Σάββατο 21 Απριλίου 2018
x

ΠΕΝΤΕ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΙ ΤΟΜΕΙΣ ΟΔΗΓΟΥΝ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΤΗ Β. ΕΛΛΑΔΑ

Το νέο αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας πρέπει πρωτίστως να βασιστεί στις κύριες δραστηριότητες που επί δεκαετίες ανέπτυξαν την εθνική οικονομία

Ένα από τα λίγα καλά της κρίσης και της πολυετούς ύφεσης της ελληνικής οικονομίας είναι η προσγείωση στην πραγματικότητα. Για όσους και όποιους βέβαια θέλουν να… προσγειωθούν.

Το βασικό συμπέρασμα είναι ότι το νέο αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας πρέπει πρωτίστως να βασιστεί στις κύριες δραστηριότητες που επί δεκαετίες ανέπτυξαν την εθνική οικονομία, αλλά υποτιμήθηκαν από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 και μετά. Πρόκειται, πλέον, για κοινή παραδοχή, που κωδικοποιείται ως ακολούθως:

Πρώτον, ο πρωτογενής τομέας της οικονομίας, δηλαδή η αγροτική παραγωγή, βρίσκεται τα τελευταία χρόνια σε ανοδική πορεία. Κάθε μέρα όλο και περισσότεροι ανάμεσά μας δείχνουν να πιστεύουν στην αξία των προϊόντων που παράγει η ελληνική γη και αξιοποιούν οι μεταποιητικές επιχειρήσεις για να δημιουργήσουν διεθνώς εμπορεύσιμα τελικά προϊόντα.

Δεύτερον, η ελληνική βιομηχανία δείχνει σημάδια επανόδου στο προσκήνιο. Στα δύσκολα τελευταία χρόνια αρκετές επιχειρήσεις του κλάδου κατάφεραν όχι απλώς να επιβιώσουν, αλλά και να αναπτυχθούν σε αντίξοες συνθήκες. Τρόφιμα, μέταλλα, χημικά και μηχανήματα είναι μερικοί μόνο από τους τομείς, στους οποίους υπάρχουν σήμερα ελληνικές βιομηχανίες – διαμάντια, που πραγματοποιούν σταθερά ένα μεγάλο κομμάτι των πωλήσεων τους στο εξωτερικό.

Τρίτον, οι μεταφορές αξιοποιούν τη στρατηγική θέση της χώρας και αναμένεται να αναπτυχθούν θεαματικά, με τη συνδρομή αφενός των ιδιωτικοποιήσεων των μεγάλων λιμανιών, της Εγνατίας Οδού και του σιδηροδρόμου και αφετέρου με τη δημιουργία κέντρων logistics.  

Τέταρτον, ο τουρισμός παραμένει σταθερή αξία, καθώς αναπτύσσεται πολύ δυναμικά εισφέροντας διψήφιο ποσοστό στο ΑΕΠ της χώρας και –κυρίως- εισάγοντας φρέσκο χρήμα από το εξωτερικό στην ελληνική οικονομία.

Πέμπτον, σημαντικός για την ανάπτυξη της οικονομίας της χώρας είναι ο ρόλος και της ενέργειας, μέσω των αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου, των ιδιωτικοποιήσεων σε ΔΕΣΦΑ, ΔΕΗ και ΕΛΠΕ και των επενδύσεων σε Ανανεώσιμες Πηγές.

Με αυτά τα δεδομένα η Βόρεια Ελλάδα –η Θεσσαλονίκη, η Μακεδονία, η Θράκη- βρίσκεται ενώπιον σημαντικών προοπτικών, αλλά διαχείρισης καθοριστικών προκλήσεων. Σε μεγάλο ποσοστό οι εξελίξεις θα καθοριστούν από αυτούς τους πέντε τομείς της παραγωγικής δραστηριότητας, αλλά για να επιτευχθεί το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα θα πρέπει να εστιάσουμε σωστά και να μη βάλουμε «το κάρο μπροστά από τα άλογα». Χρειάζονται ιδιωτικές επενδύσεις, ενίσχυση από κοινοτικούς και δημόσιους πόρους, αλλά και κανονιστικές ρυθμίσεις από την πολιτεία.

Ασφαλώς στον ορίζοντα υπάρχουν κι άλλες δυνατότητες, όπως οι νέες τεχνολογίες –κυρίως μέσω της ανάπτυξης νεοφυών εταιριών (start ups), ως αποτέλεσμα της ερευνητικής δουλειάς που γίνεται στα πανεπιστήμια και στα επιστημονικά εργαστήρια που υπάρχουν στην περιοχή. Παράλληλα, όπως φαίνεται στο βάθος του ορίζοντα, ενδέχεται να υπάρξουν σημεία ανάκαμψης στις κατασκευές, βοηθούντων των δημοσίων επενδύσεων. Μόνο που σε αυτή τη φάση της ελληνικής οικονομίας ο ρόλος αυτών των δύο δραστηριοτήτων μπορεί να είναι μόνο υποστηρικτικός. Έτσι κι αλλιώς τόσο η έρευνα, όσο και οι κατασκευές συνδέονται άμεσα με την ανάπτυξη των βασικών τομέων παραγωγής. Η καινοτομία, η αξιοποίηση των δυνατοτήτων της υψηλής τεχνολογίας, της  πληροφορικής και του Διαδικτύου, όπως και η βελτίωση των υποδομών είναι απολύτως απαραίτητες για να αυξηθούν οι επιδόσεις στην αγροτική παραγωγή, τη μεταποίηση, τις μεταφορές, την ενέργεια και τον τουρισμό.    

ΥΓ. Ένα παράδειγμα για το τι συμβαίνει στην πραγματική οικονομία καθημερινά και συνήθως χωρίς δημοσιότητα: Ο όμιλος Κουϊμτζή, που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη και εδώ και δεκαετίες δραστηριοποιείται στην κατασκευή εξαρτημάτων μηχανικών εφαρμογών και συστημάτων μετάδοσης κίνησης, εισέρχεται, πλέον, στο χώρο των γεωργικών μηχανημάτων με την αντιπροσώπευση της FENDT. Τις τελευταίες τέσσερις ημέρες η εταιρία άνοιξε τις νέες εγκαταστάσεις της στη Σίνδο (στο 11ο χιλιόμετρο της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης – Αθηνών) για να παρουσιάσει τα νέα μοντέλα γεωργικών μηχανημάτων της πολυεθνικής (γεωργικοί ελκυστήρες, θεριζοαλωνιστικές μηχανές και τα παρελκόμενά τους -άροτρα, σβωλοτρίφτες, σπαρτικές, ψεκαστικά κ.λπ.).

Από την εκδήλωση πέρασαν –ούτε λίγο, ούτε πολύ- περίπου 2.500 χιλιάδες παραγωγοί από την Ελλάδα -από τα Δίκαια του Έβρου μέχρι την Πελοπόννησο και την Κρήτη-, αλλά και την Κύπρο. Όλοι αυτοί είχαν τη δυνατότητα να δουν από κοντά τα μηχανήματα, ενώ ταυτόχρονα ενημερώθηκαν για τις δυνατότητες τους. Ταυτόχορονα, προσέφεραν μία απόδειξη αφενός του ενδιαφέροντος που υπάρχει για τον πρωτογενή τομέα της οικονομίας και αφετέρου του ζήλου των Ελλήνων παραγωγών για να βελτιώσουν την ποιότητα των προϊόντων τους και να αυξήσουν την παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητά τους. Κάτι, άλλωστε, που πιστοποιήθηκε πλήρως στην διάρκεια της φετινής Agrotica, πριν από δύο μόλις μήνες στη Θεσσαλονίκη. Είναι προφανές ότι η ελληνική ύπαιθρος ετοιμάζεται να διεκδικήσει τη δική της Άνοιξη.




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ