Skip to main content

Παραδόθηκε στους Θεσσαλονικείς ο πεζόδρομος της Αγίας Σοφίας(φωτο)

Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες ανάπλασης στο τμήμα του πεζόδρομου της Αγ. Σοφίας από την οδό Μακένζυ Κινγκ έως και την Τσιμισκή.

Το έργο της πεζοδρόμησης του τμήματος της Αγίας Σοφίας, από την οδό Μακένζυ Κινγκ έως και την Τσιμισκή, παραδίδεται για χρήση στους πολίτες της Θεσσαλονίκης, μετά και τη διοικητική παράδοση και παραλαβή από την ανάδοχο Κοινοπραξία στο Δήμο Θεσσαλονίκης, που πραγματοποιήθηκε την 1η Ιουλίου 2015.

Η μελέτη στην οποία στηρίχθηκε η ανάπλαση αφορά στο τμήμα του άξονα Αχειροποιήτου - Αγίας Σοφίας, που ορίζεται από τις οδούς Μακένζυ Κινγκ και Τσιμισκή, καθώς και στην αναδιαμόρφωση των πεζοδρόμων Αγίας Θεοδώρας και Γεωργίου Σταύρου και προέκυψε ως συνέχεια και εξέλιξη της πρότασης που απέσπασε το πρώτο βραβείο, στο σχετικό Πανελλήνιο Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό.

Το τμήμα του συγκεκριμένου άξονα έχει το χαρακτήρα εμπορικού δρόμου, με σταθερό πλάτος 19,5 μέτρων και η διαμόρφωση του στοχεύει στην υποδοχή ανεμπόδιστης πυκνής κίνησης, καθημερινής διέλευσης και περιπάτου και στην απόδοσή του, ως πεδίο δρώμενων και συλλογικών εκδηλώσεων.

Το έργο ήταν αρχικού προϋπολογισμού 2,18 εκατομμυρίων ευρώ, ποσό το οποίο διαμορφώθηκε στα 1,18 εκατομμύρια, έπειτα από έκπτωση που επιτεύχθηκε στο πλαίσιο διαγωνισμού που προκηρύχθηκε από το Δήμο Θεσσαλονίκης. Οι παρεμβάσεις εντάσσονται στο Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου και χρηματοδοτήθηκαν μέσω ΣΑΤΑ (Συλλογική Απόφαση Τοπικής Αυτοδιοίκησης).

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά της ανάπλασης συμπεριλαμβάνουν παρεμβάσεις στον άξονα και στους πεζόδρομους και συγκεκριμένα:

·    Ο δρόμος οργανώνεται σε ζώνες χρήσης που εξασφαλίζουν την εύρυθμη λειτουργία και χαράξεις που ορίζουν τον χαρακτήρα και το δυναμισμό της γραμμικότητας. Ένα έγχρωμο «χαλί» από χυτό δάπεδο διατρέχει τον πεζόδρομο σε όλο του το μήκος και εισχωρεί στις πλατείες, εντείνοντας τον δυναμισμό της γραμμικότητας σε σχέση με την διάχυση του διευρυμένου χώρου. Ένας αρμός «ποταμός» διατρέχει αξονικά το δρόμο και ορίζει δύο περιοχές: Τη δυτική ως αποκλειστική χρήση πεζών και την ανατολική με ζώνη ποδηλατοδρόμου και δυνατότητα διέλευσης οχημάτων εξυπηρέτησης. Στις παρειές εκατέρωθεν και μεταξύ της κεντρικής περιοχής και της περιοχής της καθημερινής κίνησης, μία ζώνη πλάτους 2,10 μέτρων περιλαμβάνει ποικίλα αντικείμενα αστικού εξοπλισμού και άλλων εξυπηρετήσεων, όπως δεντροστοιχίες, φωτιστικά σώματα, καθιστικά, Stand ποδηλάτων, περίπτερα, καλάθια και κάδους καθώς και τραπεζοκαθίσματα
·    Στους πεζοδρόμους Αγίας Θεοδώρας και Γεωργίου Σταύρου τοποθετήθηκε ενιαία δαπεδόστρωση από κυβόλιθους γρανίτη, ως συνέχεια της παρειάς του άξονα της Αγίας Σοφίας. Οι δύο παρειές ορίζονται ως ζώνες κίνησης των πεζών. Οι διαστάσεις της βόρειας ζώνης επιτρέπουν τη διέλευση οχημάτων ανάγκης. Η κεντρική ζώνη διαφοροποιείται με την προσθήκη διάσπαρτων έγχρωμων κυβόλιθων και διατίθεται για την τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων και μόνιμων καθιστικών πάγκων. Ο άξονας ορίζεται από μια ρυθμική δεντροστοιχία και τη σειρά των φωτιστικών σωμάτων



Οι κυβόλιθοι από γρανίτη χρησιμοποιήθηκαν ως ένα ευέλικτο μέσο γενικής δαπεδόστρωσης. Χρησιμοποιείται γκρίζος γρανίτης σε τέσσερις αποχρώσεις, ενώ σε επιλεγμένους τόπους αναμειγνύονται εντονότερα χρώματα. Δημιουργούνται εκτεταμένες ρευστές και παλλόμενες επιφάνειες στις οποίες εγγράφονται συγκεκριμένα στοιχεία και τόποι, όπως το «χαλί» από χρωματιστό χυτό δάπεδο επεξεργασμένης με κτύπημα επιφάνειας.  

Με πλάκες γρανίτη ειδικής επεξεργασίας διαμορφώνονται:

·    Τα πλαίσια των μνημείων
·    Τα πλαίσια των δέντρων, οι βάσεις των φωτιστικών σωμάτων και άλλων στοιχείων αστικού εξοπλισμού
·    Οι συλλεκτήρες των ομβρίων υδάτων και οι σχάρες απορροής
·    Τα πλαίσια οριοθέτησης επιφανειών και άλλες ειδικές κατασκευές, όπως ράμπες και εμπόδια.

Διακριτική είναι η παρουσία του νερού σε δύο σημεία που ορίζονται από τη συμβολή του άξονα με τους δύο πεζόδρομους, όπου τοποθετήθηκαν ρηχά συντριβάνια από μαύρο γρανίτη διαστάσεων 1,60 Χ 1,60. Ακόμη, σε επιλεγμένα σημεία τοποθετήθηκαν ψηφιδωτά, που παραπέμπουν στους βυζαντινούς και ρωμαϊκούς χρόνους  και το αντίστοιχο πολιτισμικό παρελθόν της Θεσσαλονίκης. Ο φωτισμός γίνεται με σώματα σύγχρονου σχεδιασμού, ενώ έχουν τοποθετηθεί σημάνσεις - «αστικοί φάροι» - στα δύο άκρα του πεζόδρομου.

Στο σκέλος της βιοκλιματικής ανάπλασης φυτεύτηκαν περισσότερα από 60 δέντρα, κυρίως μελίες και ψευδακακίες. Παράλληλα, περιορίστηκαν οι ενεργειακές ανάγκες, πρωτίστως με τις παραπάνω φυτεύσεις,  την εκτεταμένη χρήση ξηράς δόμησης απορροφητικών επιφανειών, τις υδάτινες ή διαβρεχόμενες επιφάνειες και δευτερευόντως με τη χρήση ειδικών υλικών και μέσων ενεργειακής απόδοσης.

 

Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, αναφερόμενος στο έργο τόνισε ότι εντάσσεται στη λογική της πλήρους αναβάθμισης του Ιστορικού Κέντρου και της προώθησης της βιώσιμης κινητικότητας. «Ο πεζόδρομος που παραδίδεται σε χρήση είναι μόνο το πρώτο τμήμα από τη συνολική πεζοδρόμηση του άξονα της Αγίας Σοφίας, από την Αχειροποίητο έως τη Λεωφόρο Νίκης.

Στόχος είναι η ολοκλήρωση αυτής της μεγάλης αστικής παρέμβασης, που θα συνεισφέρει στη δημιουργία ενός Ιστορικού Κέντρου, ανθρώπινου και φιλικού, για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της Θεσσαλονίκης» αναφέρει ο Δήμαρχος και προσθέτει: «Οι δημότες οφείλουν να διαφυλάξουν το έργο, που αποτελεί στολίδι για την πόλη και οι επιχειρηματίες να σεβαστούν τη διαμόρφωσή του. Στις προθέσεις της Δημοτικής Αρχής είναι να διοργανωθούν εκδηλώσεις που θα σημάνουν την επίσημη παράδοση του πεζοδρόμου προς χρήση» καταλήγει ο Γιάννης Μπουτάρης.

Ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Καθαριότητας, Θανάσης Παππάς, από την πλευρά του επισημαίνει ότι η στρατηγική για μια βιώσιμη αστική κινητικότητα στο Ιστορικό Εμπορικό Κέντρο αποτελεί μονόδρομο για το Δήμο Θεσσαλονίκης και αναφέρει χαρακτηριστικά: «Η επέκταση των αναπλάσεων, η δημιουργία εκτεταμένου δικτύου  ποδηλατοδρόμων  και η αναβάθμιση  των μνημείων αρχαιολογικών περιπάτων και διαδρομών βρίσκονται στο επίκεντρο της πολιτικής μας, με στόχο την αναβάθμιση του Ιστορικού Κέντρου».