επιχειρήσεων για επενδύσεις.  Αναστολή του «πόθεν έσχες» για 5 έτη.

Η εφαρμογή του, άρθρου 32, εδαφ. β & άρθρο 72, παρ.1, του Ν.4172/2013-ΦΕΚ/Α΄ 167, με το οποίο τίθεται σε ισχύ, από 01-01-2014, η απόδειξη ως "πόθεν έσχες", χρηματικών ποσών που έκαστος Έλληνας φορολογούμενος, καθώς και των εξαρτώμενων μελών αυτού, καταβάλλει ως συμμετοχή σε Αύξηση Κεφαλαίου σε επιχειρήσεις οποιασδήποτε Νομικής Μορφής καθώς επίσης και του άρθρο 21, παρ. 4, στο οποίο γίνεται αναφορά για την προσαύξηση περιουσίας από άγνωστη ή αδικαιολόγητη πηγή ή αιτία ( μόνο για την περίπτωση που τα ποσά θα χρησιμοποιούνται για αύξηση μετοχικού κεφαλαίου) θα επιφέρει, με βεβαιότητα, μείωση της όποιας αναπτυξιακής προσπάθειας στη χώρα μας διότι:

  1. Αποτελεί τροχοπέδη στην προσπάθεια υγιών επιχειρήσεων να προβούν σε περαιτέρω επενδύσεις,
  2. Θα επιφέρει τριγμούς στο ήδη επιφορτισμένο τραπεζικό σύστημα, και,

iii.          Θα υπάρξει περαιτέρω καθυστέρηση στην απεμπλοκή από γραφειοκρατικές διαδικασίες χρηματοδοτικών μέσων επιχορήγησης  (Κοινοτικά προγράμματα στα πλαίσια του ΕΣΠΑ, Επενδυτικός και Αναπτυξιακός Νόμος).

Προτείνουμε είτε την κατάργησή τους ή την αναβολή τους για 5 έτη.

Δεύτερον, βελτίωση διατάξεων για την έκπτωση δαπανών εκδηλώσεων, συναντήσεων, υποδοχής και φιλοξενίας.

Στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ΚΦΕ) και συγκεκριμένα στις παραγράφους (θ) και (ι) του άρθρου 23 ορίζεται ότι δεν εκπίπτουν οι δαπάνες οργάνωσης και διεξαγωγής ενημερωτικών ημερίδων και συναντήσεων, όταν οι συνολικές ετήσιες σχετικές δαπάνες υπερβαίνουν το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών της επιχείρησης. Αυτό σημαίνει ότι για μια επιχείρηση με κύκλο εργασιών 1 εκατ. ευρώ το ανώτερο σχετικό εκπιπτόμενο ποσό μπορεί να είναι μέχρι 5.000 ευρώ, δηλαδή ποσό πολύ μικρό, ειδικά αν η επιχείρηση είναι εξωστρεφής και έχει σημαντικούς πελάτες στο εξωτερικό.

Προτείνουμε την αύξηση του σχετικού πλαφόν στο 5% του ετήσιου κύκλου εργασιών.

Τρίτον, τροποποίηση του υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ στα βιομηχανικά και βιοτεχνικά ακίνητα και ειδικότερα κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου.

Ο υπολογισμός ΕΝΦΙΑ σε βιομηχανικά και βιοτεχνικά ακίνητα επιδεινώνει το ήδη άσχημο κλίμα για την υλοποίηση επενδύσεων στη χώρα μας, αφού στην ουσία του φορολογεί κάθε χρόνο χρήματα που έχουν ήδη φορολογηθεί κατά το παρελθόν και με τα οποία έχουν δημιουργηθεί οι εγκαταστάσεις λειτουργίας των επιχειρήσεων.

Επιπλέον, πρόκειται για αντιφατικό μέτρο σε σχέση με την ανάπτυξη της χώρας, αφού η θεσμοθέτησή του ουσιαστικά αποτρέπει το σύνολο των επιχειρήσεων να λειτουργούν σε ιδιόκτητες εγκαταστάσεις.

Ο ΣΒΒΕ ζητά την άμεση τροποποίηση του υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ για βιομηχανικά και βιοτεχνικά ακίνητα και ειδικότερα την κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου.

Τέταρτον, φάκελος τεκμηρίωσης ενδοομιλικών συναλλαγών.

Τα όρια των συναλλαγών που καθιστούν τις επιχειρήσεις υπόχρεες για υποβολή φακέλων τεκμηρίωσης ενδοομιλικών συναλλαγών σύμφωνα με τον Ν.4174/2013 να καταργηθούν για τις μικρές και πολύ μικρές οντότητες και να διαμορφωθούν σύμφωνα με τον Ν.4308/2014 των ΕΛΠ.

Πέμπτον, επέκταση του χρόνου μεταφοράς ζημιών

Μετά από επτά (7) συνεχή έτη συρρίκνωσης της οικονομικής δραστηριότητας και δραματικής μείωσης του ΑΕΠ της χώρας, θα πρέπει να επανεξεταστεί το χρονικό διάστημα που μπορεί να μεταφέρει η επιχείρηση τις ζημίες της για να τις συμψηφίσει με μελλοντικά κέρδη. Σύμφωνα με την παρούσα διάταξη (παρ. 1 άρθρο 27 του Ν. 4172/2013), οι επιχειρήσεις έχουν δικαίωμα να μεταφέρουν τη ζημία που προέκυψε στο φορολογικό έτος, στα επόμενα πέντε (5) έτη ώστε να τη συμψηφίσουν με τυχόν κέρδη. Κρίνεται επομένως αναγκαίο να επεκταθεί, χρονικά, το δικαίωμα των επιχειρήσεων να συμψηφίζουν ζημίες από τα πέντε (5) έτη που ισχύει σήμερα, στα δέκα (10) έτη.

*Ο κ. Αθανάσιος Σαββάκης είναι επιχειρηματίας, πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος